Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door rsjab » zo 17 okt 2021 22:18

Hallo forumleden.

Ik heb een vraag. Ik voel zojuist in de badkamer van mijn Hobby 490 KMF, dat er bijna geen warme lucht uit de verwarmingsopening komt.
Nu ben ik op zoek of er een plattegrond is waar ik kan zien hoe deze verwarmings luchtslangen lopen.
Wat zou de oorzaak hier van kunnen zijn? Wellicht ergens een knik in een slang.

Wie helpt mij aan een schema?

Gr. RONALD

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door Ab » zo 17 okt 2021 22:26

Daar heb je geen schema voor nodig hoor..
De slangen liggen gewoon rondom aan de buitenwand vanaf de kachel. Onder bed en banken door.
De badkamer zal aan het einde van de slang zitten.
Wil je daar meer warme lucht, dan moet je de openingen die er voor zitten iets knijpen. En het klepje in de badkamer volledig open zetten. De kachel een standje of 2 hoger zetten is ook een probaat middel .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door Hans1954 » zo 17 okt 2021 22:31

Op het grondplan van deze wagen zie ik dat de badkamer ongeveer op het verste punt van de kachel zit. De temperatuur en de luchtverplaatsing in de leidingen neemt ongeveer per meter dramatisch af. Controle op een eventueel dichtgedrukte leiding kan je bijvoorbeeld doen met een trekveer. Gimeg heeft wel wat spullen in de verkoop om de prestaties wat te verbeteren. Onder andere een booster onderweg. Kan ook achter de kachel kijken of de luchtklep in de goede stand staat.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door Ab » zo 17 okt 2021 22:53

Een trekveer heb je niks aan. Een booster ook niet veel.
Het is een volstrekt normaal verschijnsel dat de laatste opening van de slang aanvoelt als bijna koude lucht.
Er zitten voor die opening nog 2 of 3 andere openingen
Die allemaal dezelfde diameter als de ringleiding hebben.
De meeste warme lucht is er bij de eerste dus al uit, als die volledig open staat.
Dan nog wat bij de 2e..en onderweg nog veel door de openingen die de warme lucht achter de rugleuningen langs de ramen verzorgen, en de laatste opening krijgt niet veel meer.

De oolossing is gewoon wat spelen met de klepjes in de openingen. De eerste voor een kwart (of minder) open, de volgende ook, en de laatste helemaal open is een goede stand om mee te beginnen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door Hans1954 » zo 17 okt 2021 23:01

[re.gif] Je zal er ongetwijfeld veel meer vanaf weten dan ik Ab. Maar toen ik dergelijke problemen had heeft Gimeg daarvoor wel een uitstekende oplossing aangedragen. Voel me eigenlijk een beetje afgezeken door jou.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door Ab » zo 17 okt 2021 23:55

Dat is echt niet mijn bedoeling.
Maar zeg nu zelf..wat doe je nu met een trekveer van 5 mm in een buis van 80 mm ?
Practisch alle caravans met hete lucht hebben een Truma verwarming.
Afgezien van een klein percentage met Alde vloeistof verwarming.
Wat Gimeg daarmee kan is mij niet helemaal duidelijk.

Wat ik schrijf is gewoon de ervaring van van mij, en vele anderen hoe om te gaan met ringverwarming.
Daar kom je ook alleen maar achter door gebruik van de caravan met ringverwarming bij lage temperaturen in de winterperiode.
Ervaring met luchttechniek helpt ook.
De flow in een leiding wordt echt niet veel minder ook al is die leiding 6 meter lang. De blower heeft voldoende overdruk om de aangezogen warme lucht door de leiding te blazen. Al was die 20 meter.
Als er een paar aftakkingen in die leiding zitten die (zoals in een caravan) dezelfde diameter hebben van 80 mm die de hoofdleiding ook heeft, dan komt die lucht niet zo ver.
De weg van de minste weerstand is de kortste weg..wat betekent de eerste opening vanaf de kachel. Daar komt dan ook heel veel uit, de volgende aftakking krijgt wat minder, en aan het einde is er bijna niks meer over.
Om die reden zitten er altijd klepjes in de diverse aftakkingen.
Daarmee kan je de luchtstroom door de leiding zo regelen, dat er ongeveer overal even veel warme lucht uitkomt.
De temperatuur van die lucht kan wel verschillen.
Hoe korter bij de kachel hoe warmer.
Nog een reden om de eerste klep verder dicht te zetten.
Een kwart open kan al teveel zijn.
Als je 3 kleppen hebt, zou de totale doorlaat van de 3 openingen ook gelijk moeten zijn als de doorlaat van de ringleiding.
Laat je niet misleiden door de temperatuur van de warme lucht.
Door de luchtsnelheid kan het koel aanvoelen.
Hou je er een thermometer bij, dan kan het maar zo 30 graden warm zijn, of warmer.

