Caravan vs camper in berggebieden ?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Moris » za 23 okt 2021 19:50

Wij gaan regelmatig met onze camper naar het zuiden, waarbij we laatst vanuit Bari (Italië) richting Vieste (Italië) het laatste stuk reden op de SP53 en SP54. Dat laatste stuk was zelfs met onze camper + aanhangwagen (met moto) een hele uitdaging.
Route: [image]https://www.dropbox.com/s/nugd1beih4m4s ... .png?raw=1[/image]

Aangezien wij ook vele voordelen zien in een caravan vroegen wij ons af of dit met een caravan ook nog wel te doen is, want die zagen wij daar nergens in het gebied staan?

Een steile helling of afdaling is het probleem niet voor onze combu, maar smal en bochtig werk is toch wel een uitdaging om steeds de buitenbocht aan te houden.
Ik veronderstel dat je met een caravan al snel de grond zal raken met de steunpoten, want een ruimere bocht nemen kan niet altijd of bij het nemen van een zeer steile helling. Dit probleem heb ik niet met de camper en aanhangwagen.

Wel heeft mijn camper een lange achterbouw ( afstand achterste wielen tot de trekhaak ) met gevolg dat de trekhaak van mijn camper een veel grotere draaicirkel heeft tegenover mijn auto met aanhangwagen.

Hoe gedraagt de volgende combinatie zich, camper (Fiat Ducato) + aanhangwagen vs Fiat Ducato (bus) + caravan? Beide Fiat Ducato’s hebben uiteraard dezelfde motor.

Onze camper staat op Fiat Ducato en heeft een lengte van 7 meter en de aanhangwagen een lengte van 4 meter, totaal 11 meter.
vs
Een Fiat Ducato (bus) is 5 meter en een caravan 7,5m, totaal 12,5 meter.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Ab » za 23 okt 2021 20:00

Weinig of geen verschil.
Mits aanhanger en caravan hetzelfde gewicht hebben.
Dan is er helemaal geen verschil.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Moris » za 23 okt 2021 20:12

Ab schreef:
za 23 okt 2021 20:00
Weinig of geen verschil.
Mits aanhanger en caravan hetzelfde gewicht hebben.
Dan is er helemaal geen verschil.
Mijn aanhangwagen weegt beladen maximum 750kg, een caravan van 7,5m weegt beladen toch al vlug tussen de 1500 - 1800kg.
Tussen beide is naar mijn menig een wereld van verschil.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door hoboken » za 23 okt 2021 20:15

Zo een grote uitdaging is dat toch niet, wij zijn daar geweest met een Chevrolet Suburban (5.5 meter) met een LMC 610 (810 meter) tandemasser.
Het is krap maar het gaat, het gemakkelijks gaat het via de noordelijke route die is wat ruimer.
Veel caravans zie je daar inderdaad niet, er komen niet zo veel buitenlanders meest Italianen de gemiddelde Italiaan heeft een camper en geen caravan.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Niels83 » za 23 okt 2021 22:12

Als de bus het Elfde vermogen heeft als de camper wat je suggereert met dezelfde motor dan zal de bus met caravan het wat zwaarder hebben motorisch want je sleept ws meer gewicht omhoog.

Je zult met de langere aanhanger wat langzamer de bochten moeten nemen, maar met de juiste snelheid kan elke we. De uitdraaipoten en de helling hoek lijkt me geen groot probleem die zitten redelijk hoog als de caravan horizontaal achter de auto ligt. Op campings kom je regelmatig hellinkjes tegen die je niet tegen komt op doorgaande wegen. Ik heb hier wel eens gelezen dat de pootjes de weg raakte, maar die poten zijn gemaakt om gedeeltelijk het gewicht van de caravan te dragen, dus ook weer met de juiste snelheid is dat geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Morgoth » zo 24 okt 2021 09:35

hoboken schreef:
za 23 okt 2021 20:15
Het is krap maar het gaat, het gemakkelijks gaat het via de noordelijke route die is wat ruimer.
Je kunt mij geen groter plezier doen dan mij over weggetjes te sturen waar je met caravan nauwelijks op past. Afgelopen vakantie moest ik met de combi in de Clue de St. Auban zelfs een paar honderd meter achteruit omdat een oude meneer in een dito auto niet achteruit durfde. Geweldig!

