Zwitserland niet in trek als kampeerland?

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door RogerS » vr 27 sep 2013 00:01

witjesm schreef:Noorwegen is inderdaad ook prachtig, we zijn daar meermalen geweest toen we nog in Denemarken woonde. We gaan graag nog een keer terug. Voor de duidelijkheid als je het hebt over duur dan Noorwegen is 2 keer zo duur als Zwitserland.
Yep vooral de brandstof.... Daar loop je echt leeg op.

Maar ja mijn vrouw zegt altijd; "Vakantie is goed besteed geld...
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door witjesm » za 28 sep 2013 09:13

RogerS schreef: Yep vooral de brandstof.... Daar loop je echt leeg op.

Maar ja mijn vrouw zegt altijd; "Vakantie is goed besteed geld...
Goed als je het kan besteden in economisch moeilijke tijden thumbup.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Aart

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Aart » vr 3 jan 2014 00:08

Zwitserland is duur maar mooi. Als je zelf je boodschappen en voornamelijk vlees kan meenemen scheelt dat al een hoop. Uit eten is niet echt een lolletje voor je portemonnee.

Zelf heel veel in Zwitserland geweest, zowel winter als zomer vaak 2x of meer per jaar. Absolute aanrader is Interlaken (camping Lazy Rancho of Manor Farm). Mooi tussen de twee meren in en een prima uitvalsbasis voor Grindelwald en Lauterbrunnen dal met watervallen. Baan richting Jungfraau zoals eerder beschreven is mega ervaring. Dat het een van de weinige plekken is waar veel Japanners naartoe gaan wil denk ik al genoeg zeggen. Zou bijna de Tell spiele vergeten met verhaal van Wilhem Tell.....uniek!! Voordeel van Interlaken is de hoogte waardoor nachten minder koud zijn. Andere dorpen in omgeving liggen vrij vaak hoger.

Qua aanrij route is het allemaal vrij vlak dus ook wel prettig.

BennieWoef

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door BennieWoef » do 13 feb 2014 08:20

Eten is inderdaad duur in Zwitserland. Echter.. Wij gaan al jaren in de winter naar de camping in Lauterbrunnen om te skieën in het Jungfraugebied. Gezin met twee kinderen fanatieke sporters. Ik heb een winterplaats van oktober t/m april. Kost 65% van de prijs in Sölden. De elektriciteitskosten zitten in de zelfde verhouding. Skipas voor de kinderen tot 16 jaar... 250 fr. Voor het gehele seizoen. Bij tijdige bestelling via internet voor volwassenen 20% korting. Daarmee goedkoper dan de Oostenrijkse passen. Frankrijk is met kinderen helemaal onbetaalbaar want zogauw als ze kunnen lopen betaal je al haast het volwassenentarief.
We nemen veel mee en ik heb een vriezertje in de voortent staan voor het geval dat de natuur dit niet voor ons regelt.
Kortom, voor het geld waarmee ik 3 weken per jaar aan wintersport doe en 2 weken najaarswandelingen en voorjaarsactiviteiten onderneem krijg ik dat nergens zo betaalbaar voor elkaar als in Zwitserland.
Voor hen die er onbekend zijn: Naar Lauterbrunnen rijdt je met de combinatie zonder noemenswaardige hindernissen. Het skigebied omvat tot 210 km aan geprepareerde pistes. En als je er van houdt dan zijn de coulissen Eiger, Mönch en Jungfrau wel adembenemend tijds je skitour.

BennieWoef
Toyota Avensis 2.2d Fendt 496TKM

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door witjesm » vr 14 feb 2014 21:43

RE.gif Helemaal mee eens! We wonen hier nu 5 jaar maar het is echt een fantastisch land. zoals je zegt sommige dingen zijn heeeeel duur maar andere zaken zijn heel betaalbaar. Leuk om zulke goede ervaringen te horen. Als je ooit specifieke Zwitserland vragen hebt stel ze dan gerust misschien kan ik helpen met het antwoord. thumbup.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Diny » do 19 mei 2016 20:18

Dit jaar staat Zwitserland op het programma met Wallis als einddoel.
Het is alweer een paar jaar geleden dat we daar waren.
Behalve een vignet en een goede reservebril, wat is er nog meer nodig wat afwijkt van wat in Nederland standaard is?
Kun je met de euro overal betalen en heb je voor een aansluiting scheerapparaat een aparte stekker nodig?
Graag wat tips thumbup.gif

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Fred N » do 19 mei 2016 20:34

