EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Micky

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Micky » zo 11 feb 2024 21:38

Alieben1961 schreef:Zeg ik een keer wat ik ervan vindt wordt ik de mond gesnoerd Afbeelding
Niet door mij hoor hahaha

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tesla model Y long Range AWD 514pk 493Nm en een hobby Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Hobby Linka
Beheerder

Bericht door Hobby Linka » zo 11 feb 2024 21:42

Laten we het nu niet op de man gaan spelen en weer lekker hebben over EV's waarmee je een caravan kan trekken.
Hobby Linka

Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

troapel

Bericht door troapel » zo 11 feb 2024 21:50

[re.gif]
Strak plan! Ook al zijn wij nog lang niet zover vind ik deze ontwikkelingen allemaal wel erg interessant. En dan voornamelijk de praktijk zoals hier besproken wordt. thumbup.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » zo 11 feb 2024 22:02

Ach weet je, de tijd gaat snel en je bent er dus eerder aan toe dan je denkt.
Een beetje “echte” autofiel ontkend eerst alles en later wil hij toch wel eens voorzichtig gaan omdenken naar het laatste nieuwe. Jij hebt immers al een stekker. ;-)
Ondanks lullige bedenksels door andere achtergebleven types, sommige zullen hun leven lang blijven zoeken naar fouten, hun glas is altijd half leeg…
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e PHEV (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » zo 11 feb 2024 22:06

In dat proces verkeer ik dus. Een dolende (en zoekende) geest. Maar goed, daar gaat het niet over - zo is het mij omfloerst duidelijk gemaakt, Het gaat over nieuwe EV's.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » zo 11 feb 2024 22:19

Jij hebt zonder ervaring al besloten dat een tweede hands EV een slechte aankoop is waar je op leegloopt. Je grijpt dan ook alles aan om dit ietwat zuur te verdedigen, het enige waar je gelijk in hebt is dat niemand weet hoelang nu echt zo’n accu mee gaat.
Gelukkig voor jou zijn er mensen die er wel in geloven en voor jou de kolen uit het vuur halen, kun jij eventueel zonder zorgen tijdens je pensioen toch met een goede tweede hands scootmobiel rijden.

Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e PHEV (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » zo 11 feb 2024 22:43

Nee, aangezien een moderator blijkbaar mijn vraag weer adresseert ben ik dus ontopic. ?Toch?

Niet voor de eerste keer: Laat maar zien dat ik zeg dat een EV een slechte aankoop is. De gehele forumhistorie met quote functie staat ter beschikking.

Wat ik van iemand die actief is in de mobiliteits adviesbranche hoor is dat er nauwelijks batterijproblemen zijn, en dat daarom revisiebedrijven van accu's nauwelijks bestaan. Nu is mijn vraag - en ik vind dit voor 20..30k een valide vraag - of er ervaringen zijn met EV's met meer levenservaring - vanaf 8 jaar en ouder. Want ik sta er met een open mind in. tesla 3 werd aangeraden, wat ik aantref vanuit onverdachte bron (TÜV) is dat niet zozeer de accu een probleem is, maar wel andere zaken. Wat is met deze schaarse, en ik mag hopen objectieve, rapportage mis?
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!

Micky

Bericht door Micky » zo 11 feb 2024 22:49

RE.gif

Je zit op het verkeerde forum Diesel, het gaat hier over caravans en in dit draadje specifiek over EV’s die caravans mogen trekken, dus aub stop met aandacht trekken en stel deze vraag op een forum voor EV calculatoren, we hoeven hier en zeker in dit draadje niet te weten wat het kost, we willen weten met welke EV’s we caravans kunnen trekken…..

Tesla model Y long Range AWD 514pk 493Nm en een hobby Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Ab
Moderator

Bericht door Ab » zo 11 feb 2024 23:05

Wie daar na 2,5 jaar, en 77 bladzijden, en nog diverse andere draadjes over dit onderwerp nog steeds niet uit is, zal daar over nog 2,5 jaar al helemaal niet meer uitkomen met de vele EV's die er elk jaar bijkomen denk ik.. mrgreen.gif
Er zijn inmiddels zat EV's die een caravan kunnen trekken.
Als het je past om van diesel of benzine, eens wat anders te gaan rijden, uit vrije keuze, of verplicht, is er keuze genoeg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.

De reis is het doel.

Micky

Bericht door Micky » zo 11 feb 2024 23:10

RE.gif

Idd EN de ontwikkeling staat niet stil en daarom is dit meer dan actueel, fijn als we daar gewoon met elkaar opbouwend over kunnen communiceren

dieseltijger

Bericht door dieseltijger » zo 11 feb 2024 23:29

Laten we dat op dit gezellige forum aflower.gif maar doen.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » zo 11 feb 2024 23:33

Ja..Dat de ontwikkelingen niet stil staan zal je altijd mee te maken hebben. Dat blijft.
Maar als je nu aan een andere auto moet, is het geen optie om nog een jaar of langer te wachten op die ontwikkelingen.
Dat heeft ook geen enkele zin.
Mijn eerste auto is nu allang de oldtimer status gepasseerd..en mogelijk rijdt er nog ergens een gerecycled stukje staal van rond.