Edit:
Hier een filmpje van mijn meest favoriete stukje Frankrijk. Op 1:30 zie je het bewuste weggetje.
https://youtu.be/lBA-oAD2D5g
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Moris » zo 24 okt 2021 10:40

@hoboken
@Morgoth

Het gaat me er niet om hoe ervaren jullie zijn, maar wel over de combinatie camper van 3500kg met aanhanger van 750kg vs caravan + 1500kg met Fiat Ducato (bus).
Is de rijervaring met een caravan + Fiat Ducato (zelfde motor en beladen 3500kg) hetzelfde ivm trekkracht, bochtenwerk (haarspeldbochten), nemen van zeer steile hellingen, smalle weggetjes, voorbijsteken van vrachtwagen, enz... te vergelijken?

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door nonblond » zo 24 okt 2021 11:07

Er zullen hier waarschijnlijk niet veel leden zijn die met beide combinaties ervaring hebben. We hebben hier wel leden die ervaring hebben met zowel het rijden met een camper als het rijden met een caravan, maar er zullen er weinig zijn die voor de caravan dezelfde bus hebben gereden als de bus die als basis voor de camper heeft gediend. Daarnaast zijn er ook een beperkt aantal leden die zo'n grote caravan rijden. Ook heeft een groot deel van de leden die met een camper rijden daar zelden of nooit een aanhanger achter. Ik denk dat je de vraag anders moet stellen.
Wat doet de lengte van de combinatie voor het rijden in de bergen op smalle wegen? Daar zul je veel meer antwoorden op krijgen, want daar zijn veel meer leden hier die daar ervaring mee hebben. Volgens mij doet het gewicht van de combi voor het rijden er nl. niet zo heel veel toe. De breedte wel. Geen idee of een grote camper breder is dan een grote caravan. Ik vermoed dat het merk en model afhankelijk is. De meeste caravans van dat formaat zullen 2.50m breed zijn.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Moris » zo 24 okt 2021 11:27

@nonblond

Inderdaad.
Misschien had ik beter de vraag anders geformuleerd en open ik hiervoor een nieuw topic?
De breedte van mij camper is 230cm.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door janvijn » zo 24 okt 2021 12:06

Moris schrijft
Hoe gedraagt de volgende combinatie zich, camper (Fiat Ducato) + aanhangwagen vs Fiat Ducato (bus) + caravan? Beide Fiat Ducato’s hebben uiteraard dezelfde motor.
Ik denk dat deze vraag op alle punten mank gaat.
Om te beginnen het rijden met een buscamper t.o.v. een semi integraalcamper is niet zo heel groot. Wat breedte betreft, je camper is 2,30 mtr breed, de meeste caravans ook, dus die belemmering is er niet of nauwelijks. De totale lengte van beide geschetste combinatie wijken ook nauwelijks af, dus ook daar zullen de verschillen niet heel groot zijn. Het motor vermogen van beide voortuigen is ook hetzelfde, dus ook daar zal het verschil niet te vinden zijn.
Wij hebben ook een semi integraal camper gereden (Fiat Ducato) van 7,30 mtr lang met een motortrailer daar achter, waar je nauwelijks weet van had, je merkte amper (eigelijk geen) verschil met solo rijden. Later hebben we achter diezelfde camper een autoambulance gehangen met daarop een Citroen C3 (totaal gewicht +/- 1400 kg. toen werd het een ander verhaal. Manouvreren, haarspeldbochten etc. etc. eigelijk nooit een probleem geweest, maar bergop was er geen vergelijk meer t.o.v. de motortrailer. Oh ja we gingen overal naartoe, en zijn ook overal aangekomen, maar zoek geen vergelijking van iets trekken van 1400 - 1500 kg t.o.v. 450 kg met wel een vergelijkbaar trekvoertuig.
Dan heb ik het nog niet over het brandstof verbruik, reden we met de motortrailer met een verbruik van tussen de 1 : 8 en 1 : 10 afhankelijk van de snelheid, met de auto erachter liep dat terug naar 1 : 4 dat is niet zo erg voor een ritje hier in Nederland, maar bij tochten door Europa, of overwinteren in Portugal trekt dat een lelijke streep door de rekening.
Mogelijk moet je met de combinatie met caravan iets meer stuurkunst vertonen omdat je van de motortrailer niet veel merkt t.o.v. solo rijden.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door janvijn » zo 24 okt 2021 12:16

