Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door PD » wo 8 sep 2021 13:26

daniel1975 schreef:
wo 8 sep 2021 12:53
PD schreef:
ma 6 sep 2021 22:29
Ik voorzie de komende minstens 10 (15-20) jaar geen problemen om zelfs een tandemasser zoals de onze (2.500 kg) te blijven trekken. Het zal hooguit wat duurder worden en mijn leaseauto kan hem ook nu al niet trekken…

Kwestie van eigen keuzes maken thumbup.gif
Gezien je trekauto ga ik er gemakshalve vanuit dat jij de financiële middelen hebt om een trekauto prive aan te schaffen.
Dat is niet voor iedereen weggelegd…
Toen ik deze in 2015 kocht, kostte ie inderdaad wel wat maar je doet er dan ook lang mee knipoog.gif Zeker ook omdat wij de Disco vrijwel uitsluitend voor de caravan gebruiken.

Bovendien rijd ik mijn lease auto niet privé, dat scheelt maandelijks ook een flink bedrag.

Lease geeft ook steeds meer beperkingen voor een wat ruimere caravan, niet alleen voor elektrische auto’s maar ook voor verbrandingsmotoren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Paul » wo 8 sep 2021 14:32

RE.gif

Dat is ook de reden waarom wij nu privé een zwaardere trekker hebben gekocht.
Die afhankelijkheid van een lease auto en de "stress" als je een lease auto mag kiezen die ook nog eens je caravan kan trekken was ik zat.
Nu nooit meer dat probleem.

Ander bijkomend voordeel is dat je privé iets echt leuks aan kan schaffen wat in de lease niet mogelijk is (mits dat financieel haalbaar is uiteraard).
En voor de lease heb je ook volledig keuze vrijheid.
Is er een leuk model die je graag wil maar die kan maar 750kg trekken maakt dat ook niet meer uit.

Overigens investeren in een caravan kan je van meerdere kanten belichten.
Als je normaal 3 keer per jaar een huisje boekt en je zet dat af tegen de aanschaf van een caravan zou je best een redelijke terugverdientijd kunnen halen, zeker gezien de restwaarde.

De komende 20 jaar zal het nog geen probleem zijn om een trekker te kopen en tegen die tijd ben ik ervan overtuigd dat er prima EV oplossingen zijn en bijbehorende laad infrastructuur.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Avontuur » wo 8 sep 2021 14:50

Investeren kan je ook anders bekijken

Afbeelding

Ik zeg ga lekker genieten, dat is pas een investering! Koop die Eriba en komt tijd komt raad. Mijn glazen bol weet het ook niet, maar ik heb wel invloed wat ik morgen kan doen !

Een caravan als financiële investering is normaal gesproken geen goed idee. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt!
A travel adventure has no substitute.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door daniel1975 » wo 8 sep 2021 21:08

@pvaken
Ik heb ook lease 100% zakelijk rijden overwogen en daarnaast een fraaie eigen auto overwogen, maar zeker ook omdat ik onbeperkte EU tankpas heb is dat al snel een dure hobby.
Gelukkig kan ik redelijke auto’s rijden in de lease, maar grote kans dat dit eindig is.
Over 3.5 jaar gaat de V60 eruit, ik ga er nu vanuit dat er nog wel iets vergelijkbaars gereden kan worden dan.
Dan weer 4 jr verder (1-1-2029) is de wereld zo anders dan wij nu kunnen overzien, daar ga ik mij nog niet druk over maken.
Al zie je nu bijv Renault hun belangrijke middenklasser Megane 100% electrisch uitbrengen. Dat was enkele jaren geleden nog dé leasetopper in NL.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Paul » wo 8 sep 2021 21:29

RE.gif

Ik heb het eens uitgerekend met alle (verwachtte) kosten incl. Realistische afschrijving.
Verschil was in ons geval ( 2e auto van mijn vrouw vervangen voor een 535D en lease niet meer bijtellen) ongeveer even duur.
Mijn huidige 3 heeft een catalogus waarde van c.a. 55K.
Ik heb nu ook een internationale tankpas, die heb ik daar eerlijkheidshalve niet in meegenomen.
Enige nadeel wat we nu hebben is dat we privé maar 1 auto kunnen rijden.

