Reis naar Noorwegen

pluisje

Reis naar Noorwegen

Bericht door pluisje » zo 27 jan 2013 17:32

Beste kampeerders,

In juni 2013 zijn we van plan om voor 2 weken naar Noorwegen te reizen en aldaar te gaan kamperen met een tent. We dachten aan het zuiden van Noorwegen. Onze hond nemen we mee.

Wie heeft er tips ondermeer campings, reisroutes, bezienwaardigheden, enzovoort.

Alle info is welkom

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door E.T. » zo 27 jan 2013 17:57

Noorwegen is een prachtig land, ik lees dat jullie de hond meenemen. Is het bij jullie bekend dat hier afwijkende regels voor gelden. Op het WWW vond ik dit:

Het Noors verkeersbureau geeft de volgende info voor 2012:

Speciale regels gelden voor de invoer van dieren. Honden, katten en fretten uit alle EU-landen behalve Zweden moeten een dierenpaspoort hebben. Ook een ID omschrijving, geldige inentingen tegen hondsdolheid en geldige documenten van een bloedtest zijn verplicht (dat laatste geldt niet voor de fretten). Honden en katten moeten ook een behandeling tegen lintworm krijgen in de week voor en in de week na invoer.

Kleine knaagdieren, vogels en konijnen moeten een geldige invoervergunning hebben die wordt afgegeven door de Noorse Voedselveiligheid Autoriteit >

http://www.mattilsynet.no/english/import_export/pets
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door Nordicman » zo 27 jan 2013 17:59

Pluisje, campings in overvloed, als ze aan zee liggen zeker de zeevishengel meenemen voor de gratis maaltijd.
Rjukan centrale, en de bijbehorende boot en treinwagons, bekend van de real heroes of Telemark, een stukje beslissende wereldgeschiedenis.
Oslo meer dan genoeg te bezichtigen.
Zou even op de zoekfunctie Noorwegen intikken, waarschijnlijk dan genoeg info.
Een bloed test is niet meer nodig sinds 1 Jan 2012
Ad
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Kongstrub
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 12:49
Locatie: Bierbeek

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door Kongstrub » zo 27 jan 2013 21:28

Een auto zonder 4x4 is slechts een noodoplossing.Een caravan zonder mover eveneens.

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door jolly » wo 30 jan 2013 19:38

bedankt voor de reactie's.
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door driver » wo 30 jan 2013 20:52

jolly schreef:bedankt voor de reactie's.
Jolly, Pluisje, wij zijn de afgelopen twee zomers in Zuid-Noorwegen geweest met de caravan, en vonden het fantastisch. Eerste jaar de fjorden en gletsjers (zuid-west): ongelooflijk mooi en indrukwekkend qua natuur, bij de mooiste dingen die we ooit gezien hebben. De zuid-oostkust is ook mooi op heel andere minder spectaculaire manier, met gezellige dorpjes tussen de eilandjes. Je kan het ook van het weer laten afhangen. Bij westenwind is het westen nat, maar meer naar het oosten vaak toch nog droog en zonnig, zeker aan de kust. In België heb ik geen geduld om te vissen, maar in Noorwegen hebben we het grootste deel van de tijd zelf gevangen vis gegeten. Heerlijk, we zijn grote visliefhebbers. Van de kant lukt het niet overal (locals om raad vragen!) of heb je soms wat geduld nodig, maar vanuit de kayak was het altijd prijs. Soms kabeljauw tot boven de drie kilo of tien makrelen op 5 minuten tijd, en eigenlijk zijn we amateurs! Dit jaar slaan we een jaartje over. Als je wil brengen we de kaarten mee naar het weekend (mag je lenen als je wil), en kunnen we wat foto's laten zien en dan op de kaart aanwijzen waar ze genomen zijn. Alles is wat duurder dan hier, maar de campings zijn opvallend goedkoop en rustig, behalve dan aan de zuid-oost kust, daar zijn ze wat duurder en drukker.

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door jolly » do 31 jan 2013 13:04

RE.gif
Bedankt Driver,

Dan hebben we zeker wel wat te bespreken op het weekend. Ik geloof dat er nog zullen zijn die ervaringen hebben in dit land.
Wat mij al wel opviel is dat zowat alle campings in zuid NO die ik vond op het net redelijk prijzig zijn, rond en meer dan 30 euro.
Ook wat betreft de route naar NO ben ik er nog niet helemaal uit.
We gaan waarschijnlijk met de tent, ik heb begrepen dat NO niet echt een caravan-land is.
Back to basic...

