Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Plaats reactie
Jeppiepruts

Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door Jeppiepruts » di 8 jun 2010 20:40

n.a.v. dit draadje

/viewtopic.php?f=100&t=7150&start=0

de volgende vraag.

In Noorwegen moeten de spiegels van de auto worden voorzien van witte reflectoren als de caravan meer dan een halve meter breder is dan de trekkende auto. In mijn geval is dat 55 centimeter. En dus heb ik 2 witte reflectoren nodig.
Maar ik vind echter nergens informatie over de eisen waaraan deze reflectoren moeten voldoen. En ook is het mij niet duidelijk of ze op de opzetspiegels of de daadwerkelijke autospiegels geplaatst moeten worden. Ik zou de opzegspiegels verwachten, maar lees overal de autospiegels.

Natuurlijk kan ik bellen, al voorzie ik een moeizaam gesprek over dit onderwerp. Vandaar dat ik de vraag eens aan jullie voor wil leggen.

Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door Andre Welten » za 7 mei 2011 20:39

Ik weet niet of je hier al uit bent, maar de simpelste oplossing lijkt mij gewoon een rolletje witte scotchlite refelcterende tape halen (hebben ze vast wel bij een auto-materialenzaak), en dat 2 stroken op je caravan-spiegels te plakken, het dient immers om in het donker aan tegenliggers duidelijk te maken hoe breed je voertuig(combinatie) is, en zolang er nergens over reflectoren met E-keur gesproken wordt lijkt mij dit de handigste oplossing.

Jeppiepruts

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door Jeppiepruts » wo 22 jun 2011 19:55

Ja, ik ben er uit. Al heeft het heel wat mailwisselingen gekost vorig jaar met de Statens Vegvesen.

Dit was het antwoord op mijn vraag aan welke eisen de reflectoren moeten voldoen.

If your caravan is wider than 2.3 m and more than 50 cm wider than the car, white reflectors must be mounted on the front side ofthe mirrors on the car. According to the 50 centimetres: this does not include the car mirrors. The white reflectors must be mounted on the additional caravan mirrors, not on the car mirrors. Requirements for those reflectors are standard type E-marked.


Op mijn vervolgvraag wát voor E-marked reflectoren ik dan moet gebruiken (ze zijn er nl in nogal wat vormen, formaten etc.) kreeg ik het volgende antwoord:
Requirements for reflectors:
ECE mrk I Reg. 3 Series 02 Amendment 1,2,3 Dir.97/29/EF


Dat was ook niet echt duidelijk. Ik vond wel dit: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs1-20.html, dat mij iets verder hielp.
Tja. Wat dan? Nog maar eens vragen. En dan eindelijk een 'duidelijk' antwoord.

The reflectors on the additional mirrors can be formed in different size as there is no regulations concerning measures and shape.

The regulations concerning the reflectors are as follows:
"The shape of the illuminating surfaces must be simple, and not easily confused at normal observation distances, with a letter, a digit or a triangle."


Let wel. E.e.a. geldt dus voor caravans die breder zijn dan 2.30 meter. Maar aangezien mijn caravan van 2.30 meter breed is voorzien van een zakluifel is dat het geval...

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door hendrik38 » wo 22 jun 2011 22:01

Op mijn spiegels zit al standaard een reflector geplakt....volgens mij....
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gysman

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door Gysman » wo 22 jun 2011 22:48

Tja... 2,30 + zakluifel geldt als "caravan breder dan 2,30"? Feitelijk heb je natuurlijk gelijk, maar ik zou er in ieder geval niet aan gedacht hebben.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door Nimma » zo 26 jun 2011 17:12

Aero Milenco spiegels hebben ingebouwde reflectoren; heb je meteen prima spiegels.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door deusjevo » zo 26 jun 2011 17:47

Gysman schreef:Tja... 2,30 + zakluifel geldt als "caravan breder dan 2,30"? Feitelijk heb je natuurlijk gelijk, maar ik zou er in ieder geval niet aan gedacht hebben.
Ik denk eigenlijk niet dat de zakluifel meetelt voor de breedte omdat het geen vast deel is net zoals een autospiegel?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door hendrik38 » di 28 jun 2011 16:22

Die aero milenco heb ik idd ook!
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door peter s » di 28 jun 2011 16:58

deusjevo schreef:Ik denk eigenlijk niet dat de zakluifel meetelt voor de breedte omdat het geen vast deel is net zoals een autospiegel?
Noorwegen:
Lading op voertuig of aanhangwagen
Er geldt geen limiet voor het uitsteken van de lading naar achteren, maar de lading mag niet naar voren en in de breedte uitsteken.
bron ANWB

Dus volgens mij mag het dan geen lading zijn maar is het vast dus hoort het bij de vaste maat scratch.gif ?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

IvoW

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door IvoW » di 28 jun 2011 18:09

Volgens mij is een luifel een vastgeschroefde accesoire, en daarmee onderdeel geworden van de caravan.

Ik weet dat er op vrachtwagens en trailers tegenwoordig vaak reflecterend tape van 3M geplakt zit. Met E-keur uiteraard, gezien de wettelijke verplichting om de contouren zichtbaar te maken in het donker. Grote kans dat Scotch tape levert wat aan dezelfde eigenschappen voldoet (incl keurmerk). Even informeren bij de automaterialenzaak, anders even zo brutaal zijn om bij een vrachtwagen-dealer naar binnen te stappen.

Gysman

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door Gysman » wo 29 jun 2011 12:47

Tja ik ken de regels niet, maar vast geschroefd is een zakluifel in ieder geval niet. De pees die aan de zak zit, zit door de rail op de caravan heen getrokken. Of dat qualificeert als "vast aan de caravan"? Geen idee.

BeeWee

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door BeeWee » do 30 jun 2011 09:00

Even naar een aanhangwagenboer of landbouwmechanisatiebedrijf, en voor ongeveer een euro per stuk ben je klaar: http://www.agrikoop.nl/Webwinkel-Produc ... -61mm.html. Parkertje, popnagel of montagekit en ze zitten vast.

Gysman

Re: Reflectoren op spiegels in Noorwegen

Bericht door Gysman » do 30 jun 2011 12:12

RE.gif eh..... dat lijkt me niet de handigste oplossing op een spiegel. Het kan natuurlijk wel......

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”