Bosnië-Herzegowina

Plaats reactie
WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Bosnië-Herzegowina

Bericht door WipKip » ma 6 feb 2017 11:14

Het gaat dan eindelijk gebeuren! De vakantiedatum inmiddels op het werk vastgelegd, vertrek 20 mei voor 3 weken! Vanuit NL willen we eerst naar Dubrovnik om te gaan bekijken. Daarna zitten we te denken om via Mostar, Sarajevo, Busovaca, Travnik, Novi Travnik, Sisava, Jajce richting Split/Trogir te rijden. De rit door Bosnië willen we ongeveer 2 a 3 dagen voor uittrekken. Herinneringen ophalen van mijn periode's die ik daar gewerkt heb tijdens de IFOR (Implementation Force) en later SFOR (Stabilisation Force) tijd. Kijken hoe het er nu voor staat en hoe ik er zelf onder ben en blijf. Misschien wat dingen verwerken en verder zie ik het wel.
Mocht er belangstelling voor zijn om een reisverslag, m.n. v.w.b. Bosnië, laat het dan even weten. Dan wil ik wel mijn best doen om er een verslag van te maken. Dit geldt alleen voor Bosnië, v.w.b. Kroatië staan er hier genoeg verslagen op het forum.

Mochten er mensen zijn die in de afgelopen jaren ook naar Bosnië zijn opgegaan voor vakantie, TIPS ZIJN ALTIJD WELKOM!
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door Ab » ma 6 feb 2017 17:48

Afgelopen najaar nog..
Zonder caravan, een lang weekend met het vliegtuig naar Dubrovnik.
Vanuit Dubrovnik met een gehuurde auto naar Mostar geweest. Ook mooie watervallen bezocht in Bosnië. Lijkt wel wat op Plitvice.
Ook nog een dag naar Kotor in Montenegro geweest. Ook erg mooi.
We gaan zeker nog eens terug.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door fendtjeplatin » ma 6 feb 2017 21:20

Een jaar of twee terug nabij de grens een ervaring met de plaatselijke politie.
Ja zou te hard hebben gereden. ( speedgun )
Een bewijs was niet direct in hun bezit.
Ja dan begon de discussie wilden van die Euro centjes.
Helaas enkel maar Bosnische centjes in bezit , hebben dat met tegenzin aanvaard.
Een bonnetje nooit gezien , ontvangen.....
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door WipKip » ma 6 feb 2017 21:31

RE.gif
"Shit happens!" Nooit leuk natuurlijk, maar heb al gekkere/ergere dingen meegemaakt. In ieder geval bedankt voor je "tip". thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Daphne op di 7 feb 2017 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door Leentje » di 7 feb 2017 20:13

Dubrovnik 30 jaar geleden bezocht. Wat was dat een leuke, gezellige en mooie stad! Ik hoop dat jullie enorm gaan genieten en dat je jouw zaken een plekje kunt geven! Mooie fotos zijn altijd welkom!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door Ab » di 7 feb 2017 21:44

Instasize_0207214704.jpg
Hier alvast een paar.
Bijlagen
Instasize_0207214326.jpg
Instasize_0207214536.jpg
Brug in Mostar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door Ab » di 7 feb 2017 21:49

Huh..zien jullie Dubrovnik ook 3 keer?
Edit..nu niet meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door WipKip » wo 8 feb 2017 06:33

Leentje schreef:Dubrovnik 30 jaar geleden bezocht. Wat was dat een leuke, gezellige en mooie stad! Ik hoop dat jullie enorm gaan genieten en dat je jouw zaken een plekje kunt geven! Mooie fotos zijn altijd welkom!
Thnxxx Leentje, het zal wel goed komen. Foto's ga ik zowieso maken. Zondag eerst naar een collega waar ik daar mee gezeten heb, die vorig jaar terug geweest is. En voor vertrek nog landkaarten regelen waar ook de plaatsen met mijnen op staan, welk zo makkelijk en verstandig lijkt mij.
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