Zwitserland is een prachtig land om te kamperen.
Het is wat duurder dan de rest van Europa.
Heel wat keren gestaan.
Het aantal Nederlanders kan je op een hand tellen.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Pino » do 19 mei 2016 20:48

Wij hebben vorig jaar op doorreis naar Corsica in Brienz aan de Brienzersee gestaan op camping Aaregg. Volgens mij zaten we boven 70 euro per nacht, maar wat een uitzicht zeg. Zo onbeschrijfelijk mooi wanneer je wakker wordt en zo over het meer uitkijkt. Heerlijk om daar een paar dagen te bivakkeren. Langer uiteraard ook. Vrienden van ons gaan er al 20 jaar heen voor de zomervakantie. Niets mis met Zwitserland tenzij je het goedkoopste plekje van Europa zoekt, maar zoek je een van de mooiste plekjes, dan hebben ze er daar genoeg van. Persoonlijk vind ik de wat grilliger bergen ook mooier dan die in Oostenrijk
Bijlagen
2015-08-10 09.08.31.jpg
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door VIP » do 19 mei 2016 20:53

Zwitserland is werkelijk een prachig land.

Staat elk jaar op ons lijstje van landen die we aan doen.

Kost een bom duiten per nacht, maar zoals Pino schrijft, het uitzicht is onbetaalbaar.

En dan praten we nog niet over de levensmiddelen die behoorlijk aan de prijs zijn.

Zorg dat je een verloop bij je hebt van CH stekker naar CE of naar de stekker die je zelf aan je kabel hebt.

Deze Stekker kost een paar Franken en is ook te koop bij de Migros supermarkt.

Afbeelding
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door witjesm » do 19 mei 2016 21:13

Betalen met Euro's is buiten de toeristische attracties vaak helaas niet mogelijk.

Het gaat zeker bevallen. Boodschappen en dan met name vlees is echt duur. Ik zou wat meenemen maar niet te veel daar er strenge import regels gelden.

Deze site kan handig zijn met veel tips.
http://www.myswitzerland.com/en-ch/home.html

Als je specifieke vragen hebt laat het ff weten.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Paul » do 19 mei 2016 21:22

Pino schreef:Wij hebben vorig jaar op doorreis naar Corsica in Brienz aan de Brienzersee gestaan op camping Aaregg. Volgens mij zaten we boven 70 euro per nacht, maar wat een uitzicht zeg. Zo onbeschrijfelijk mooi wanneer je wakker wordt en zo over het meer uitkijkt. Heerlijk om daar een paar dagen te bivakkeren. Langer uiteraard ook. Vrienden van ons gaan er al 20 jaar heen voor de zomervakantie. Niets mis met Zwitserland tenzij je het goedkoopste plekje van Europa zoekt, maar zoek je een van de mooiste plekjes, dan hebben ze er daar genoeg van. Persoonlijk vind ik de wat grilliger bergen ook mooier dan die in Oostenrijk
Hier hebben wij ook een keer gestaan en ook een keer op een camping aan de andere kant van het meer.
Het is dat het een erg duur land is anders zou ik weer terug gaan.
Echt een heel mooi gebied, vooral lauterbrunnen vind ik verschrikkelijk mooi en ook de jungfraujoch is echt de moeite waard.

Verstuurd vanaf mijn SM-T555 met Tapatalk
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Micky » do 19 mei 2016 21:48

Diny schreef:Dit jaar staat Zwitserland op het programma met Wallis als einddoel.
Het is alweer een paar jaar geleden dat we daar waren.
Behalve een vignet en een goede reservebril, wat is er nog meer nodig wat afwijkt van wat in Nederland standaard is?
Kun je met de euro overal betalen en heb je voor een aansluiting scheerapparaat een aparte stekker nodig?
Graag wat tips thumbup.gif
Nog even a;s aanvulling op hierboven, je hebt dus een andere stekker nodig voor aan de paal, maar ook voor je scheer apparaat, idd een prachtig Land thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door VIP » do 19 mei 2016 21:51

RE.gif

Heb je mijn foto niet gezien mrgreen.gif knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door witjesm » do 19 mei 2016 22:03

Micky schreef:
Nog even a;s aanvulling op hierboven, je hebt dus een andere stekker nodig voor aan de paal, maar ook voor je scheer apparaat, idd een prachtig Land thumbup.gif
De euro stekkers zonder randaarde (zoals aan je scheerapparaat) passen hier ook gewoon. Alleen stekkers met randaarde hebben een verloop nodig. Voor de caravan hebben veel camping de CEE form stekker en zo niet leent de camping je eigenlijk altijd wel een verloop stekker. Anders zijn ze (zoals al gezegd) bij de supermarkt te koop voor CHF 3,90.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Diny » do 19 mei 2016 22:18

