Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Hallo, door omstandigheden ga ik stoppen met kamperen. De caravan met foto's en omschrijving op Marktplaats gezet, en nu krijg ik een reactie van iemand die het chassisnummer wil weten.
Nu snap ik dat je daarmee bijvoorbeeld het schadeverleden kan achterhalen (is er gelukkig niet). Maar zou iemand daar ook wat anders mee kunnen doen?
Nu snap ik dat je daarmee bijvoorbeeld het schadeverleden kan achterhalen (is er gelukkig niet). Maar zou iemand daar ook wat anders mee kunnen doen?
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Ik zou daar geen antwoord op geven. Mogelijk kan met die kennis een gestolen caravan omgekat worden. Al er interesse is komt hij maar kijken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Kan natuurlijk zo zijn dat de koper het werkelijke bouwjaar wil weten.
Het komt wel eens voor dat het bouwjaar jonger is dan wat op het kenteken staat.
Ik ging het chasisnummer ook niet versturen maar zou de vraag wel stellen waarom hij dit wil hebben.
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
https://nl.wikipedia.org/wiki/Framenummer
Als de vraag om de leeftijd gaat, kan je ook een deel opgeven
Als de vraag om de leeftijd gaat, kan je ook een deel opgeven
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Ik zou eventueel een schermafdruk sturen van de gegevens die je (iedereen) kan opvragen op de RDW-site, dit op basis van het kenteken.
Hierop staat alle info zoals eerste afgifte, laatste afgifte, aantal eigenaren, of ie geïmporteerd is en de maten en gewichten.
Verder alles ter inzage tijdens de bezichtiging.
Hierop staat alle info zoals eerste afgifte, laatste afgifte, aantal eigenaren, of ie geïmporteerd is en de maten en gewichten.
Verder alles ter inzage tijdens de bezichtiging.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Het zou natuurlijk kunnen, dat de vrager wil checken of het zijn gestolen caravan misschien is?
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Lang verhaal kort: vraag even naar de vraag achter de vraag. Waarom wil ie het chassisnummer?
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Toevallig laatst ook zoiets gehad. Ik had onze oude caravan ook op MP staan, kwam een Pools stel naar kijken. Die wilden ook het chassisnummer weten want ze wilden de caravan meteen exporteren naar Polen. Met dat nummer en de kentekenplaat gingen ze naar de RDW toe (nadat ik het geld al gekregen had en de sleutels en papieren nog in mijn bezit had) en bij terugkomst hadden ze een export-kenteken (zelfde kenteken, alleen witte plaat) en het vrijwaringsbewijs bij zich. Dus wellicht was dit iemand die ook zoiets van plan was.
Een rode Dacia Duster 1.3 Tech Road 2019 en aan de haak een Adria Altea 472 LU 2013
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Dit zal denk ik niet in NL geweest zijn, voor Export moet je in NL de kentekenpapieren of kentekenncard bij je hebben, daarmee maken ze de export papieren op, en komt er een stempel EXPORT op de oude kentekenpapieren of knippen ze een hoek van de kentekencard af.
Porsche + Tabbert
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Als ze een vrijwaring hebben dan is er toch al overgeschreven, hoe kunnen de de papieren dan nog in jouw bezit zijn?erdejee schreef: ↑ma 11 okt 2021 21:30Toevallig laatst ook zoiets gehad. Ik had onze oude caravan ook op MP staan, kwam een Pools stel naar kijken. Die wilden ook het chassisnummer weten want ze wilden de caravan meteen exporteren naar Polen. Met dat nummer en de kentekenplaat gingen ze naar de RDW toe (nadat ik het geld al gekregen had en de sleutels en papieren nog in mijn bezit had) en bij terugkomst hadden ze een export-kenteken (zelfde kenteken, alleen witte plaat) en het vrijwaringsbewijs bij zich. Dus wellicht was dit iemand die ook zoiets van plan was.
