Letland

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Letland

Bericht door dieseltijger » di 14 jan 2020 09:38

Lid geworden van de Camping & Caravanning Club omdat we dit jaar wellicht naar de UK gaan, boekje gekocht met fietstochten omdat we dit jaar wellicht naar de Canal du Midi gaan om langs het kanaal te fietsen, en of - o nee - kan ik ook mijn boot meenemen, en nu ook aan het snuffelen aan Letland. Kortom: wispelturigheid en impulsiviteit in overvloed aanwezig (maar je kan daar president van de USA mee worden blijkbaar).

Goed, we weten het nog niet, maar je kan het zo zien: mogelijkheden te over. En een korte periode in Leipzig rond Oud en Nieuw was ons goed bevallen: Geen hordes toeristen en pareltjes van steden en zat sporen van het verleden. Het oude Oost-Duitsland heeft zo haar charmes - en ook Polen en de Baltische Staten zullen fascinerend zijn.

Gisterenavond dus een kleine teen in het water gestoken: hoe kom ik met caravan en auto in de Baltische staten? Antwoord: via Travemünde (bekend bij de Scandinaviegangers) en een vaartochtje van 26..28 uur arriveer je in Letland - 230 kilometer ten Oosten van Riga. Retourtje kost iets van een kleine 800,- als je in een tweepersoons binnenhut gaat slapen met mijn zeergewaardeerde wederhelft. Mooi. Scheelt brandstof, en in combinatie met een goed boek en wat gesprekjes is het wellicht leuker dan door Polen heen te rijden.

Ik ben benieuwd: zijn er mensen die ooit door Letland getrokken zijn met caravan of tent, en wat zijn attentiepunten en tips? Ik denk er eveneens hard over om de fietsen mee te nemen en lekker te fotograferen. Ik geef toe, weer iets heel anders dan de UK of la douce France - maar daarom juist een lekker hapje!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Letland

Bericht door Jan van Vijven » di 14 jan 2020 09:52

Waarom niet via Klaipeda (LT)? Volgens lokale collega’s uit beide landen schijnt dat zeker de moeite waard te zijn en qua kilometers rijden scheelt het niet veel.

Ik heb in beide landen gewerkt maar geen campings bezocht, op het eerste gezicht niet echt vakantielanden.
Als je zuinig op je spullen bent is het ook niet aan te raden, ze kijken daar niet zo nauw... en de wegen... brrrr!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Letland

Bericht door Ab » di 14 jan 2020 11:16

De wegen in Estland en Letland is niet veel mis mee.
Ik ben er 2 keer geweest.
Niet met de caravan overigens.
De 1e keer met het vliegtuig naar Tallinn gegaan.
50 euro met Ryanair... knipoog.gif
Met een huurauto Estland doorkruist. Uiteindelijk door Letland naar Riga gereden, daar de auto achtergelaten, en vandaar naar Stockholm gevlogen.
Snelwegen heb ik niet gebruikt.
Alles kriskras binnendoor.
De wegen waren vergelijkbaar met in Nederland.
Vorig jvoorjaarr was ik er ook, met een cruiseschip.
Alle Baltische, Scandinavische staten en St Petersburg aangedaan.
Veel taxiritten overal heen.
Kan me geen echt slechte wegen herinneren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Letland

Bericht door dieseltijger » di 14 jan 2020 12:10

Ab,

Ik heb inderdaad meerdere keren gezien dat het lidmaatschap van de EU leidt tot enorme investeringen op het vlak van infrastructuur - met alle positieve gevolgen van dien: Goede snelwegen, en zodra je in een dorp of stad arriveert dan heb je de allercharmantste kasseien en kuilen te pakken - omdat daar geen EU gelden aan te pas komen. Ik maak mij - kortom - geen zorgen over de reis hoor.

Ik had medio april al vakantie geboekt - want dan is het al aangenaam in Toulouse maar wellicht is "The Baltic in may" een beter idee. Wij hebben een lichte voorkeur voor de wat ongepolijste omgeving, dus stadjes met een grauwe wijk of een landschap waar een bruinkoolmijn de idylle verstoort vinden wij verassend. Qua campings mag het sanitair best wel jaren 50 zijn, mits het qua hygiene acceptabel is en het publiek net zo vrolijk en blij op vakantie is als wij.
Jan van Vijven schreef:
di 14 jan 2020 09:52
Waarom niet via Klaipeda (LT)? Volgens lokale collega’s uit beide landen schijnt dat zeker de moeite waard te zijn en qua kilometers rijden scheelt het niet veel.
Ah! alternatieven! Dank! Ik wist niet van het bestaan van deze verbinding af!
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 14 jan 2020 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Letland

Bericht door Jan van Vijven » di 14 jan 2020 12:15

RE.gif
Er is een dagelijkse ferry van Kiel naar Klaipeda.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Letland

Bericht door Den Adriaan » di 14 jan 2020 15:50

Wij gaan ook naar Letland, met auto en caravan over Gods wegen.
Heerlijk avontureren in, door de Baltische staten.
We zullen wel zien hoever we komen.
Het zijn, denk ik zo, fantastische landen met echte natuur.