Dank allen voor de tips!
De laatste keer dat we er waren was in 2011, met als onbetwist hoogtepunt met een treintje naar het Junngfraujoch en de toeristische route gelopen.
In onze 'jonge jaren' waren we ook een aantal keren in Zwitserland.
Dat het daar duurder is dan in ons land is bekend, dus we pinnen maar wat extra Francs knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Micky » do 19 mei 2016 22:51

witjesm schreef:
Micky schreef:
Nog even a;s aanvulling op hierboven, je hebt dus een andere stekker nodig voor aan de paal, maar ook voor je scheer apparaat, idd een prachtig Land thumbup.gif
De euro stekkers zonder randaarde (zoals aan je scheerapparaat) passen hier ook gewoon. Alleen stekkers met randaarde hebben een verloop nodig. Voor de caravan hebben veel camping de CEE form stekker en zo niet leent de camping je eigenlijk altijd wel een verloop stekker. Anders zijn ze (zoals al gezegd) bij de supermarkt te koop voor CHF 3,90.
sorry, ik scheer nat awhoea.gif maar wist het eigenlijk ook wel vanwege je R36 voeding :oops:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Diny » vr 20 mei 2016 16:32

Vandaag geprobeerd om voor 'weinig' een Zwitserlandstekker op de kop te tikken.
Nou, dat is jammerlijk mislukt!
En dan zeggen ze nog dat Zwitserland een duur land is, als je een verloop in Zwitserland voor CHE 3,90 kunt kopen.

Omdat we, hoewel onwaarschijnlijk, misschien op een onbemande camperplaats terecht komen waar wel elektrisch is willen we toch niets aan het toeval overlaten en de ANWB Zwitserland adapter kopen. Kosten E 9,95.
Komen we wel overheen knipoog.gif

Wel oenig dat ik er een weggegooid moet hebben, want ooit hebben we er een gehad. boos.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Diny » do 23 jun 2016 21:00

Al weer enige dagen terug van ons uitstapje naar Zwitserland en we hebben maar één conclusie: het was geweldig!
Dat vonden ook nogal wat Nederlanders, want die waren, naast Belgen, Duitsers en Fransen behoorlijk vertegenwoordigd.
Stond je daar je best te doen om je verstaanbaar te maken in het Frans, kreeg je antwoord in het Nederlands blij.gif

Een schitterende camping bezocht in La Fouly [Camping Des Glaciers] en een mooie in Saas Grund, camping Kapellenweg.
Op beide campings was er bij de camper geen wifi-bereik. Je moest naar de receptie in La Fouly en er was een recreatieruimte bij Kapellenweg waar je ook gratis wifi had, de beschikking had over een PC en een grote TV.

Voor camperaars voldeed de supermarkt in La Fouly amper. Goed voor de eerste levensbehoeften, dat wel. Lekkere broodjes op de camping, voor broodliefhebbers die we zijn soms een alternatief voor de gewone Hollandse pot knipoog.gif
Even naar de super aan het begin van het dal was voor ons geen optie. Smalle wegen, haarspeldbochten en steile hellingen maken de vakantie er niet leuker op.
Komen en gaan is ruim voldoende mrgreen.gif
Dus: een auto was even prettig geweest!

In Saas Grund was de voedselvoorziening geen probleem, grote super, een bakkerij die gerund werd door een Nederlandse en eetgelegenheden plenty, vlak bij de camping.

Wat in eerste instantie tegenviel was de eindprijs van de camping.
Naast het campingtarief, CHE19,- wordt daar nog eens CHE17,- verplicht bij geínd voor een vervoerspas voor bus en kabelbanen.
De dag waarop we arriveerden was niet een echt zonnige en dan hoef je ook niet met de kabelbaan naar boven.
En die koppelverkoop beviel gewoon niet.
Dit is afgesproken met alle campings, OV en exploitanten van de kabelbanen die in het Saas-gebied zitten.
Het weer viel enorm mee, ondanks de berichten die langs kwamen op de journaals van NPO en RTL, dus we hebben zowel van de busdienst als de kabelbanen gebruik gemaakt die in bedrijf waren in Saas Grund en Saas Fee.
De koppelverkoop was achteraf een voltreffer, want uit een grijs verleden weet ik nog dat we kapitalen aan kabelbanen besteed hebben.
Bijlagen
Saas Grund (43) (Small).JPG
Er moet ook gewerkt worden! Saas Fee [Felskinnbaan]
Saas Grund (43) (Small).JPG (100.4 KiB) 5501 keer bekeken
Saas Grund (39) (Small).JPG
Saas Fee, met een gondel naar het middenstation Felskinnbaan]
Saas Grund (39) (Small).JPG (82.42 KiB) 5501 keer bekeken
Saas Grund (31) (Small).JPG
Nog lang niet alles stond in bloei, maar dit is minstens zo mooi.
Saas Grund (31) (Small).JPG (185.12 KiB) 5501 keer bekeken

