Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door WillyL » zo 24 mar 2024 21:00

[re.gif] thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif

En wat die tent betreft die relatief dicht bij de caravan opgezet werd enige replies terug... Misschien was dat wel het enig stukje op 'zijn' terrein waar er schaduw was. Ik zou er dan ook mijn tent plaatsen ( tenzij bij verwacht regenweer want dan tokkelen de boomdruppels hard en lang).
En een tent isoleert ook het lawaai niet, toch minder dan een caravan.

Ik werp trouwens ook niet de eerste steen. Lang geleden kwamen we met een groepje op een camping, eerste avond lekker gezellig samen onder de luifel keuvelen, stemmen gingen luider tot een buur een terechte opmerking gaf. Dus terug fluisteren - voor even... tot... Tja we zijn maar gaan slapen.
En dit terwijl ik een bloedhekel heb aan lawaaierige buren :oops:
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 14 jan 2024 11:38
Locatie: Noord Limburg

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door MonRoe » zo 24 mar 2024 21:11

Hoe zit het met stroomverbruik van de airco? Zouden jullie de airco ook aan hebben als je per verbruik moet betalen? De stroomprijzen schieten omhoog bij campings, bij steeds meer campings zie je dat elektrische kachels niet mag en dat je meer moet betalen als je je elektrische auto wilt opladen op de plaats.

Is het wel eerlijk verdeeld, diegene met een tentje met heel weinig stroom verbruik betaald vaak net zo veel als iemand die een groot deel van dag de airco aan heeft staan.
22 jaar met een camper op stap geweest. Deze ingeruild voor een Jeep Wrangler (om offroad te rijden) en Dethleffs DB450 SE04 (om te slapen).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Daphne » zo 24 mar 2024 21:25

MonRoe schreef:
zo 24 mar 2024 21:11
Zouden jullie de airco ook aan hebben als je per verbruik moet betalen?
Ja. Ik hoop dat het snel overal ingevoerd gaat worden, dat scheelt weer een discussie knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Ab » zo 24 mar 2024 21:47

Als ik naar de pomp rij om te tanken (energie laden) moet ik betalen.
Als ik op de camping tank betaal ik daar ook gewoon voor.
Niet meer dan normaal toch ?
Voor energie die ik verbruik wil ik best betalen.
Thuis krijg ik het ook niet gratis.
En daar verbruik ik veel meer dan op een camping of camperplaats.
Daar heb ik meestal alleen maar een beetje gas nodig.
Op heel warme dagen een kWh of 5 om de camper af te koelen.
Daar wil ik dan ook best 5 euro voor betalen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » zo 24 mar 2024 21:54

MonRoe schreef:
zo 24 mar 2024 21:11
Hoe zit het met stroomverbruik van de airco? Zouden jullie de airco ook aan hebben als je per verbruik moet betalen? De stroomprijzen schieten omhoog bij campings, bij steeds meer campings zie je dat elektrische kachels niet mag en dat je meer moet betalen als je je elektrische auto wilt opladen op de plaats.

Is het wel eerlijk verdeeld, diegene met een tentje met heel weinig stroom verbruik betaald vaak net zo veel als iemand die een groot deel van dag de airco aan heeft staan.
Op de meeste campings waar ik kom betaal je per ampère. Vaak is er een tarief voor ampère tussen de 2 en 5 ampère en een tarief van 6 tot 10 ampère.
Daarmee maak je een verschil in prijs.

Soms is het idd per verbruik, maar dat vind ik niet prettig, ik wil geen verassingen achteraf.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » zo 24 mar 2024 21:57

Als je een airco kan betalen, dan kan je de benodigde stroom er ook voor betalen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Ab » zo 24 mar 2024 22:10

Dat hoeft toch ook niet, verrassingen achteraf? Je weet van tevoren wat je betalen moet per kWh.
Op onze laatste wintersportcamping was het tarief 1 euro per kWh.
Dan weet ik van te voren , dat we per dag ongeveer € 4.00 tot € 4,50 moeten betalen.
4 tot 4,5 kWh per dag is meer dan we eigenlijk strikt genomen nodig hebben.

In de zomermaanden is het verbruik natuurlijk nog veel minder uiteraard. 1,5 kWh is zat.
Meestal niks eigenlijk, als er een beetje zon is, leveren de zonnepanelen meer dan genoeg op.
Bij airco gebruik wordt het wel weer meer uiteraard.

