Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Joostg
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 feb 2017 20:26

Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Joostg » wo 25 aug 2021 15:18

Hi!

Ik hoop hier wat tekst en uitleg te vinden. 15 september krijgen wij onze nieuwe caravan (fendt Saphir 495 sfb). Ik wil deze nu verzekeren maar loop tegen flinke verschillen aan.

Aveco (Volledig Casco: 5 jaar nieuwaarde, daarna 3 jaar 1,5% per maand,2500 inventaris gratis meeverzekerd)
- Bij opgeven vragen ze naar de complete aanschafwaarde inclusief accesoires en voortent (in ons geval +/- 31k)
- Premie is 73 euro per maand. 13 euro extra per maand omdat onze caravan geen hagelbestendig dak heeft (niet standaard bij fendt voor zover ik weet).

Ohra (vorm van verzekering is me onduidelijk, ik vermoed ook volledig casco:
- 5 jaar nieuwaarde voor 125% (waarom 125% is me onduidelijk). Daarna dagwaarde (ligt momenteel niet veel lager dan nieuwwaarde dus hoe erg is dat?)
- Premie is 45,38 voor de caravan + 4,25 voor de luifel + 1,67 voor de inventaris (1000 euro) = Totaal 51,30
- Worden voor zover ik kan zien geen vragen gesteld over hagelbestendig dak
- Verplichte goedgekeurde wielklem, heb ik bij aveco niks over gehoord

Kortom, zo op het oog lijken het me (zeker de eerste 5 jaar) redelijk vergelijkbare verzekeringen, het prijsverschil is echter aanzienlijk (260 euro per jaar). Dat moet ergens inzitten, maar ik zie niet zo 123 waar.

Ik hoop op wat tips inzake bovenstaande :). Mochten er nog andere verzekeringen zijn die ik moet bekijken hoor ik het uiteraard graag!

Alvast bedankt!
Sleurhut: Fendt 495 SFB 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Chris » wo 25 aug 2021 15:34

Shop ook eens bij de ANWB...
En let dan op dat je als 1e bezitter de gegevens invoert.
Beetje spelen met getallen is dan ook slim om te kijken wat er gebeurt met de premie.
Scheelde bij mij ook aanzienlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door workel » wo 25 aug 2021 16:32

[re.gif]

Heb begin dit jaar voor onze nieuwe Knaus hef zelfde vast gesteld tussen Aveco en Ohra. Aangezien ik verwacht geen 5 jaar met de caravan te doen gekozen voor NH1816, was in voor ons in combi deal aantrekkelijk, had anders voor Ohra gekozen.

Verschil wat ik gevonden heb is dat Aveco disselslot en wielslot eist en Ohra alleen een disselslot, uiteraard beiden SCM goedgekeurd.

Let wel onze Knaus heeft een hagelbestendig dak, dat heeft premie voordeel voor ons.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Ron » wo 25 aug 2021 17:59

[re.gif]
Aveco
Wielklem of disselslot
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door PD » wo 25 aug 2021 18:11

workel schreef:
wo 25 aug 2021 16:32
Verschil wat ik gevonden heb is dat Aveco disselslot en wielslot eist....
Aveco eist ook bij onze verzekerde waarde van 52k€ slechts één slot.
We hebben met de vorige caravan een schadegevalletje gehad (gaatje in de eettafel) en dat werd door Aveco probleemloos vergoed.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

workel

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door workel » wo 25 aug 2021 19:34

ronk schreef:
wo 25 aug 2021 17:59
[re.gif]
Aveco
Wielklem of disselslot
Algemene voorwaarden artikel 24 bij Aveco staat dissel en/of wielslot, heb tijdens de premie berekening jan. jl. navraag over gedaan en voor ons gaf men per e-mail aan dat beiden wenselijk is mits SCM goedgekeurd.

RDDR
Berichten: 2787
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door RDDR » wo 25 aug 2021 20:05

Hier een zeer tevreden Ohra gebruiker voor caravan, auto en motor.
Zeer vriendelijk geholpen, duidelijke app en snel antwoord op vragen via Whatsapp.

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wally
Berichten: 1272
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Wally » wo 25 aug 2021 20:15

Hebben we het hier over een caravan van 10, 20, 30 euro of meer?

Frans

Joostg
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 feb 2017 20:26

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Joostg » wo 25 aug 2021 20:49

30k
Sleurhut: Fendt 495 SFB 2021

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door VIP » do 26 aug 2021 09:46

workel schreef:
wo 25 aug 2021 19:34
ronk schreef:
wo 25 aug 2021 17:59
[re.gif]
Aveco
Wielklem of disselslot
Algemene voorwaarden artikel 24 bij Aveco staat dissel en/of wielslot, heb tijdens de premie berekening jan. jl. navraag over gedaan en voor ons gaf men per e-mail aan dat beiden wenselijk is mits SCM goedgekeurd.