Als wij de huidige caravan nog heel lang zouden houden dan had ik het waarschijnlijk niet gedaan.
Maar naast dat ik van de "stress" af wou zijn om afhankelijk te zijn van een lease, heb ik al vrij lang de wens om nog eens een leuke 6 cilinder te rijden.
Die dingen zijn langzamerhand (nieuw) haast niet meer te krijgen, alles bij BMW tot de 40i modellen zijn 4 cilinders.
Daarnaast willen we volgend jaar waarschijnlijk een fendt diamant 560SF bestellen en dan heb je 2000kg trekvermogen nodig.
Dat is in de lease in de klasse 3 serie / A4 / C klasse gewoon lastig.
De nieuwe 3 serie mag in veel gevallen zelfs nog maar 1600kg trekken zag ik laatst.

Als laatste, ik ben nu 41 en zie helaas om me heen dat leven en gezondheid steeds vaker geen vanzelfsprekendheid is.
Het is dus ook een beetje je leeft maar een keer en het kan dus waarom niet.

Wat er in de toekomst komt zien we wel, voorlopig hoop ik een paar jaartjes met de 5 serie te gaan doen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door willianv » wo 8 sep 2021 21:57

Heb jij een 535d gekocht? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ook een 540i had gekocht.

Of betreft het hier alleen de berekening die je ooit hebt gemaakt?
Laatst gewijzigd door Ab op do 9 sep 2021 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet quoten als antwoord op vorig bericht !
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Paul » wo 8 sep 2021 22:02

Inderdaad alleen de berekening, had geen zin om die nog een keer te maken.
A.s. vrijdag is de 540i klaar en gaan we hem halen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Stigter » do 9 sep 2021 20:34

Nog slechts één nachtje slapen.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Paul » do 9 sep 2021 20:45

Inderdaad, wel zin in.
Eens kijken of we binnenkort nog even een weekendje met de caravan weg kunnen, ben wel benieuwd hoe dat gaat.
De 320 heeft er al weinig moeite mee, met deze zal het helemaal makkelijk gaan.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Aviva » vr 10 sep 2021 12:54

Nu investeren in een caravan betekend dat je de komende jaren heerlijk kunt genieten van dat ding. Je weet toch niet hoe over tien jaar de wereld eruit ziet.

En daarbij geloof ik ook dat of vijf of tien jaar de wereld rond elektrische of waterstof auto’s er compleet anders uitziet. Ze zullen ook wel moeten. Jij wil je caravan trekken, maar de aannemer wil ook zijn tademasser kunnen trekken van 2ton.

Een caravan kost geld, ik ben ook van de excel-letjes, rekenen rekenen en nog eens rekenen. Maar het genot wat ik ervaar van het kamperen met onze caravan is onbetaal baar.
Voor mij tellen twee dingen voor de keuze van de aanschaf. 1 kan ik hem nu betalen (wil er niet voor lenen) 2. Kan ik de jaarlijkse kosten betalen verzekering en onderhoud. Ja dan kopen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Wie-niets » za 11 sep 2021 10:57

[re.gif]
Geen verkeerde gedachte. thumbup.gif

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door jessedew » za 11 sep 2021 14:49

Je kan ook een trekker auto huren als je met de caravan op pad wil, stel elektra kan het niet aan, maar komende 5 jaar maak ik me geen zorgen hoor! (duurder wordt autorijden wel, zonder twijfel)

Ik heb een motorscootertje die weinig kost voor erbij voor woon-werk.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Morgoth » zo 12 sep 2021 23:13

Ik sta op.dit moment in de Auvergne. Het valt met al.een tijdje op dat ik steeds meer nieuwe hefdak caravans zie op de camping. Wellicht alvast voor de toekomst?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Wie-niets » ma 13 sep 2021 09:37

[re.gif]
Zou zomaar de nieuwe trend kunnen zijn/worden natuurlijk.

Ik gis natuurlijk maar wat.
Misschien al Caravanners die toekomst gericht denken? knipoog.gif

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Vadervan3 » ma 13 sep 2021 09:51

Je moet gewoon niet zakelijk naar een caravan kijken, maar met gevoel. Dan heb je direct ook je antwoord.
Een caravan is cijfermatig natuurlijk een waardeloze investering. Gevoelsmatig staat het bij mij in de top 3 van zaken waar ik het aller gelukkigste van word.

Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Doortje62 » zo 19 sep 2021 22:55

Wij hebben bewust - een kleinere lichtere caravan gekocht (max. 1200kg)
Vorige caravan was max. 1600 kg
Huidige Kuga/TDCI (2100 trekvermogen) gaan we eerstdaags vervangen door een benzine-exemplaar en dat wordt
dan waarschijnlijk een semi-klassieker die 1200 mag trekken.
Onze KUGA heeft emissiecode 4, en we merken dat er al veel steden zijn, waar we niet/nauwelijks meer
in mogen en dat gezeur worden we helemaal zat !

Voor dagelijks gebruik gebruik hebben we een Panda - zuinig en toch ook veelzijdig in gebruik.
We hopen met deze veranderingen in ons wagenpark, al een beetje op de toekomst voorbereid te zijn.

Hydrofoor
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 6 sep 2021 13:26

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Hydrofoor » ma 27 sep 2021 20:55

Inmiddels hebben we besloten een Eriba Feeling 442 aan te schaffen. Veel comfort, niet te zwaar, niet te breed en te hoog. Kortom wat luchtweerstand en te trekken gewicht relatief gunstig, maar ook met veel comfort, zoals een riant vast bed en een mover.
Met jullie reacties kon de knoop wat makkelijker doorgehakt worden.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Aviva » ma 27 sep 2021 22:21

Van harte gefeliciteerd met de aanschaf van deze prachtige caravan! Veel kampeerplezier ermee gewenst


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Wie-niets » di 28 sep 2021 16:05

Gefeliciteerd, geen verkeerde keuze alles overwegende en veel plezier ermee. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Morgoth » di 28 sep 2021 16:34

Gefeliciteerd. Leuke caravan!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door PD » di 28 sep 2021 20:35

Morgoth schreef:
zo 12 sep 2021 23:13
Ik sta op.dit moment in de Auvergne. Het valt met al.een tijdje op dat ik steeds meer nieuwe hefdak caravans zie op de camping. Wellicht alvast voor de toekomst?
Ik zie steeds meer nieuwe tandemassers.... waarschijnlijk zien we allemaal vooral waarin we geïnteresseerd zijn knipoog.gif

In de caravanverkopen van nieuwe caravans zie je een forse toename van het aandeel voor Fendt; dat zijn vooral wat zwaardere caravans op vergelijkbare lengtes dus ik schat in dat de meeste caravankopers er echt nog niet mee bezig zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Morgoth » di 28 sep 2021 20:51

[re.gif]
Dat zou kunnen. Maar ik denk dat de doelgroep voor kleine hefdakcaravans doorgaans in andere campings is geïnteresseerd dan de doelgroep voor grote tandemassers.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Jan van Vijven » di 28 sep 2021 21:23

Doelgroep… waar wil je bij horen???
Wat een onzin over tandemassers of hefdaken, ik koop wat ik vandaag leuk vind en wat een ander van mijn keuze vind is totaal niet interessant.
Sommige zweren vandaag bij hobby en vinden Fendt niks en morgen andersom…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Fendy user
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 okt 2019 10:33

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Fendy user » di 19 okt 2021 15:23

Afgelopen seizoen zijn er significant meer caravans en campers verkocht dan de jaren voorheen. Apart dat sommige (aspirant) kopers zich laten afschrikken door toekomstige ontwikkelingen. Een paar voorbeelden: diesel wordt straks een brandstof in Nederland die steeds meer in het verdomhoekje raakt, moeten nu alle camperbeziiers daarvan in de stress schieten? Veel nieuwe auto's komen vanwege de strenge WLTP wetgeving met gedownsizde motoren, een gemiddelde caravan trekken wordt daardoor steeds beperkter! Daarnaast zie je, vvoral dit jaar, een enorme toename van import auto's uit Duitsland, en dan vooral de grotere merken. Hiermee zeggend dat doemdenkers onnodig "apen en beren" op de weg zien, iets wat zich vanzelf de komende jaren oplost. Zowel campers als caravans blijven populair, de fossiele brandstof voertuigen zijn de komende 15 jaar volop in beweging, angst voor dit soort ontwikkelingen is daarom totaal onnodig...! thumbup.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Investering in caravan verstandig met komst elektrische auto's?

Bericht door Jaap van Duijn » di 19 okt 2021 16:03

@TS,

Alles wat je koopt betaal je zelf.
Alles wat je hebt en gebruikt word minder waard - gaat van jouw investering af.
Alles wat je hebt verdient nu en straks een / iemand anders wat aan.
Dus verstandig, net wat je er zelf van vind.
Het is recreatie en dat kost.
Huisje hier op 't strand 1000.= per midweek of weekeind zeg het maar.

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”