Het scheelt wel, dat we geen frituurpannen electrische kookplaten, waterkokers, electrische ovens en kachels mee hebben.
Daarvoor hebben we geen zonnepanelen genoeg. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » zo 24 mar 2024 22:21

Ach, kamperen is toch relatief goedkoop. Ik sta begin mei voor 14 Euro per dag (Aarrrgh!!!) in Langres, en 12 nachten bij Pont du Gard voor 226,- (Vuile afzetters, 19,- per nacht maar liefst. Uitbuiters, vrekken!). Daar kan een beetje stroom nog wel bij zou ik zeggen, ook al heb je een smalle beurs.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Ab » zo 24 mar 2024 22:26

Thuis blijven is duurder. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » zo 24 mar 2024 22:31

Bijvoorbeeld. Dus laten we nou gewoon het kamperen waarderen in plaats van dat knieperige, krentenwegerij. Nog even en je wil de opbrengst van jouw caravan zonnepanelen salderen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Ab » zo 24 mar 2024 22:59

Zou ook een eerlijke deal zijn toch?
Als ik electriciteit geleverd krijg,, betaal ik.
Als ik het lever, zou ik betaald moeten worden.
Zo werkt de handel vlgs mij.
Althans...zo zou het moeten werken. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door dieseltijger » zo 24 mar 2024 23:13

Vakantie op z'n Nederlands:
Orqoy8YS-geldgebrek-890x500.png
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Ron » zo 24 mar 2024 23:46

Daphne schreef:
zo 24 mar 2024 21:25
MonRoe schreef:
zo 24 mar 2024 21:11
Zouden jullie de airco ook aan hebben als je per verbruik moet betalen?
Ja. Ik hoop dat het snel overal ingevoerd gaat worden, dat scheelt weer een discussie knipoog.gif
Graag.
Helemaal mee eens. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Re di Coppi
Berichten: 1456
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Re di Coppi » ma 25 mar 2024 06:34

Heeft iemand met een airco ooit weleens een discussie gehad op de camping met een persoon die geen airco heeft over de electra kosten? Het is de keuze van de camping eigenaar om deze wel of niet-inclusief te doen/berekenen. Een camping is een commerciële activiteit waar een strategie achter zit mbt incl/excl. berekenen van de electra.
Ik ga hierover niet verder nadenken of discussiëren en genieten van mijn weekendje/vakantie
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door PD » ma 25 mar 2024 07:41

[re.gif]
Volgens mij zijn dat soort discussies voorbehouden aan dit forum 😉
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RDDR
Berichten: 2797
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door RDDR » ma 25 mar 2024 07:52

Re di Coppi schreef:Heeft iemand met een airco ooit weleens een discussie gehad op de camping met een persoon die geen airco heeft over de electra kosten? Het is de keuze van de camping eigenaar om deze wel of niet-inclusief te doen/berekenen. Een camping is een commerciële activiteit waar een strategie achter zit mbt incl/excl. berekenen van de electra.
Ik ga hierover niet verder nadenken of discussiëren en genieten van mijn weekendje/vakantie
Ik heb geen airco en het interesseert me helemaal niets hoe de camping zijn prijsbeleid doet. All-in, betalen per kWh... ik vind het best allemaal.

Maar goed: ik ben wellicht geen goede referentie. Doe niet aan kortingskaarten en vind de prijs niet belangrijke. Een fijne, ruime camping met goed sanitair op een rustige plek. Rest zal wel en is de keuze van de ondernemer zelf.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Daphne » ma 25 mar 2024 08:39

Re di Coppi schreef:
ma 25 mar 2024 06:34
Heeft iemand met een airco ooit weleens een discussie gehad op de camping met een persoon die geen airco heeft over de electra kosten? Het is de keuze van de camping eigenaar om deze wel of niet-inclusief te doen/berekenen. Een camping is een commerciële activiteit waar een strategie achter zit mbt incl/excl. berekenen van de electra.
Ik ga hierover niet verder nadenken of discussiëren en genieten van mijn weekendje/vakantie
Zoals PD al schreef, is de discussie voorbehouden aan dit forum en misschien ook in de verschillende facebookgroepen over caravans en kamperen.

