belangrijkheid goede belading

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

belangrijkheid goede belading

Bericht door Asterix » ma 25 feb 2008 12:24

Dat een goede belading belangrijk is weten we allemaal, (of zou toch moeten)
Maar af en toe dit visueel zien is nog leerzamer:

http://towingstabilitystudies.co.uk/sta ... ulator.htm

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » ma 25 feb 2008 15:11

Ja hoor, zo lust ik er nog wel eentje. Ik zag dit elders ook al voorbij komen. Extremer kan het haast niet. Eerst de lading [stel 150kg] midden op de as. dan verhuis je 100kg. helemaal naar achter en 50 kg helemaal naar voren.
Ik heb maar 2 lichtgewicht fietsen achterop, geen 8 :wink:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Borre

Bericht door Borre » ma 25 feb 2008 16:46

Ik vind het wel een goed filmpje. Het geeft ook aan hoe belangrijk de indeling van de caravan is. Het laat vooral zien wat het verschuiven van gewichten voor effect hebben bij een hogere snelheid.

@dri

Bericht door @dri » ma 25 feb 2008 19:40

Jakkemeiner schreef:........Ik heb maar 2 lichtgewicht fietsen achterop, geen 8 :wink:
Maar wel kleding in de kastjes, water in de tanks, beddegoed op bed, gasflessen in de disselkast, airco op dak, etc.
Het geeft aan dat ook door (vaste) de indeling de massa(ca. 1000kg) niet is geconcentreerd op of rond de as.
Ook die 2 lichtgewicht fietsen brengen de stabiliteit van de caravan omlaag.
Het is op zijn minste geen onzinverhaal, haal eruit wat je kan gebruiken. :wink:

JeTeKa

Bericht door JeTeKa » ma 25 feb 2008 19:46

Mooi informatief filmpje.

Paul Boerefijn

Bericht door Paul Boerefijn » vr 29 feb 2008 00:49

Ok, overtuigd, we blijven voortaan thuis.........of toch niet? :cry:

Na het kijken van zo'n filmpje wil je geen druppel water meer meenemen in je toiletje en reservoir. Alles opstapelen boven de as. Sjorbandje er over. Dag, luxe onderweg!

Dit is een vergelijk van twee uitersten, zelfs een kind kan de uitkomst voorspellen. Als je zorgt voor een goede kogeldruk, dat je niet overbelaad, het gewicht goed verdeelt over linkse en rechtse wiel, niet te hard rijdt en niet de zware spullen achterin opslaat kun je zonder slingeren je vakantiebestemmng bereiken.

@dri

Bericht door @dri » vr 29 feb 2008 09:22

Zoals we met z'n allen al jaren doen Paul!

Het filmpje is een goed illustratie hoe de stabiliteit van de caravan is te beïnvloeden. Negatief en Positief :!:
Aan jou de keuze wat je er mee doet. Ga nou niet een zielig verhaal ophangen dat je geen luxe meer mag meenemen, want dat is de strekking van het verhaal niet.
Als je zorgt voor een goede kogeldruk, dat je niet overbelaad, het gewicht goed verdeelt over linkse en rechtse wiel, niet te hard rijdt en niet de zware spullen achterin opslaat kun je zonder slingeren je vakantiebestemmng bereiken.
Dit is wat het filmpje vertelt, niets meer niets minder.

Paul Boerefijn

Bericht door Paul Boerefijn » vr 29 feb 2008 10:37

Het filmpje laat het verschil zien tussen optimale belading en het worst-case scenario. Uitersten dus. Dan mag ik toch ook wel even overdrijven?

Het filmpje is zondermeer een goede illustratie. Het bewijst dat de belading van grote invloed is op de stabiliteit. Je moet er wel bij bedenken dat de twee getoonde voorbeelden (optimaal vs. worst-case) allebei in de praktijk onmogelijk zijn. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Borre

Bericht door Borre » vr 29 feb 2008 14:36

Het bewijst dat de belading van grote invloed is op de stabiliteit. Je moet er wel bij bedenken dat de twee getoonde voorbeelden (optimaal vs. worst-case) allebei in de praktijk onmogelijk zijn. Dat is wat ik probeer te zeggen.
....maar vooral dat de plaats van de lading van grote invloed is op de stabileit. De beste demonstratie is dan het simuleren van een zwart-wit situatie waarbij de kijker bewust wordt van de risico's. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die in staat is een auto met caravan te besturen dat niet kan relativeren.
Zonder een vergelijking met het filmje te maken denk ik dat je je caravan wel optimaal of extreem slecht kan beladen waardoor stabiliteitsproblemen zeer realistisch zijn.

