Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » ma 19 feb 2024 21:33

Dat ziet er erg goed uit! Ik vrees alleen dat een paar van die dingen er wel echt anders uitzien als wij eind april die kant op rijden. We gaan maar niet al te hoog en niet al te noordelijk want dat verwacht ik nog wel wat sneeuw eigenlijk. Zo’n weggetje als Ab laat zien is in het vroege voorjaar nog wel andere koek denk ik!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Ab » ma 19 feb 2024 21:40

Is dan gesloten vermoedelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » ma 19 feb 2024 22:20

Dat neem ik aan inderdaad! We blijven met caravan maar gewoon op de doorgaande wegen, dan kunnen we met alleen de auto tijdens een ommetje nog eens een gewaagder weggetje proberen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ben305
Berichten: 24
Lid geworden op: di 1 sep 2020 15:29

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Ben305 » di 20 feb 2024 22:36

Mooie foto's, erg motiverend om erheen te gaan :)

Gemineye schreef:
ma 19 feb 2024 17:41
Ja wij, vorig jaar! We begonnen de tocht in Malmö en reden naar boven tot vlak boven Oslo. We gingen terug langs de kust. Die weg zou ook de aangewezen weg zijn voor jou om naar Oslo toe te rijden. Het is een prima weg, goed te doen. Wij doen dat alleen niet omdat je dan meerdere dagen al onderweg bent voordat überhaupt het mooie stuk aanbreekt waar we willen zijn. Dat gaat teveel ten koste van wat je kunt zien in twee weken.
De route Malmo-Oslo is niet erg mooi? Maar wel goed te doen dus?
Onze Noorwegen-vakantie zou dan in Oslo beginnen met een paar dagen daar. De reis naar Oslo toe willen we dan zeker aangenaam doen, maar ook zo snel mogelijk eigenlijk. Volgens mij is rijden dan het snelste. (vrijdag-middag na school starten, net voor de veerboot Puttgarden overnachten. Zaterdag avond in Oslo aankomen)
Alternatief is de boot Kiel-Oslo pakken. Dat is 20 uur varen en slapen op de boot. Dan sta je in ons geval zondagmiddag in Oslo. Waarschijnlijk relaxter (hoe goed slaap je op zo'n boot?), maar dat tripje kost wel 1400 euro scratch.gif

Andere veerboten zijn qua tijden erg onhandig. Maar misschien wordt het dat uiteindelijk nog wel, dan maar een dag later in Oslo...
Disclaimer: De vakantie begint ook bij ons al bij wegrijden van huis hoor. Autorijden vinden we prima te doen allemaal.

Gemineye schreef:
ma 19 feb 2024 22:20
Dat neem ik aan inderdaad! We blijven met caravan maar gewoon op de doorgaande wegen, dan kunnen we met alleen de auto tijdens een ommetje nog eens een gewaagder weggetje proberen.
Dat lijkt ons ook een goed plan
Adria Adora 573 PT 2021 achter een BMW 545

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » di 20 feb 2024 22:46

Ben305 schreef:
De route Malmo-Oslo is niet erg mooi? Maar wel goed te doen dus?
Onze Noorwegen-vakantie zou dan in Oslo beginnen met een paar dagen daar. De reis naar Oslo toe willen we dan zeker aangenaam doen, maar ook zo snel mogelijk eigenlijk. Volgens mij is rijden dan het snelste. (vrijdag-middag na school starten, net voor de veerboot Puttgarden overnachten. Zaterdag avond in Oslo aankomen)
Alternatief is de boot Kiel-Oslo pakken. Dat is 20 uur varen en slapen op de boot. Dan sta je in ons geval zondagmiddag in Oslo. Waarschijnlijk relaxter (hoe goed slaap je op zo'n boot?), maar dat tripje kost wel 1400 euro scratch.gif
Ik vond het zelf niet het mooiste stuk van onze reis. Marstrand was wél heel mooi, maar de doorgaande weg daar langs was echt functioneel. Het binnenland vond ik veel mooier maar reed daarom ook minder snel.

Qua reis deden wij het hetzelfde als jij voorstelt; wij reden op vrijdagmiddag naar lubeck travemunde. Op zaterdag op de boot.