Gewoon lekker reizen, dan weer eens hier dan daar.
De wereld is tenslotte van ons.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Letland

Bericht door Jan van Vijven » di 14 jan 2020 16:40

Klein tipje voor iedereen die daar voor de eerste keer heen gaan: vermijd politiek, religie, ras, en “bijzondere” seksuele denkbeelden in de conversaties. Het zijn qua denken nog lang geen Europeanen.
Speciaal met die die uit Rusland komen, en dat zijn er veel!
Als hun naam vreemd gespeld is dan is het van origine een Rus!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Letland

Bericht door Henny » di 14 jan 2020 17:07

Misschien heb je hier iets aan: https://www.acsifreelife.nl/kampeerbest ... he-staten/

Als wij ergens naar toe gaan, met caravan, en de streek is niet zo bekend dan zoek ik ook altijd op de aparte kampeerreizen van ACSI of ANWB.....absoluut niet om er aan mee te doen ( houden van met z.n 2 tjes rond te zwerven en nergens aan gebonden te zijn) maar wel om wat ideeen op te doen van bv een oversteek of i.d.

Succes !! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Letland

Bericht door dieseltijger » di 14 jan 2020 18:04

Dankjewel! Geeft een goed kapstokje om verder te browsen!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Letland

Bericht door Arnold76 » di 14 jan 2020 22:10

Ik kom voor mijn werk heel vaak in de Baltische staten en ben alle drie de landen heel vaak met de auto rond gereden. Wegen zijn prima in orde met dank aan de EU. Zeer vriendelijke en behulpzame mensen. Het landschap is voor alle drie de landen wel heel veel van hetzelfde. Uitgestrekt platte land afgewisseld met bossen. Verwacht niet te veel pittoreske dorpjes want buiten de steden een middelgrote plaatsen ziet het er nog steeds wat armoedig uit voor onze begrippen.
Het leven en dus ook de interessante bezienswaardigheden concentreren zich rond de steden als Riga, Tallinn , Vilnius, Kaunas,
De stad Riga is mooi om te zien maar in het weekend niet komen dan is het afgeladen met veel Engelse drank toeristen. Tallinn is in mijn ogen veruit de mooiste stad van de Baltische staten. Hier heerst een hele leuke sfeer een mooie oude binnenstad met gezellige terrasjes. Ik heb in Estland onderweg voor de funn weleens een paar campings bekeken. Ze voldoen prima en alle basis behoeften zijn aanwezig.

Mij tip : ik zou niet enkel Letland als bestemming kiezen maar meerdere landen in je trip meenemen.
Als ik het zelf zou plannen zou ik de boot naar Finland of zweden nemen en eerst het zuiden van Finland aandoen. Vervolgend de boot naar Tallinnn nemen ( duurt max 2 uur ) en vervolgens Letland , Litouwen bezoeken.
Dan de keuze om vanaf Klaipeda de boot terug te nemen of naar huis via land te gaan. Afhankelijk van de tijd die je hebt knipoog.gif

Veel plezier met de planning en mocht je vragen hebben hoor ik het wel
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Letland

Bericht door dieseltijger » di 14 jan 2020 22:30

Arnold76 schreef:
di 14 jan 2020 22:10

Als ik het zelf zou plannen zou ik de boot naar Finland of zweden nemen en eerst het zuiden van Finland aandoen. Vervolgend de boot naar Tallinnn nemen ( duurt max 2 uur ) en vervolgens Letland , Litouwen bezoeken.
Dan de keuze om vanaf Klaipeda de boot terug te nemen of naar huis via land te gaan. Afhankelijk van de tijd die je hebt knipoog.gif

Veel plezier met de planning en mocht je vragen hebben hoor ik het wel
Dankjewel! Ik heb ongeveer drie weken gepland. Kan je jouw advies met betrekking tot het zuiden van Finland toelichten?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Letland

