Zweden, eerste keer.

Plaats reactie
Tineke
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 14:24

Zweden, eerste keer.

Bericht door Tineke » do 31 dec 2020 11:58

Dag allemaal,

Komende zomer willen wij voor de eerste x naar Zweden en heb wat vragen

A) is de combi Oland en de wildrnisroute te doen? (we hebben 5 weken). Oland voor het fietsen en de Wildernis voor de natuur

B) we rijden voor het eerst in ons leven met een caravan(eriba). Is de wildrnisroute dan niet te hoog gegrepen?

C) hoe kom ik aan een fijn campingoverzicht, met ook de kleinere campings( we reizen met z 'n 2 en

D) hond kan makkelijk mee?

E) als Wildernis te ver is, wilen we rondje zuid Zweden doen tips?

C). Sws tips?

Bedankt voor jullie moeite!
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 1 jan 2021 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast i.v.m. zoekfunctie.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Zweden, eerste x

Bericht door Henny » do 31 dec 2020 13:05

Wij zijn 2 jaar geleden naar Noorwegen geweest. Veel mensen vroeger zich af of je daar wel met een caravan achter je auto kunt rijden.......nou, prima hoor !
Dus dat zal voor zweden ook wel zijn.
Wel hielden wij , als wij ons verplaatsten met de caravan, de E wegen aan. Alles staat duidelijk op de routekaarten van de ANWB. Ook waar je bv niét moet / mag rijden met een caravan. Sommige wegen zijn alleen voor mensen die ervaring hebben met rijden van de caravan in de bergen .
De kleinere wegen en bv de hoogvlaktes reden wij met alleen de auto. Het zijn géén drukke landen!

Als jullie in het voorseizoen gaan zou je eens kunnen kijken op de site van ASCI met de voordeelkaart! Ze hebben ook een site van kleine campings.
ANWB heeft óók een voordeelkaart.

Wil je met de brug van Denemarken naar Zweden ? Als je met de boot de oversteek wilt maken kijk dan naar vroegboekingen. Zal nu moelijker zijn ivm corona......mag je wel / niet naar het land?
Voor ons ook nog een vraag want wij willen wéér naar Noorwegen.
Hebben een hond maar die gaat op vakantie naar vrienden. Je kunt bij de dierenarts navragen hoe het zit met het meenemen van je hond....of op de site van Zweden !

Veel leuke voorbereidingen. duim
[happynewyear.gif]
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Zweden, eerste x

Bericht door Nimma » do 31 dec 2020 19:14

Neem iets mee tegen bezoek óf steken van muggen, er zijn er iets te veel😉
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Zweden, eerste x

Bericht door Ron055 » vr 1 jan 2021 15:22

Met blauwe lucht maar gierende dwarswind over de Sontbrug gereden. Wat is die hoog. Was blij dat ik aan de overkant was en de caravan nog achter me had.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Zweden, eerste keer.

Bericht door E.T. » vr 1 jan 2021 16:24

Öland is een mooi eiland, een bijzondere mooie en unieke natuur waar je prima kunt fietsen. Wij hebben twee jaar geleden voor de zuidkant van het eiland gekozen. Dat is het gedeelte met wat minder bewoning en campings. Veel zweden rijden naar het noorden, daar hebben we nog wel gekeken, daar is het een stuk toeristischer.

Wij zijn vanuit Öland naar Dalarna vetrokken. Is met auto caravan een (stevige) dag rijden. Voor de “Vildmarksvägen” zou ik vanaf Öland minimaal 2 reisdagen calculeren. En dan is de vraag in hoeveel etappe’s wil je deze route rijden.

We hebben zelf de “Vildmarksvägennog” nog niet gereden, stond op de planning van 2020……. Wellicht dit jaar.
De wegen in Zweden zijn met caravan allemaal goed te rijden, gewoon gezond verstand gebruiken dan is dat geen probleem.
Honden zijn in Zweden ook geen probleem, je moet wel zorgen dat de hond de juiste prikken heeft gehad. Noorwegen moet je wel even opletten met je hond qua ontworming. Dat je niet “zomaar” even met je hond de grens met Noorwegen overgaat.

Voor Öland lijkt mij het reizen via de bruggen het meest praktisch en die zijn prima te doen. Als het te hard waait word dit aangegeven en indien nodig de brug gesloten. Alternatief is de pond Helsingør - Helsingborg.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Zweden, eerste keer.

Bericht door Eefje » vr 1 jan 2021 17:21

voor eisen vwb de hond mee naar zweden kan je kijken bij www.licg.nl en dan onder kopje invoereisen buitenland binnen europa en dan zweden opzoeken thumbup.gif
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: Zweden, eerste keer.

Bericht door Bert007 » vr 1 jan 2021 20:59

Wij hebben enkele jaren geleden Öland bezocht en hier ook veel gefietst. De zuidelijke helft is inderdaad minder druk, maar wij vonden de noordelijke helft wel veel mooier om te fietsen. Als je fietst zit je wel niet in de drukte. De route ten zuiden van Byxelkrok vonden we het mooist.
Wij stonden op volgende campings:
https://stenasa.com/?lang=en
https://www.wikegards.se/
https://tokenascamping.com/index.html

Ik zou bij een eerste bezoek aan Zweden niet zo ver rijden. Er is genoeg te zien zonder duizend kilometer noordwaarts te moeten rijden. Wij zijn een 20tal keren in Zweden geweest en nog nooit hoger dan 100 km ten zuiden van Stockholm.

Wat is er in Zuid-Zweden te zien?
- Stadjes als Lund, Ystad en Karlskrona
- Fietsen: diverse vlakke lange afstandsroutes: kattegattleden, sydkustleden, sydostleden
- Natuur: Kullaberg, Stenshuvud
- Bezienswaardigheden: Ales Stenar, eiland Ven

Onderweg naar Zweden: Kopenhagen, met als uitvalsbasis de basic camping http://www.bellahoj-camping.dk/ukpladsen.htm vanwaar je met de fiets Kopenhagen kan doen.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar weet niet waar je interesses liggen...

Tineke
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 14:24

Re: Zweden, eerste keer.

Bericht door Tineke » zo 3 jan 2021 18:38

Dank voor alle reacties, kan ik wat mee!

Plaats reactie

Terug naar “Zweden”