Tips voor Tsjechië

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Tips voor Tsjechië

Bericht door dieseltijger » ma 4 feb 2019 08:49

Beste mede-forummers,

Wij zijn van plan om met onze caravan naar Tsjechië af te reizen in juni, want: onbekend voor ons, wisselend landschap, het schijnt goed fietsbaar te zijn, en het stikt van de historie. Dat geeft eigenlijk al een indicatie van wat we zoeken:

Heuvelachtig landschap, bergen in de buurt, qua natuur en stedelijk/dorpelijk schoon moet er veel te doen zijn. We zijn zonder de kinderen, willen fietsen en wellicht neem ik mijn sterrenkijker mee - dus enige landelijkheid (want: donker) is leuk. Maar die kijker komt op de laatste plaats.

Hebben jullie positieve belevingen van een bepaalde streek en de daarin gelegen kampeerfaciliteiten? Ik hoor ze graag!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Gemineye » ma 4 feb 2019 09:30

Wij zijn twee keer in de noordelijke regio geweest, dat kon me persoonlijk niet zo heel erg bekoren. Vorig jaar zijn we aan het lipnomeer geweest. Ik weet niet of het is wat jij zoekt maar ik was positief verrast! Ook goed fietsbaar om dat meer trouwens
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Den Adriaan » ma 4 feb 2019 10:42

Tsjechië is zo mooi!
En fietsen kan je volop!
Overal fietspaden aanwezig.
Bij de plaatselijke VVV de routes opvragen of fietskaarten kopen.
Het lipnomeer zou ik mijden, te druk.
De omgeving van Karlovy Vary is schitterend.
De stad zelf is mooi, leuker dan Praag.
O ja, in de uitgestrekte bossen, waar je alleen bent met de natuur, ben je veilig.
Vaak staan er bordjes met een nummer dat je kan bellen in tijd van nood.
Ze weten dan direct waar je bent.
Ik heb Tsjechië deels door gefietst, fantastisch om te doen.
Hou je van natuur, wandelen, aardige mensen, kastelen, musea en pivo: ga!
O ja, campings genoeg.

Gewoon gaan en geniet van het mooie, interessante land met hun rijke historie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door dieseltijger » ma 4 feb 2019 12:48

Ha! Hartstikke bedankt! Ik was in eerste instantie van plan om naar het reuzengebergte te gaan - maar ben blij met jullie feedback! Optie 2 die wij voor ogen hadden was Trebon, Zuiden van Tsjechie (Zuidelijk Bohemen, veel meren). Hoe kijken jullie er tegen aan? Wij willen in juni gaan - gewoon op de bonnefooi, niets reserveren, net zoals vroeger (maar dan met een caravan in plaats van een tent).

Ik ga loeren en houd iedereen op de hoogte.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Gemineye » ma 4 feb 2019 12:57

RE.gif RE.gif Ha als je het Lipnomeer al druk vindt, dan kan ik je gardameer en Kroatie e.d. helemaal afraden mrgreen.gif

RE.gif Reuzengebergte zijn wij eens geweest. Leuk wandelen hoor, maar ik vond het voor de rest wat tegenvallen. Ik was er zelf na een weekje wel uitgekeken.

Camping Bozanov is trouwens een aanrader. Nederlandse eigenaren, kleine gemoedelijke camping. Ligt helemaal in het noorden tegen de Poolse grens aan.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Wim Verso » ma 4 feb 2019 15:03

Trebon, maar op zeker Telc is de moeite waard om te bezoeken.
Vergeet ook niet om Cesky Krumlov te bezoeken, mooi stadje vanuit het Lipnomeer, met de auto in twintig minuten, er loopt een snelstromende rivier door de stad, die word bevaren door kajaks en er is ook een kasteel in de stad te bezoeken, wij vonden de plaats zo mooi, dat we er meerdere keren zijn geweest.
Lipno Nad Vltavou op enkele km van Frymburk , Wintersport plaats, maar ook in de zomer mooi, met de stoeltjeslift omhoog en dan de uitkijktoren op, een spiraalvormige toren waar je wandelend omhoog loopt, uitzicht Formidabel bij helder weer.
Cesky Raj, niet overslaan, prachtige Rots partijen, wandelend door de smalle doorgangen, een belevenis.