Dan hebben ze toch alle delen van het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode gehad?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Dat klinkt toch wel erg gevaarlijk. Dan kunnen ze dus zonder papieren maar met het chassisnr en een kentekenplaat jouw gestolen caravan ineens die van hun noemen en zo Nederland uitrijden. ik hoop echt dat dit niet klopt. De papieren zijn juist om aan te tonen dat de caravan van jou is.erdejee schreef: ↑ma 11 okt 2021 21:30Toevallig laatst ook zoiets gehad. Ik had onze oude caravan ook op MP staan, kwam een Pools stel naar kijken. Die wilden ook het chassisnummer weten want ze wilden de caravan meteen exporteren naar Polen. Met dat nummer en de kentekenplaat gingen ze naar de RDW toe (nadat ik het geld al gekregen had en de sleutels en papieren nog in mijn bezit had) en bij terugkomst hadden ze een export-kenteken (zelfde kenteken, alleen witte plaat) en het vrijwaringsbewijs bij zich. Dus wellicht was dit iemand die ook zoiets van plan was.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Zonder de code van de RDW kun je in Nederland niets doen. Als je de code afgeeft kunnen ze alles doen, zelfs zonder dat de verkoper erbij is. Je kunt dan heel eenvoudig online 24/7 overschrijven, ach je had het geld toch al :-)
Btw: wel handig dat je er bij bent omdat de nieuwe eigenaar het vrijwarings bewijs direct per mail krijgt en die zou ik als verkoper toch wel graag hebben.
Tis namelijk veel gevaarlijker als ze het voertuig NIET overschrijven!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Btw: wel handig dat je er bij bent omdat de nieuwe eigenaar het vrijwarings bewijs direct per mail krijgt en die zou ik als verkoper toch wel graag hebben.
Tis namelijk veel gevaarlijker als ze het voertuig NIET overschrijven!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Helaas, de werkelijkheid is anders.Jan van Vijven schreef: ↑ma 11 okt 2021 23:00Zonder de code van de RDW kun je in Nederland niets doen.
Google maar eens op 'auto konen'. Dan wordt je auto (caravan zal niet anders zijn) in NL gewoon uitgeschreven bij de RDW omdat deze in een ander land is ingeschreven.
Kortom, heel voorzichtig zijn met het verstrekken van een (volledig) chassis nummer.
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Tegenwoordig schrijf ik over mbv DigiD, werkt prima eigenlijk maar niet met mensen uit Polen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Met een chassisnummer (VIN) overschrijven is onmogelijk.
Dan zou je iedere caravan/auto/enz zo kunnen overschrijven.
Bij een caravan ga je op je knieën zitten en zie je het chassisnummer (VIN) op de chassisbalk staan.
Bij een auto staat bij de meeste het chassisnummer (VIN) in de linkeronderhoek van de voorruit.
Dus kort samengevat, onmogelijk (en ook niet mogelijk met de meldcode, wat de laatste 4 cijfers van het chassisnummer zijn).
Dan zou je iedere caravan/auto/enz zo kunnen overschrijven.
Bij een caravan ga je op je knieën zitten en zie je het chassisnummer (VIN) op de chassisbalk staan.
Bij een auto staat bij de meeste het chassisnummer (VIN) in de linkeronderhoek van de voorruit.
Dus kort samengevat, onmogelijk (en ook niet mogelijk met de meldcode, wat de laatste 4 cijfers van het chassisnummer zijn).
Porsche + Tabbert
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Okee, wellicht dat mijn geheugen niet helemaal meer in lijn loopt met de gebeurtenissen en hadden zij de papieren wel mee. Als je zonder die papieren niets kan, zal dat wel zo geweest zijn. Het chassisnummer hadden ze ook nodig, dat stond overigens ook ingeëtst in de ramen.
In ieder geval had ik de sleutels nog en de caravan stond nog steeds voor de deur. Bij terugkomst van de kopers kreeg ik meteen het vrijwaringsbewijs in handen en ook gelijk op de RDW-site gekeken en jawel, hij stond als geëxporteerd geregistreerd.
In ieder geval had ik de sleutels nog en de caravan stond nog steeds voor de deur. Bij terugkomst van de kopers kreeg ik meteen het vrijwaringsbewijs in handen en ook gelijk op de RDW-site gekeken en jawel, hij stond als geëxporteerd geregistreerd.
Een rode Dacia Duster 1.3 Tech Road 2019 en aan de haak een Adria Altea 472 LU 2013
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Je had ze dus de code meegegeven anders konden ze jou geen vrijwarings bewijs geven!
@TFJ,
Omkatten of klonen is iets heel anders, zal niet met de auto op jou oprit gebeuren, ze zullen deze eerst moeten jatten.
Als je een gekloonde auto koopt kloppen de nummers niet of het is zeer goed gedaan en merk je het niet. Als je ter goede trouw een auto meeneemt met een verkeerde code heb je ook een probleem… beter geen auto overschrijven zonder dat de verkoper er bij is dus!
Maar een auto overschrijven zonder code gaat simpelweg niet!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
@TFJ,
Omkatten of klonen is iets heel anders, zal niet met de auto op jou oprit gebeuren, ze zullen deze eerst moeten jatten.