Het ding was al behoorlijk verouderd toen ik 'm kocht. 12 jaar oud of zoiets.
Maar wat was ik er blij mee!

Vooral met de voorbank die volledig plat kon.
Maar dat is weer een heel ander verhaal. knipoog.gif

Maar op dat moment was het gewoon de auto die ik kon betalen en redelijk voldeed aan mijn wensen.
Dat is eigenlijk nooit veranderd, en ik denk dat datzelfde voor iedereen geldt.
En uiteindelijk..het is maar een vervoermiddel.

De reis is het doel.

deusjevo

Bericht door deusjevo » zo 11 feb 2024 23:51

dieseltijger schreef:
zo 11 feb 2024 23:29
Laten we dat op dit gezellige forum aflower.gif maar doen.
Soms mis je Citrorob knipoog.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

troapel

Bericht door troapel » ma 12 feb 2024 06:48

Jan van Vijven schreef:
zo 11 feb 2024 22:02

Een beetje “echte” autofiel ontkend eerst alles en later wil hij toch wel eens voorzichtig gaan omdenken naar het laatste nieuwe. Jij hebt immers al een stekker. ;-)
Omdat we in de vakantie al hebben ervaren hoe fijn een hybride al rijdt zijn we ook overstag gegaan. De hoeveelheid koppel en souplesse is geweldig. Voor ons zit momenteel een EV als trekker er nog niet in. Wie weet is dat anders zodra de Lynk aan vervanging toe is. We weten wel bijna zeker dat zodra onze tweede auto aan vervanging toe is dat daar een EV voor in de plaats gaat komen.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Ben305

Bericht door Ben305 » ma 12 feb 2024 09:22

Iedereen kan wel eens net te ver doorgaan in zijn reacties, maar dat is vaak ook een reactie op andere reacties mrgreen.gif

De use-case is gewoon ook bij iedereen net anders... ja, iedereen wil van A naar B (met de caravan erachter), maar toch zijn daar nog vele nuances in. En feit is dat een EV op een aantal vlakken (net iets) anders is dan een ICE, vb actieradius en laden.
Voor mijn situatie vind ik die verschillen nog net te groot om voor een EV te gaan... En dat komt eigenlijk alleen door die caravan scratch.gif blij.gif
Dan zou ik wel voor een nieuwe of 1 jaar oude EV gaan, anders zouden de diesetiijger vragen/reserveringen er ook nog bijkomen.

Daarnaast denk ik dat voor velen een EV een verbeterde rijervaring is doordat een eerdere ICE ervaring was met een middelmatige ICE en dan vooral motorisch.. dat is allemaal zo zuinig mogelijk afgesteld dat het net voldoende is en met een caravan misschien wel net niet voldoende.

Inmiddels genoeg aanbod van EV's denk ik en dat zal alleen maar beter worden. Nu hopen dat er ook steeds meer plekken komen om caravan aangekoppeld te kunnen laden tijdens vakanties.
Mogelijk worden mijn oprit en zonnepanelen dan ook beter benut in de toekomst thumbup.gif
Adria Adora 573 PT achter een BMW 5 serie station

Daphne
Erelid

Bericht door Daphne » ma 12 feb 2024 09:35

Ik hoop in dit draadje gewoon meer ervaringen te lezen van EV rijders met caravan, en ook alle nieuwe EV's die wat trekgewicht meekrijgen, zoals de titel van dit draadje aangeeft. Dit jaar moet ik een nieuwe leaseauto bestellen voor januari 2025 en mag nu nog kiezen tussen full electric of benzine maar wij neigen toch naar full electric.
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
SEAT Ateca FR 1.5 TSI DSG7 -2021 - In bestelling VOLVO EX40 - 2025

Morgoth

Bericht door Morgoth » ma 12 feb 2024 09:46

Micky schreef:
zo 11 feb 2024 18:05

dat one-pedal daar heb ik gisteren van genoten en ik heb het rempedaal nauwelijks gebruikt, het vergt als nieuwkomer wel echt even wat gewenning, ik stond vaak stil met 2 auto ruimtes voor me whistle.gif maar werkt perfect en dat gevoel krijg je zelf heel snel.
met gewennen bedoel ik, dat je dus steeds te snel te langzaam gaat omdat je gewent bent meer door te rollen, en dan heb ik al een mild-hybrid die oplaad tijdens remmen en gas los, dus het gevoel ken ik al.

als je een weekje rijdt, zit het in je systeem en is het fantastisch, je gebruikt eigenlijk alleen je rechter voet
Ik vind persoonlijk dat one pedal drive alleen fijn in de stad. Buiten de stad zet ik het altijd uit. Bij Hyundai kun je de mate van regenereren regelen met flippers achter het stuur van niet regenereren tot iPedal in 5 stappen. Dat is echt heel fijn. Ik weet niet of dit in een Tesla ook kan. Je kunt het bij Hyundai ook op automatisch zetten. Dan bepaalt ie zelf hoe hard hij moet remmen (regenereren) in een bepaalde verkeerssituatie. Dat vind ik zelf het prettigste rijden.
Auto op stroom of auto op diesel met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.

