Je beste trekauto
Re: Je beste trekauto
Mooie cijfers op de foto... De EV6 heeft over alle km's een gemiddelde van 21 kWh/100 op de teller.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Je beste trekauto
Ik zit met de Kona nu op 17,5kW/100km maar daar zitten natuurlijk geen caravan kilometers bij. Wel regelmatig Duitse snelweg met 178kmh
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Je beste trekauto
Eigenlijk is dit de beste die ik er voor heb, 2.8T V6 Aut.

Maar ja, pure hobby dus die gebruik ik sporadisch met mooi weer in NL (als ik haar al meeneem)

Maar ja, pure hobby dus die gebruik ik sporadisch met mooi weer in NL (als ik haar al meeneem)

Knaus Südwind 460EU 60 Years (per 8 juli) + Peugeot 3008 1.6 EAT8 oftewel, het trekpaard
Peugeot 107 [daily] - Peugeot 208 GTi [Fun] - SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio [Hobby|Obsessie]
Peugeot 107 [daily] - Peugeot 208 GTi [Fun] - SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio [Hobby|Obsessie]
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56
Re: Je beste trekauto
Deze, gisteren weer zonder problemen door de APK
Re: Je beste trekauto
Onze fijnste trekauto was de Mercedes S124 E300D 24 klepper uit 1995. Automaat, niveauregeling, niet snel maar voldoende trekkracht. Was 1 op 7 met de Kip 48 erachter.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF
Re: Je beste trekauto
Ik heb de volgende combinaties gereden;
Peugeot 206sw 1.4HDI met Sterckeman Starlett 34
Ging echt net aan met 68pk
Peugeot 207sw 1.6vti met Sterckeman Starlett 420.
Ook geen al te beste trekker. Vooral veel toeren maken om nog een beetje gang er in te houden.
Dezelfde Peugeot 207sw met Adria Unica 430PH. Zelfde matige prestaties.
Renault Clio Estate 1.5DCI 90pk met Adria Unica 430PH
Reed verrassend goed en leek meer vermogen in te zitten dan 90pk
Peugeot 308 1 6HDI met Adria Unica 430PH
Goede trekauto. Na chiptuning nog iets beter
Deze Peugeot heeft ook nog kort met Kip Kompakt 32EK gereden. Helemaal een makkie natuurlijk.
Huidige Skoda Octavia 1.0TSI (gechipt) met;
- Kip Kompakt 32EK, prima prestaties
- Adria Unica 430PH, alleen in NL mee gereden. Stabiel en vlot genoeg.
- Hobby 440SF, prima combi, maar in het buitenland wel toeren maken en op temperatuur letten. Soms moeite met wegrijden.
- Adria Adora 482PS, alleen in NL ervaring, maar gezien het geringe extra gewicht t.o.v de Hobby verwacht ik vergelijkbare prestaties.
In NL gaat het in ieder geval goed genoeg. Ook qua stabiliteit terwijl te Adria toch aan de zware kant is.
Tot nu toe is de 308 qua prestaties de beste auto geweest, maar de Octavia ontloopt hem weinig.
Zou uiteraard graag een sterkere trekauto kopen, maar ik rijd 35.000Km per jaar op eigen kosten dus dan is zuinigheid solo wel een zeer belangrijk aspect.
Peugeot 206sw 1.4HDI met Sterckeman Starlett 34
Ging echt net aan met 68pk
Peugeot 207sw 1.6vti met Sterckeman Starlett 420.
Ook geen al te beste trekker. Vooral veel toeren maken om nog een beetje gang er in te houden.
Dezelfde Peugeot 207sw met Adria Unica 430PH. Zelfde matige prestaties.
Renault Clio Estate 1.5DCI 90pk met Adria Unica 430PH
Reed verrassend goed en leek meer vermogen in te zitten dan 90pk
Peugeot 308 1 6HDI met Adria Unica 430PH
Goede trekauto. Na chiptuning nog iets beter
Deze Peugeot heeft ook nog kort met Kip Kompakt 32EK gereden. Helemaal een makkie natuurlijk.
Huidige Skoda Octavia 1.0TSI (gechipt) met;
- Kip Kompakt 32EK, prima prestaties
- Adria Unica 430PH, alleen in NL mee gereden. Stabiel en vlot genoeg.
- Hobby 440SF, prima combi, maar in het buitenland wel toeren maken en op temperatuur letten. Soms moeite met wegrijden.
- Adria Adora 482PS, alleen in NL ervaring, maar gezien het geringe extra gewicht t.o.v de Hobby verwacht ik vergelijkbare prestaties.
In NL gaat het in ieder geval goed genoeg. Ook qua stabiliteit terwijl te Adria toch aan de zware kant is.
Tot nu toe is de 308 qua prestaties de beste auto geweest, maar de Octavia ontloopt hem weinig.
Zou uiteraard graag een sterkere trekauto kopen, maar ik rijd 35.000Km per jaar op eigen kosten dus dan is zuinigheid solo wel een zeer belangrijk aspect.
Skoda Octavia 1.0tsi. Adria Adora 482PS
Re: Je beste trekauto
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Uit pure nieuwsgierigheid, gezien ik verschillende verhalen hoor: hoe zuinig is die Octavia 1.0 TSI eigenlijk? In de Nederlandse praktijk, zonder caravan?
Ik merk namelijk dat ik tegewnoordig ook met 200pk blokken echt zuinig kan rijden. Mijn woon-werk verkeer zat ik met de Volvo V60 B4 (2 liter, 4 cilinder, 197 pk + 14pk mild hybrid systeem) op circa 5,8l / 100 km. En dat was met normaal rijden, gewoon met airco en/of stoel- en stuurverwarming en radio en zo aan. Met 19"velgen zonder eco banden. Met een beetje je best doen was 5.5 l / 100 km ook mogelijk.
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023)
Re: Je beste trekauto
Leuk topic!
Mijn vergelijk is ook niet helemaal eerlijk, want alleen met de Insignia 2.0T 2010 en de X1 2.0T hebben echt veel caravan km gemaakt, maar toch geprobeerd het lijstje te maken
5. Ford Focus wagon 1.8tdi 2006
4. Audi 100 2.3 5cyl 1991 ofzo?
3. Audi a6 2.6 aut 1996
2. Bmw x1 sdrive2.0 2019
1. Opel Insignia 2.0T 2010
Daarnaast nog best wat auto’s die ik nooit intensief heb gebruikt als trekauto. Huidige (voorloop)auto is een kia sportage phev, die helaas de caravan niet mag trekken. Hopelijk snel de tucson hev.
Mijn vergelijk is ook niet helemaal eerlijk, want alleen met de Insignia 2.0T 2010 en de X1 2.0T hebben echt veel caravan km gemaakt, maar toch geprobeerd het lijstje te maken
5. Ford Focus wagon 1.8tdi 2006
4. Audi 100 2.3 5cyl 1991 ofzo?
3. Audi a6 2.6 aut 1996
2. Bmw x1 sdrive2.0 2019
1. Opel Insignia 2.0T 2010
Daarnaast nog best wat auto’s die ik nooit intensief heb gebruikt als trekauto. Huidige (voorloop)auto is een kia sportage phev, die helaas de caravan niet mag trekken. Hopelijk snel de tucson hev.
Home is where you park it 