Gebruikersavatar
RaymondTammy
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 24 aug 2015 21:31
Locatie: Papendrecht

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door RaymondTammy » wo 8 feb 2017 13:34

Hoi,

Ik ga dit met belangstelling volgen.
Ook ik was van december 1995 tot juni 1996 aanwezig in Sisava als IFOR.
Ik hoorde bij de Sectie 1 Bataljonsstaf 42 Pantserinfanterie Bataljon Limburgse Jagers.
Ik ben erg benieuwd hoe het er nu voorstaat in het land. Ik kan me alleen de puinhopen en stukgeschoten huizen herinneren waar ik toen dagelijks langsreed.
En natuurlijk ook de momenten dat de mensen het dagelijkse leven weer oppakten tijdens onze aanwezigheid.
Top.
Fiat 500X 1.4 MultiAir Turbo Mirror + Beyerland Sprinter 420 TSF + Al-Ko AKS1300

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door WipKip » wo 8 feb 2017 13:56

RE.gif

Hoi Raymond,
Er zijn nog steeds vele stuk geschoten huizen en zelfs nog dorpen! Mijnenvelden zijn er ook nog, vandaar dat ik de kaarten daarvoor nog ga regelen. Ik ga in ieder geval v.w.b. het deel Bosnië, hier op het forum het e.e.a. schrijven en foto's plaatsen. Misschien breng ik je op het idee om dan ook eens terug te gaan.
In ieder geval fijn dat je dit met belangstelling gaat volgen.
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 8 feb 2017 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door GSAndre » vr 10 feb 2017 12:43

Ook ik ga het volgen, ben er in totaal 12 x geweest, niet voor uitzending, maar om de uitzendfilmpjes te maken met mijn collega's van de AVDD/AVDKL.
Toen overal geweest en verschil kunnen zien in die jaren met de opbouw.
Ben benieuwd hoe het verre is gegaan en naar jou reisverslag
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door Leentje » vr 10 feb 2017 19:23

daar denk je als gewone toerist niet aan om kaarten met mijnenvelden te organiseren.
Ik ga je verslag volgen!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Ger 64
Berichten: 50
Lid geworden op: za 27 aug 2016 12:49
Locatie: venlo

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door Ger 64 » vr 10 feb 2017 22:00

sterkte met het verwerken en maak er een mooie vakantie van
Volvo xc 40 Recharg T4 plug-in hybride R-Design Tabbert Puccini 560 UEB 250 B

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door djanssen » vr 10 feb 2017 23:54

Ik neem aan dat er genoeg toeristen zijn die zonder mijnenkaart op pad gaan. Lopen die dan niet onevenredig veel risico? Of bezoek je (TS) juist de plekjes waar jij herinneringen aan hebt en waar de gewone toerist niet zo snel zal komen?
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door Ab » za 11 feb 2017 00:17

De meeste mijnen zijn allang geruimd.
Die vind je alleen nog op plekken waar je als toerist niet eens mag komen, en ook niks te zoeken hebt.
Als er ergens nog mijnen liggen wordt dat ook duidelijk aangegeven met borden elke 50 meter.
Afgelopen jaar ben ik zelfs die borden niet eens meer tegengekomen.
Toch best veel rondgereden in Bosnië-Herzegovina en Montenegro.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door WipKip » di 21 feb 2017 06:36

Er zijn nog steeds mijnenvelden! En ja, die liggen NIET langs de normale doorgangswegen! Ik ga ook deels van die doorgaande wegen af. Daarbij kom ik ook in de omgeving van de "vroegere" Zone Of Separation (ZOS). En dat zijn nu de gebieden die nog gevaarlijk kunnen zijn v.w.b. mijnenvelden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de route van Travnik/Novi Travnik naar Sisava.
En voor degenen die denken dat alle mijnen geruimd zijn, dan zit je er behoorlijk naast. Tevens ligt het in mijn bedoeling om naar de plek te gaan waar deze maand exact 20 jaren geleden een YPR van een niet verharde bergweg is afgegleden, waarbij destijds 2 NL militairen zijn omgekomen. Ik wil naar het herinneringsmonument wat daar later geplaatst is.

