Een Biod Nomade aangeschaft

CeesZ
Berichten: 169
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Een Biod Nomade aangeschaft

Bericht door CeesZ » di 31 okt 2023 19:49

Mallen heeft Aart Camperbouw overgenomen. Of zij zelf de polyester romp bouwen of dit uitbesteed hebben, weet ik niet maar zij kunnen nog steeds een casco BIOD leveren. (Met deur. knipoog.gif )En aangezien zij ook camperinterieurs maken, zal een caravaninterieur ook wel mogelijk zijn. Wat het kost? Geen idee, goedkoop zal het waarschijnlijk niet zijn omdat het geen serieproductie is.
Overigens zijn er bij de bouw van de BIOD veel standaard componenten gebruikt die nog gewoon in de handel verkrijgbaar zijn. Zelfs de ramen kan Polyplastic nog steeds leveren. Meubeldelen zijn waarschijnlijk lastig maar dat zal bij meer caravans van dik 20 jaar oud voorkomen.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 612
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Een Biod Nomade aangeschaft

Bericht door E.T. » di 31 okt 2023 21:03

Aart Camperinbouw uit Hieno is vorige jaar september langs geweest op het jaarlijkse BIOD weekend met de Biodscoop. Plannen genoeg maar voor zover ik weet is de Scout alleen nog maar als casco te koop.

Aart Camperinbouw heeft in 2019 de mallen van BIOD Scout en overige activa kunnen overnemen van de curator (ACC Groep), er zijn alleen nog meer mallen in omloop want begin 2020 werden er verschillende mallen aangeboden op marktplaats (Cruiser, Nomade en Scout). Waar die mallen nu zijn is mij niet bekend.
.
306485501_5809405272417291_3299581976775269013_n.jpeg
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Een Biod Nomade aangeschaft

Bericht door mennovdh » di 31 okt 2023 21:51

De mallen voor de Nomade/Cruiser zijn aan een Duits bedrijf verkocht. Vermoedelijk mist die dan wel de mallen voor de disselbak kleppen en de spatborden. Van de deur bestaan wel twee mallen.
Op het voorraam na heeft een BIOD geen speciale onderdelen. Het voorraam is specifiek voor BIOD gemaakt door Polyplastic en heeft daarvoor nog de mal. Voor veel geld kunnen ze daar nog wel een raam maken.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 988
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Een Biod Nomade aangeschaft

Bericht door Rodo » di 31 okt 2023 22:03

Menno van caravatrekker.nl heeft ong 10 jaar geleden nog een tailor made biod gekocht. Toen, zoals Ab al aangaf nog bij de jongens uit Ede. Zal een van de laatste zijn geweest toentertijd.

Volgens RDW is er in 2021 nog een nieuwe gekeurd en op kenteken gezet. (Heb een vriend van mij ff in de database laten kijken.)
Het is jammer dat zo’n merk met aparte en eigenzinnige caravans gestorven is.
Spending a fortune to live like a wanderer

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Een Biod Nomade aangeschaft

Bericht door mennovdh » di 31 okt 2023 22:27

Ik heb er zelfs twee jaar gewerkt en ondertussen m’n eigen caravan gebouwd knipoog.gif
(Zie https://caravantrekker.nl/menno/biod)
Na 2009 zijn er nog een kleine 40 gemaakt.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Een Biod Nomade aangeschaft

Bericht door dieseltijger » di 31 okt 2023 22:43

In één woord: Geweldig! Wat een mooi concept, echt waar! (en qua inspanning: vergelijkbaar met mensen die hun eigen zeiljacht in de achtertuin bouwen, hihihi) Ik noem de vloerconstructie en het feit dat de vloer en de wand van de disselbak vastgelamineerd wordt aan het (naadloze) casco. En de inrichting is ook fraai. Ik associeerde BIOD toch met een ietwat stijve inrichting - maar dit is....precies goed.

Twee technische vragen: Je memoreert electrische verwarmingselementen achter de bankleuningen. Wat is het voordeel ten opzichte van ringverwarming waar de lucht evenzeer omhoog krinkelt (ik denk: een hogere temperatuur). Wat zijn dat voor elementen, heb je een link?

Vraag twee: Het dak heb je geisoleerd. Is dat eveneens het geval voor de zijwanden en de vloer? Hoe is de isolatie weggewerkt?

Sorry voor mijn vragen - maar dit vind ik gewoon heel interessant om te zien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Lucas
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Een Biod Nomade aangeschaft

Bericht door Lucas » di 31 okt 2023 22:49

Ab schreef:
di 31 okt 2023 15:46
Ik weet bijna zeker dat de originele mal voor een klein bedrag best te huur was geweest.
Kijk, dat zijn dan weer van die dingen...

Als het mijn BIOD was geweest had ik eerst mijn licht hier opgestoken en had ik dat geweten. Bij mijn werkplaats zitten ze vast niet op het forum en dat geldt natuurlijk voor de meeste caravanbezitters ook (helaas).

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Een Biod Nomade aangeschaft

Bericht door mennovdh » di 31 okt 2023 23:13

De wandverwarming bestaat uit vloerverwarmingsmatten die op de afstand schotten zijn gelamineerd. Ze worden dus ongeveer 30 graden wat qua gevoel overeenkomt met een Alde vloeistof verwarming. Het voordeel is dat het helemaal geen geluid maakt en verbruikt ongeveer 400W (voor 8 meter verwarming).

De vloer en wanden zijn onder vacuüm geïnjecteerd met tussen een dun laagje polyester een laag hoogwaardig isolatiemateriaal. Het casco is daarmee heel sterk (zo sterk dat er met kleine aanpassingen zelfs chassisloze caravans zijn gebouwd).

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Een Biod Nomade aangeschaft

Bericht door dieseltijger » di 31 okt 2023 23:18

ah, chiaro. Capisco
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”