Krik aan boord

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Krik aan boord

Bericht door dieseltijger » vr 22 okt 2021 18:00

9,4 kg. Mag 2 ton tillen (dus ik denk: 1 ton kracht leveren). 46 cm lang. Dus groter dan zo'n Al-ko geval, kleiner dan een echte garagekrik. En veel stabieler dan zo'n AL-Ko geval. En niet zoals een potkrik dusdanig hoog dat je 'niet onder de balk kan plaatsen. Ik vind het prima voor 30 Euro, bij HBM machines in Moordrecht.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
ECPC
Berichten: 35
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:26

Re: Krik aan boord

Bericht door ECPC » vr 22 okt 2021 18:03

dieseltijger schreef:
vr 22 okt 2021 17:41
Deze:

Knipsel.jpg

Past in de disselbak zelfs, en is laag genoeg om 'm onder de chassisbalk te schuiven.
Ja inderdaad, beer van een ding want heb ik thuis staan. Maar deze krik is fors én zwaar. Juist als we alert zijn op hoeveel we meezeulen kun je deze zware jongen beter thuis laten denk ik.
Daar komt ook nog bij: wáár zet je de steun? En als de band plat is, kun je de juiste positie dan vinden? Ik wil niet muggenziften, maar ben op zoek naar de beste oplossing.
Ik heb deze ook thuis staan, maar laat die bewust buiten beschouwing. De hydraulische potkrik van mijn vader zou ik zó meekrijgen, maar waar moet ik die plaatsen? En kan dat als de band plat of aan flarden is? Geen idee hoeveel ruimte / hoogte ik over hou om iets onder te plaatsen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Krik aan boord

Bericht door dieseltijger » vr 22 okt 2021 18:22

Het is een vlieggewicht in vergelijking met een normale garagekrik, en 2,5 tot 3 keer zo zwaar in vergelijking met een schaarkrik of de Al-ko krik. Maar het is de kleinste onder de garagekrikken. En ja, uit eigen ervaring kan ik melden: het past onder de chassisbalk als jouw band zo plat is als een dubbeltje.

Je kan m in de disselbak kwijt, maar vanwege de hydraulische olie: voor alle zekerheid horizontaal aub. Krkken met de Al-Ko krik gaat overigens ook prima hoor, maar ik vind het een beetje eng.
1114.jpg
(Foto: Afkomstig van website caravanendewet.nl. Pijl is van mijzelf)

Het neemt inderdaad best wel ruimte in. Maar sinds ik Toyota rijd, heeft de gereedschapskist plaatsgemaakt voor een plastic tas met daarin een beperkt aantal spulletjes. Veelal gebruikt voor mijn fiets.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Krik aan boord

Bericht door eurotrotter » vr 22 okt 2021 21:36

Aviva schreef:
vr 22 okt 2021 17:51
[re.gif]

Wat weegt deze krik?
IK kocht ooit bij de Aldi zo een setje: krik,2 assteunen en twee opvouwbare voorleg keilen.
Alles tesamen in een koffertje.
Assteunen en voorleg keilen thuis gelaten weegt de krik in het koffertje 10 kilo.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wrâldracer
Berichten: 111
Lid geworden op: za 23 jan 2021 12:57
Locatie: Fryslân

Re: Krik aan boord

Bericht door Wrâldracer » vr 22 okt 2021 22:11

[re.gif]

Ook ooit eens gekocht, zweeft meestal in Combo of Vivaro rond

Is ook makkelijk bij banden pech van veetrailer of aanhanger

Gaat ook mee met vakantie om o,a. caravan waterpas te zetten (geen mover)

groet Klaas
Duitse degelijkheid getrokken door een Italiaanse schone

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Krik aan boord

Bericht door Chris » vr 22 okt 2021 22:23

ECPC schreef:
vr 22 okt 2021 17:01
Hoi allen,

Deze topic lezend besloot ik eens in de disselbak te kijken wat voor krik wij eigenlijk hebben.
Wij hebben er dus géén! Wél een splinternieuw reservewiel, maar die is alleen om naar te kijken. blij.gif
Ik ga dus zelf een krik regelen. Zojuist even naast het wiel op de natte grond gehurkt om te zien wat de mogelijkheden zijn, maar zie alleen de AlKo chassisbalk lopen.
Mijn inzicht zegt dat ik hier beter nooit van onderaf kracht op moet gaan zetten omdat hij dan zal vervormen.
Er zal mogelijk een speciale steun aan te pas moeten komen met een schaarkrik oid met een lange slinger eraan.
En die twee zullen goed op elkaar moeten passen om wegglijden te voorkomen.