In de buurt van Jihlava ligt deze camping waar wij vier jaar geleden geweest zijn, camping ligt aan een meertje.
http://www.campingfontana.nl
Nederlandse eigenaar is vriendelijk en helpt je overal mee.

En dan ook niet Praag vergeten, prachte oude stad, wij hebben altijd op Camping Oase gestaan, maar is wel al een jaar of acht geleden, de camping is in al die jaren alleen maar mooier en comfortabeler geworden, maar natuurlijk ook duurder.

http://www.campingoasepraag.nl


DSC01963.JPG
De spiraalvormige uitzicht toren.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Stef » ma 4 feb 2019 17:00

Camping chvallsiny van Nederlandse eigenaren ! Klein stukje buiten Krumlov.


Mvg
Stef kus.gif
imag1766.jpg
Bijlagen
imag1817.jpg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door dieseltijger » ma 4 feb 2019 19:05

Hartelijk dank allemaal! Mijn echtgenote en ik hebben jullie links en suggesties zojuist allemaal met o.a. Google maps bekeken. Conclusie: We gaan een "weekje Noord" - twee overnachtingen Praag - en een "Weekje Zuid" plannen. Daarnaast gaan we heel relaxed twee dagen reserveren voor zowel de heen- als de terugreis. (Was het nu maar al juni).

We kunnen gewoon niet kiezen en de charme van jullie suggesties werkt aanstekelijk. "budeme Vás informovat!"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Fam de Goeij » wo 6 feb 2019 13:21

Tsjechie (Ceska Republica) is prachtig . We gingen vroeger altijd naar Frankrijk ,maar reizen nu al 22 jaar drie keer per jaar ,in voorjaar ,zomer en najaar naar Tsjechie. Het land is net zo divers als Frankrijk en iedere streek is weer anders . Prachtig zijn de zeer ,zeer velen te bezoeken musea ,kastelen en kamperen op mooie ,zeker de laatste jaren goed gerenoveerde campings . Boven Brno liggen de prachtigste grotten en ook de witte karpaten in de buurt van Roznov pad rodhostem zijn zeker een bezoek waard . Bij de grote tankstations in het land is de Turisticky Auto Atlas schaal 1 op 100 000 te koop . Daar staat veel toeristische info op en ook zwembaden en zeer vele campings . Op de hier verkrijgbare kampeergidsen staan maar enkele campings en velen in Nederlands bezit . De meesten ook rond Praag of in het reuzengebergte of bij het Lipno meer ,waar je ook de meeste nederlanders vind. Als je daar voor kiest en graag tussen een overbevolking aan Nederlanders staat is dat mooi ,maar wil jij echt de Tsjechische campings bezoeken en tussen de eigen bevolking staan ,dan koop de genoemde Auto Atlas in het eigen land . Veel camping in Moravie (oostenlijk Tsjechie) hebben een zwembad of zwemgelegenheid in de buurt. Ook liggen in boekhandels en op tankstations de Tsjechische camping gidsen . Fiets en ook wandelroutes routes staan door het hele land uitstekend bewegwijzerd en in de boekhandels liggen fiets/wandelroute kaarten van iedere streek . De Tsjechen hebben het fietsen zo,n 10 jaar terug ook ontdekt ,alleen fietsen ze massaal op mountainbikes omdat de fietspaden ook gedeeltelijk over bospaden en kiezelpaden lopen en onze ervaring is dat je met een gewone NL tourfiets banden blijft plakken en de steile hellingen niet op komt. (we hebben sinds 3 jaar mountainbikes met trapondersteuning /middenmotor) .
Wat betreft bezoeken van Praag kijk eens op de site van camp Matyas ,een mooi gelegen camping ,vlak bij een station voor de trein naar Praag centrum en gelegen aan een met iedere fiets berijdbaar ! nieuw aangelegd fietspad naar Praag . Eigenaren zijn Tsjechen ,maar spreken deel Nl en goed Duits en Engels en zeer behulpzaam .
Veel plezier met het ontdekken van dit prachtige land ,waar de bewoners nog trots zijn op hun land en hun cultuur en dit ook koesteren .

