elektra in voortent (met aardlek)

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
tims12345
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 dec 2023 10:00

elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door tims12345 » zo 31 dec 2023 09:13

Allen,
Ik ben nieuw hier op het forum. We hebben dit jaar twee maanden met de caravan van mijn ouders mogen rond rijden (Rapido Club 42t) en hebben nu een seizoensplekje "gekregen". Dat vroeg om een eigen caravan en dat is een Hobby 560 kmfe uit 2004 geworden. We zijn een gezin met een dochter van 4 jaar en nog een kleine op komst. Tot nu echt heel erg veel gelezen op het forum want dat vind ik allemaal erg interessant en kwam ook veel goed adviezen en opmerkingen tegen.

Ik wil straks graag stroom in de voortent. De stekker vanaf de paal van de camping komt binnen bij de caravan aan de zijde waar ook de voortent zit (camping levert trouwens 16A). Ik moet dus sowieso met een kabel de voortent in of door. In de caravan zit een zekeringskast met als ik het goed heb geen aardelkschakelaar (klopt toch?) en het rechter gedeelte is toch de omvormer? Niet op de foto maar hieronder zit nog een wit doosje/kastje waar Dometic LTD 120 (art nr 70301.11090) op staat. Ik weet eigenlijk niet wat dat is en kan het ook niet vinden.

Het lijkt me wel veilig een aardlek te hebben en hierbij niet afhankelijk te zijn van de camping. Nu vroeg ik me af wat het beste is om te doen. Kan ik hier een aardlek bij plaatsen en dan ernaast een stopcontact maken naar buiten zodat ik ook extra dingen in de voortent kan aansluiten? Deze zou ik dan aan de zijkant willen. En is het niet sowieso goed om een aardlek toe te voegen?
Daarnaast kwam ik een stekkerdoos met CEE stekker en aardlek tegen. Klinkt wel heel makkelijk; doe ik die in de paal, en dan een stekker vanaf de doos naar de caravan en een naar de voortent?

Wat raden jullie aan te doen? Het moet een nette en veilige oplossing worden. De caravan staat weer in de stalling dus het wordt pas april dat ik er mee aan de slag ga maar dan kan ik alvast met hulp van jullie dit voorbereiden en de juiste onderdelen kopen. Zoals misschien te lezen heb ik niet heel veel verstand van elektra maar vind het wel heel leuk om hier meer van te leren en met een beetje goede adviezen ben ik denk ik wel handig genoeg om eea zelf te doen.

Hieronder Fotos van de zijkant van de caravan en de zekeringskast (open en dicht).
2810

2811

2812

Paul Vingerhoets
Berichten: 2440
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 31 dec 2023 09:25

Zover ik zo vlug even kan zien zit er in de caravan geen aardlek schakelaar, die hebben normaal een testknopje zoals ook thuis .

De rechter kast is de 12v omvormer inderdaad.

Hoever reikt je eigen kennis en kunde ?
Ik verwacht dat er wel geopperd zal worden om het geheel te vervangen door een moderner systeem met aardlek eventueel een extra groep waar je dan een buitenwcd op aansluit die je in de wand kunt monteren(krijg je een tweede klepje langs of ergens anders zoals ook de cee invoer heeft
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Kubo
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 30 aug 2023 22:00
Locatie: Tytsjerk

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Kubo » zo 31 dec 2023 09:51

Eriba Triton 430GT Forever Young (2009). Volkswagen Golf Sportsvan.

Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 dec 2023 16:15

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Zonneke » zo 31 dec 2023 10:01

Schaf je zo eentje aan : https://www.elektramat.nl/emat-aardleks ... gKV1fD_BwE

Past perfect links van je automaat.
Stroom van de caravan halen, niet onbelangrijk. mrgreen.gif
Bovenaan de twee leidngen van de automaat overzetten naar de aardlek.
Onderkant aardlek doorlussen naar de automaat en klaar is Tim.
**** Fendt Bianco Activ 390 FHE ****
**** Opel Astra Ultimate Hybrid ****


Afbeelding

sailor wim
Berichten: 2689
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door sailor wim » zo 31 dec 2023 10:03

Hoi Paul de meest simpele oplossing geef je al aan.
Met de link naar de beveiligde stekkerdoos.
Om in de caravan ook achtereen aardlek te leven maak je een verbindingsnoer van de stekkerdoos naar de caravan invoerdoos.
Dan heb je twee wc's over die je kan gebruiken in de voortent.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

petronella
Berichten: 1684
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door petronella » zo 31 dec 2023 10:06