Re: Je beste trekauto
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 
Re: Je beste trekauto
Gisteren toevallig gekeken.. Over de laatst 3000km 1:18
Mijn woon -werkverkeer en langere afstanden haal ik makkelijk boven de 1:20 met uitschieters richting 1:24
Skoda Octavia 1.0tsi. Adria Adora 482PS
- dieseltijger
- Berichten: 10029
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Je beste trekauto
Zo, niet verkeerd. Prachtige waarden. En volgens mij een soepel rijdend motorblok dankzij de turbo. Wat is de leeftijd en het kilometrage van de Octavia, en heb je - naast gevoeligheid voor oververhitting, wat niet verwonderlijk is - nog issues zoals een verhoogd olieverbruik bemerkt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Je beste trekauto
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Dat is inderdaad nog iets zuiinger dan de V60, daar kom ik dus op zo'n 1:17 bij dagelijks gebruik en met veel moeite rond de 1:18.5 als ik echt mijn best zou doen.
Zodra de snelheid omhoog gaat (Duitsland bijvoorbeeld) gaat het verbruik heel hard omhoog.
Anyway: goed om te horen dat de kleine blokjes wel daadwerkelijk zuinig zijn. Als je prioriteit daar ligt is dat dus wel een keuze die zich in de praktijk ook uitbetaald.

BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023)
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19
Re: Je beste trekauto
Mijn beste trekauto was een Landrover Discovery 300 tdi.
Die auto heeft heel wat kilo,s getrokken en ook over de meest extreme wegen gereden.
Nu een prima Ford Kuga 1,5l 3 cylinderq.
Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Die auto heeft heel wat kilo,s getrokken en ook over de meest extreme wegen gereden.
Nu een prima Ford Kuga 1,5l 3 cylinderq.
Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Re: Je beste trekauto
Ik heb er niet veel gehad.
De eerste was een Opel Kadett 1200 (60 pk 88 NM) uit 1977 met een kleine Sprite erachter. Compleet drama, brienenoordbrug op met max 70 km per uur in z'n 3. Dat span maar snel verkocht. Jaren later weer aan de caravan, deze keer een Fendt Saphir 420QF met daarvoor een Hyundai Tucson 2,7 liter V6 (175 pk 240 NM). Dat was een heerlijke combinatie al was het verbruik (6 km op een liter) niet echt een feestje. Deze combinatie heb ik in 2021 verkocht en een paar jaar zonder caravan gedaan. Nu een Peugeot 2008 1.2 Turbo (110 pk 205 NM) automaat met ergens begin volgend jaar een nieuwe Caravelair Alba 400 erachter. Ik ben erg benieuwd hoe dat span het gaat doen. Hoor gelukkig positieve geluiden van Ron dus maak me in elk geval niet druk. Maar dat de Tucson tot nu toe de beste was dat weet ik wel zeker, maar ook de duurste met ruime voorsprong
De eerste was een Opel Kadett 1200 (60 pk 88 NM) uit 1977 met een kleine Sprite erachter. Compleet drama, brienenoordbrug op met max 70 km per uur in z'n 3. Dat span maar snel verkocht. Jaren later weer aan de caravan, deze keer een Fendt Saphir 420QF met daarvoor een Hyundai Tucson 2,7 liter V6 (175 pk 240 NM). Dat was een heerlijke combinatie al was het verbruik (6 km op een liter) niet echt een feestje. Deze combinatie heb ik in 2021 verkocht en een paar jaar zonder caravan gedaan. Nu een Peugeot 2008 1.2 Turbo (110 pk 205 NM) automaat met ergens begin volgend jaar een nieuwe Caravelair Alba 400 erachter. Ik ben erg benieuwd hoe dat span het gaat doen. Hoor gelukkig positieve geluiden van Ron dus maak me in elk geval niet druk. Maar dat de Tucson tot nu toe de beste was dat weet ik wel zeker, maar ook de duurste met ruime voorsprong

