Neuswiel en fietsendrager
Ik heb een fietsendrager voor op de dissel voor 2 fietsen.
Ik kan het neuswiel alleen omhoog of omlaag draaien als ik de eerste fiets eraf haal. Dat komt omdat ik een korte dissel heb (Hobby). Het nadeel is dat ik de caravan eerst aan de auto moet koppelen . Daarna kan ik pas de 2e fiets erop zetten. Ik heb al gekeken of er een neuswiel bestaat met korte slinger, maar die zijn er helaas niet. Wie heeft de oplossing ?
Ik kan het neuswiel alleen omhoog of omlaag draaien als ik de eerste fiets eraf haal. Dat komt omdat ik een korte dissel heb (Hobby). Het nadeel is dat ik de caravan eerst aan de auto moet koppelen . Daarna kan ik pas de 2e fiets erop zetten. Ik heb al gekeken of er een neuswiel bestaat met korte slinger, maar die zijn er helaas niet. Wie heeft de oplossing ?
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Fendt Bianco 465 TG 2024. Laadgewicht 1700 kg.
Re: Neuswiel en fietsendrager
Weet niet of het kan maar als je de slinger eraf kunt halen en je kunt daar iets vermaken dat je het met je slinger van je steunpoten het wiel omhoog en omlaag kunt draaien dan komt de knik handvat er boven uit of je fietsen naar achteren kantelen als daar ruimte voor is en pas vastzetten als hij is aangekoppeld.
Mijn zwager heeft hetzelfde probleem ook met een Hobby met korte dissel .
Bij de dealer in Best gevraagd of er een oplossing voor was en daar kreeg hij de dezelfde tip oftewel 2e fiets erop zetten als hij is aangekoppeld , men heeft het niet geprobeerd hem een andere fietsendrager aan te smeren dus blijkbaar kan het niet anders bij bepaalde modellen.
Mijn dissel ( 495 UL) is iets langer en bij mij kan ik makkelijk 2 fietsen erop zetten en dan aankoppelen, als hij is aangekoppeld kan ik de fietsendrager ook naar voren schuiven om in de disselbak iets te pakken of te leggen.
Dat een paar centimeter een wereld van verschil kan betekenen
Mijn zwager heeft hetzelfde probleem ook met een Hobby met korte dissel .
Bij de dealer in Best gevraagd of er een oplossing voor was en daar kreeg hij de dezelfde tip oftewel 2e fiets erop zetten als hij is aangekoppeld , men heeft het niet geprobeerd hem een andere fietsendrager aan te smeren dus blijkbaar kan het niet anders bij bepaalde modellen.
Mijn dissel ( 495 UL) is iets langer en bij mij kan ik makkelijk 2 fietsen erop zetten en dan aankoppelen, als hij is aangekoppeld kan ik de fietsendrager ook naar voren schuiven om in de disselbak iets te pakken of te leggen.
Dat een paar centimeter een wereld van verschil kan betekenen
Laatst gewijzigd door dehoekies op zo 11 feb 2024 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Voeg leven toe aan de dagen, als er geen dagen meer aan het leven toe te voegen zijn
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Best
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Er zijn neuswielen met een zijslinger, is dit misschien een oplossing?
Kip Star-line 47TDB 2000 Dethleffs C'Joy 480 QLK '19, Volvo V70NN 2.5T
Ik denk dat het slingeren niet zozeer het probleem is. Maar de vastzetinrichting van het neuswiel.
Fendt Bianco 515 SG, TMM 2000 kg, getrokken door een Ford Kuga PHEV model 2024 met 2100 kg trekgewicht.
Duidelijk, wellicht een draaiknop met hetzelfde draad voor de kleminrichting.
Kip Star-line 47TDB 2000 Dethleffs C'Joy 480 QLK '19, Volvo V70NN 2.5T
Wij hebben een andere caravan met hetzelfde probleem. Opgelost door een Enduro fietsdrager te kopen en een kantelmechanisme. Nu is er genoeg ruimte om het neuswiel te slingeren en de kantelfunctie hebben we nodig om de disselbak te kunnen openen want schuiven is niet voldoende.Leo33 schreef:Ik heb een fietsendrager voor op de dissel voor 2 fietsen.
Voor ons is dit veel handiger omdat wij rondtrekken en niet op elke camping de fietsen eraf halen.
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
SEAT Ateca FR 1.5 TSI DSG7 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
SEAT Ateca FR 1.5 TSI DSG7 -2021
Als je wel het neuswiel kunt laten zakken, dan is er een oplossing.
De slinger zit vast met een splitpen of spanstift.
Die kan er dus af.
Vervolgens kan de slinger vervangen worden door een lange M 12 moer, sleutelmaat 19.
Daarmee kan je het neuswiel naar beneden en omhoog draaien met een schroef boormachine, of evt een ratel.
De moer moet soms wel iets aangepast worden op de maat van de spindelas., en er moet in het onderste deel een gaatje geboord worden voor splitpen of spanstift.
De slinger zit vast met een splitpen of spanstift.
Die kan er dus af.
Vervolgens kan de slinger vervangen worden door een lange M 12 moer, sleutelmaat 19.
Daarmee kan je het neuswiel naar beneden en omhoog draaien met een schroef boormachine, of evt een ratel.
De moer moet soms wel iets aangepast worden op de maat van de spindelas., en er moet in het onderste deel een gaatje geboord worden voor splitpen of spanstift.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Slinger weg, moet erop.
Deze slinger heb ik kortgeleden eraf gehaald voor iemand en vervangen door een zelfde moer, met dezelfde maat als van de uitdraai pootjes van de caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
Mooie oplossing
Voeg leven toe aan de dagen, als er geen dagen meer aan het leven toe te voegen zijn
Best
Best