Wij hebben er,door de dealer , een extra stopcontact bij laten zetten aan de buitenkant. Aan het snoer wat bij de paal begint en dan in een stopcontact gaat zit ook nog een extra mogelijkheid een stekker in te steken.
De stopcontacten zitten ook aan de voortentkant.
Ik heb geen technische kennis maar zo doen wij het en het bevalt prima.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Ron » zo 31 dec 2023 10:07

In de caravan zit geen aardlek schakelaar.
Dus de bestaande stotz vervangen door een aardlekschakelaar is sowieso een heel goed plan.
https://www.elektramat.nl/emat-aardleka ... CPEALw_wcB
En in de voorwand een wcd maken is dan de volgende juiste optie.
Voor even snel de door jouw aangehaalde stekkerblok ook prima.
Die in de voortent plaatsen en vandaar met een kort kabeltje de caravan voeden.
Dan kan je op het gemak de werkzaamheden in de caravan voor bereiden.
Niet vergeten de spanning van de caravan los te halen als je er aan gaat beginnen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 699
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Xecto » zo 31 dec 2023 10:10

Het een staat los van het ander. Je kunt de bestaande automaat wijzigen voor een aardlekautomaat of zoals hierboven aangegeven een aardlek bijplaatsen.

Voor stroomvoorziening in de voortent gebruiken wij altijd een haakse stekker met dus een aansluiting aan de achterkant, zoals ook hierboven. Deze zit dan wel op de afzekering van de camping en gaat niet via caravan, ik weet niet of dat echt een nadeel is.

Als je handig genoeg bent kun je naast de invoerdoos ook een uitvoerdoos maken, deze hebben (vaak) ook een tv en 12v aansluiting en zeker je binnen apart af. Dan kun je ervoor kiezen om daar een 4A, 6A of 10A van te maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Xecto op zo 31 dec 2023 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

tims12345
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 dec 2023 10:00

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door tims12345 » zo 31 dec 2023 10:42

Zo dat zijn al snel veel reacties! Bedankt.
Dan wil ik iig een aardlek toevoegen. Mooiste lijkt me dan een aardlek toevoegen en een stopcontact aan de buiten zijde maken.

Sowieso stroom van de caravan halen!

Lees twee opties volgens mij (even zelf uitschrijven of ik het goed bergrijp):
- bestaande automaat vervangen door een aardlekautomaat
- aardlekschakelaar links toevoegen naast bestaande automaat

vervolgens:
in voorwand een extra wcd maken. Heeft deze dan een extra groep nodig? Daar heb ik dan volgens mij geen ruimte meer voor... deze tap ik dan af met een nieuwe draad na de groep.
klopt dit een beetje?

Goed idee om in de tussentijd de stekker te gebruiken.

edit: mocht een complete kast nodig zijn omdat deze niet meer goed is dan moet dat het worden....

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Ron » zo 31 dec 2023 10:54

Zo klopt het wel.
En de huidige automaat (stotz ) vervangen door een aardlekautomaat kost je geen extra ruimte.
En de buiten wcd op een aparte groep zetten kan maar hoeft niet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

tims12345
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 dec 2023 10:00

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door tims12345 » zo 31 dec 2023 11:01

top, ga ik dat doen. En de automaat waar naar je linkt is dat een passende en goede? Dan ga ik die bestellen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8045
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Ron » zo 31 dec 2023 11:08

Ja dat is de juiste
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Focus
Berichten: 75
Lid geworden op: di 31 dec 2019 22:43

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Focus » zo 31 dec 2023 12:59

Als je de aansluiting via de haakse stekker aan de buitenkant gebruikt voor de voortent zal altijd eerst de beveiliging eruit gaan aan de camping kant.
Het afgenomen vermogen en het eventule aardlek van de voortent gaat dan namelijk niet door je eigen (nieuw) geplaatste aardlekautomaat.

Wil je er dus zeker van zijn dat je alles achter de aardlek hebt zitten zal je dus ten aller tijden ren WCD achter de caravan installatie moeten plaatsen.
Als je kijkt naar de Nederlandse NEN hoeft de camping ook geen aardlek te plaatsen voor de aangeboden WCD omdat een stekkerbaar apparaat niet per definitie achter een aardlek dient te zitten.
Ford Focus 2.0 Duratec 212pk uit 2015, Hobby 540 KMFe uit 2012

Afbeelding

Corvanwaesberge
Berichten: 163
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Corvanwaesberge » zo 31 dec 2023 13:37

Als je dan toch een vrije plaats in je elektrakast over hebt dan zou je nog kunnen overwegen hier een kWh meter te plaatsen. Altijd handig om de rekening van de camping te controleren.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Chris » zo 31 dec 2023 14:16

De door Ron genoemde aardlek automaat installeren.
Een buiten WCD maken in de wand van de caravan... deze b.v.
https://www.obelink.nl/haba-wanduitvoer ... #3211=5902

De bekabeling van de WCD naar een bestaande geaarde WCD in de caravan brengen, daar een lasdoosje naast maken en in die lasdoos de kabel van de bestaande WCD trekken... daar met 3 WAGO klemmen de bestaande WCD en de nieuwe aan de buitenwand aansluiten.
Zo heb je alles "achter" je eigen aardlek automaat zitten.

