Route 5 in Noorwegen

Plaats reactie
Nele V

Route 5 in Noorwegen

Bericht door Nele V » di 27 mar 2018 17:26

Iemand ervaring met route 5 van bvb Bjirkelo nr Laerdal?
Wij zijn van plan dit te doen met onze caravan 7m lang en 2.3 breed.
Eerste maal Noorwegen,fjordengebied,mijn man is een steengoeie chauffeur maar toch enkele twijfels omtrent campings die niet langs E route liggen. Kaart Freytag en berndt aangeschaft maar ik dacht dat er veel meer wegen verboden gingen zijn voor caravans, dit valt op de kaart goed mee, maar in werkelijkheid hoe zit het ? Ook de route van Otta nr Stryn route 15 op google maps .
Graag wat tips?
Nele V

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door Wim Verso » di 27 mar 2018 19:29

Is dat niet te zien op de Route kaart van de ANWB?
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door eurotrotter » di 27 mar 2018 20:43

Wim Verso schreef:Is dat niet te zien op de Route kaart van de ANWB?
IK heb t vermoeden dat Nele van België is,en daar zal t fenomeen "routekaart van de ANWB"niet zo gekend zijn.
En daarbij: nergens is zoveel ervaring en kennis( ook van routes) aanwezig dan op dit forum,daar kan geen ANWB of ADAC of BTB tegenop. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door PD » di 27 mar 2018 20:49

Genoemde routes ken ik niet maar wat mij in Noorwegen wel opviel, is dat de Noren zelf veelal met 2,50 m brede tandemassers rijden die al gauw 8,5 m lang zijn, dus dat zal in de regel niet echt een probleem zijn. Een caravan van 7 m lang en 2,30 m breed lijkt me dan ook geen probleem.

Met hoffelijkheid kom je voorts overal thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door Wim Verso » di 27 mar 2018 20:53

eurotrotter schreef:
Wim Verso schreef:Is dat niet te zien op de Route kaart van de ANWB?
IK heb t vermoeden dat Nele van België is,en daar zal t fenomeen "routekaart van de ANWB"niet zo gekend zijn.
En daarbij: nergens is zoveel ervaring en kennis( ook van routes) aanwezig dan op dit forum,daar kan geen ANWB of ADAC of BTB tegenop. mrgreen.gif mrgreen.gif
Dan is er zeker veel verandert, maar de Routekaarten van de ANWB zijn er nog steeds hoor, omdat ik de laatste twee jaar niet naar het buitenland ben geweest, heb ik geen route kaarten meer gebruikt, gaat dat volgend jaar weer gebeuren, dan gebruik ik naast de TT op zeker de routekaarten.
Bij mijn weten word er op de routekaarten van Noorwegen, caravannetjes op de route aan gegeven met rood (verboden voor caravans) blauw voor de ervaren caravanners, zo was het dus altijd. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door eurotrotter » di 27 mar 2018 20:55

PremiumDiscovery schreef:Genoemde routes ken ik niet maar wat mij in Noorwegen wel opviel, is dat de Noren zelf veelal met 2,50 m brede tandemassers rijden die al gauw 8,5 m lang zijn, dus dat zal in de regel niet echt een probleem zijn. Een caravan van 7 m lang en 2,30 m breed lijkt me dan ook geen probleem.

Met hoffelijkheid kom je voorts overal thumbup.gif
Zelfs vrachtverkeer gaat er langs: mrgreen.gif mrgreen.gif


https://www.youtube.com/watch?v=lPzN7PXdKoo
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door eurotrotter » di 27 mar 2018 20:59

