Krik aan boord

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Kasper

Re: Krik aan boord

Bericht door Kasper » zo 12 sep 2021 19:52

Ondanks dat mijn krik rommel is en ook nog van pisbakkenstaal gemaakt, kan ik het krikje nog steeds goed gebruiken voor mijn lichtgewicht Kipje.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Krik aan boord

Bericht door Chris » zo 12 sep 2021 19:55

Hobby Linka schreef:
zo 12 sep 2021 19:46
1600 kg is toch ruim voldoende? Bij een lekke band hoef je toch maar de helft van het gewicht te heffen. Of wegen nieuwe Knaus caravans 3200 kg.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Daar denkt Knaus dus anders over.
En... om eerlijk te zijn...
Heb jij die Alko krik wel eens in je handen gehad??
Geen gekke gedachte van Knaus denk ik... alleen dat gewicht he.
Want die krik is geschikt om caravans met een MTM tot 1600 Kg op te krikken.
De krik zelf lift dat niet... zo dacht Alko niet tijdens dit ontwerp.
Het ding kan dus max 800 Kg liften.

@ Kasper.
Wat weegt jou Kip Kasper??
Daar de helft van is toch wat anders dan de helft van mijn 1700Kg Knaus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Krik aan boord

Bericht door Hans1954 » zo 12 sep 2021 20:14

Ik heb het onding van Alko ook gehad. Enige beweging van de caravan maakte dat het nylonblok uit elkaar lag. Dat viel wel weer in elkaar te drukken maar het veertje dat er bij hoort nooit meer gevonden. Antwoord op de vraag aan Alko om een paar veertjes in een envelop te stoppen en op te sturen kreeg als antwoord: moet u voor bij de dealer zijn. Ik denk dat die veertjes een cent per stuk kostten. Ik wil geen beweging bij het krikken en dus ging hij in de bak.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Kasper

Re: Krik aan boord

Bericht door Kasper » zo 12 sep 2021 20:27

Mijn Kip weegt 750 kg, das niks. Je tilt hem bijna zo op....

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Krik aan boord

Bericht door dieseltijger » zo 12 sep 2021 21:20

Ik heb zo'n rode HBM chinese geragekrik met een gele handgreep in m'n achterbak. Ruimte zat sinds de kinderen niet meer meegaan. De alko krik is mij te instabiel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Krik aan boord

Bericht door Hans1954 » zo 12 sep 2021 21:39

[re.gif] De mijne is zwart. haphop.gif
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Krik aan boord

Bericht door Wie-niets » ma 13 sep 2021 16:49

Wij hebben bij aflevering van de Knaussen met 1700 kg as Kinzo Tūv 2000kg hydraulische krikken er bij gehad.8-9 kilo Kleur grijs/beige , handvat geel en en zwarte accenten. Meen minimaal 13 tot 33 cm hoogte te krikken.
Trouwens ook nog van die mooie aluminium koffers met van alles voor eventuele vervangende zaken bij de caravan erbij.
Ook nog een 12 volt luchtpomp en reparatie set.( soms hebben ze ergens nog wat liggen). knipoog.gif

Ik weet niet of dat tegenwoordig nog is want er moet steeds meer beknibbeld worden. knipoog.gif
Trouwens diverse keren " plezier " van gehad. Toch wel handig bij het krikken. Goede Schaarkrik er bij ook.


Tip laat wel je Caravan gekoppeld aan de haak als het enigszins kan zitten.
En die Alko krik het is al gezegd; veel te instabiel. Misschien leuk tot 1000 kg as.

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » ma 13 sep 2021 21:19

Ik heb een mechanisch potkrik model in de auto zitten en zit erover de denken om de kriksteunen die bedoelt zijn voor een tandemasser op de caravan te schroeven zodat ik deze krik kan gebruiken voor de caravan.

Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Krik aan boord

Bericht door Ab » ma 13 sep 2021 21:27

Past ie er zo niet onder dan ?
Ik weet niet of je een mover hebt. Die zit meestal in de weg voor kriksteunen als de mover achter de wielen zit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » ma 13 sep 2021 21:35

Zo er onder zou kunnen, maar dan is de kans groter dat hij er onder vandaan schiet en ik weet eerlijk gezegd niet of die chassisbaken dat wel helemaal prettig vinden. Die steunen die Alko voor de potkrik maakt lijken ook zo gemaakt te zijn dat ze bang zijn dat de boel vervormd? (ik doel op die stukjes hoeklijn).

Afbeelding

Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Krik aan boord

Bericht door Ab » ma 13 sep 2021 21:53

Vervorming van het Alko chassis heb ik nooit iets van kunnen ontdekken.
Van wegschieten van mijn autokrik ook niet.
Terwijl ik relatief gezien best veel banden heb moeten wisselen..
2 x in 12 jaar bij mijn laatste caravan. Dat is veel meer dan gemiddeld denk ik.. mrgreen.gif
En een keer opkrikken om de krik te proberen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » ma 13 sep 2021 22:07

Waar ik de standaard kriksteuntjes er maar blikkerig uit vind zien, zien deze er haast overdreven stevig uit.
En volgens alko niet geschikt voor een enkel asser, maar dan vraag ik me af waarom dan, want de gaten passen.

uit de FAQ van https://www.alko-tech.com/nl/krik
Kan het bouwpakket voor hydraulische krik ook op een 1-assige caravan gemonteerd worden?

Nee. Door het afwijkend aangrijpen van krachten en verschillend chassisdesign kan deze versie alleen op een 2-assige caravan (tandem) gemonteerd worden.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Krik aan boord

Bericht door Ab » ma 13 sep 2021 23:35

Inderdaad raadselachtig..
Mogelijk was het niet de moeite om de bedrijfsingenieurs voor de diverse verschillende chassis allemaal een uitgebreide ( dure) sterkteberekening te laten maken, waar een te verwaarlozen omzet tegenover staat. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Krik aan boord

Bericht door Niels83 » di 14 sep 2021 02:17

Nadeel van veel potkrik ken is dat ze niet onder het chassis passen, zeker net een lekke and lijkt me dat lastig.

Wij hebben een ruitvormige krik en dat werkt prima

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Krik aan boord

Bericht door deusjevo » di 14 sep 2021 10:58

Trek je voor je gaat krikken je lekke wiel toch eerst op het volle reservewiel met de auto of mover, heb je genoeg hoogte gewonnen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Krik aan boord

Bericht door Niels83 » di 14 sep 2021 13:59

[re.gif]
Of je koopt gewoon een passende, goedkopere en lichtere krik waar je niet je reserwiel voor hoeft te slopen. Enige nadeel van een ruitkrik is dat hij langzamer omhoog gaat, dat zou een serieus probleem kunnen zijn als je het 5 keer in de week moet doen.

Kasper

Re: Krik aan boord

Bericht door Kasper » di 14 sep 2021 14:02

Hoe vaak krijg je een lekke band? Ik denk niet vaak, maar kan morgen zo maar gebeuren, dan rijd ik naar Lyon....

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Krik aan boord

Bericht door deusjevo » di 14 sep 2021 14:13

Niels83 schreef:
di 14 sep 2021 13:59
[re.gif]
Of je koopt gewoon een passende, goedkopere en lichtere krik waar je niet je reserwiel voor hoeft te slopen. Enige nadeel van een ruitkrik is dat hij langzamer omhoog gaat, dat zou een serieus probleem kunnen zijn als je het 5 keer in de week moet doen.
Slopen?
Vertel
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Krik aan boord

Bericht door Hans1954 » di 14 sep 2021 14:25

Het enige probleem is natuurlijk dat een potkrik mogelijk bij een lekke band niet onder het chassis te krijgen is. Zoals gezegd is dat wel op te lossen door het getroffen wiel op een banaan te rijden. en vervolgens met een kleine, goedkope, potkrik op te krikken. Veilig is dan om op de krik een krikadapter te zetten. https://www.vrijbuiter.nl/pro-plus-potk ... s-cbil0077 Als er dan ook nog een tweede krik+adapter is, wordt het weer laten zakken ook een fluitje van een cent.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Krik aan boord

