Neuswiel terug op originele plaats zetten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1890
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door RichTrip » di 16 jan 2024 08:09

Ben het helemaal met Ab eens. Angstvallig die 55 kilo niet overschrijden is potentieel gevaarlijker dan zorgen dat de kogeldruk netjes 70 kilo is.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door WanFie » di 16 jan 2024 09:46

Ab schreef:
di 16 jan 2024 00:05
Waar baseer je dat op ?
Ik heb wel eens overschrijdingen gezien van vele honderden kilo's.
Bij heel heftige bewegingen ook nog.
Toch bleef alles heel.
Wat is dan 15 of 20 kg ?
Hoe vaak zie je caravans in de berm liggen met de trekhaak er nog aan?
Je vergeet de problematiek bij bijvoorbeeld de Renault Scenic (al is dat al weer even geleden) En Ford heeft ook eens problemen met de trekhaakbevestiging gehad (Scheuren in het blik van de auto). Om zo maar te vertrouwen op alles wat er gemaakt is, lijkt me toch niet handig. Overdimensioneren was toch meer van "vroeger". Tegenwoordig wordt alles tot 10 cijfers achter te komma berekend. En dan gaat het er nog om, wat heeft de ontwerper voor veiligheidsfactor in zijn calculaties zitten. Wanneer er dan ook maar de kleinste materiaalafwijking is, kan het heel goed mis gaan.

Dat geldt ook voor de dissel waar aan gelast is, om weer terug te komen bij de vraag van de TS.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Paul Vingerhoets » di 16 jan 2024 10:44

Van Renault geloof ik het wel, maar van ford heb ik nog nooit gehoord dat plaatwerk scheurt bij een goed gemonteerde trekhaak.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Rodo » di 16 jan 2024 11:22

Ab schreef:
di 16 jan 2024 00:05
Waar baseer je dat op ?
Ik heb wel eens overschrijdingen gezien van vele honderden kilo's.
Bij heel heftige bewegingen ook nog.
Toch bleef alles heel.
Wat is dan 15 of 20 kg ?
Hoe vaak zie je caravans in de berm liggen met de trekhaak er nog aan?
Tja, zo kun je alles bagatelliseren.
Zoals Wanfie ook al aangeeft is tegenwoordig alles tot het uiterste uitgemeten. Bijna 40% overschrijding, constant, is veel. Caravans die in de berm liggen, nog aangekoppeld, zeggen niets over de oorzaak. Dat ze nog vastzitten is een incidentele overbelasting waar een haak wel op berekend is. Maar constant 40% is een constructie niet op berekend.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door jeroen.25 » ma 25 mar 2024 17:49

Net de caravan opgehaald. Het orginele schroefdraad is heel ver weg dus dat zal de reden zijn dat het neuswiel verplaatst is :(
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Micky » ma 25 mar 2024 18:03

Rapidewood schreef:Bijzondere actie dan om het wieltje te verplaatsen.
Dan zou ik eerst maar eens het schroefdraad en de rest controleren.

Dat verzint iemand toch niet om dan zo maar zo’n klem er aan te lassen?

Dat zou mij ook intrigeren …..

De oude eraf slijpen en dan zinkspray erover.. zie je niets meer van.
Ik denk dat deze mensen net als sommige anderen het neuswiel wilde. Verwijderen bij het rijden, dat zie je wel vaker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door WillyL » ma 25 mar 2024 18:30

Ik zie geen echt nadeel om het neuswiel daar te hebben behalve dan dat wanneer de caravan rijdend van de haak komt en het wieltje in verlengde van schuine disselbak staat. Dan stuurt dat de caravan naar rechts de weg op ipv links de kant in (wel remmend wel te verstaan). De andere zijde zou beter geweest zijn. Nu zou je het wieltje natuurlijk wel rechtdoor of wat links vooruit kunnen richten om enige invloed op dat gedrag te hebben of gewoon verwijderen...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Micky » ma 25 mar 2024 18:42

[re.gif]

Volgens mij kijk je verkeerd om mrgreen.gif hij gaat zo juist wel naar de berm, ik heb hem ook aan die kant zitten, hij stuurt naar rechts als je het wiel parallel aan de loop van de triangel omhoog vastzet thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door jeroen.25 » ma 25 mar 2024 18:56

Het is ook allemaal geen nadeel, maar wilde het eigenlijk wel orgineel maken. Helaas gaat dat dus niet zomaar
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door WillyL » ma 25 mar 2024 19:54

Micky schreef:
ma 25 mar 2024 18:42
[re.gif]

Volgens mij kijk je verkeerd om mrgreen.gif hij gaat zo juist wel naar de berm, ik heb hem ook aan die kant zitten, hij stuurt naar rechts als je het wiel parallel aan de loop van de triangel omhoog vastzet thumbup.gif
Tja, mijn mentaal roteren gaat erop achteruit . Beginnende deme... oei [aschrik.gif] , mag ik misschien niet zeggen.