Kasper

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Kasper » do 23 jun 2016 21:35

Zwitserland is prachtig! thumbup.gif Mooie foto's. thumbup.gif

Vliedje

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Vliedje » do 23 jun 2016 21:42

PMT schreef:Wij hadden Zwitsers naast ons op de camping in Frankrijk staan en die vonden Frankrijk supergoedkoop, terwijl wij het een duur land vinden.
Grappig, en wij vinden Frankrijk juist aardig vergelijkbaar met Nederland, met dit verschil dat je in Frankrijk nog campings onder de €20 kunt vinden in het hoogseizoen. Boodschappen ziin wellicht iets duurder, maar daar staat tegenover dat uit eten gaan en benzine weer aanzienlijk goedkoper zijn.
En Zwitserland, ja mooi land, maar een aanzienlijk grotere aanslag op het vakantiebudget.

Gebruikersavatar
Paulo
Berichten: 55
Lid geworden op: za 20 jun 2015 22:06
Locatie: Heemstede

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Paulo » vr 24 jun 2016 15:48

Wat een gezeur over dat Zwitserland zo duur is. Ik betaal € 35,00 incl. stroom per dag voor een grote plek.
Buiten de deur eten kan net als in Nederland in alle prijsklassen.
De boodschappen moet je niet bij de plaatselijke winkel in het dorp doen natuurlijk.
Maar 1 of 2 keer per week bij een grote super in de buurt.
In ons geval 10 minuten rijden en er staat een grote Liddl en Aldi.
We doen dit al 5 jaar in de zomer en 3 jaar in de winter. voorjou.gif
Avento 345 TL Exclusive uit 1998 getrokken door Hyundai Matrix 1.6 L en 103 pk

Gebruikersavatar
Sjonnie
Berichten: 119
Lid geworden op: do 17 sep 2015 13:17

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Sjonnie » vr 24 jun 2016 15:59

Prachtig land, zou er graag nog een keer met de caravan naartoe.
Tot nu toe alleen als doorreis naar Italie doorgekomen en 1 nachtje verbleven in een B&B in Luzern.

Mooie stad overigens! Tja, qua prijs... Het is misschien wat duurder, maar om nu te zeggen dat je compleet leegloopt ten opzichte van bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje... scratch.gif
Konden er ook best betaalbare plekken vinden om te eten.

Uiteraard volgende dag over de pas gegaan in plaats van de tunnel. Dan zie je tenminste nog wat van de omgeving!
Afbeelding

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Diny » vr 24 jun 2016 16:18

Er is niets mis met het benoemen van de hogere kosten van levensonderhoud.
Wij wisten van tevoren dat levensmiddelen voor ons en de diesel die de camper slurpt een paar CHF zouden kosten.
Mensen die weinig hebben te besteden hebben kunnen voor een ander land kiezen, maar ik denk dat op het totale bedrag wat je reserveert voor de vakantie het niet zo veel betekent.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Micky » vr 24 jun 2016 16:38

RE.gif

Dat denk ik wel, sterker nog dat weet ik uit ervaring (zowel zakelijk als privé), maar dat neemt niet weg dat het een prachtig land is, veel mooier dan Oostenrijk thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif

Het is ook maar net waar je geld aan uitgeeft, sta je op de camping en koop je zoals hierboven 1 keer in de week boodschappen, of ga je zoals wij als we op vakantie zijn elke middag uit eten en in de avond bbqen bij de caravan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Zwitserland niet in trek als kampeerland?

Bericht door Wim Verso » vr 24 jun 2016 16:56

Lizzy74 schreef:Waar in Zwitserland is het prachtig, én goed te rijden met caravan?

Zou de Franse Alpen een alternatief zijn, of zijn die 2 totaal niet met elkaar te vergelijken?
Of Oostenrijk?

Prachtig gebied is ook het Berner Oberland, in de buurt van Interlaken, en het meer van Thun.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Zwitserland”