Paul Boerefijn

Bericht door Paul Boerefijn » za 1 mar 2008 14:36

Borre,

Extreeem slecht beladen dat lijkt me inderdaad niet zo moeilijk.

Echter, als je optimaal wilt beladen, dan moeten alle zware spullen midden boven de caravan as. Dan krijg je dus een lege disselkast, een lege keuken, lege koelkast en een grote berg spullen midden in het gangpad. In mijn ogen kun je daarom niet optimaal beladen. Bij ons is het gangpad onderweg leeg. Onderweg gebruiken we het toilet, het aanrecht, de zithoek enz.

Er bestaan zelfs caravans met kop- of eindkeuken, die zou ik persoonlijk al nooit kopen. Hoe moet je daar nu het gewicht optimaal verdelen.........

Borre

Bericht door Borre » za 1 mar 2008 15:23

Extreeem slecht beladen dat lijkt me inderdaad niet zo moeilijk.
in je vorige bijdrage leek het je nog onmogelijk.
Echter, als je optimaal wilt beladen, dan moeten alle zware spullen midden boven de caravan as.
De zware spullen liggen bij mij in de auto.
Iedere caravan kun je optimaal beladen, gebruikmakend van de mogelijkheden van je combinatie en rekeninghoudend met de effecten die in het filmpje worden getoond. Dat wil niet zeggen dat de stabiliteit van alle caravans daarmee gelijk is. Gewicht, indeling, onderstel, wind, combinatie, etc. spelen allemaal een rol. Daarom is je combinatie niet te vergelijken met een aan de voorkantvastgemaakt speelgoedauto met aanhanger op een draaiende band.

@dri

Bericht door @dri » zo 2 mar 2008 18:43

Paul Boerefijn schreef:..........In mijn ogen kun je daarom niet optimaal beladen. Bij ons is het gangpad onderweg leeg. Onderweg gebruiken we het toilet, het aanrecht, de zithoek enz.

Er bestaan zelfs caravans met kop- of eindkeuken, die zou ik persoonlijk al nooit kopen. Hoe moet je daar nu het gewicht optimaal verdelen.........
Je kunt, gegeven de omstandigheden en het gegeven materiaal altijd optimaal laden. Dat jij dit niet wilt of doet vanwege comfort onderweg moet je juist doen nadenken over de beladingstoestand en de bijbehorende stabiliteit van de caravan.....onderweg. Thuisblijven is de laatste optie, je moet natuurlijk wel blijven genieten van je caravan en je niet door zo'n filmpje het plezier laten ontnemen, maar jij weet wel beter Paul :wink:

Amber
Berichten: 818
Lid geworden op: di 28 aug 2007 14:23
Locatie: Regio Emmen

Bericht door Amber » ma 3 mar 2008 16:44

:oops: Als ik dit soort discussies lees, dan denk ik: jeetje dat inpakken is een puzzel :!:
Zeker voor mensen zonder ervaring zoals wij. Gelukkig zijn er boeken en tijdschriften en....hele aardige buren met vele jaren ervaring.
Houdoe.
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » ma 3 mar 2008 17:23

Op caravantrekker.nl kun je zelf ook de berekening maken met alles d'r op en d'r aan. Je kunt alle gewichten zelf aanpassen en zien wat er gebeurt.

@dri

Bericht door @dri » ma 3 mar 2008 17:45

Het gaat erom Hoe je de caravan het beste kan laden Janpunne, niet om hoeveel. :wink:

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » ma 3 mar 2008 18:52

Ook DAT kun je zelf bepalen! (in het rekenprogramma dus).
Gewoon schuiven met gewicht van voor naar achter en van links naar rechts. etc.