Alhoewel, hangt dat wieltje niet links in de rijrichting? Dan gaat het richting midden...
download/file.php?id=94271&t=1
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Micky » ma 25 mar 2024 20:13

[re.gif]

hij hangt hier achterstevoren idd, maar als het wiel normaal opgedraaid is, wijst hij naar rechts (als je met de rug tegen de dissel staat)dus stuurt hij ook naar rechts en dus naar de berm. ook al hangt het wiel aan de linkerkant van de triangel..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Chris » ma 25 mar 2024 20:24

WanFie schreef:
ma 15 jan 2024 18:43
[re.gif]

Dat klopt, wij hadden zo'n Auris diesel indertijd. Maar gelukkig een caravan die maar 1300 kg woog. En een beetje meer kan natuurlijk wél. Maar met de huidige caravan en twee elektrische fietsen zou ik nimmer in de buurt komen. die 5 of 10 kg zijn dan erg welkom.

Maar ik denk dat een afneembaar neuswiel m.b.t. bodemvrijheid ook een voordeel kan zijn. Maar dat mag natuurlijk nooit gelast worden. in het midden van die disselbalk mogen wél gaten voor bouten geboord worden. Lassen aan hoogwaardig staal is echt levensgevaarlijk. Dat hoogwaardig staal is namelijk hoogwaardig geworden door warmtebehandelingen. En dat hoogwaardige is nu weg én door het lassen zijn er extra spanningen in het materiaal gekomen.
Mag je wel boren in een disselbalk dan?
Ik heb altijd geleerd van niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door WanFie » ma 25 mar 2024 21:23

[re.gif]
Niet willekeurig, maar in het midden van het lijf een rond geboord gat verzwakt het profiel nauwelijks. In ieder geval heel veel minder dan wanneer je er aan gaat lassen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Chris » ma 25 mar 2024 23:05

Dat kan wel maar mag volgens mij niet.
Kan een afkeur zijn..
Chassisbalken moeten origineel blijven voor zover ik weet, en hier ook regelmatig lees.
Zelfs die Truma contra steker mag niet vastgeboord worden maar zit met Tie-raps gemonteerd.
Fietsendragers alleen met U beugels...etc etc.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Ab » ma 25 mar 2024 23:33

Lassen kan ook prima, als je weet hoe en waar en op welke manier je moet lassen.
In mijn bedrijf werden bijv. een lange periode DAF vrachtwagen chassis doorgezaagd, en er een stuk tussen gelast.
Voor zwaar terrein trucks, en opbouw van kraan onder andere. Daarna een herkeuring bij RDW voor een langere wielbasis op kenteken.

Caravanners lijken wel een apart soort mensen denk ik wel eens.
Die maken zich druk over 20 kg teveel op de kogel. Dat kan toch echt niet.. [aschrik.gif]

Er worden echter dagelijks vele malen meer kilometers gereden met allerlei aanhangers in de professionele wereld. Het hele jaar door.
Die worden volgepleurd met van alles en nog wat. Zand, tegels, stalen hekken of balken, machines, auto's, verzin het maar. Kogeldruk wegen? Nooit van gehoord, en geen tijd voor. En het kan ook vaak niet anders dan zoals het is.
Als de trekkende auto maar niet met de kont op de grond ligt is het goed.
100 kg teveel op de kogel is geen zeldzaamheid, en niks bijzonders.

Dit is echt de praktijk. Afgelopen 45 jaar niet anders meegemaakt. Bijna dagelijks.
Gaat er iets kapot? Nee, nooit iets van gehoord of gezien. Wordt het wel eens van de weg gehaald en gewogen? Ja, vaak zat. 2 ton te zwaar meneer. Laten staan en afladen en een dikke bekeuring.

Het enige wat iedereen weet met enige ervaring, is dat het geen rijden is met lange lading, en geen of te weinig kogeldruk.
Dan kan je niet harder dan 60 of 70, anders kom je overdwars of achterstevoren geschaard op de weg te staan of erger.
En soms is die snelheid al te hard.

Aanhangers hebben geen stabilisatoren.
Je voelt slinger neigingen veel eerder dan bij een caravan.

Geloof me, stabilisatoren kunnen best gevaarlijk zijn bij onervaren chauffeurs.
Je voelt onbalans en slinger neigingen eigenlijk veel te laat, dus bij een hogere snelheid.
Gaat het dan mis, dan gaat het ook veel heftiger mis, en is er geen houden meer aan.

Ga eerst eens een stuk rijden zonder de stabi erop. Blijft het stabiel tot 95-100 kmu, dan dat ding erop zetten, en met 90 kmu de rest van die 1500 km vakantierit gaan doen. Safe, ook bij onverwachte situaties.