Bericht door Hobby Linka » di 14 sep 2021 15:09

Kasper schreef:Hoe vaak krijg je een lekke band? Ik denk niet vaak, maar kan morgen zo maar gebeuren, dan rijd ik naar Lyon....Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
En daar heb ik in 2013 langs de Peage dus een wiel met een lekkend ventiel gehad. Potkrik was geen probleem en binnen 10 minuten weer onderweg.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Krik aan boord

Bericht door Paul » di 14 sep 2021 15:14

Wij hebben de kojack krik.
Bevalt tot op heden goed, nog niet gebruikt bij een lekker band, wel een keer getest in de bijgeleverde houder en werkt goed.
Past ook als de band lek is gewoon in de houder.Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Krik aan boord

Bericht door andrehj » di 14 sep 2021 17:35

deusjevo schreef:
zo 12 sep 2021 10:10
Al-Ko caravankrik, speciaal voor Al-Ko chassis, mag maar tot MTM van 1600 kilo.
De standaard Alko krik mag maar tot 800 kg tillen. En gezien de positie van die krik, ver onder de caravan, tilt deze meer dan de helft van het gewicht van de caravan. Vandaar dat ik met klem zou afraden om deze krik voor caravans boven de 1400 kg te gebruiken.
Vooral het kriksteuntje wat je op het chassis schroeft is veel te licht uitgevoerd. Bij een collega is die steun al eens tijdens het opkrikken compleet weggebogen. Niet leuk als net je wiel er af ligt...

Gelukkig heeft Al-Ko daarvoor ook een oplossing, namelijk de verzwaarde uitvoering (AlKo artikelnummer 1.222.530). Daarvan zijn vooral de kriksteunen veel zwaarder (en vooral dubbel) uitgevoerd. Deze heb ik gemonteerd, en hiermee durf ik zonder problemen onze 1700 kg caravan op te krikken (voor stabiliteit wel aangekoppeld aan de auto uiteraard!)
Afbeelding

Gebruikersavatar
ECPC
Berichten: 35
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:26

Re: Krik aan boord

Bericht door ECPC » vr 22 okt 2021 17:01

Hoi allen,

Deze topic lezend besloot ik eens in de disselbak te kijken wat voor krik wij eigenlijk hebben.
Wij hebben er dus géén! Wél een splinternieuw reservewiel, maar die is alleen om naar te kijken. blij.gif
Ik ga dus zelf een krik regelen. Zojuist even naast het wiel op de natte grond gehurkt om te zien wat de mogelijkheden zijn, maar zie alleen de AlKo chassisbalk lopen.
Mijn inzicht zegt dat ik hier beter nooit van onderaf kracht op moet gaan zetten omdat hij dan zal vervormen.
Er zal mogelijk een speciale steun aan te pas moeten komen met een schaarkrik oid met een lange slinger eraan.
En die twee zullen goed op elkaar moeten passen om wegglijden te voorkomen.

Opkrikken zou ik sowieso doen terwijl ik aangekoppeld ben vwb stabiliteit.
Maar ik denk ook breder, https://www.conrad.nl/p/berger-schroter ... max-828852
Ik weet dat mijn vader een kleine hydraulische potkrik heeft, die je ook een stukje kunt uitschroeven, maar komt die hoog genoeg?
En hoe doen anderen met een Fendt dit?
Laatst gewijzigd door ECPC op vr 22 okt 2021 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Krik aan boord

Bericht door dieseltijger » vr 22 okt 2021 17:41

Deze:
Knipsel.jpg
Past in de disselbak zelfs, en is laag genoeg om 'm onder de chassisbalk te schuiven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Krik aan boord

Bericht door Aviva » vr 22 okt 2021 17:51

[re.gif]

Wat weegt deze krik?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”