2019 Peugeot 2008 1.2 110pk turbo met een 2024 Caravelair Alba 400
- dieseltijger
- Berichten: 10029
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Je beste trekauto
Toyota Carina E. Sloom, en weinig koppel. Want: Doorstond mijn permanente onkunde, waarbij ik permanent plankgas in een te hoge versnelling een caravan trok naar en door Zuid Zweden. De koppakking gaf geen krimp. Want: ruim, lichtgewicht, matige drinkster, en zo betrouwbaar als een Toyota.
Weggedaan uit verveling, en een "slimmere" keus voor een diesel.
De beste trekauto is voor mij een auto die zonder caravan ook de verwachtingen overtreft.
Weggedaan uit verveling, en een "slimmere" keus voor een diesel.
De beste trekauto is voor mij een auto die zonder caravan ook de verwachtingen overtreft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Je beste trekauto
VW kever 1300 1972 gebruikt met tent kamperen als eerste auto
Mazda 1300 1982. Gebruikt voor tent kamperen
Mazda 1.8 GT FB model met klaplampen 1992 hobby 390 de luxe 1984
Mazda 1.5 FB 2004 hobby 390 de luxe 1984
Hyundai tucson 2.0 2006 met knaus 420 sudwind 1988/ knaus 460EU 2016 1300 kg as
Mazda CX5 2.0 2014 met knaus 460EU 2016/ knaus 460EU 2020 1500 kg as
Mazda CX5 2.0 automaat homera 2021 met knaus 460EU 2020
De hyundai was een stabiele en goede trekker maar zoals al eerder vermeld wat kon die zuipen. 1 op 6/7 was gewoon.
Daarna even gedacht aan de opvolger de IX35 maar had hetzelfde blok en stond dus ook berucht als niet al te zuinig. Uitrusing van het interieur was karig wat hoorde ook bij die tijd.
De CX5 van 2014 was een prima auto en super stabiel met de knaus 460EU. In tegenstelling wat hier op het forum wordt vermeld is de auto gewoon leeg behoudens mijn dure racefiets ligt in de auto. Auto/ combinatie gewoon strak. Deze combi was de tweede zonder kids en hond.
De CX5 van 2021 2.0 homera uitvoering heeft hetzelfde blok maar nu met automaat. Ik heb langs getwijfeld maar wat een verademing. Deze combi is veruit de beste combinatie
Mazda 1300 1982. Gebruikt voor tent kamperen
Mazda 1.8 GT FB model met klaplampen 1992 hobby 390 de luxe 1984
Mazda 1.5 FB 2004 hobby 390 de luxe 1984
Hyundai tucson 2.0 2006 met knaus 420 sudwind 1988/ knaus 460EU 2016 1300 kg as
Mazda CX5 2.0 2014 met knaus 460EU 2016/ knaus 460EU 2020 1500 kg as
Mazda CX5 2.0 automaat homera 2021 met knaus 460EU 2020
De hyundai was een stabiele en goede trekker maar zoals al eerder vermeld wat kon die zuipen. 1 op 6/7 was gewoon.
Daarna even gedacht aan de opvolger de IX35 maar had hetzelfde blok en stond dus ook berucht als niet al te zuinig. Uitrusing van het interieur was karig wat hoorde ook bij die tijd.
De CX5 van 2014 was een prima auto en super stabiel met de knaus 460EU. In tegenstelling wat hier op het forum wordt vermeld is de auto gewoon leeg behoudens mijn dure racefiets ligt in de auto. Auto/ combinatie gewoon strak. Deze combi was de tweede zonder kids en hond.
De CX5 van 2021 2.0 homera uitvoering heeft hetzelfde blok maar nu met automaat. Ik heb langs getwijfeld maar wat een verademing. Deze combi is veruit de beste combinatie
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020