@dri

Bericht door @dri » ma 3 mar 2008 19:40

Daarmee bereken je de kogeldruk Janpunne.
Dit zegt helemaal nix over de stabiliteit van de combinatie.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 3 mar 2008 19:47

Adri, het lijkt me niet dat er sprake is van een wijzigende kogeldruk, als je de belading van links naar rechts schuift.
Wat denk jij, in de herkansing? :lol: :lol: :oops: :lol: :lol:
Misschien moest je toch eens gaan kijken op www.caravantrekker.nl om te zien of die jongens dat wel goed doen?

@dri

Bericht door @dri » ma 3 mar 2008 21:44

Nou, vertel mij maar waar je die stabiliteitsberekening kan maken.
Zal ik hem gelijk ff in de praktijk testen hahaha. :lol:

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 4 mar 2008 00:11

:lol: :lol: :lol: Hee, je moet míj niet hebben! ;-) Janpunne kwam met het verhaal over die berekening...

Maar JIJ beweert in je antwoord, dat een links-rechtse verschuiving invloed heeft op de kogeldruk en volgens mij had je dat stukkie dus niet goed gelezen, anders zou je dat zeker niet zo opgeschreven hebben, dát weet ik zeker!

:lol: :lol: :lol:

@dri

Bericht door @dri » di 4 mar 2008 09:55

Je vangt me op de letter *Peter*, daar heb je gelijk in :oops: :idea: :!:

Het gaat er echter om dat het bewuste rekenprogramma een kogeldrukberekening als doel heeft, uiteraard heeft links, rechts verschuiven mbt kogeldruk weinig zin, had ik wel gelezen maar vond het niet het zwaartepunt van de discussie. (...iets met zout en slakken).
Maar wat ik belangrijker vindt is het feit dat de Stabiliteit van een combinatie zich niet zo exact laat berekenen.
Is dit wel het geval dat wil ik dat zien! Ik ga dan namelijk schathemeltje rijk worden. :lol:
Een beetje caravanner weet natuurlijk dat ook de auto van zeer grote invloed is op de stabiliteit. Ook links/rechts ladingverdeling en niet te vergeten banden(ook van de auto). Zo maar ff wat zaken die allemaal van invloed zijn op de stabiliteit van de combinatie en zich slecht laten vangen in een universeel rekenprogramma.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » di 4 mar 2008 16:18

Beste @dri ik heb niet beweerd dat je een stabiliteits berekening kunt maken op die site. Wel meen ik te weten dat de wijze van belading (en de kogeldruk) van invloed zijn op de stabiliteit van de combinatie. Gooi je alles achterin dan wordt de stabiliteit in negatieve zin beinvloed en dat is hetzelfde als alles voorin de caravan komt te liggen. Dit heeft altijd effect op de kogeldruk zowel positief als negatief. Maar dat is denk ik een open deur intrappen. En om tot een goede verdeling van de belading te komen in combinatie met de juiste kogeldruk is deze site erg handig. Daarom mijn tip.

@dri

Bericht door @dri » di 4 mar 2008 16:40

Daar ging dit topic juist over Janpunne :!: En dat heeft het filmpje nu juist zichtbaar gemaakt.

En ik kan me niet aan de stellige indruk onttrekken dat dat jou ontgaan is. Bovendien heb je wel degelijk de indruk gewekt de stabiliteit te kunnen berekenen. Maar ik ben blij dat het grotendeels een storm in een glas water was.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » di 4 mar 2008 18:09

Zoals ook in andere forums het geval is worden meningen en opmerkingen soms vaak verkeerd uitgelegd. Mijn opmerking moet je dan ook meer zien als een aanvulling. En met een storm in een glas water bedoel je daarmee dat ik een hoop drukte maak om niets?
Inderdaad heb ik geen filmpje gezien vanwege een probleem met de computer. Maar een hoop drukte?? Dat valt denk ik wel mee.

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 4 mar 2008 19:40

Je vangt me op de letter *Peter*, daar heb je gelijk in
Jawel Adri, daarmee wil ik niet op alle slakken zout leggen, maar juist aantonen dat jij erg goede antwoorden geeft, zolang je het eerst goed leest.

Maarre: ik zal Vroem voor zijn: waar hadden we het ook al weer over? :lol: :oops: :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”