Caravan buiten stallen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Erwin1987 » di 31 aug 2021 11:52

Re:

Volgens mij is die 123 biologisch bijna helemaal afbreekbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Mariette » di 31 aug 2021 12:10

Nee, die renigingsmiddelen zijn zeker niet biologisch afbreekbaar. Dat geldt helemaal voor de middelen waar 'was' is aan toegevoegd. Vaak zijn dat PFAS houdende stoffen en dat is heel erg kwalijk als dat in het grondwater terecht komt.

Dus het is beter de caravan en/of auto niet meer voor de deur te wassen.

Leesvoer: https://www.milieucentraal.nl/duurzaam- ... onderhoud/ en https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... aat-wassen. Langzaam maar zeker komen overheden in actie tegen het autowassen voor de deur, zie https://dvhn.nl/drenthe/Provincie-Drent ... 50104.html

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Caravan buiten stallen

Bericht door Erwin1987 » di 31 aug 2021 12:18

Afbeelding

Overigens ga ik nooit door de wasstraat de auto is niet helemaal schoon en zit onder waskrassen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Mariette » di 31 aug 2021 12:23

Dat is informatie van De Wit in Schijndel en is pertinent onjuist. Op de website van 123 wordt nergens een claim gemaakt dat het middel biologisch afbreekbaar zou zijn. Ik kan me herinneren dat in het verleden iets degelijks als 'biologisch afbreekbaar' op de verpakking van 123 heeft gestaan maar dat is in ieder geval nu een loze kreet. Kijk hier eens https://keurmerkenwijzer.nl/overzicht/s ... kmiddelen/

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Erwin1987 » di 31 aug 2021 12:30

Re:

Klopt inderdaad, alleen bij de velgenreiniger overigens werd dit in Winterswijk ook vermeld toen ik het kocht een paar jaar geleden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door PD » di 31 aug 2021 15:31

Mariette schreef:
di 31 aug 2021 11:46
Ik hoop dat dit snel in NL ook wordt verboden.
Ik niet knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Mariette » di 31 aug 2021 15:37

PD schreef:
di 31 aug 2021 15:31
Ik niet knipoog.gif
Met jouw 'vermaak' vervuil je de omgeving terwijl het erg makkelijk anders kan.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Paul Vingerhoets » di 31 aug 2021 16:04

Nou ik was hem ook gewoon op de inrit die gaat er wel mooi van blinken whistle.gif

Er zijn maar weinig wasboxen waar een caravan in kan en dan moet je het ook maar doen met de middelen die ze daar ter beschikking stellen meestal betaald ook nog,
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravan buiten stallen

Bericht door Jan van Vijven » di 31 aug 2021 17:07

Zolang we caravan sleuren met extra milieu vervuilend verbruik goed praten zal dat wassen ook niet veel kwaad kunnen.

Btw: ik pomp mijn eigen “vieze” grondwater weer op om te sproeien en alles groeit gezond verder. :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Mariette » di 31 aug 2021 18:33

Wat een zeldzaam domme opmerking is dit. Het rijden met de caravan en dito vervuiling heeft niets te maken met de vervuiling die ontstaat door het wassen met schoonmaakmiddelen die in het grondwater of oppervlakte water terecht komt.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Gemineye » di 31 aug 2021 18:47

Bij ons in de wijk hebben we zelfs een gescheiden riool, dan is het zeker nog kwalijker. Water wat in de put gaat, komt rechtstreeks in het oppervlakte water. Onze drainage zit daar bv ook op aangesloten, evenals de goten van de woning.

Maar de afvoer van toilet en keuken en badkamer e.d. gaan naar de vuil water afvoer. Die gaat richting de zuivering.

Caravan wassen op de oprit is daar zeker niet toegestaan tegenwoordig.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravan buiten stallen

Bericht door Jan van Vijven » di 31 aug 2021 19:37

Mariette schreef:Wat een zeldzaam domme opmerking is dit. Het rijden met de caravan en dito vervuiling heeft niets te maken met de vervuiling die ontstaat door het wassen met schoonmaakmiddelen die in het grondwater of oppervlakte water terecht komt.
Klopt, maar als je groen wilt zijn moet je niet alleen in je eigen straatje babbelen… dom energie verbruiken omdat je op vakantie moet is dan ook niet slim.
Je uitstoot komt ook in het grondwater!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Mariette » wo 1 sep 2021 10:24

Jan, je hebt de mogelijkheid je gedrag te veranderen op een heel eenvoudige manier wat meteen een positief effect heeft op je directe leefomgeving. Je bagatelliseert de discussie door met argumenten te komen die geen enkel causaal verband hebben met het 'wassen van de caravan voor de deur' of doe je hetzelfde als je bij de huisarts bent of iemand anders die je welgemeend advies geeft?

Maar goed, voor mensen die de caravan voor de deur blijven wassen is blijkbaar een dwingende APV de enige oplossing. Het is toch veel prettiger als zo’n APV niet nodig is en eenieder begrijpt dat het anders kan?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravan buiten stallen

Bericht door Jan van Vijven » wo 1 sep 2021 10:59

Eigenlijk wil ik helemaal niet bagataliseren of discussiëren over het milieu, ik was mijn hele leven auto’s, caravans, schepen, ramen van m’n huis, enz. met water en zeep en constateer (ondanks dit) dat de laatste decennia de waterkwaliteit in de rivieren toch stukken verbeterd is.