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Theo de Man » wo 6 feb 2019 13:55

2 jaar geleden op camping Vidlak bij Opatov geweest,gelegen aan een meertje en zeer aardige Nederlandse eigenaren.
Wandel en fiets omgeving. Dit is 1 van de weinige campings waar we eventueel voor de 2e x nog naar toe zullen gaan..
Houd je van iets meer drukte dan is het ook goed vertoeven in de omgeving van het mooie prachtige Cesky Krumlov met al zijn gekleurden huisjes, daar zijn campings genoeg in de omgeving.

https://campingvidlak.cz/
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door dieseltijger » wo 6 feb 2019 19:22

Wat een leuke reacties, en wat een moeite hebben jullie gedaan om onze vraag in te vullen! Vanmiddag onmiddellijk gekeken.

Maar ook een vraag: Als we over gebaande wegen en paden rijden met de fiets...is een mountainbike dan toch een must? In Engeland hebben we een stukje gefietst in het lake district, en wat ons opviel was dat de Engelsen ijskoud 20% hellingen in het wegennet opnemen (OVER de heuvel heen) terwijl de Fransen de weg wat eer OM de heuvels heen situeren.

Ik heb de tips geplot op de kaart van Tsjechie:
knipselnrs.jpg
compo1.jpg
compo2.jpg
Laatst gewijzigd door dieseltijger op wo 6 feb 2019 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door dieseltijger » wo 6 feb 2019 19:23

(vervolg)
9.JPG
10.JPG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Wim Verso » wo 6 feb 2019 21:27

Mooi die foto's dieseltijger.
Ik zie Ceskey Raj (Ardspach)
Lipno meer?
Telc
Cesky Krumlov.
Karlovy Vary,

thumbup.gif thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door dieseltijger » wo 6 feb 2019 22:25

Ik heb van alle plaatsen die aanbevolen werden een foto gegoogled en geplaatst om enig overzicht te krijgen. En verder: ik plaats het eveneens om de mee-lezers een indruk te geven van de gedane aanbevelingen. Geweldig dit forum!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door dieseltijger » di 4 jan 2022 11:36

Nou,

Net terug van een mid-week Praag (zie foto's), en dat smaakt naar meer - evenals het schitterende reisverslag over oost Europa recentelijk.

Nu hoor ik van mijn dochter die tien jaar terug met scouting zomerkampen in Polen en in Tsjechie is geweest gemengde ervaringen over de gasten op Tsjechische campings. "Het schuurt" een beetje tussen de Tsjechen en gasten uit het Westen. Toch wat afstandelijkheid, vernielingen, en dat soort rottigheid. Het lijkt mij stug eerlijk gezegd, in Praag merkte ik er niets van, en één voorbeeld is per definitie niet representatief nietwaar?

Hebben Tsjechië gangers iets gemerkt ten aanzien van de sfeer in negatieve zin?
kath.jpg
burcht.jpg
bruggen.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Ab » di 4 jan 2022 11:55

Nee, absoluut niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Ron » di 4 jan 2022 12:04

Wij zijn er in 1990 geweest.
Toen was de muur net gevallen.
Ze hebben toen de koelkast in onze voortent geplunderd.
De luxe dingen er uit, coca cola wat chocolade (pasen) maar de jassen hadden ze laten liggen .
Ik gok er op dat dat niet representatief neer is.
Ook daar is het e.a veranderd.
Wat me wel bijgebleven is , dat Praag een schitterende stad is.
Vond het toen al mooier als Parijs.

Toch maar weer eens kijken om weer die kant op te gaan. scratch.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door dieseltijger » di 4 jan 2022 12:11

Dank! Praag is mooi, en ik kwam er geloof ik in 1995: Het OV was excellent, er waren "wat" Westerse auto's, en de horeca was basic met kwalitatief goed bier en matig eten. Nu is het gewoon een moderne stad, moderne Skoda trams zoemen door de stad, en de nieuwste Skoda's staan op een display in de vertrekhal van het vliegveld. Iedereen kijkt redelijk gelukkig uit hun ogen en geen wanklank te bespeuren.

