Keuring België
Keuring België
Ongelooflijk maar waar.
Heb een Tabbert 655 gekocht in NL.
Goedgekeurd in Belgë zonder problemen. Zelfs autokeuring ok voor 2jaar.
In maart dit jaar terug naar keuring (tweejaarlijkse keuring) en afgekeurd voor oplooprem.
Daar kon ik mee leven, hersteld terug naar keuring, terug afgekeurd. Begrijpen wie kan.
Toch seizoen geplaatst in Zeeland (Kortgene) op camping.
Einde seizoen caravan binnengedaan bij Caravan Life Center Gorter en volledig laten nazien, repareren met
Bovag keuring. Was niet goedkoop maar perfect in orde en volgens Bovag zijn banden aan vervanging toe (wat ik wist)
Nu komt het.
FACTUUR Bovag 11-11-2023 (dus alles ok inclusief oplooprem)
Keuringstation DIEST 13-11-2023 moet terug volledige keuring ondergaan omdat er teveel tijd
verstreken was tussen maart en november. Voor mij geen probleem. AFGEKEURD VOOR OPLOOPREM maar van banden
geen enkele opmerking???? Verantwoordelijke erbij gehaald en volgens hem was de oplooprem nog steeds een groot probleem.
Telefonisch contact opgenomen met een remmentest bedrijf en probleem uitgelegd.
Raad gekregen : meneer ga gewoon volgende week eens terug naar de keuring.
Vandaag terug geweest en keuring was ok? WAAR ZIJN WE MEE BEZIG???
Indien iemand twijfelt aan dit, ik kan het volledig bewijzen met alle documenten.
Wou dat hier toch maar ff ter info plaatsen omdat autokeuring in België gewoon willekeur is,
heeft met veiligheid niets meer te maken. Gewoon zoals familie Gilles : MASSA IS KASSA.
Heb een Tabbert 655 gekocht in NL.
Goedgekeurd in Belgë zonder problemen. Zelfs autokeuring ok voor 2jaar.
In maart dit jaar terug naar keuring (tweejaarlijkse keuring) en afgekeurd voor oplooprem.
Daar kon ik mee leven, hersteld terug naar keuring, terug afgekeurd. Begrijpen wie kan.
Toch seizoen geplaatst in Zeeland (Kortgene) op camping.
Einde seizoen caravan binnengedaan bij Caravan Life Center Gorter en volledig laten nazien, repareren met
Bovag keuring. Was niet goedkoop maar perfect in orde en volgens Bovag zijn banden aan vervanging toe (wat ik wist)
Nu komt het.
FACTUUR Bovag 11-11-2023 (dus alles ok inclusief oplooprem)
Keuringstation DIEST 13-11-2023 moet terug volledige keuring ondergaan omdat er teveel tijd
verstreken was tussen maart en november. Voor mij geen probleem. AFGEKEURD VOOR OPLOOPREM maar van banden
geen enkele opmerking???? Verantwoordelijke erbij gehaald en volgens hem was de oplooprem nog steeds een groot probleem.
Telefonisch contact opgenomen met een remmentest bedrijf en probleem uitgelegd.
Raad gekregen : meneer ga gewoon volgende week eens terug naar de keuring.
Vandaag terug geweest en keuring was ok? WAAR ZIJN WE MEE BEZIG???
Indien iemand twijfelt aan dit, ik kan het volledig bewijzen met alle documenten.
Wou dat hier toch maar ff ter info plaatsen omdat autokeuring in België gewoon willekeur is,
heeft met veiligheid niets meer te maken. Gewoon zoals familie Gilles : MASSA IS KASSA.
Re: Keuring België
Met de onafhankelijke keuringsstations zou dat juist niet moeten.
Hebben ze ook vermeld wat er niet goed was aan de oplooprem ?
Niet voldoende remkracht ? ongelijk remmen ?
Te laat remmen ?
Is best wel interessant om dat te weten .
En wie vertelde dat je een week later nog maar eens moest keuren ?
Een keurmeester die weet dat zijn collega niet volgens de juiste normen keurt ?
En wat zijn de normen ?
Misschien had de keurmeester wel de verkeerde normen bij de hand.
Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen.
Geen idee hoe de keuring in Belgie precies gaat.
Maar vreemd is het wel.
Hebben ze ook vermeld wat er niet goed was aan de oplooprem ?
Niet voldoende remkracht ? ongelijk remmen ?
Te laat remmen ?
Is best wel interessant om dat te weten .
En wie vertelde dat je een week later nog maar eens moest keuren ?
Een keurmeester die weet dat zijn collega niet volgens de juiste normen keurt ?
En wat zijn de normen ?
Misschien had de keurmeester wel de verkeerde normen bij de hand.
Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen.
Geen idee hoe de keuring in Belgie precies gaat.
Maar vreemd is het wel.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Keuring België
Keuringsstations en België is nooit een goede combinatie geweest weet ik van m’n Belgische oldtimer vrienden .
Ik snap trouwens ook niet alles van je verhaal
Ik snap trouwens ook niet alles van je verhaal
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Re: Keuring België
ik vermoed dat de norm van je oplooprem "op het randje" was en er dus soms over en soms onder was.
Misschien ligt de norm in Nederland iets anders, of is de testbank iets anders afgesteld.
Misschien ligt de norm in Nederland iets anders, of is de testbank iets anders afgesteld.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
- Tommy Turtle
- Berichten: 52
- Lid geworden op: ma 13 feb 2017 12:56
Re: Keuring België
Hoi hoi,
Ik kan je geruststellen. Ik woon in Duitsland net over de grens en aldaar met de TUV is het niet veel anders.
Naar de keuring en hetzelfde, oplooprem niet ok, grijpt te laat in.
Ik laat een volledige beurt doen en het caravancenter zegt dat ze niks vast kunnen stellen. Ze hebben de boel dan toch nog ff nagekeken en afgesteld.
Weer op keuring en weer afgekeurd. Toen ik ze de papieren van 's morgens onder de neus hield van de inspectie kwam de stempel er wel op.
Bij mijn auto ook al gehad. Bij de TUV niet OK, ik ga om de hoek naar de DEKRA en geen enkel probleem...
Het is maar net welke zin de keurmeester heeft...
Ik kan je geruststellen. Ik woon in Duitsland net over de grens en aldaar met de TUV is het niet veel anders.
Naar de keuring en hetzelfde, oplooprem niet ok, grijpt te laat in.
Ik laat een volledige beurt doen en het caravancenter zegt dat ze niks vast kunnen stellen. Ze hebben de boel dan toch nog ff nagekeken en afgesteld.
Weer op keuring en weer afgekeurd. Toen ik ze de papieren van 's morgens onder de neus hield van de inspectie kwam de stempel er wel op.
Bij mijn auto ook al gehad. Bij de TUV niet OK, ik ga om de hoek naar de DEKRA en geen enkel probleem...
Het is maar net welke zin de keurmeester heeft...
Re: Keuring België
Zo zie je maar weer dat goed onderhoud belangrijker is dan een wassen neus keuring
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Re: Keuring België
morgen moet mijn auto naar de keuring. Sinds een 10-tal jaren laat ik dit doen door mijn garagist: nooit meer enig probleem gehad.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Keuring België
Tja... als de beugel te smal is moet je die beugel breder maken....zo lijkt het hier.
Als het niet past is je hamer te klein....foei.
Toevallig ben ik jarenlang member certifying staff in de luchtvaart geweest.
Daar is het in europa gelukkig niet hetzelfde, daar is het gewoon simpel... allemaal dezelfde meet criteria..staat gewoon in de boeken.
Als ik het afkeurde is er niemand die dat wel goedkeurde....gelukkig uniform de neuzen dezelfde kant op...volgens de boeken.
Goed of niet goed.... punt uit.
Missers werden hard afgestraft... je membershift kwijt.
Maar ook wij zagen dat dat in de USA ook heel anders kan zijn.
Members die alleen maar stempelen zonder te testen... geen knip voor de neus waard.
In BE en DL blijkt het dus willekeur te zijn... ik denk in NL met de APK dat het ook niet overal evengoed klopt...
Jammer,,, gaat het doel voorbij dan.