Er zijn ook haakse CEE stekers, die lijken ideaal juist in jou situatie, met de CEE in de voortent.... en de kabel recht naar beneden.
Daarbij de extra steker aansluiting... maar zoals al eerder is gezegd zit die extra steker aansluiting dan volledig buiten jou aardlek automaat, en is er in de voortent geen extra beveiliging.... alleen de "Paal" van de camping.... en die hebben lang niet allemaal een aardlek automaat.
Daarom is die extra inbouwdoos zo handig, en je kan hem plaatsen waar je wilt..


Jou omvormer is een oude Miko 120 zo te zien.
Een eenvoudige omvormer, maakt een beetje gelijkspanning voor de pompjes en er komt een wisselspanning uit voor de 12 volt verlichting.
Die wisselspanning is goed voor gloeilampjes, maar als je over LED verlichting gaat denken is deze omvormer ongeschikt.
Dan zou ik de Schaudt CSV300 adviseren, 300 watt pure gelijkspanning... perfect voor LED... en natuurlijk pompjes.
Ook in deze Schaudt zal de genoemde aardlek automaat perfect een plekkie vinden.

Deze omvormers kunnen 2 klachten hebben.... 1e... hij doet niks meer..., of alleen de 12 volt voor de pompjes doet het niet meer...
Dat zijn gebroken soldeerverbindingen op het printje... bekende klacht bij ouder wordende Miko's.
En..
Ze kunnen gaan brommen.... zo'n monotone brom... dat is er niet uit te krijgen, het blikkenpakket van de trafo is wat los gaan zitten.

Waarom haak ik in op de Miko omvormer...
Je schrijft dat er nog een Dometic LTD120 onder gemonteerd zit.
Dat is ook een omvormer.... en die hoort niet origineel in de Hobby.
Die Dometic maakt van 230 volt wisselspanning een 11,5 volt wisselspanning...
Geschikt voor Halogeen of andere gloeilampen, maar ook niet voor LED.

Omdat deze 2e trafo gemonteerd is vermoedde ik dat er iets mis is met de originele Miko omvormer..
Want 2 omvormers is niet standaard... en de tweede is ook niet gelijk geschakeld in de huidige caravan installatie.

Dat riep vraagtekens bij mij op... ik ken de Miko's erg goed van binnen... al vele gerepareerd... en ik had direct een vermoeden over die extra omvormer...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

tims12345
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 dec 2023 10:00

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door tims12345 » zo 31 dec 2023 14:56

aardlekautomaat met wat nette bedrading en ook die WCD besteld.

Hieronder nog twee foto's van die tweede omvormer:
2813

en niet perfect te zien maar de aansluiting naar deze omvormer, dat ronde witte ding links is de invoer waar de CEE stekker de caravan ingaat en rechts die Dometic LTD 120
2814

wel apart inderdaad twee. Ik heb de caravan nog niet aan het stroom gehad, zal luisteren of deze bromt en/of alles het doet. Andere omvormer zou dan een mogelijkheid worden. Ik kan dan alles wat op 12V zit zo overzetten en alles van 230V toch ook? En dan de nieuwe automaat ook weer overzetten? Moeten alleen de kabels lang genoeg zijn. Of raad je sowieso in deze situatie een andere omvormer aan? Geen idd nu of ik ook led wil.... op termijn vast wel.

Moet er een lasdoos zitten tussen WCD en uitgang "stoppenkast"?

Haakse stekker wil ik inderdaad om die reden niet, wil niet afhankelijk zijn of de camping dat nou net wel of niet netjes geregeld heeft en wil ook de caravan beetje netjes en veilig hebben.

tims12345
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 dec 2023 10:00

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door tims12345 » zo 31 dec 2023 15:11

goed idee trouwens om op de lege plek een kWh meter te plaatsen. Ik heb al via Ali een meter met coil gebruikt welke veel besproken is in dit forum viewtopic.php?t=45674#p886123 dat leek me wel een geinig ding en velen waren daar tevreden mee.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Chris » zo 31 dec 2023 15:41

Haha..