M.a.w................ als je de normale verharde doorgaande wegen afgaat.......................................

Of het allemaal lukt e.d., dat weet ik nog niet, maar ik zie het op dat moment terplaatse wel.
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door WipKip » wo 10 mei 2017 07:06

Hallo allemaal,

Het is bijna zover! Het aftellen is begonnen.
Ik ben de afgelopen tijd even niet op het forum geweest i.v.m. verhuizen. Ben nog niet klaar met m'n "nieuwe" huis, maar dat ben je nooit met een eigen huis. mrgreen.gif (Dat was ook de reden dat ik helaas niet op het forum weekend kon verschijnen.)
Volgende week is het dan eindelijk zover. Ik heb er ZIN in! Woensdag m'n sleurpaleis ophalen en de boel beginnen in te pakken. Voor zover ik het de afgelopen dagen een beetje bijgehouden heb, gaat het met het weer daar de goeie kant op. Uiteindelijk hopen we natuurlijk allemaal dat onze vakanties niet in het water vallen.
Zoals ik al schreef, ga ik er een verslag van schrijven en ga er foto's bij plaatsen.
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door WipKip » za 20 mei 2017 20:06

De reis is begonnen! Vanmorgen zijn we om 06.30 uur vertrokken vanuit Almere en hebben heerlijk door kunnen rijden tot in Oostenrijk, camping Almtal te Pettenbach. Dat waren ongeveer 950km vandaag. Nergens last van gehad op een kleine aanrijding na, waardoor we in een file terecht kwamen wat ongeveer een klein kwartiertje oponthoud veroorzaakte. De camping is simpel en ligt ongeveer een kleine 5 km van de snelweg. Lekker gegeten en de overnachting kost €15 voor deze nacht. Nieuw toiletgebouw aanwezig, van buiten nog niet afgewerkt, maar van binnen splinternieuw.

We hebben besloten om de reis iets aan te passen! I.p.v. morgen naar Dubrovnik door te rijden gaan we morgen al Bosnië in! Via Graz, Zagreb en Banja Luka naar Jajce om hier te overnachten en de watervallen van Jajce te bekijken! De dag daarna via Donji Vakuf, Travnik, Vitez, Busovaca, Kiseljak naar Sarajevo, waar we een nacht blijven staan. Uiteraard Sarajevo in en vandaar naar Mostar om nabij Mostar op een camping te overnachten en Mostar te bekijken. Van daaruit gaan we dan naar Dubrovnik.
Door deze reiswijziging komen we Bosnië in het door de Servische eenheid bewoonde gebieden, via de "oude" Zone Off Seperation (ZOS) in Jajce terecht. Ik kan mij nog herinneren dat deze route een hele mooie is met ontzettend mooie natuur. Uiteraard probeer ik foto's te maken en zal er dan een paar hier plaatsen.

Ik weet niet of ik in Bosnië op de campings WiFi heb! Het kan dus even duren voordat ik dan m'n verslag weer bij kan werken en evt. foto's kan plaatsen. Maar weet dat dit wel gaat gebeuren, desnoods pas als ik weer thuis ben.
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door WipKip » zo 21 mei 2017 18:13

Voor de liefhebbers...................... mijn reisverslag is verder te volgen onder "REISVERSLAGEN"!
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

Kasper

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door Kasper » zo 21 mei 2017 18:16

RE.gif thumbup.gif

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Bosnië-Herzegowina

Bericht door WipKip » zo 21 mei 2017 20:52

Hieronder de link om mijn reisverslag te volgen:

viewtopic.php?f=101&t=32718&p=552522#p552522
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

Plaats reactie

Terug naar “Overige landen”