Hier ook nagevraagd bij Aveco en 1 slot voldoende.
Porsche + Tabbert

workel

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door workel » do 26 aug 2021 11:56

[re.gif]
Blijft bijzonder, bij ons 2 per mail bevestig en bij Vip 1, neemt niet weg dat wij niet voor Aveco hebben gekozen, zitten bij NH1816 icm combi polis.

Succes met het zoeken naar een geschikte caravan verzekering.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Daphne » ma 30 aug 2021 13:27

Joostg schreef:
wo 25 aug 2021 15:18
Ohra (vorm van verzekering is me onduidelijk, ik vermoed ook volledig casco:
- 5 jaar nieuwaarde voor 125% (waarom 125% is me onduidelijk). Daarna dagwaarde (ligt momenteel niet veel lager dan nieuwwaarde dus hoe erg is dat?)
- Premie is 45,38 voor de caravan + 4,25 voor de luifel + 1,67 voor de inventaris (1000 euro) = Totaal 51,30
- Worden voor zover ik kan zien geen vragen gesteld over hagelbestendig dak
- Verplichte goedgekeurde wielklem, heb ik bij aveco niks over gehoord

Kortom, zo op het oog lijken het me (zeker de eerste 5 jaar) redelijk vergelijkbare verzekeringen, het prijsverschil is echter aanzienlijk (260 euro per jaar). Dat moet ergens inzitten, maar ik zie niet zo 123 waar.
Ik ben vanochtend weer eens verder gegaan met het vergelijken van de verschillende polisvoorwaarden.
Het maximum van 125% bij Ohra heeft te maken met het elk jaar duurder worden van de caravans, dus als je na 3 jaar een vervangende nieuwe moet kopen, dan kan dat door de opslag.
Bij Ohra ben ik wel een bijzondere uitsluiting tegengekomen, wat voor ons een reden is om deze verzekering niet af te sluiten:

U bent ook niet verzekerd voor:
13. krassen, schrammen en/of deuken die ontstaan terwijl u de caravan gebruikt. Deze beschadigingen zijn wel
verzekerd als deze tegelijkertijd zijn ontstaan met een andere schade die wel verzekerd is;


Ik denk toch maar bij AVECO te blijven, ook al moeten we heel veel meer gaan betalen voor de nieuwe caravan. ANWB is alleen het eerste jaar goedkoper, daarna scheelt het niet veel meer. Univé heeft veel te dwingende voorwaarden op gebied van onderhoud, waar wij wel aan voldoen, maar zo dwingend geeft al het gevoel geen prettige verzekeraar te zijn.

Dat we bij AVECO veel meer moeten gaan betalen komt omdat we geen hagelbestendig dak meer hebben en dat de nieuwwaarde van de nieuwe caravan een stuk hoger ligt. Tja, gevolg van de gemaakte keuzes.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Cocoon » di 31 aug 2021 23:02

workel schreef:
ronk schreef:
wo 25 aug 2021 17:59
[re.gif]
Aveco
Wielklem of disselslot
Algemene voorwaarden artikel 24 bij Aveco staat dissel en/of wielslot, heb tijdens de premie berekening jan. jl. navraag over gedaan en voor ons gaf men per e-mail aan dat beiden wenselijk is mits SCM goedgekeurd.
Dat woord “wenselijk” dat klinkt toch wel erg vrijblijvend.
Is toch niet hetzelfde als “verplicht”?
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Michel-AH
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 17:09

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Michel-AH » di 31 aug 2021 23:21

Bij OHRA hoef je niet speciaal een hagelbestendig dak te hebben, terwijl andere verzekeringen net doen alsof je 75% korting op de module 'hagel' krijgt als je Fendt een hagelbestendig dak hebt (wat bijna geen een Fendt heeft), maar uiteindelijk gaat het om de premie onderaan de streep en OHRA was voordelig en had goede voorwaarden vond ik.
Dethleffs C'Joy 2022 + Model Y RWD

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Daphne » do 2 sep 2021 16:00

[re.gif]

Er zijn meer caravans dan Fendt knipoog.gif Er zijn ook merken die standaard een hagelbestendiger dak hebben en dan scheelt het echt wel bij andere verzekeraars.

En goede voorwaarden bij OHRA? Ik vind van niet. OHRA sluit kleine krassen of deukjes die je tijdens gebruik van de caravan maakt uit. Ik snap dat de verzekering dan goedkoper is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2787
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door RDDR » do 2 sep 2021 16:08

[re.gif]

Ik ben dat laatste niet met je eens. Ze hebben prima voorwaarden en inderdaad de uitsluiting om kleine krasjes en deukjes die je min of meer als gebruikssporen kan zien. Nu ben ik een persoon wat zeer weinig claimt. Een klein krasje ergens ga ik nooit claimen en ook niet laten maken. Daarmee past deze verzekering mij uitstekend. Ik betaal niet voor zaken die ik nooit zal claimen.

Verder altijd zeer netjes te woord gestaan daar en duidelijke, heldere antwoorden. Ook via WhatsApp. Ik kan ze dan ook zeker aanbevelen als je kan leven met de uitsluiting die al eens genoemd is. Wat je bij een andere verzekering, na aftrek van je eigen risico daadwerkelijk betaald krijg, moet je ook maar afwachten.