Als het niet past is je hamer te klein....foei.
Toevallig ben ik jarenlang member certifying staff in de luchtvaart geweest.
Daar is het in europa gelukkig niet hetzelfde, daar is het gewoon simpel... allemaal dezelfde meet criteria..staat gewoon in de boeken.
Als ik het afkeurde is er niemand die dat wel goedkeurde....gelukkig uniform de neuzen dezelfde kant op...volgens de boeken.
Goed of niet goed.... punt uit.
Missers werden hard afgestraft... je membershift kwijt.
Maar ook wij zagen dat dat in de USA ook heel anders kan zijn.
Members die alleen maar stempelen zonder te testen... geen knip voor de neus waard.
In BE en DL blijkt het dus willekeur te zijn... ik denk in NL met de APK dat het ook niet overal evengoed klopt...
Jammer,,, gaat het doel voorbij dan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Keuring België
Heb je gewoon een keurder gehad die het niet snapt.Tommy Turtle schreef: ↑di 21 nov 2023 15:52Hoi hoi,
Ik kan je geruststellen. Ik woon in Duitsland net over de grens en aldaar met de TUV is het niet veel anders.
Naar de keuring en hetzelfde, oplooprem niet ok, grijpt te laat in.
Ik laat een volledige beurt doen en het caravancenter zegt dat ze niks vast kunnen stellen. Ze hebben de boel dan toch nog ff nagekeken en afgesteld.
Weer op keuring en weer afgekeurd. Toen ik ze de papieren van 's morgens onder de neus hield van de inspectie kwam de stempel er wel op.
Een oplooprem heeft altijd iets een vertraging.
Dat zit gewoon in de aard van het systeem.
Er is wel best veel aan te doen, je kunt het zo afstellen dat de oplooprem bij ca 3 cm of zelfs minder indrukking al begint te remmen.
De remschoenen moeten dan maar net vrijlopen in de trommels.
Met net nieuwe remschoenen lukt dat soms minder.
Maar iets vertraging hou je altijd..ook al zijn het milliseconden.
Als de slag van de oplooprem boven de 10 cm komt, is het eigenlijk al tijd voor de remmen te stellen.
Dat wordt heel vaak nagelaten.
Is ook niet zo heel erg..de remmen spreken maar milliseconden later aan..en alleen bij schrikreactie's merk je het pas.
Bij rustig afremmen merk je niks.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.
- mrbullmastiff
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Keuring België
100 Belgische Frank tussen de papieren maakte jaren geleden al het verschil in België.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
-
- Berichten: 2918
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Keuring België
Die Franken willen ze tegenwoordig niet meer denk ik zo maart het nu Belgische of Franse zijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- dieseltijger
- Berichten: 12137
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Keuring België
De normen zijn niet eenduidig, of zijn te complex. Kijk naar onze discussie over kogeldruk. Dan kan je onvoorspelbare uitkomsten krijgen.
Dus voortaan alvast gewapend met bewijs in de vorm van een meetrapport de keuring in. Meer kan je niet doen.
Dus voortaan alvast gewapend met bewijs in de vorm van een meetrapport de keuring in. Meer kan je niet doen.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Keuring België
Die kogeldruk is nu iets waar in Belgie geen discussie mogelijk is: op het keuringsbewijs van de auto staat duidelijk vermeld wat de max. druk is.dieseltijger schreef: ↑vr 24 nov 2023 07:18De normen zijn niet eenduidig, of zijn te complex. Kijk naar onze discussie over kogeldruk. Dan kan je onvoorspelbare uitkomsten krijgen.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
- dieseltijger
- Berichten: 12137
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Keuring België
Mooi. Hoe simpeler - hoe beter voor ons als doelgroep. Hebben de Belgen het beter voor elkaar.
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Keuring België
Hoezo? Op elke trekhaak in NL zit een plaatje met max last.
Of het wordt vermeld bij de auto.
Werkt nog beter..en je hoeft niet naar een keuring met een caravan of aanhanger.
Of het wordt vermeld bij de auto.
Werkt nog beter..en je hoeft niet naar een keuring met een caravan of aanhanger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
De reis is het doel.
De reis is het doel.