Wim Verso schreef:
eurotrotter schreef:
Wim Verso schreef:Is dat niet te zien op de Route kaart van de ANWB?
IK heb t vermoeden dat Nele van België is,en daar zal t fenomeen "routekaart van de ANWB"niet zo gekend zijn.
En daarbij: nergens is zoveel ervaring en kennis( ook van routes) aanwezig dan op dit forum,daar kan geen ANWB of ADAC of BTB tegenop. mrgreen.gif mrgreen.gif
Dan is er zeker veel verandert, maar de Routekaarten van de ANWB zijn er nog steeds hoor, omdat ik de laatste twee jaar niet naar het buitenland ben geweest, heb ik geen route kaarten meer gebruikt, gaat dat volgend jaar weer gebeuren, dan gebruik ik naast de TT op zeker de routekaarten.
Bij mijn weten word er op de routekaarten van Noorwegen, caravannetjes op de route aan gegeven met rood (verboden voor caravans) blauw voor de ervaren caravanners, zo was het dus altijd. thumbup.gif
Dat wij ze in Nederland kennen Wim wil niet zeggen dat ze ze in België ook hebben.
Belgen hebben een andere bond ,niet de ANWB,misschien Belgen die wel eens in een ANWB winkel net over de grens ( zoals in Roosendaal) zullen dit fenomeen kennen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door Wim Verso » di 27 mar 2018 21:12

RE.gif

Wie zegt mij dat Nele V uit België komt? weenie.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Abve

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door Abve » di 27 mar 2018 21:24

Een paar jaar geleden hebben wij 3 weken door de Fjorden gezworven waarbij we ook de wegen nr. 5 en 15 met een eveneens 7 meter lang en 2,3 meter brede caravan hebben gereden.
Bij Stryn hebben we de 15 verlaten in 3 dagen te Loen gestaan.

Beide wegen kun je prima rijden. Er is mij tenminste niets spannends opgevallen
De rijstroken zijn voldoende breed en ook de hellingpercentages vielen volgens mij, mee.
Ik heb daar niet zo op gelet maar die percentages zijn op de routekaarten vd ANWB terug te vinden.
Als jullie auto voldoende vermogen heeft, de gewichtsverhoudingen in orde zijn én je man een steengoede chauffeur is, zou ik mij niet zo druk maken. Lekker genieten!
Ik heb ook de Trolstigen gereden. Zo nu en dan wat passen en meten, maar rustig blijven is m.i. het halve werk. Wél prachtig stuurwerk :lol:
Een aanrader is ook de zgn. Sneeuwweg ( Auerlandsvangen - Laerdal).
Dat is wat spannender omdat met name bij Auerlandsvangen, de weg ca 3 meter breed is met her en der passeerstroken. Achteruit kunnen rijden is dan wel een pré.
Maar een aanrader! Schitterende uitzichten en met wat geluk, veel sneeuw.
Opletten is geboden bij afdalingen: regelmatig vrij steil en lang waardoor de remmen vd caravan (te) heet kunnen worden. Ik had het ITBS-systeem laten monteren waarmee ik dit probleem kon omzeilen.
Veel plezier!

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door eurotrotter » di 27 mar 2018 21:45

Wim Verso schreef:RE.gif

Wie zegt mij dat Nele V uit België komt? weenie.gif

IK zeg ook niet dat ze uit België komt,maar omdat Nele een naam is die in België veel voorkomt,en in Nederland veel minder schreef ik dat ik het vermoeden had dat ze uit belgië komt. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Abve

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door Abve » di 27 mar 2018 21:47

RE.gif
Er is hier maar één die het weet....

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door driver » di 27 mar 2018 22:50

Beide routes al gereden, weliswaar met een iets kleinere caravan (2.10m). Geen probleem, ook niet met 2.3m breed, denk ik. Ik heb zowel de Freytag en Berndt als de ANWB kaarten (ANWB kennen we in Vlaanderen ook hoor knipoog.gif ) en vertrouw erop. Als die kaarten geen probleem aangeven voor de caravan, hoef je ook niets te vrezen. De enige weg die we tegenkwamen die niet geschikt is, en die niet aangeduid is op de kaarten, is de afdaling naar Dalen. 6 km aan 10% naar beneden, en eigenlijk geen mogelijkheid om te stoppen. In Dalen is er een garage die de kost verdient met het repareren van caravanremmen mrgreen.gif .

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Route 5 in Noorwegen

Bericht door Wim Verso » di 27 mar 2018 22:55

RE.gif

thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”