Ik heb 1 keer onderweg hagelschade gehad aan mijn Eriba en toenmalige auto. De auto verzekerd bij Promovendum en geen enkel probleem mee gehad. De caravan bij Centraal Beheer Achmea en de ene fout na de andere daar. Nooit fatsoenlijk opgelost. Daardoor alles weggehaald bij de Achmea groep.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door willianv » do 2 sep 2021 16:13

Ook maar eens gekeken wat de 'nieuwe' caravan bij Aveco aan premie kost. Was best even schrikken...

Voorheen bij Centraal Beheer gezeten, maar ook die zijn behoorlijk in prijs gestegen met de premie.

Over Aveco hoor ik wel veel goede verhalen.

Ach, heb nog heel de avond om te denken waar ik de verzekering afsluit.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Daphne » do 2 sep 2021 16:17

[re.gif]
[re.gif]
Daarom schrijf ik, ik vind van niet. Een ongelukje is zo gebeurd, en ik wil graag de keuze hebben om het te laten maken en daar betalen we dan ook voor, dus voor ons geen OHRA. De Knaus heeft ook enkele putjes die we niet hebben laten repareren, maar 1 deukje door eigen schuld tijdens gebruik wel laten maken.
Maar ze zijn bij OHRA wel duidelijk. Geen verborgen regeltjes, gewoon duidelijk! thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door willianv » do 2 sep 2021 16:25

Bij Ohra verzekeren ze alleen caravans tot een nieuwwaarde van 35k. Eventuele opties moeten binnen dit bedrag vallen.

Niet iedereen kan hier dus een verzekering afsluiten.

Over het algemeen zeer tevreden over Ohra, heb er de zorgpolissen lopen en voorheen ook de auto- en motorpolis.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Michel-AH
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 17:09

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Michel-AH » do 2 sep 2021 18:17

Daphne schreef:
do 2 sep 2021 16:00
[re.gif]

Er zijn meer caravans dan Fendt knipoog.gif Er zijn ook merken die standaard een hagelbestendiger dak hebben en dan scheelt het echt wel bij andere verzekeraars.

Die opmerking snap ik niet helemaal. Het ging om het feit dat een andere verzekeraar korting geeft op iets wat bij OHRA blijkbaar standaard is. Als men de verzekering eerst 50 euro duurder maakt en vervolgens 40 euro korting geeft omdat je een hagelbestendig dak hebt dan voel ik me al bekocht. Dan heeft dan m.i. niks te maken met het merk.
Dethleffs C'Joy 2022 + Model Y RWD

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Daphne » do 2 sep 2021 18:27

[re.gif]

Ik heb jouw bericht verkeerd begrepen knipoog.gif Je hebt gelijk, en als je het niet erg vindt dat kleine zelfgemaakte deukjes en krasjes niet verzekerd zijn, een prima voordelige verzekering thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Michel-AH
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 17:09

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Michel-AH » do 2 sep 2021 18:29

[re.gif] dat is dan weer het voordeel van hamerslag, die kleine deukjes zie je niet mrgreen.gif
Dethleffs C'Joy 2022 + Model Y RWD

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door rutgerg » vr 3 sep 2021 07:10

[re.gif] [re.gif] ik ben bij ohra verzekerd met de caravan maar een deukje door een tentstok die er tegenaan is gevallen was gewoon verzekerd. Denk dat dit artikel net zo min toegepast zal worden als dat artikel over waardevermindering in de polis van vele andere verzekeraars.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Joostg
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 feb 2017 20:26

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Joostg » vr 3 sep 2021 07:56

Wij hebben contact gehad met OHRA. Volgens hun uitleg is alles verzekerd mits de caravan aangekoppeld is. Indien afgekoppeld enkel onheil van buiten. Voor ons voldoende. Scheelt 250 euro per jaar tov aveco. Daar kan ik tzt wel een krasje voor laten repareren mocht ik dat willen. Wij hebben dus de polis bij OHRA afgesloten. Dank voor alle tips, fijn dat hier zo wordt meegedacht!
Sleurhut: Fendt 495 SFB 2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies inzake verzekering (Ohra/Aveco)

Bericht door Daphne » vr 3 sep 2021 08:18

[re.gif]

Prima toch als je bewust hier een keuze in kunt maken. In het verleden werden caravanbezitters wel eens geconfronteerd met de kleine lettertjes of de paarse krokodil.

Wij hebben besloten om bij Aveco te blijven. Het is een nieuwe caravan, een tafelblad vervangen vanwege een deukje in de tafel kost je zomaar €1200. Een deukje inclusief spuiten tegen de €1000 (gladde beplating, bij hamerslag wordt het meer) Nu zul je het zonder de verzekering vast goedkoper kunnen laten doen en een gat in een tafelblad bijna onzichtbaar laten vullen. Maar die trubbels willen we niet, dan betalen we maar meer.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”