Opkrikken zou ik sowieso doen terwijl ik aangekoppeld ben vwb stabiliteit.
Maar ik denk ook breder, https://www.conrad.nl/p/berger-schroter ... max-828852
Ik weet dat mijn vader een kleine hydraulische potkrik heeft, die je ook een stukje kunt uitschroeven, maar komt die hoog genoeg?
En hoe doen anderen met een Fendt dit?
Begin zowiezo om met de lekke band een wielkeg op te rijden/trekken.... ( na de wielbouten even "gelost" te hebben)
Niet dat witte stopblok wat bij de hut zit, maar zo'n keg om te levelen.
Dat is het eerste in hoogte gewonnen.
en dan zou de potkrik van jou vader wel eens heel verdienstelijk kunnen worden.
Speciaal voor zo'n potkrik is er een beugeltje te koop wat op de cylinderstang van de potkrik past en om de chassisbalk... want dat is echt het sterkste punt om te krikken.

Bij mijn hut is een krik ala Diesletijger geleverd.... erg stevig maar een beetje "Te"...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » za 23 okt 2021 10:42

ECPC schreef:
vr 22 okt 2021 17:01
Maar ik denk ook breder, https://www.conrad.nl/p/berger-schroter ... max-828852
Met zo'n "air jack luchtkussen" loop je wellicht het risico dat je ook gaat 'krikken' op delen van de vloer en/of wand ipv alleen op de chassisbalk.
Ik zou het niet aandurven om dat te gebruiken onder een caravan.

Afbeelding

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Krik aan boord

Bericht door eurotrotter » za 23 okt 2021 11:08

Chris schreef:
vr 22 okt 2021 22:23


Speciaal voor zo'n potkrik is er een beugeltje te koop wat op de cylinderstang van de potkrik past en om de chassisbalk... want dat is echt het sterkste punt om te krikken.
Begin er dan wel mee om dat "beugeltje"wat smaller te maken door er aan beide zijkanten een latje in te lijmen.
Het ding is n.l veel breder dan dat je chassisbalk breed is.
Ook het ronde opzetstuk ,waarmee je dat beugeltje op de potkrik zet is veel groter dan de cylinderstang van de potkrik,zodat je op twee plaatsen veel speling krijgt en het alsnog mis kan gaan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Krik aan boord

Bericht door eurotrotter » za 23 okt 2021 11:11

Waarom ? je kunt de airjack toch zodanig plaatsen dat hij wél onder het chassis komt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » za 23 okt 2021 11:43

[re.gif]
Probeer die airjack maar eens zo te plaatsen dat hij alléén onder het chassis staat en dus geen andere delen mee kán krikken knipoog.gif

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » za 23 okt 2021 11:47

eurotrotter schreef:
za 23 okt 2021 11:08
Het ding is n.l veel breder dan dat je chassisbalk breed is.
Feitelijk moet de te krikken kracht alleen op dat verticale deel (plaatdikte dus) van de chassisbalk komen en niet op die horizontale lip die eraan zit.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Krik aan boord

Bericht door Jan van Vijven » za 23 okt 2021 12:00

Juist, dus kan dat makkelijk met een autokrik zonder aanpassing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » za 23 okt 2021 13:26

Het probleem is dat je eigenlijk de caravan kantelt ipv rechtstandig omhoog krikt. Dus bij aanvang zul je wel op het juist punt de kracht zetten, maar na mate de caravan verder kantelt zal de hoek van de krik ook veranderen en komt de kracht toch op dat stukje lip te staan. Je kunt dat ook mooi zien als je gebruik maakt van een garagekrik met wieltjes op een gladde ondergrond, die krik gaat rijden.
Dus zo bezien denk ik dat zonder aanpassingen geen enkele krik 100% geschikt is.