Als je een gekloonde auto koopt kloppen de nummers niet of het is zeer goed gedaan en merk je het niet. Als je ter goede trouw een auto meeneemt met een verkeerde code heb je ook een probleem… beter geen auto overschrijven zonder dat de verkoper er bij is dus!
Maar een auto overschrijven zonder code gaat simpelweg niet!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Hier een mooie uitleg:
Hoe criminelen auto's 'klonen'
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Hoe wrang ook, hij was zijn auto niet kwijt.
Helaas heeft het hem wel een hoop ellende en werk gekost. Zijn auto was niet overgeschreven!
Bij mijn auto kun je gelukkig geen nummer achter de ruit zien.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Helaas heeft het hem wel een hoop ellende en werk gekost. Zijn auto was niet overgeschreven!
Bij mijn auto kun je gelukkig geen nummer achter de ruit zien.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Mijn caravan heb ik gekregen van een vriend. Omdat ik niet in Nederland woon kon ik hem dus direct op mijn naam zetten. Omdat de caravan snel van zijn naam af moest, heb ik hem op naam van mijn in Nederland wonende zoon gezet. Mijn zoon heeft niet dezelfde achternaam als ik. Uiteraard moest hij wel mee naar het postkantoor. Tot zover is alles nog normaal.
Maar dan komt het:
Ik maak een afspraak bij de TüV voor een kentekenkeuring. Op de vraag wat ik mee moest nemen was het antwoord: De caravan en de Nederlandse papieren. Ik hoefde hem niet eerst voor export bij de RDW af te melden. De caravan werd gekeurd en ik kreeg zonder enig schrijven van de RDW gewoon een Duitse toelating. Er zijn geen delen van het Nederlandse kenteken of de kentekenplaat ingenomen. Mijn caravan heeft nu dus twee kentekens. Een Duitse op mijn naam en een Nederlandse op naam van mijn zoon. Heel vreemd.
De moraal: Pas op je papieren als iemand je caravan wil kopen. Als ze je de papieren ontfutselen en ze stelen later de caravan is hij zo legaal in het buitenland.
Maar dan komt het:
Ik maak een afspraak bij de TüV voor een kentekenkeuring. Op de vraag wat ik mee moest nemen was het antwoord: De caravan en de Nederlandse papieren. Ik hoefde hem niet eerst voor export bij de RDW af te melden. De caravan werd gekeurd en ik kreeg zonder enig schrijven van de RDW gewoon een Duitse toelating. Er zijn geen delen van het Nederlandse kenteken of de kentekenplaat ingenomen. Mijn caravan heeft nu dus twee kentekens. Een Duitse op mijn naam en een Nederlandse op naam van mijn zoon. Heel vreemd.
De moraal: Pas op je papieren als iemand je caravan wil kopen. Als ze je de papieren ontfutselen en ze stelen later de caravan is hij zo legaal in het buitenland.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Maakt de tuv hier geen melding van richting het rdw dat hij een duits kenteken heeft gekregen ? .
Rdw doet dit namelijk wel naar de tuv .
Ik heb mijn caravan in duitsland gekocht en ben met de duitse papieren naar de rdw gegaan en kreeg zo een nederlands kenteken .
Vervolgens heeft de rdw bericht naar de tuv gedaan en kreeg de oude eigenaar bericht dat hij was uitgeschreven .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Wellicht het caravan kenteken even hier ingeven?Morgoth schreef: ↑wo 13 okt 2021 09:23Mijn caravan heb ik gekregen van een vriend. Omdat ik niet in Nederland woon kon ik hem dus direct op mijn naam zetten. Omdat de caravan snel van zijn naam af moest, heb ik hem op naam van mijn in Nederland wonende zoon gezet. Mijn zoon heeft niet dezelfde achternaam als ik. Uiteraard moest hij wel mee naar het postkantoor. Tot zover is alles nog normaal.
Maar dan komt het:
Ik maak een afspraak bij de TüV voor een kentekenkeuring. Op de vraag wat ik mee moest nemen was het antwoord: De caravan en de Nederlandse papieren. Ik hoefde hem niet eerst voor export bij de RDW af te melden. De caravan werd gekeurd en ik kreeg zonder enig schrijven van de RDW gewoon een Duitse toelating. Er zijn geen delen van het Nederlandse kenteken of de kentekenplaat ingenomen. Mijn caravan heeft nu dus twee kentekens. Een Duitse op mijn naam en een Nederlandse op naam van mijn zoon. Heel vreemd.