In veel gevallen gaan er vanaf de kachel 2 leidingen weg.
1 linksaf vanaf de kachel, de andere rechtsaf.
Met 1 blower, en een T stuk.
De wat grotere en luxere caravans hebben meestal ook 2 blowers.
Ook afzonderlijk te regelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door Hans1954 » ma 18 okt 2021 08:10

[re.gif] De tip van de trekveer werkt wel wanneer een leiding echt dichtgedrukt zou zijn. Niet in een leiding die gewoon open is. Het gebeurt niet vaak maar toch. Ook ik heb zat ervaring met de ringleidingen na 25 jaar wintersport. En ik weet wat er allemaal mis kan zijn. Losse leidingen omdat ze iets te zuinig zijn aangelegd en vervolgens los gerammeld. Net als de schuif achterop de kachelmotor die de richting van de luchtstroom regelt. Allemaal zaken die je moet controleren alvorens naar verdere oplossingen te zoeken. Een booster in de leiding (dat in feite de afzuigmotor van Truma is) kan de luchtstroom in de leiding zeer verbeteren met meer warmte tot gevolg. Zeker in dit specifieke geval waar de gevraagde warmte op deze afstand van de kachel zit.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door Niels83 » ma 18 okt 2021 09:33

Een booster zal vast iets helpen, maar zit er geen ventilator in de kachel? Dan zou ik die eerst hoger zetten nl.

Het is eigenlijk simpel check vanaf de kachel waar hij heen loopt en dan volgen. Beetje voelen of hij los zit bij de koppelingen. Dan zie je het gauw genoeg.
Alles goed, doe dan de klepjes dicht, komt het nu uit de badkamer geblazen dan is het een product eigenschap.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door WillyL » ma 18 okt 2021 09:52

Booster... dat zou kunnen helpen.
Eventueel zou je hiervoor aan een CPU-ventilator voor de opening in de badkamer kunnen denken.


Verder zoals reeds geschreven, check de klep achter de kachel en zet die zo dat de lucht meer richting badkamer gestuwd wordt. Ik dacht dat de hendel dan ook (meer) in die richting moet staan. De klep sluit dan de opening in de andere richting (meer) af.

Op de leidingen zitten vaak ook kleine gleufjes. Enkele daarvan kan je ook dicht maken (trekken of afplakken). Niet te veel want ze dienen voor verluchting in bakken en achter rugleuning.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door JanP » ma 18 okt 2021 10:06

Je zou er ook een buisventilator in kunnen monteren die zijn er vanaf 80 mm te koop.
550x475.jpg
550x475.jpg (21.68 KiB) 747 keer bekeken
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door rsjab » ma 18 okt 2021 10:23

Hartelijk dank voor de reacties.
Nu inderdaad met lage temperaturen ga je het merken. Was me niet eerder opgevallen. Ik vraag me dan ook af hoe.mensen het doen als ze op wintervakantie gaan en het vriest. Hoe hou je dan de badruimte warm en vorstvrij.

Ik zal de leidingen even volgen als we weer thuis zijn komende week. Zal nu nog wel loslopen en ook met de klepjes spelen. Ik had al wel verwacht dat als er een klepje aan het begin openstaat het klepje aan het eind weinig lucht geeft. Maar beter vragen aan de kenners op dit forum. Geeft een hoop nuttige informatie.

Gr. RONALD

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Plattegrond ringleiding verwarming hobby 490 kmf

Bericht door Ab » ma 18 okt 2021 10:43

Een extra ventilator doet niets voor de capaciteit van de kachel.
De warmte opbrengst blijft gelijk.
En die is groot zat om het bij 20 graden onder nul nog steeds warm te houden.
De ringleiding is er voor om die warmte te verdelen.
In mijn laatste caravan hielden we het koel in het slaapgedeelte. En warm in de rest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”