Ik zit nog steeds te wachten op de door mij bestelde kriksteunen zodat ik mijn mechanische potkrik die bij de auto zit kan gebruiken.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Krik aan boord

Bericht door Ab » za 23 okt 2021 14:35

Het valt allemaal best mee.
Ik heb met de krik van de auto de caravan ( 1900 kg ) diverse keren opgekrikt.
Het ging altijd uitstekend. Geen enkel probleem.
Gewoon achter het wiel onder het chassis gezet, en geen centje pijn. Het betrof een schaarkrik zonder enige aanpassing.
In 12 jaar tijd 4 keer gebruikt.
1 keer om te testen.
2 keer met een lekke band.
1 keer om beide wielen eraf te halen ivm een bandenwissel, waarbij de caravan gewoon thuis bleef.
Nog een aantal andere keren de wielen en de trommels eraf gehad voor rem onderhoud en nieuwe lagers, maar dan ging de gehele caravan 1,6 meter omhoog in mijn werkplaats, dat werkt een stuk makkelijker.
Met de bandenwisseling kon dat effe niet, dus deed ik dat thuis gewoon effe met de krik en een stapeltje houten balkjes aan de andere kant waar het wiel er al af was.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Krik aan boord

Bericht door refram » za 23 okt 2021 15:20

We hebben als we met de caravan weg zijn 2 potkrikken met worm en wormwiel mee. Het grote voordeel van deze is dat ze niet zakken bij langdurig gebruik.
Het zijn twee oude potkrikken, afkomstig uit een Saviem van rond 1980. Oorspronkelijk waren deze donkergroen.
Deze krikken wegen 5,5kg/stuk en mogen > 3T heffen. De tilhoogte is groot daar ze bovenaan een as hebben met schroefdraad waarmee al 10cm verschil gemaakt kan worden, ze draaien ook nog 2X de volle lengte uit.
Ze worden ook gebruikt om de as te ondersteunen bij langdurige stilstand.
Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Krik aan boord

Bericht door dieseltijger » za 23 okt 2021 15:28

Mooi spul.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Krik aan boord

Bericht door Chris » za 23 okt 2021 16:18

eurotrotter schreef:
za 23 okt 2021 11:08
Chris schreef:
vr 22 okt 2021 22:23


Speciaal voor zo'n potkrik is er een beugeltje te koop wat op de cylinderstang van de potkrik past en om de chassisbalk... want dat is echt het sterkste punt om te krikken.
Begin er dan wel mee om dat "beugeltje"wat smaller te maken door er aan beide zijkanten een latje in te lijmen.
Het ding is n.l veel breder dan dat je chassisbalk breed is.
Ook het ronde opzetstuk ,waarmee je dat beugeltje op de potkrik zet is veel groter dan de cylinderstang van de potkrik,zodat je op twee plaatsen veel speling krijgt en het alsnog mis kan gaan.

Ja.... dat klopt zeker wel.... dat opzetstukje "rammelt" nogal.

Ik loop ook te denken aan wat anders. De garage krik die ik bij de caravan geleverd kreeg is me toch een loeres.
Gewoon een zwaar kreng... wel lekker voor de kogeldruk maar... mmmm..
Nu zit er bij mijn auto best wel een nette schaarkrik.
En al meerdere keren bedacht om die eens te gaan bekijken op geschiktheid als caravan krik.
Wellicht ook een opzet/overzet adaptertje in elkaar lassen.
Kan dat loeres thuis blijven.... kilo's eruit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Krik aan boord

Bericht door Hobby Linka » za 23 okt 2021 16:26

Chris schreef:
za 23 okt 2021 16:18

Ja.... dat klopt zeker wel.... dat opzetstukje "rammelt" nogal.
Als je met dat opzetstukje het U profiel voor een pot krik bedoeld ben ik dat niet met je eens.

Ooit al een langs de Peage gestaan met een lekke caravan band (links). Met behulp van de pot krik met U profiel de band gewisseld. En binnen de 10 minuten weer door......