[re.gif]
Oh ja, vergeten, een voordeel heeft een buscamper/caran wel t.o.v. camper/motortrailer. Achteruit rijden gaat met een camper/caravan wel veel makkelikker omdat je de caravan in je spiegel(s) ziet. Wij hadden een camera achter op de camper om te kunnen zien of de motortrailer er nog wel achter hing (je voelde dat nergens aan) en om achteruit te kunnen manouvreren.
Jan Vijn

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Ab » zo 24 okt 2021 14:27

Morris, wat ik aangaf, verschil zit alleen in het gewicht van de totale combinatie.
1000 kg meer vraagt uiteraard ook meer motorvermogen.
Harder op die rechter trapper duwen, en bergop in een lagere versnelling dus, en de snelheid zal lager zijn.
Dat je dan meer brandstof zult gebruiken moge duidelijk zijn.
Op de vlakke snelweg bij gelijke snelheid gebruik je ook meer.
Een caravan heeft een veel grotere luchtweerstand dan een aanhanger.
Hoofdzakelijk door de rechte achterkant van de caravan.
Die veroorzaakt zuiging, en die trekt als het ware het hele spul naar achteren.
Verschil in rijden is er niet.
Het is wel zo, hoe langer de aanhanger, dus hoe verder de as van de kogel verwijderd is, hoe meer die as binnendoor komt in krappe bochten, dat moge duidelijk zijn. Dat vraagt enige gewenning.
Het is wel iets waar je rekening mee moet houden in extreme situaties.
Ik had ooit een ca 9-10 meter lange boottrailer, waarvan de assen ook nog eens heel ver naar achteren zaten.
Daarmee had ik bij scherpe bochten soms wel de gehele wegbreedte nodig.
Maar goed..dat was wel erg extreem.
Ook daarmee kwamen we prima de Karawanken en het Velebit gebergte over. Het duurde wel effe..maar dat was niet anders.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 okt 2021 14:34

Voor mij maakt het qua rijden allemaal niets uit, het enige verschil zijn de gewichtsverhoudingen waar je rekening mee moet houden tijdens afdalingen.
Het overzicht is ook anders maar daar raak je snel aan gewend.
Ik heb me nooit ergens zorgen over gemaakt en dus ook nooit een reis voorbereid, als een ander ergens kan komen kan ik dat ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 24 okt 2021 15:57

Als een route met camper en motor aanhanger een hele uitdaging wordt voor je dan zal diezelfde route met een bus en caravan een behoorlijke uitdaging voor je kunnen worden.
Een caravan is een stuk langer dan een motoraanhanger. Het gedrag in een bocht zal dus heel anders zijn met een caravan en je zult er terdege rekening mee moeten houden dat een caravan in korte lussen veel meer naar binnen loopt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Morgoth » zo 24 okt 2021 20:42

Ik heb een ChevyVan camper gehad met motortrailer er achter. Ik vond het reizen in de Chevy leuker. Door de ruimte extra kon de bijrijder af en toe even wat lekkers pakken of iets inschenken. Ook deden we wel eens een tukkie tijdens het rijden. Dit alles lukt in een gewone auto of bus minder makkelijk.
Maar de draaicirkel van de Chevy met aanhanger was groter dan met de huidige luxe auto met caravan.