Eigenlijk wordt ik een beetje moe van het feit dat elke “normale” bezigheid tegenwoordig door een vergrootglas bekeken moet worden of het wel verantwoord is. In mijn opinie draaien we een beetje door! Daarom reageer ik vaak met een glimlach op dat groene gedoe wat vaak gebezigd wordt met een wijsvinger…. Maak je niet druk om mij, ik ben niet meer te redden! Of toch wel? Wij plaatsen over de hele wereld windmolens, goed bezig toch? Maar eigenlijk doe ik dat voor mijn eigen portemonnee


On topic: wij hadden jaren de caravan buiten staan zonder kleed, voor vertrek even wassen en de boel was weer als nieuw. Nooit enig negatiefs ervaren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door mrbullmastiff » wo 1 sep 2021 11:13

Wederom een topic wat gekaapt wordt omdat iemand anderen zijn of haar wens op wil dringen.

Ik was mijn auto, caravan of wat dan ook waar en wanneer ik het wil. Zoals ik ook spuit tegen onkruid of ongedierte als ik dat nodig vind.

Laat al die wereldverbeteraars beginnen bij zich zelf. Het plaatsen van berichten op een forum kost ook energie en draagt daarmee bij aan onnodige uitstoot.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Mariette » wo 1 sep 2021 11:16

Jan, ik voel met je mee. Je bent idd niet meer te redden. Ach, wat maakt het uit met die schoonmaakmiddelen. Een beetje PFAS hier, een beetje daar. Het zit tegenwoordig ook in vis maar vis eten is gezond dus zal PFAS het ook wel zijn, toch? scratch.gif

TFJ

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door TFJ » wo 1 sep 2021 12:01

Er zijn toch legio shampoo en foam producten die claimen biologisch afbreekbaar te zijn. Dus als je die gebruikt moet het goed zijn toch?

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Mariette » wo 1 sep 2021 12:07

TFJ schreef:
wo 1 sep 2021 12:01
Er zijn toch legio shampoo en foam producten die claimen biologisch afbreekbaar te zijn. Dus als je die gebruikt moet het goed zijn toch?
Dat zou heel fijn zijn want dan kunnen diegene die er plezier aan beleven, zonder bedenkingen, de caravan voor de deur wassen. Ik begrijp heel goed dat het fijn is op deze manier bezig te zijn met voorbereidingen voor de vakantie.

Welke merken zijn dat? Ik heb ze niet kunnen vinden en diegene die claimen het te zijn bleken het achteraf niet te zijn volgens https://keurmerkenwijzer.nl/overzicht/s ... kmiddelen/

TFJ

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door TFJ » wo 1 sep 2021 12:14

Zo maar eentje
http://www.cleanworld-webshop.nl/Car-Cl ... utoshampoo
Car Clean is een zeer krachtige, geconcentreerde en water verdunbare autoshampoo op basis van natuurlijke en volledig biologisch afbreekbare oppervlakteactieve bestanddelen met toevoeging van diverse hoogwaardige waxen. Car Clean is geschikt voor gebruik op auto’s, motoren, vrachtwagens, bussen, vliegtuigen en diverse andere voertuigen. .

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Mariette » wo 1 sep 2021 12:21

Car Clean voldoet aan geen enkel officieel kenmerk zoals je hier kunt zien https://keurmerkenwijzer.nl/overzicht/s ... kmiddelen/. Het is dus helaas niet ok en een melding bij de reclame code commissie waardig. Het logo wat ze gebruiken is een eigen verzinsel en een loze kreet.

Michel-AH
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 7 aug 2019 17:09

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Michel-AH » wo 1 sep 2021 12:28

Dit gaat al een tijdje niet meer over het onderwerp van TS. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de voor- en nadelen van het buiten stallen. Kunnen we het daar weer over hebben ?
Dethleffs C'Joy 2022 + Model Y RWD

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Jaap van Duijn » wo 1 sep 2021 12:55

@TS,

Doordat ik in de garage even meer ruimte nodig heb voor een bouw en restauratie project, staat de caravan buiten in "weer en wind".
Wij zelf gaan met de camper en zelfs soms (nostalgie) met de caravan en de Dochter gebruikt de caravan het is "haar "unit.
Zie de foto, staat nu 10maanden buiten en ja dak word wat groen.
Volgende maand weer naar binnen en maak ik deze schoon zoals de heren voor mij met 1-2-3.
Omdat het al een oudere is moet ik niet te geweldig zijn, de verf gaat wat krijten als dat zo heet.
Maar verder een enkel min punt deze maanden gehad.
Dus na 10maanden geen bezwaren, ik kan niet zeggen voor jaren, maar in de late 70-er stond onze Burstner ook hele jaar buiten (geen bomen).
En hebben we nooit geen narigheid gehad of onthouden na zo een lange tijd :)
Ook de 1e Swift stond altijd buiten tot 2008, toen in garage, en ook geen ellende.

groet Jaap
Bijlagen
caravan.JPG
caravan.JPG (15.35 KiB) 1037 keer bekeken

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Ab » wo 1 sep 2021 14:08

Nog effe dan..
Het beste ontvettings en schonmaakmiddel wat ik ooit ben tegengekomen wordt gemaakt van sinaasappelschillen.
Daar staat ook niks op zo ver ik weet.
Kan Mariette ook weer rustig slapen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Mariette » wo 1 sep 2021 14:26

Ab, wat is dat? Klinkt erg lekker

Gouranga
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 11 okt 2017 21:50

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Gouranga » zo 31 okt 2021 22:52

Iemand van jullie bekend met zulke daken: [image]https://www.devoortgang.nl/images/Beschermdak-400-7.jpg[/image]
Met de steeds meer opkomende hagelbuien whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”