Er rammelde helemaal niets. Of bedoel je hier wat anders mee.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Krik aan boord

Bericht door Chris » za 23 okt 2021 16:32

[re.gif]
Ik heb ook zo'n opzet stukje en de ring waar de zuiger van de potkrik ingaat is veel te groot...
Dat kan ik wel 1 cm heen en weer schuiven... .zo bedoel ik het rammelen.
Je kan ook zeggen dat de zuiger van mijn potkrikje veel te klein was..
Dat adaptertje zou er dus zomaar af kunnen kantelen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Krik aan boord

Bericht door Hans1954 » za 23 okt 2021 16:48

[re.gif] Ook ik heb 2 potkriks met zo'n adapter. Gebruik ze vooral om het chassis "vast" te zetten op de camping. Als ik de krik omhoog breng is nadat contact is gemaakt tussen krik en chassis elke speling direct weg.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Krik aan boord

Bericht door Ab » za 23 okt 2021 17:03

Chris schreef:
za 23 okt 2021 16:32
[re.gif]
Ik heb ook zo'n opzet stukje en de ring waar de zuiger van de potkrik ingaat is veel te groot...
Dat kan ik wel 1 cm heen en weer schuiven... .zo bedoel ik het rammelen.
Je kan ook zeggen dat de zuiger van mijn potkrikje veel te klein was..
Dat adaptertje zou er dus zomaar af kunnen kantelen.
Nee, dat kan niet, omdat het vlakke gedeelte wat tegen het chassis zit, nergens heen kan kantelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » za 23 okt 2021 18:42

Hans1954 schreef:
za 23 okt 2021 16:48
Gebruik ze vooral om het chassis "vast" te zetten op de camping.
Dat is ook mijn bedoeling om te gaan doen, zodat e.e.a wat steviger staat.

Hoe ver moet je hem opkrikken om dit resultaat te bewerkstelligen?

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Krik aan boord

Bericht door Hans1954 » za 23 okt 2021 21:17

[re.gif] Niet opkrikken. Gewoon de caravan waterpas stellen zoals je het gewend bent en als laatste pas de krik onder het chassis vastzetten. Ongelooflijk verschil want alle beweging is uit de caravan. Wel de krik op een plankje o.i.d. zetten. Ik gebruik hiervoor van die kleine robuuste plastic snijplankjes van de Action. Wel net als altijd nastellen van de poten en ook de krik.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Krik aan boord

Bericht door Chris » za 23 okt 2021 22:02

Ab schreef:
za 23 okt 2021 17:03
Chris schreef:
za 23 okt 2021 16:32
[re.gif]
Ik heb ook zo'n opzet stukje en de ring waar de zuiger van de potkrik ingaat is veel te groot...
Dat kan ik wel 1 cm heen en weer schuiven... .zo bedoel ik het rammelen.
Je kan ook zeggen dat de zuiger van mijn potkrikje veel te klein was..
Dat adaptertje zou er dus zomaar af kunnen kantelen.
Nee, dat kan niet, omdat het vlakke gedeelte wat tegen het chassis zit, nergens heen kan kantelen.
Het voelt gewoon niet solide aan Ab....
Dat U deel kan dan wel nergens heen, maar die kleine zuiger..... scratch.gif
Dus ik ga voor de schaarkrik van de Volvo... die is best stevig...en schaarkrikken zijn betrouwbare dingen..
Mooi adaptertje maken kost vermoedelijk 1 of 2 gevulde koeken.. mrgreen.gif
Nu kan he nog he... volgend jaar werk ik daar niet meer.... de allergrootste vakantie begint dan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Krik aan boord

Bericht door eurotrotter » zo 24 okt 2021 11:37

TFJ schreef:
za 23 okt 2021 11:43
[re.gif]
Probeer die airjack maar eens zo te plaatsen dat hij alléén onder het chassis staat en dus geen andere delen mee kán krikken knipoog.gif
Je kunt die airjack toch zodanig plaatsen dat hij alleen het chassis optilt,en de rest van de opbouw niet raakt.
Gewoon wat verder onder de caravan schuiven voor je m op blaast,je zult misschien moeten bukken,maar je met er wat voor over hebben.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”