Die kwh meter van jou link... of "Walstroommeter" zoals ik hem nogal eens noem, is idd in mijn hutje..
Knutseltje van een paar jaar geleden.
Maar, die meter past niet in jou huidige Miko omvormer of event. in een ( ooit eens) nieuw aan te schaffen omvormer...
Die Schaudt waar ik het eerder over had heeft alleen plek voor een aardlek automaat.
Echter, die walstroommeter kan je ook in een lasdoos maken... niet moeilijk.
En, daar de draden aan die coil vrij kort zijn, mag je die draden ook verlengen,,,, liefst wel solderen en met krimpkous isoleren.
Later plan...

Sorry... ik zie wel een hele berg spagetti maar kan er geen apekool van maken.
Wel is denk ik duidelijk dat er iets "Geprutst" is, die Dometic is niet origineel in ieder geval.

"Moet er een lasdoos zitten tussen WCD en uitgang "stoppenkast"??


Dat hangt er vanaf... als de kabel er in 1 heel stuk naartoe gaat hoeft dat niet.
Als die kabel ergens afgetakt wordt d.m.v. die WAGO klemmen dan moet dat wel.
Ik weet niet welke situatie bij jou handig is.
Wel snap ik dat alle bekabeling onder de kastvloer zit die tegen de buitenwand "Voortent" zit.
Als je daar nog een vrije plek kan vinden onder de huidige zekeringautomaat om de 230 volt kabel te monteren mag dat ...
Maar ik zie dat het daar flink overbevolkt is met kabel.
Zoek er eentje die wat overlengte heeft, knip die door, strip alle 6 einden netjes aan, en die mogen zo, in een Wago klem.
NIET eerst solderen dus... gewoon de losse draadjes netjes in een draaien en in de wago.
Als je dan z.g. Wago 3 klemmen neemt... heb je een klem over voor de buitenaansluiting...
3x een Wago 3 en een lasdoos... en je bent klaar... (gat in de wand en doos erin met wat Butyl kit natuurlijk nog even..)

O.. nog even..
In caravans mag je alleen "Snoer" gebruiken, dus soepele aders.
Geen VD installatie draad.
Door trillen en bewegen komt die laatste los, snoer niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

NotnaV
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 13:40
Locatie: 's-Gravenhage

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door NotnaV » zo 31 dec 2023 19:57

Ik heb een Crusader vouwwagen unit aangepast.
Het aansluitsnoer heb ik vervangen door een kort snoertje met een mannelijke CEE, waarop ik het snoer van de camping aansluit
Ik heb de 10 Amp zekering vervangen door een 16amp en er een aardlekschakelaar bijgeplaatst.
Tevens heb ik er een Coil voor een verbruiksmeter in gemonteerd.
Het onderste stopcontact heb ik vervangen door een "Engelse" uitvoering en die op de verbruiksmeter aangesloten waardoor verkeerd aansluiten niet mogelijk is.
Het stopcontact ernaast gebruik ik voor de voeding van de verbruiksmeter.
Dan blijven er 2 over, 1 voor de aansluiting op de caravan en 1 voor extra apparatuur in de voortent.
Op deze wijze heb ik alles in de caravan origineel gelaten en ben ik zowel in- als buiten de caravan gezekerd en heb ik inzicht in verbruik
Bijlagen
D.jpg
C.jpg
B.jpg

tims12345
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 dec 2023 10:00

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door tims12345 » ma 1 jan 2024 13:25

ook een mooie oplossing notnAv. Bedankt allemaal voor de goede hulp en informatie. Ik heb een besteld en ga denk ik begin april als de caravan op zijn plekje staat hiermee aan de slag. Ik zal dan een update geven!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Hobby Linka » ma 1 jan 2024 13:47

Als je niet continu wilt zien wat je verbruik is kan je ook gewoon een kant en klare kWh meter plaatsen naast je aardlekschakelaar.

Hoef je niet te prutsen meet meetspoelen o.i.d. Gewoon aansluiten en klaar.
.
20230906_134040.jpg
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door HenkR » wo 3 jan 2024 16:52

Omdat je op de camping nooit zeker weet welke draad de P of de neutraal is zou ik voor een 2P aardlek gaan.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Hobby Linka » wo 3 jan 2024 17:18

[re.gif]

Is dit een opmerking in het algemeen? Ik kan nu niet zien op wie je reageert.

Als het een reactie op mijn foto is, deze aardlekschakelaar zit er in af fabriek (Hobby).
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 764
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door HenkR » wo 3 jan 2024 17:34

Bedoelde de aanschaf van de aardlek automaat. Volgens mij nog niet zo lang geleden ook al discussie over geweest.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: elektra in voortent (met aardlek)

Bericht door Hobby Linka » wo 3 jan 2024 18:45

thumbup.gif

Maar volgens mij zijn aardlek schakelaars altijd dubbelpolig. Hij meet namelijk het verschil tussen fase en nul.

Voor automaten zijn er wel enkelpolige uitvoeringen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”