De moraal: Pas op je papieren als iemand je caravan wil kopen. Als ze je de papieren ontfutselen en ze stelen later de caravan is hij zo legaal in het buitenland.
https://ovi.rdw.nl/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Vul maar in en kijk maar. 88-WV-78 Ik heb nog steeds een Nederlands kenteken. En is niks doorgegeven aan de RDW.
In Duitsland gaat het anders. In Duitsland moet de verkoper eerst een voertuig of caravan afmelden voordat een ander hem kan aanmelden. In Nederland schrijf je hem over. Afmelden kan in Nederland niet. Als je een Duitse caravan koopt, dan is hij al afgemeld en heeft ie wel een toelating maar geen kenteken. Soms wacht de verkoper even met afmelden zodat je op zijn kenteken en met zijn verzekering naar huis kunt rijden. Dat mag, maar je moet wel goed van vertrouwen zijn.
De TüV meldt helemaal niks. De TüV een keuringsinstantie. Zij regelen niet de kentekens. Dat doe je bij de Zulassungsstelle. Dat is de Duitse versie van de RDW.
De Zulassungsstelle meldt ook niks bij de RDW want op het moment dat de verkoper een caravan heeft afgemeld, dan verdwijnt hij uit het kentekenregister (zie de eerste regels van dit bericht). Je kunt er dan mee doen wat je wil, behalve van de openbare weg gebruik maken. Je kunt hem slopen of exporteren zonder daarvan melding te maken. De papieren die erbij horen zijn het bewijs dat ie ooit toegelaten is geweest voor de openbare weg. Deze papieren heb je nodig om er ooit weer een kenteken op te krijgen.
Een nieuwe eigenaar kan ook het kenteken van de oude eigenaar afmelden, maar dit kan alleen in hetzelfde Landkreis als waar het kenteken was geregistreerd. Als ik een auto aangemeld in München koop, dan moet ik hem ook in München afmelden. Dit kan niet hier bij mij in het dorp. Ook kan ik een voertuig niet in München aanmelden. Dat is super omslachtig in Duitsland.
In Duitsland gaat het anders. In Duitsland moet de verkoper eerst een voertuig of caravan afmelden voordat een ander hem kan aanmelden. In Nederland schrijf je hem over. Afmelden kan in Nederland niet. Als je een Duitse caravan koopt, dan is hij al afgemeld en heeft ie wel een toelating maar geen kenteken. Soms wacht de verkoper even met afmelden zodat je op zijn kenteken en met zijn verzekering naar huis kunt rijden. Dat mag, maar je moet wel goed van vertrouwen zijn.
Dan ben je verkeerd door de RDW geïnformeerd of je hebt het niet helemaal juist begrepen.henry12 schreef: ↑wo 13 okt 2021 10:40
Maakt de tuv hier geen melding van richting het rdw dat hij een duits kenteken heeft gekregen ? .
Rdw doet dit namelijk wel naar de tuv .
Ik heb mijn caravan in duitsland gekocht en ben met de duitse papieren naar de rdw gegaan en kreeg zo een nederlands kenteken .
Vervolgens heeft de rdw bericht naar de tuv gedaan en kreeg de oude eigenaar bericht dat hij was uitgeschreven .
De TüV meldt helemaal niks. De TüV een keuringsinstantie. Zij regelen niet de kentekens. Dat doe je bij de Zulassungsstelle. Dat is de Duitse versie van de RDW.
De Zulassungsstelle meldt ook niks bij de RDW want op het moment dat de verkoper een caravan heeft afgemeld, dan verdwijnt hij uit het kentekenregister (zie de eerste regels van dit bericht). Je kunt er dan mee doen wat je wil, behalve van de openbare weg gebruik maken. Je kunt hem slopen of exporteren zonder daarvan melding te maken. De papieren die erbij horen zijn het bewijs dat ie ooit toegelaten is geweest voor de openbare weg. Deze papieren heb je nodig om er ooit weer een kenteken op te krijgen.
Een nieuwe eigenaar kan ook het kenteken van de oude eigenaar afmelden, maar dit kan alleen in hetzelfde Landkreis als waar het kenteken was geregistreerd. Als ik een auto aangemeld in München koop, dan moet ik hem ook in München afmelden. Dit kan niet hier bij mij in het dorp. Ook kan ik een voertuig niet in München aanmelden. Dat is super omslachtig in Duitsland.
Laatst gewijzigd door Morgoth op wo 13 okt 2021 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Chassisnummer doorgeven bij verkoop
Vreemd zeg dat dat mogelijk is.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…