Maar ik ben dus niet in de ommelanden geweest, en ik hoorde wel van een van de Tsjechische ontbijtgasten in het Hotel dat er bij de grens met Polen wat meer criminaliteit is, die misbruik maken van de grens (ze noemde dat "shoppen") .
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Chris » di 4 jan 2022 12:29

Wij vonden Praag ook een mooie en indrukwekkende stad.
Veel historisch hoogtepunten.
Mijn grootste probleem was de communicatie met mensen...ik versta er geen fluit van.
Wel spreken steeds meet mensen Duits en Engels...gelukkig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Ab » di 4 jan 2022 15:56

Een uitstekend metronet ook.. en gratis vrij reizen voor pensionado's. mrgreen.gif
Ik keek mijn ogen uit 2 jaar geleden toen de roltrap mij midden in Praag op het grote plein ineens boven de grond liet belanden.
Vanaf een prachtige camperplek in een buitenwijk met een metrostation ernaast.
We gaan zeker nog eens terug.
Het Boheems paradijs is ook erg mooi. Het binnenland is zeer verrassend, en de moeite waard.
Het Lipnomeer daarentegen gaan we niet meer heen.
Na 2 dagen volledig op uitgekeken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door moyzo » di 4 jan 2022 16:05

[re.gif] inderdaad gratisvervoer voor 65+ en kinderkaartje voor 60-65. Ik hoor van Oostenrijkse vrienden die in Wenen wonen dat ze regelmatig een paar dagen met de camper op pad gaan naar Tsjechie, zou zeer mooi zijn. Vanaf de camping gaan ze met het openbaar vervoer er voor niks op uit.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door henry12 » di 4 jan 2022 16:12

Wij zijn enkele jaren geleden ook naar tsjechie geweest en hebben op camping Oase gestaan .
Mooie camping tegen praag aan , je kon toen voor de camping in de bus stappen en die bracht je zo naar hartje praag .
Camping oase is super voor elkaar , zoals een vaatwasser en binnen zwembad .
Ook zit er een prima restaurant op de camping en de eigenaar is erg behulpzaam .
Deze man spreekt trouwens ook nederlands .
Weet niet hoe het nu is maar 4 jaar geleden daalde de camping prijs ook nog als je contant in euro's betaalde .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Ab » di 4 jan 2022 16:19

Black money.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door dieseltijger » di 4 jan 2022 16:31

Het OV is goedkoop - 30 czk = 1,20 voor 30 minuten vrij reizen en 40 czk voor anderhalf uur. Nog onbekend met de opzet en de structuur van het OV hadden we bewust geen gebruik gemaakt van de door 't hotel aangeboden taxi service, maar waren we voor 2,40 met z'n tweeen vanuit het vliegveld naar het hotel gereisd.

Waar we naar alle tevredenheid gebruik van hadden gemaakt was het Lokal Restaurant.
IMG_20211231_191305.jpg
Een no-frills concept met meerdere vestigingen in Praag: Het beste bier, en rechttoe-rechtaan Tsjechisch eten dat zowel qua prijs als smakelijkheid meer dan schappelijk is. (Denk aan minder dan 5,- voor een traditioneel hoofdgerecht, 1,80 voor een halve liter bier of 0,33 eigen brouwsel). Maar bovenal: gezellig. Informele bediening, families en vrienden treffen elkaar daar al of niet met kinderwagen of hond onder de tafel.
IMG_20211230_131305 (1).jpg
Een soort brouwgeval (volgens mij vooral voor de show)
IMG_20211230_132831 (1).jpg
Gestoofd rundvlees met spinazie en aardappel noedel / gebakken lever met boter aardappeltjes en een klodder tartaarsaus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tips voor Tsjechië

Bericht door Chris » vr 7 jan 2022 16:49

Ik zou wel uitkijken voor de "vrij rondlopende dames"..

In het hotel waar wij destijds ons bivak hadden opgeslagen kwam ik daar s'nachts achter..
Niet kunnen slapen door hoofdpijn en geen ibuprofen bij de hand, besloot ik om op asperientjes jacht te gaan in het holst van de nacht.
Da's gevaarlijk... want de "dames van plezier" dringen zich redelijk doortastend aan je op..
Mja... ik zocht een asperientje,,,, geen meid voor plezier.... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Tsjechië”