Slapen op zo’n boot; tja geen idee. Voor iedereen verschillend denk ik. Het zou mij prima vergaan maar dat zou ik denk ik niet als maatgevend willen typeren. Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Ab » wo 21 feb 2024 09:01

Van Kristiansand naar Oslo rijdt ook best vlot.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Robertb
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Robertb » wo 21 feb 2024 13:09

Na 18 jaar in Noorwegen wonend en meer dan 60 vakanties daar, nog wat relativerende opmerkigen: hoe hard je ook rijdt meer dan 60 km gemiddeld per uur ga je niet halen. In april en mei zijn de wegen schoen. In de bergen kunnen de wegen af en toe nog worden gesloten. Wacht een halve dag en je kunt er langs. April, winterbanden in de bergen, mei tja...Regen redelijke kans, temperatuur vorst tot 15 graden. Veerdienst Hirtshals-Kristiansand kun je in mei kort te voren bestellen via internet. Koop je in de rij voor de boot betaal extra administrative kosten. Fjordline, de catamaran, ligt eerder aan de wal bij wind dan Colorline. Kun je Fjordline met de gewone boot doe dat dan. Fjordline brengt je ook naarEgersund of Bergen. Wil je naar het oosten van het land kies dan liever voor Larvik, Oslo of zelfs Gotenburg. De E-wegen zijn 2 baans en goed te berijden met auto en caravan. de Rv (riksvei) zijn meer gevarieerd, bochtig en kunnen smal zijn. Sommige van die zou ik niet aanraden. Koop een routekaart Anwb daar staat info op over gesloten winterwegen. Aktuele weginfo op tlf 175, of trafikkmeldinger in vegvesenet.no campings zijn begin mei veelal nog dicht. Campings bij Bergen zitten aan weg 580, Lune camping of Brattland camping zijn aan te bevelen. Bryggen in Bergen moet je tussen de huizen om te zien hoe ze daar leefden, Fløyen is leuk als je daar wilt wandelen, of dat gaat met de sneeuw? Anekdote: 23 juni viert ons gehucht 50 huizen, Sankt Hans op het strand met worstjes grillen en een groot vuur. De ene keer in zwemkleding, het andere jaar in wintergeisoleerde overall met mutsen en handschoenen. Kom maar op met vragen.....
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » wo 21 feb 2024 13:24

Campings zijn veelal nog dicht denk je? Ik ga nog even zoeken. Camper plaatsen kan eventueel ook, maar we zullen toch hier en daar wat stroom moeten hebben en afvalwater moeten lozen.

Voor de afgesloten wegen; is Google maps geen goed alternatief denk je? Doorgaans werkt dat in alle andere Europese landen best goed viel me op.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Robertb
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Robertb » wo 21 feb 2024 13:35

Ja campings beginnen vanaf 15 mei en later. De genoemde het hele jaar. Vrij camperen is moeilijk, camperplaatsen via park4night. Ook lozen en vullen via deze site. Niet vullen via de aanwezige slangen, die hangen ook in de toiletcasette. Noorwegen neemt zich zelf een anderledes land, een ander land dan anderen. Bergwegen worden binnen een uur gesloten, zo snel is google maps niet. Aardigheidjes uit de wet: telefoongebruik tijdens het rijden is 1000 euro boete. Als je het verkeer achter je ophoudt, ongeacht jouw snelheid, ben je verplicht het verkeer er langs te laten.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » wo 21 feb 2024 13:57

Hm vorig jaar waren wij ook in Noorwegen vlakbij Oslo, maar daar waren alle campings gewoon open eind april. In Zweden ook. Of zou dat komen doordat dat allemaal zuidelijker ligt?

Is wel even iets om rekening mee te houden
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Robertb
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Robertb » wo 21 feb 2024 14:05

Ja, zuidelijker en veel meer mensen daar. Veel campings halen het water uit de bergen via een trechter en een slang naar de camping. Vriend van ons had pas water begin juni 2023 bij Lillehammer.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Bert007 » wo 21 feb 2024 21:24

Weinig gekend, maar er is ook een vlotte veerverbinding tussen Strömstad en Sandefjord. Dan ben je zo aan een van de mooiste staafkerken: Heddal. Kortbij heb je dan Sandviken camping.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » zo 21 apr 2024 18:12

We hebben nog lang getwijfeld wat we gingen doen. Maar we hebben de knoop doorgehakt; Vanavond hebben we uiteindelijk de boot overtochten Kopenhagen-Oslo en Kristiansand-Hirtshals gereserveerd.

Dan rijden wij in de meivakantie twee weken door zuidwest Noorwegen! Zin in!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Weinsberg
Berichten: 528
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Weinsberg » do 25 apr 2024 15:52

[re.gif] Fijne boot, neem aan de DFDS? Hebben deze afgelopen twee jaar genomen, dan wel zonder caravan, maar fijn opstappunt en volgende ochtend in Noorwegen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Twee weken meivakantie; zuid Noorwegen?

Bericht door Gemineye » do 25 apr 2024 19:11

Ja; heenweg via DFDS en terugweg via fjordline. Die laatste is een snelle verbinding dus comfort minder belangrijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”