Info Denemarken

Plaats reactie
Kamilios

Info Denemarken

Bericht door Kamilios » di 23 feb 2010 11:22

Wij zijn van plan om dit jaar ook naar Denemarken te gaan met onze caravan, allicht in de maand juni.
Kan iemand een paar tips geven en wat jullie ervaring was met kamperen in Denemarken?
Bijv. kan je betalen met EUR, buiten Deens welke taal verstaan ze nog (Engels, Duits???), campingkaart Denemarken?, weer, winkels/eten, tankstations, fietsen, ...

Kampeergek

Re: Info Denemarken

Bericht door Kampeergek » wo 24 feb 2010 00:10

Denemarken is top!
Ruim land, niet zo vlak als NL, kleurige huizen, leuke mensen, lange kustlijn, veel campings ... en zo nog veel meer dingen.

Je betaalt er met Deense kronen dus geen Euro's. Het prijsniveau ligt hoger dan in Nederland of Belgie. Supermakrten goed gesorteerd, volop tankstations, fiets zeker mee nemen.

Het weer is denk ik vergelijkbaar met de lage landen.

Men spreekt vrijwel overal Engels en ook Duits, maar ik denk dat men Engels prefereert.

Al enig idee waar je naar toe wilt?

Jaas

Re: Info Denemarken

Bericht door Jaas » wo 24 feb 2010 09:56

RE.gif
De Denen hebben inderdaad de deense kroon. Mijn ervaring is dat men over de euro ook niet moeilijk doet. Ik heb er wel eens betaald met euro's. De omrekeningsfactor weet ik echter niet. Men is daar minder gecharmeerd van de creditkaart. Mijn ervaring is dat men 4 - 5 % opslag rekent voor het gebruik van de Visakaart.

Swagmanneke

Re: Info Denemarken

Bericht door Swagmanneke » wo 24 feb 2010 11:21

@Jaas
dat doen er ook veel in Nederland.
ga hier geen lijstje opsommen maar , heb het al meermaals opgemerkt.

Gebruikersavatar
Knausje
Berichten: 395
Lid geworden op: za 11 okt 2008 01:00
Contacteer:

Re: Info Denemarken

Bericht door Knausje » wo 24 feb 2010 15:03

Denemarken, eeen erg mooi land! betalen kan soms in Euro's..Campings zijn wel prijzig en de boodschappen ook! Uit eten vonden wij ook erg duur, maar wel lekker. Biertje kostte een paar jaar geleden 7 euro op het terras. Wij hebben genoten van onze vakantie daar. thumbup.gif
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control

Volvodriver

Re: Info Denemarken

Bericht door Volvodriver » wo 24 feb 2010 15:37

Let op:
Je hebt bij veel campings de scandinavian camping card nodig. (SCC) Deze kan je vooraf (gratis) aanschaffen en bij de camping geldig laten maken voor dat jaar. (kost circa € 13,50.)
Eventueel ook op de eerste camping aan te schaffen.

Campings:
Mijn ervaring is dat er verschillende prijsklassen zijn. Meestal inclusief 2 personen en stroom (6A). Goede campings heb je al voor circa € 18,50 per nacht (inclusief). Maar er zijn ook campings voor € 30,00. Wij hebben nooit meer dan circa € 20.00 betaald. (juni en eind augustus)

Betalen:
Inderdaad wordt er voor creditcards extra opslag gevraagd. MAAAAR, en dat is niet algemeen bekend: OOOOK voor het gebruik van je Pinpas bij bijvoorbeeld tankstations (en op campings) heb je een opslag!!!! Betaal daar dus liefst contant met Deense kronen (DKK). De pinpas wordt wel bijna overal geaccepteerd.
Over het algemeen vragen de supermarkten geen opslag voor het gebruik van je Pinpas.
Euro's doet men in sommige plaatsen niet moeilijk over. Wel tegen een onvoordelige wisselkoers. Dus gewoon geld uit de muur halen (Let op geen Eurozone dus ook daar een extra provisie maar die is vele malen minder als de opslag bij camping of tankstation).