Tot dan!
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door PMT » do 31 jan 2013 14:03

Misschien een leuke camping voor Noorwegengangers onder jullie? Een collega van me is in 2008 met zijn gezin naar Noorwegen geëmigreerd en is zijn droom daar gaan verwezenlijken. Als je van doe vakanties houdt ben je bij hem aan het juiste adres. Kijk maar eens op de site van hun camping
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

sprite1

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door sprite1 » do 31 jan 2013 16:38

RE.gif sorry hoor maar 't zal wel aan mijn pctje liggen maar toen ik op die site was kreeg ik achter elkaar attack meldingen schrik.gif en kon er niet meer vanaf komen en moest ik mijn pc geforceerd uitzetten, niet zo erg leuk dus boos.gif

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door Nordicman » do 31 jan 2013 17:21

Nou Noorwegen is echt wel een vakantie land voor de caravan, zelf rijden ze vaak met 2.50 meter brede caravans, t is alleen even opletten met de tunnels als je wat hoger in NO komt, en niet te ver uitwijken langs rotswanden.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

MarkMeijer
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 jan 2013 19:48

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door MarkMeijer » do 31 jan 2013 21:24

Hallo Pluisje,

Dus jullie willen naar Noorwegen?

Houd er wel rekening mee dat als je daar een keer bent wezen kamperen, je nergens anders meer naar toe wilt..
Ik kom er ook al bijna 30 jaar. Vroeger met ouders en nu met eigen gezin. Kamperen met caravan is geen probleem hoor al dien je je reis dan
iets beter te plann.
Kamperen in Noorwegen is relatief goedkoop. Levensmiddelen, tolwegen en eventuele veerverbindingen kunnen een reis best duur maken.

Waar je mee moet beginnen is je goed afvragen welke route je wilt nemen naar Noorwegen (veerverbinding). Kies je voor weinig auto km's of ga je voor een goedkopere veerverbinding. Wil je de kant van Oslo op of ga je toch voor het zuid westen? deze vragen zijn belangrijk voor de keuze een overtocht.

Persoonlijk vind ik Fjordline een goede keus is vele malen goedkoper dan Colorline (wel meer auto km's)

Het gebied rond Rjukan en het Tinn meer is inderdaad erg mooi . Daar zijn een aantal mooie campings met uitzicht op de Gaustatoppen. Er loopt een mooie wandelroute naar de top van deze berg. bovenaan de berg kun je lekkere wafels krijgen. Als je in westenlijke richting kijkt en het is helder, kun je over de Hardangervidda kijken.

Een mooi alternatief is met de boot van Hirtshals (Denemarken) naar of kristiansand of Stavanger. Een uitstapje naar de Preikestolen is dan een must (ff googlelen voor fotos). Daarna wegnummer 13 nemen richting Roldal, links langs de Hardangervidda en dan wegnummer 7 via Eidfjord (Vöringfossen) naar het zuidwesten en terug.
Dit is goed te doen in twee weken als je van autorijden houdt.

Ik durf te wedden dat je het jaar daarop minimaal 3 weken neemt en een stukje hoger Noorwegen in gaat. Het Fjordengebied daar is in een woord fantastisch. Aurland, Sogndal, Laerdal, Olden, Geiranger.

Ik kan zo wel uren doorgaan maar uiteindelijk moet je het gewoon zelf ervaren.

O ja nog een tip. Via camping.no, lokale VVV kantoren of op de veerboot kun je gratis een campinggids (magazine) krijgen. Zorg dat je deze niet mist.

Groetjes en veel plezier

Mark

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door jolly » do 31 jan 2013 22:24

Bedankt voor de uitgebreide tip, het enige wat me tegenhoud om met de caravan te gaan zijn de prijzen van de veerboot, Deze bedragen van €400 tot 500, dat heb ik er niet voor over.
Het is daarom ook maar een verkenningsvakantie met de tent om te kijken hoe het zit om vogend jaar terug te komen met tent, caravan of eventueel camper.
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door PMT » vr 1 feb 2013 09:15

@sprite1
Sorry maar zelfs op mijn werk met de strengst mogelijke beveiliging geen last.
Thuis op mijn pc met Eset nod32 en mijn laptop met AVG free geen attacks.
Net nog even op de tablet bij mijn dochter geprobeerd en ook daar werd de site gewoon geopend.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

sprite1

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door sprite1 » vr 1 feb 2013 11:40

@PMT
weer ff geprobeerd en nu gevonden waar t vast loopt, de link naar norgereiser is de boosdoener als ik die aan klik loopt mn pc vast boos.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door Diny » vr 1 feb 2013 13:16

@jolly,
Noorwegen is gewoon een verslaving waar je weerstand tegen moet bieden, afhankelijk van de omstandigheden.
Nadelen als je met de caravan gaat: lange afstand rijden, reken als je over de bruggen gaat op een dag of 3 en als je met de boot gaat ben je ook wel anderhalf tot 2 dagen kwijt. Je moet in ieder geval berekend zijn op fileleed, bij ons totaal 3 uur voordat we bij Denemarken waren.
Voorts betaal je, naast brandstof, best veel voor de overtocht en/of bruggen.
Het eten is echt peperduur; wel, je weet hoe we dit oplossen!
De campingprijzen vallen mee, zeker als je buiten het hoogseizoen gaat en bijv. een ACSI kaart hebt. Verder heb je een groene kaart of zo nodig, tenminste, dat was een jaar of 4 geleden zo.
Als wij weer zouden gaan dan zouden we een huttentocht voorbereiden. Wat die overnachtingen kosten weet ik niet, maar er zijn er genoeg en mensen zijn er lovend over.
En ja, de natuur is gewoonweg schitterend en nog overtreffender als je van de stilte houdt.
Het enige wat tegen kan vallen zijn de regendagen :(