Begint het bij 75 of 85 al wat heen en weer te trekken aan de trekhaak, verhoog dan de kogeldruk. Je bent anders echt een serieus gevaar op de weg voor jezelf en anderen.
Waarom het slingeren altijd begint kort bij of zelfs iets voor de 80 kmu weet ik echt niet, maar het is gewoon zo.

Durf je dan echt niet 20 of 25 kg meer dan de voorgeschreven kogeldruk op de trekhaak te leggen?
Blijf dan thuis of koop een andere auto met een hoger toegestane kogeldruk.

Of ga met 60 kmu binnendoor naar een camping in de buurt.
Iets anders kan ik er echt niet van maken.
En nee..ik bagataliseer niks.

Ik probeer alleen maar een beetje een halve eeuw ervaring met allerlei klote aanhangers en de meest rottige ladingen door te geven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Jan van Vijven » di 26 mar 2024 06:56

Chris schreef:
ma 25 mar 2024 23:05
Dat kan wel maar mag volgens mij niet.
Kan een afkeur zijn..
Chassisbalken moeten origineel blijven voor zover ik weet, en hier ook regelmatig lees.
Zelfs die Truma contra steker mag niet vastgeboord worden maar zit met Tie-raps gemonteerd.
Fietsendragers alleen met U beugels...etc etc.
Bij mij zit die contra gewoon met bouten vast, dus gewoon twee gaatjes geboort.
Ik heb dat goed met mezelf overlegt en toen mocht ik van mezelf boren. Ding is immers van mij.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Ab » di 26 mar 2024 09:20

Wat als die chassisbalken gewoon spontaan doormidden scheuren bij een mooie caravan van 20-25 jaar oud?
Je moest eens weten hoeveel ik er daar van weer gelast heb in de loop van de jaren.
Die rijden allemaal nog vrolijk rond.

Een nieuw chassis eronder kan ook natuurlijk.
Dat kost alleen 2 of 3 x de waarde van de caravan. Dat loont niet.

Die caravan gaat vervolgens als total loss de handel in voor een habbekrats.
Wordt daarna ergens netjes gelast..en wordt gewoon weer verkocht voor een vette prijs.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11220
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door dieseltijger » di 26 mar 2024 09:44

Doet me denken aan onze eerste x-de hands Kip. Ook scheuren bij de bevestiging van de balk/drager die naar achteren loopt. Bij de boutgaten waar het werd vastgebout werd bij de asplaat.

Kip dealer gaf aan dat lassen niet was toegestaan, enz enz. En dat er dus een stevig bedrag was gemoeid met het plaatsen van een nieuwe drager.

Zelfde Kip dealer, nu met de opvolger van de vorige kip: astronomisch hoog bedrag voor het vervangen van de asrubbers. Want: as moest op transport, en o ja: "wij vervangen standaard ook de schokbrekers in dit geval".

Moraal van het verhaal: je kan alles wel by the book doen, maar het levert niks op en het is verspilling. Het is maar een caravan, en geen vliegtuig. Dus soms loont het de moeite om juist het onderhoud niet bij een dealer uit te laten voeren die gebonden is aan voorschriften. En....mocht door spanningen veroorzaakt door het lassen opnieuw een scheur ontstaan (want dat is het probleem) dan zie je het dan wel weer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Ab » di 26 mar 2024 10:04

Spanningen kan je vermijden.
Dat geldt niet alleen bij lassen trouwens.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Jan van Vijven » di 26 mar 2024 10:15

[re.gif]
Beetje verwarmen doet wonderen, die andere "spanningen" moet je vaak juist afkoelen mrgreen.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36282
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Chris » di 26 mar 2024 12:43

awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door redriver » di 26 mar 2024 13:09

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Was ook ALKO chassis maar dan onder Hobby. Heb toen tijdelijk neuswiel naar buiten gezet, maar dat bleek niet echt stabiel bij verplaatsen. Daarom weer op de originele plaats terug gezet na fatsoeneren klemmechanisme.

viewtopic.php?p=963931&hilit=neuswiel#p963931
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door jeroen.25 » di 26 mar 2024 15:32

Helaas is bij mij de schroefdraad niet goed meer.
Het is grotendeels weg dus opnieuw tappen zal niet gaan denk ik. Ga het wel proberen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door Ron » di 26 mar 2024 15:34

Kan je het klem gedeelte demonteren .
En dan een nieuwe "moer" er op lassen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Neuswiel terug op originele plaats zetten

Bericht door jeroen.25 » di 26 mar 2024 15:50

Nee, dat is een vast deel van de dissel. Ook te dun om verder uit te boren om er een bus o.i.d. met nieuw schroefdraad in te steken.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”