Grote voordeel van de caravan is dat je niet steeds met dat grote ding de stad in hoeft.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Alexxjr » di 2 nov 2021 15:34

@TS, ik heb ervaring met beide, maar niet met hetzelfde motorvermogen. ik had ducato buscamper met motoraanhanger, nu jumper met caravan. Ducato had 3liter motor met 160 pk, jumper heeft 2.2liter met 130pk.
Ik treed de meningen hierboven bij, het gaat vooral om het gewicht (bergop), en bijhorende versnelling/toerental. Mijn caravan is 2.50, en weegt ca 1600kg. Het rijden is op zich geen probleem, mits defensief, en goed vooruitkijken. Ik heb eenmaal met de pootjes achteraan grond geraakt, dat was bij een steile inrit van een camping. Bochten vind ik geen probleem, smalle straten met geparkeerde wagens zijn een grotere uitdaging... Wel even opletten met de 'uitzwaai' achteraan, dat is wel een verschil met een motoraanhanger.
Ik rijd veel via de 'gewone' weg, weinig snelwegen. Dit gezegd zijnde zoek ik niet echt bergpassen op met de caravan, de echte uitdagingen doe ik wel met de motor.
Het verbruik met caravan vind ik eigenlijk meevallen, ik denk dat het verschil achter een bus kleiner is dan achter een personenwagen. Volgens mij is het frontale oppervlak van de caravan toch wel de grootste boosdoener. mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Moris » di 2 nov 2021 21:17

@ Alexxjr

Dank voor je toelichting en zeer nuttige bijdrage.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Ab » wo 3 nov 2021 22:19

De frontale luchtweerstand is inderdaad kleiner achter een bus.
Zeker als die bus hoger is dan de caravan.
De achterkant van de caravan veranderd niet.
Daarom gaf ik eerder aan, dat daardoor ( door zuiging) de grootse toename van luchtweerstand komt, door de rechte achterkant.
Dat is veel meer dan velen zich realiseren.
Er is daar ooit een studie van gemaakt om bijv. de luchtweerstand van vrachtauto's te beperken.
Alle oplossingen daarvoor waren onwerkbaar en zeer onpractisch.
Hetzelfde geldt voor caravans.
De meest aerodynamische vorm heeft een bolle kop en loopt vanachter op een punt uit..
Die voorkant is mee te leven..de achterkant niet.
Geen probleem, het komt evengoed best achter je aan.
Dat het meer brandstof kost is duidelijk.
Meer totaalgewicht, meer luchtweerstand , zelfde motor = meer brandstof. Simpel rekensommetje.
Verder weinig verschil. De weg wordt er nergens smaller door.
Bochten zijn nooit haaks. De radius is zodanig, dat een trailer met oplegger van 18 meter lang en 2.6 meter breed er ook doorheen kan. Als dat niet kan is het meestal ook verboden voor aanhangers/ caravans.
Is dat verbod er niet , dan kan het.
Durf je het niet, neem dan rijles. Dat is er, voor rijden in de bergen, met caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Alexxjr » vr 5 nov 2021 22:51

Helemaal mee eens. Wat denk ik nog niet vermeld is, snelheid. Ik heb de indruk dat er nogal wat verschil in verbruik zit tussen mooi 90km/u over de secundaire weg, in Fr 80km/u, en 'een beetje veel sneller' whistle.gif over de peage... Meer verschil dan je zou verwachten voor die paar km's sneller... mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan vs camper in berggebieden ?

Bericht door Morgoth » za 6 nov 2021 08:47

[re.gif]
Mijn combi rijdt bijna 5l op 100km bij 80kmh en 9l op 100km bij 110kmh. Maar dat zal voor een camper niet heel anders zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”