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door PMT » vr 1 feb 2013 15:21

Noorwegen staat nog altijd hoog op mijn verlanglijstje, helaas niet op die van mijn vrouw. Zij wil pas als ik gepensioneerd ben omdat we dan meerdere keren p/j weg kunnen ipv de 2x die we nu gaan. Zij wil naar de warmte en dat dan ook 2x. Dus om te zeggen 1x naar het zuiden en 1x naar het noorden gaat bij haar niet op.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

sprite1

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door sprite1 » za 2 feb 2013 10:34

vraag aan noorwegen gangers, pinnen kan dat, ik bedoel kan je met je normale bankpas NOK's uit de muur halen daar??
en kan je er ook gewoon mee betalen in de winkels??
of kan dat alleen met de visa??

heb er al over/naar gegoogled maar is mij niet helemaal duidelijk, vandaar dat ik het hier vraag en graag hoor/lees

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door Nordicman » za 2 feb 2013 14:02

Uiteraard kan je pinnen in scandinavië, daar betaalden ze al met pin toen wij niet wisten wat het was.
Let op: Bij sommige automaten moet de pas op zijn kop ingevoerd worden, deze typen kom je wel steeds minder tegen.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

sprite1

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door sprite1 » za 2 feb 2013 14:05

RE.gif thumbup.gif

sprite1

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door sprite1 » do 7 feb 2013 12:21

nou is ff een route uitstippelen en advies is welkom, van Kristiansand de E39 richting Stavanger en dan met de pont? verder over de 47 en de 11 richting Seljestad en hoe dan terug?? via de 13 en E39 of de E134 en 9?? we gaan dus voor het eerst, wat wel bezoeken en wat niet, we zijn geen wandelaars of berggeiten mrgreen.gif :oops: en we hebben een kleine 3 weken in juni oww en een camping aan een meertje is ook leuk, neem mn bootje mee......

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door Nordicman » vr 8 feb 2013 19:15

Ad,

In juni 2007 zijn wij vanaf Moss naar Horten gevaren en toen op goed geluk met TomTom kortste route stom.gif naar Kongsberg gereden, en daarvandaan naar Tinn dit was een prima camping en weinig camping bezoekers, daarvandaan via Rjukan ( even de oude centrale bezichtigen ) over de E 134 westwaarts over de Hardangervidda zelfs een stuk in konvooi tussen de sneeuwmuren door gereden via de Latefossen watervallen naar Odda, en zijn zodoende langs Seljestad gereden, die dag zijn we noordelijker uitgekomen in Eidfjord, ook een hele leuke kleine camping waar de Cruisschepen 200 meter van de camping af aanmeren, hier zit je ook niet ver van de Voringfossen waterval vandaan.
Kortom de E - 134 terug is prima te doen, en je hebt wat te zien.
Vanaf Stavanger kan je ook alle kanten op, bijv. via pontje naar Tau en Hjelmeland, Sand, pontje naar Ropeid, naar Seljestad.
Stavanger daar vandaan de E - 39 tot Aksdal, en dan de E - 134 Oostwaarts nemen.
Er zitten wel wat pontjes in deze trajecten.

voor wat foto's van deze adembenemende rit:http://www.mijnalbum.nl/Album=T8XPPFHX
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

sprite1

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door sprite1 » vr 8 feb 2013 19:32

@Nordicman
waarom is het nog geen juni........mooie plaatjes

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door Nordicman » vr 8 feb 2013 20:21

Het oude stadje is Roros, de foto's daarna Idre de Soralven camping de laatste 5 is de Soralgen camping in Hallefors.
BTW, het mooie weer en de sneeuw is niet gefotoshopt.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

sprite1

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door sprite1 » za 9 feb 2013 08:40

volgens mij moeten er hier toch nog meer ervarings deskundingen zijn, als die nog tips hebben aflower.gif graag

W. Laurs
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reis naar Noorwegen

Bericht door W. Laurs » do 28 mar 2013 14:10

Boetes voor verkeersovertredingen zijn erg hoog. De Noor houdt zich dus netjes aan de maximum snelheden.
Verdiep je ook even in het tolsysteem en de " Autopass". Lang waren de opmerkingen dat je toch achteraf geen rekening kreeg en al helemaal geen boete. Nu is daar duidelijk verandering in gekomen en de eerste Nederlanders hebben al boetes thuis gekregen. Het "Autopass" systeem werkt naar mijn eigen ervaring goed.
Het Noorwegen Forum geeft heel veel informatie.
W. Laurs.

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”