Wat dan ook typerend is, is dat aircogebruikers in één adem worden genoemd met kampeerders die elektrisch verwarmen. Ik denk dat die laatste groep voornamelijk elektrisch verwarmt uit kostenoverweging (uiteraard de nieuwe gasloze caravans uitgezonderd). Je leest toch vaak de reactie dat er voor elektra toch al "dik" is betaald en gas kost veel geld néh néh.gif Airco heb je voor het comfort en niet om kosten te besparen, deze laatste groep zal het aan hun anus oxideren of er naar verbruik moet worden betaald.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Bob Diesel » ma 25 mar 2024 08:56

[re.gif] [re.gif]

Een fijne, ruime camping , op een rustige plek scratch.gif schrijf je

Dan houd het rustig aldaar , en start geen zg fluisterstille aparatuur
Je hoort pas hoe stil het is als hij weer uit gaat
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door WillyL » ma 25 mar 2024 10:19

Terloops, ik vind het gebrom van de trumavent (230v) reeds mateloos irritant - zelfs op de laag toerental. De Maxxfan in het dakraam loopt op 12v bromloos, gelukkig maar en op trage stand nog windgeruisstil ook.
Misschien toch maar een diepteinvestering doen en een 12v Trumavent aanschaffen na 14 jaar?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » ma 25 mar 2024 10:54

Lees wel een hoop aannamen. Ik heb een airco, maar het kan me wel degelijk schelen wat ik betaal.
En nee de aanschaf van airco maakt niet dat ik geld genoeg heb om me niet druk te maken over een paar euro stroom.
Ik ben niet zielig, maar door goed uit te zoeken wat ik betaal voor zaken kan ik de dingen doen die ik doe.

RDDR
Berichten: 2797
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door RDDR » ma 25 mar 2024 11:45

Bob Diesel schreef:[re.gif] [re.gif]

Een fijne, ruime camping , op een rustige plek scratch.gif schrijf je

Dan houd het rustig aldaar , en start geen zg fluisterstille aparatuur
Je hoort pas hoe stil het is als hij weer uit gaat
Ik heb vaak genoeg op campings gestaan waar anderen een airco hadden en er nooit last van gehad. Net zoals ik ook geen last heb van schuifdeuren van buscampers.

Niet hutjemutje staan helpt veel.

Zelf heb ik geen airco overigens in de caravan. Wel in mijn huis op verschillende plaatsen

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Bob Diesel » ma 25 mar 2024 12:49

Thuis hier ook aanwezig
In 2023 1 dag gebruikt om te koelen, verder om de huiskamer te verwarmen
Deze ochtend nog

In de caravan , alleen een zeer stille knipoog.gif vloerverwarming
En een klein 5volt usb ventilator,,,,tje

Maar id ,niet hutje mutje staan helpt
En dan het liefst ergens waar in het regelement staat
Airco verboden ivm de rust van andere gasten mrgreen.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Hobby Linka » ma 25 mar 2024 13:17

[re.gif]

Naar dat soort campings zou ik dan niet gaan.

Ooit in Spanje stonden we op onze plek met de airco aan. Ben toen even naar onze achter buren gelopen omdat zij met een tent achter onze caravan stonden. Even gezegd dat als ze last van de airco zouden krijgen dat gewoon gemeld mag worden.

"Wees niet bang" was het antwoordt. "Ik denk dat ik meer last heb van het gesnurk van mijn vrouw dan jullie airco".

En inderdaad, ze hebben niet geklaagd en ik hoorde het gesnurk van de buurvrouw in de caravan. mrgreen.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Daphne » ma 25 mar 2024 13:33

Wij hebben nog nooit een camping gevonden waar het helemaal stil is. Ook niet bij kleine landelijke campings. Wij wonen zelf heel landelijk en daar heb je veel geluiden. Denk maar aan transformatorhuisjes, geluiden uit de koeienstallen in de omgeving, zoals melkmachines, kletterende kettingen of metalen hekken die sluiten, bewerken van het land met tractoren etc. Dan heb ik het nog niet over windmolens die in de omgeving staan. Dat geluid hoor je ook tot ver. Wij horen thuis de windmolens die langs de A58 staan ook en dan heb ik het nog niet over het vliegverkeer van Eindhoven airport en legerbasis Gilze-Rijen en Oirschot.

In de zomer verblijven wij op campings waar tegenwoordig veel kampeerders een airco hebben, en als de kampeerders het niet hebben, dan hebben de huuraccomodaties het wel. Het zoemen van een airco is maar een klein onderdeel van alle geluiden om ons heen. Stilte is in mijn ogen/oren een utopie, en zou het wel stil zijn dan hoor ik de zoemende geluiden door tinitus veel erger meissie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco op de caravan hoe gaat men daar me om

Bericht door Niels83 » ma 25 mar 2024 15:17

[re.gif]
Als het helemaal stil zou zijn hoor je al die vogels... boos.gif pppff overal herrie.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”