Bericht door dieseltijger » di 14 jan 2020 22:34

Jan van Vijven schreef:
di 14 jan 2020 16:40
Klein tipje voor iedereen die daar voor de eerste keer heen gaan: vermijd politiek, religie, ras, en “bijzondere” seksuele denkbeelden in de conversaties. Het zijn qua denken nog lang geen Europeanen.
Dat doe ik zowiezo, behalve dat mijn mening volstrekt onbelangrijk is denk ik dat we in het algemeen beter af zijn zonder "opinie diarree" (mooie term die ik overneem uit de Volkskrant). We zijn Nederlanders, te gast in het buitenland, en we moeten onze plaats kennen (dus plat gezegd: onze waffel eens een keer houden). En bovendien heb je zowiezo (denk ik) spanningen tussen de Russische - en de Baltische bevolkingsgroepen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Letland

Bericht door Arnold76 » di 14 jan 2020 23:07

dieseltijger schreef:
di 14 jan 2020 22:30
Arnold76 schreef:
di 14 jan 2020 22:10

Als ik het zelf zou plannen zou ik de boot naar Finland of zweden nemen en eerst het zuiden van Finland aandoen. Vervolgend de boot naar Tallinnn nemen ( duurt max 2 uur ) en vervolgens Letland , Litouwen bezoeken.
Dan de keuze om vanaf Klaipeda de boot terug te nemen of naar huis via land te gaan. Afhankelijk van de tijd die je hebt knipoog.gif

Veel plezier met de planning en mocht je vragen hebben hoor ik het wel
Dankjewel! Ik heb ongeveer drie weken gepland. Kan je jouw advies met betrekking tot het zuiden van Finland toelichten?
Ik denk dat een stukje Finland zeker een leuke toevoeging is en de trip compleet maakt, en wat avontuurlijker. Net weer wat ander landschap en andere mensen maar toch heel veel raakvlakken met de Baltische staten en zeker met Estland. In het tijdsbestek ook zeer zeker te combineren.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Anvehe
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 17:29

Re: Letland

Bericht door Anvehe » di 14 jan 2020 23:12

Ook wij reizen dit jaar naar de Baltische Staten.
De bedoeling is om door Duitsland, Polen, Litouwen, Letland en Estland te reizen.
Dan via Sint Petersburg naar Finland en van daar via Zweden en Denemarken weer terug.
We plannen wel 3 a 4 maanden onderweg te zijn.
Zijn druk met de voorbereidingen bezig.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Letland

Bericht door Den Adriaan » wo 15 jan 2020 10:49

Zo iets hebben wij ook op het oog.
Moet alles nog uitzoeken.
En ook voor ons speelt tijd geen enkele rol.
Mocht je nog wat leuke tips hebben, daarvoor houden wij ons aanbevolen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Letland

Bericht door dieseltijger » wo 15 jan 2020 13:52

Schoonzus gesproken die er ooit een kleine week geweest was. Kort samengevat:
- Het binnenland is erg weids en leeg;
- Nabij grote steden en vooral bij de kust is het heel erg mooi;
- Je kan er prima fietsen
- Het kan relatief koud zijn, al zitten de mensen daar graag buiten met een fleece dekentje. Vanaf juni is de temperatuur erg aangenaam overdag.
- Zeer acceptabel prijsniveau;
- De afstanden zijn dusdanig dat je de drie staten goed kan verkennen (ok, open deur - ik kan het in google maps zien natuurlijk).

Dus de eerste indruk is positief!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Letland

Bericht door dieseltijger » wo 15 jan 2020 20:59

Een leuk boekje op de kop getikt in de bibliotheek over de Baktische Staten: "Baltische Staten" - Uitgeverij Cambium ISBN 978 90 6655 427 6.

Lekker veel plaatjes, en toegankelijk. Verdere research: het vervoer.

Alternatief A:

Via Travemünde naar Liepaja (Estland)
Rit naar Travemunde: 569 km
Retour naar Lipaja en een 2 persoons binnenhut, 26...28 uur varen: 850,-

Alternatief B:

Via Stockholm naar Kappellskär
Rit via Kolding - Kopenhagen - Oresund brug - Stockholm / Kappellskär (ongeveer 1680 km rijden)
- Tol grote Beltburg: 104,- vv
- Tol brug over de Sont: 135,- vv (met een Bropass, inbegrepen in de berekening)

Veerdienst Kapellskär - Paliski (11 uur, 215,- vv).

Alternatief A is dus 1 dag (9 uur) rijden, en een dik etmaal varen
Alternatief B is 2 dikke dagen (van elk 12 uur) rijden en 11 uur varen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Letland

Bericht door Andre Welten » do 6 feb 2020 14:24

Voor campings in Letland: www.camping.lv/index.php/en/

Plaats reactie

Terug naar “Overige landen”