EricS

Bericht door EricS » ma 12 feb 2024 12:00

Grotendeels eens. In de afgelopen 2 jaar is gebleken dat ik iPedal vrijwel nooit gebruik. Heel af en toe bij beetje beetje (sportief) spelen met de auto. Variabelen zijn zelfs nog uitgebreider. Per gradatie kan je AUTO aan of uit zetten. Daarnaast ook nog in het menu de mate van genereren, soft, medium of sportief.
Met alles op 0 ben je aan het 'zeilen'....met iPedal letterlijk met een pedaal. Maar dan werkt ACC niet meer. Zelf altijd standje 3 met AUTO. Houdt rekening met ander verkeer en manier van rijden.
Ps, kan je per gebruiker instellen, auto onthoudt dit.
Bij Tesla is het of Aan of Uit, in te stellen in het menu.

Verstuurd vanaf mijn S21 FE met Tapatalk

In de stalling staat een Fendt 510 TFB.

Hobby Linka
Beheerder

Bericht door Hobby Linka » ma 12 feb 2024 12:04

Graag weer naar EV's waarmee je een caravan kan trekken. Over instellingen van een Tesla kunnen jullie op een Tesla forum terecht.
Hobby Linka

Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

EricS

Bericht door EricS » ma 12 feb 2024 12:48

Mmm. Ik ben vergeten te melden dat het instellingen betreft die ik juist ook gebruik met de caravan achter mijn EV6. ( dus topic gerelateerd)

Verstuurd vanaf mijn S21 FE met Tapatalk

In de stalling staat een Fendt 510 TFB.

Ab
Moderator

Bericht door Ab » ma 12 feb 2024 14:00

Screenshot_20240212-135725.png
Het valt mij op, dat voor zwaardere caravans de keus nog niet zo heel groot is.
Mogelijk best iets om over na te denken bij aanschaf van een nieuwe of andere caravan.

De reis is het doel.

Gemineye

Bericht door Gemineye » ma 12 feb 2024 14:39

[re.gif]

De Kia EV6 GT ontbreekt hierin, die mag 1800kg trekken.

Daarnaast zie ik hier nog een Mercedes EQA; 1800kg! Ik lees alleen geen ervaringen in dit topic. Heeft iemand hier ervaring mee?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gerrie

Bericht door Gerrie » ma 12 feb 2024 14:55

Wat mij opvalt is dat hier nog niemand heeft bericht dat hij/zij een Volvo cx 30 heeft gekocht. Mag 1500 kg trekken en zou denk ik voor velen met een caravan genoeg zijn. De verwachtingen qua verkoop zijn ook hoog. Ook de prijs loopt haast gelijk met een brandstofauto in dezelfde lengte. Zeker als je er voor zorgt dat je in aanmerking komt voor de subsidie. Ik heb hem wel bekeken maar ik was van de binnenkant niet onder de indruk. Ik kreeg een beetje het idee in een badkamer te zitten. Lichtblauwe bekleding op de stoelen, hemeltje wat doorloopt tot aan onderkant raam. En ook het ontbreken van klokken voor je maakte mij niet blij. Misschien had ik nog eens moeten gaan kijken en had het moeten wennen. Vooreerst besloten om in ieder geval nog een ronde over te slaan.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Daphne
Erelid

Bericht door Daphne » ma 12 feb 2024 14:59

[re.gif]

Staat of eigenlijk stond op m'n lijstje. Mag 1000, 1400 of 1600 kg trekken. Wanneer je het hoogst haalbare trekgewicht wil, dan wordt de prijs zo hoog dat een grotere andere EV aantrekkelijker wordt. De EX30 is vrij compact en niet een echte gezinsauto. Ik heb erin gezeten en liep er niet meteen warm voor.
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
SEAT Ateca FR 1.5 TSI DSG7 -2021 - In bestelling VOLVO EX40 - 2025

Gemineye

Bericht door Gemineye » ma 12 feb 2024 15:22

Zojuist even naar die volvo EX30 gekeken, niet helemaal mijn ding geloof ik, maar ik heb ook nog nooit in het echt bekeken. Valt me zojuist in die configurator op wat mij in wel meer van die dingen opvalt; iedere keer weer schimmigheid over het trekgewicht. Als je een aandrijflijn selecteert laat hij altijd wel specs zien van rijbereik en vermogen enzo, maar trekgewicht wordt heel vaak gewoon niet over gesproken. En da's bijzonder, want dat is net als bij een ICE gewoon een potentiele reden om voor een zwaarder gemotoriseerde variant te gaan. Je wilt toch gewoon in 1 oogopslag kunnen zien welke aandrijflijn hoeveel mag trekken?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Alles over elektrische auto's”