Fietsen in Kroatië ?

Plaats reactie
lecrivain50
Berichten: 16
Lid geworden op: za 6 apr 2019 10:13

Fietsen in Kroatië ?

Bericht door lecrivain50 » za 23 mar 2024 15:10

Wij hebben plannen om mei/juni naar Slovenië en Kroatië te reizen. Nu las ik ergens dat het fietsen daar best gevaarlijk kan zijn. Is dat vanwege de hoogste verschillen of is dat omdat de wegen niet echt fiets-vriendelijk zijn of beide? We nemen ze sowieso mee; echter is een honden fietskarretje aan te raden? Gaarne jullie reactie. Alvast bedankt
Volvo CX90 | Tabbert Vivaldi 525 td

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen in Kroatië ?

Bericht door Ab » za 23 mar 2024 15:53

Dat ligt er helemaal aan waar je bent in Kroatië. knipoog.gif Wij hebben best veel gefietst daar.
Het is echter best een heel groot langgestrekt land..
Je kunt Dubrovnik en omgeving bijv. absoluut niet vergelijken met de omgeving van Zadar, Pula, of Zagreb. Erg gevarieerd landschap.
Slovenië is compacter, en een berglandje.
Er zijn echter ook daar wel mooie, brede fietspaden.
Maar lang niet zoveel in vergelijking met Nederland.
Hetzelfde geldt voor Kroatië.
Rustige binnenwegen met weinig verkeer kan je overal wel vinden.
Een hondenkar heb ik mijn twijfels over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Fietsen in Kroatië ?

Bericht door Xecto » za 23 mar 2024 17:28

Wij fietsten met kind in kar, achterop en 1 op eigen fiets langs de kust onder Rovinj: super mooi fietspad! De kleine binnenwegen zouden daar best gaan, mits je gewoon je plek op de weg op eist. Zo is het eigenlijk overal: je plek opeisen moet je in DE en FR ook. Het is meer of je dat zelf wilt. Landinwaarts waar we met de auto kwamen vond ik het niet druk en zonder kinderen prima te fietsen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Fietsen in Kroatië ?

Bericht door Niels83 » za 23 mar 2024 18:23

Er zijn langs de kust op vele plekken fietspaden langs/over het strand.

Dat gaat heel goed. Maar in de binnen landen kan het flink berg achtig zijn.
Maar soms rijd je langs een provinciale weg, naar een populaire locatie daar wil je echt niet fietsen, voor je plezier. Op andere provinciale wegen komt er nog net geen tumble weed voorbinj waaien met dat kenmerkende westen deuntje. Je zult dus goed je route moeten plannen.

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Fietsen in Kroatië ?

Bericht door hisaLenart » za 23 mar 2024 20:56

Ik woon in Slovenië.
Wij hebben zowel voor de kinderen als voor de hond een kar erachter. Voor de hond omdat het veel te warm is om mee te lopen en we toch graag de wagen laten staan. Kinderen breng ik s morgens met het karretje naar school wanneer het nog fris is en middags haal ik ze op met zitje en tandem wiel achterop.
Belangrijk is gezien worden, lichten op de fiets en toch wat je plek opeisen. Maar niet dubbel rijden op de hoofdweg. Daar mogen auto's namelijk overal 90km/h. Eenmaal op kleinere wegen ben je beter af en is het mooi fietsen. Als ik het karretje achterop heb, dan merk ik dat de automobilisten voorzichtiger inhalen, wss denken ze dat er altijd kinderen inzitten.
Wij wonen zelf in de Soča vallei.
Veel plezier

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Fietsen in Kroatië ?

Bericht door moyzo » ma 25 mar 2024 10:02

Wij laten de fietsen toch meestal thuis als we naar Kroatie gaan. Nu gaan we meestal regio Split, Trogir, buiten de dorpen is het ronduit gevaarlijk met de fiets, geen fietspaden. Toen we naar Cres gingen hadden we ze wel bij ons, puur voor de boodschappen of voor op de camping zelf, buiten het stadje vond ik het ook te gevaarlijk tussen auto's en vrachtverkeer zonder fietspaden.Het ligt er denk ik ook aan waar je naar toe gaat. met google maps kun je ook alvast je omgeving bekijken en beoordelen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Fietsen in Kroatië ?

Bericht door Gemineye » ma 25 mar 2024 10:15

Zoals al gezegd; het is erg verschillend waar je wilt fietsen in Kroatie. Ga je bijvoorbeeld naar Istrië dan kun je gerust je fiets meenemen want daar zijn best veel fietspaden. Wij namen de fietsen vaak mee daarheen, al was het alleen al ivm de enorme camping daar. Maar eigenlijk langs de hele kust daar kun je prima fietsen.

Mocht je toch langs doorgaande wegen willen fietsen, zorg dan dat je goed zichtbaar bent. Overweeg wellicht zelfs een goede dagverlichting set, zéker aan de achterkant. Dat is iets vergelijkbaars wat veel wielrenners gebruiken om zichtbaarheid te verhogen. Een rood pulserend lampje, zoals in onderstaand voorbeeld.

Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Kroatië”