Taal:
Duits en Engels zijn bijna overal te gebruiken, en dat ze geen Duits willen spreken is ook allang weer over, zeker als ze merken dat je Nederlander bent.

Overig:
Verder mooi land, hoge levensstandaard en op zich aardige mensen maar ik geef de voorkeur aan Zweden. Goedkoper (en geen opslag bij card betalingen) en de mensen zijn nog aardiger.

Volvodriver

Re: Info Denemarken

Bericht door Volvodriver » wo 24 feb 2010 15:46

Beetje vreemd maar ik kon mijn bericht niet meer bewerken:

Toevoegen:
Eten en uit eten:
Dagelijkse boodschappen zijn duurder dan in Nederland en/of België (circa 5 tot 10%). Uit eten gaan is fractioneel duurder maar blijft binnen de 5%, zeker als je plaatselijke delicatessen besteld. Drank, zeker in de horeca is duur waarbij je op het terras buiten extra betaald. In sommige supermarkten is, in tegenstelling tot in Zweden en Noorwegen, een beperkt assortiment sterke drank (oa. Whiskey, gin en wodka) te koop alsmede een beperkt wijnassortiment.
Alcoholpercentage van bier is lager dan in Nederland (tussen de 4.2 en 4.5%)

BeeWee

Re: Info Denemarken

Bericht door BeeWee » do 25 feb 2010 11:16

Denemarken is wel wat duurder, ook de Aldi is daar een stuk duurder dan bij ons. Maar aan de andere kant liggen er qualitatief vaak betere spullen in de winkel. Qua klimaat is het vergelijkbaar met Nederland, langs de noordwestkust (pal aan zee) is het een stuk droger, net als Texel en Zeeland bij ons. Het landschap: langs de west- en noordkust een beetje vergelijkbaar met onze waddeneilanden, het binnenland is glooiend, de oostkust heeft een leuke combinatie van eilandjes, havenplaatsjes en strandjes.

Bijna iedereen spreekt er goed Engels, en dat doen ze vaak ook liever dan Duits. De campings zijn er over het algemeen prima en schoon, de Denen zelf zijn ietwat gereserveerd maar wel aardig en behulpzaam. Steden als Aalborg en Kopenhagen zijn zeker de moeite waard. Een rondje Limfjord is ook aan te raden.

Maar de route naar Denemarken (meestal over Bremen, Hamburg en Flensburg) is op drukke dagen een flessenhals, vermijd dus de drukste zaterdagen, want er zijn weinig alternatieve routes. Heb afgelopen zomer ruim 3 uur in de file gestaan vanaf Hamburg...

Volvodriver

Re: Info Denemarken

Bericht door Volvodriver » do 25 feb 2010 14:08

Hou nu toch op met vooroordelen over Duits. De Denen spreken het gewoon goed en doen het ook. Is het misschien omdat wij mogelijk minder graag Duits praten? Dus als je beter Duits dan Engels spreekt. Gewoon doen.

BeeWee

Re: Info Denemarken

Bericht door BeeWee » do 25 feb 2010 16:59

RE.gif Ik heb helemaal geen vooroordelen, integendeel. Ik kan prima overweg met zowel Duitsers als de Duitse taal, maar ik heb het afgelopen zomer vooral bij jongere Denen meegemaakt dat ik in het Duits begon en dat ze dan gelijk vroegen of het ook in het Engels kon, vandaar. Datzelfde gebeurde me ook bij de receptie van een camping.

Wellicht ook een stukje gemakzucht van de Denen, al die naamvallen in het Duits geven wel eens wat extra denkwerk, of misschien vonden ze mijn beheersing van het Duits wel erg zorgwekkend (al heb ik meer dan 10 jaar met Duitse toeleveranciers gewerkt, dus het is bij lange na geen steenkolen-Duits meer)...

Maar goed, je kunt je in Denemarken zowel met Duits als Engels prima redden, laat daar geen twijfel over bestaan.

Plaats reactie

Terug naar “Denemarken”