Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Dit is de Adria Alpina 663HT, een caravan met een keuken voorin, middenzit, dwarsgeplaatst Frans bed en een badkamer over de volledige breedte. Als de meisjes niet meer meegaan (2030.... ) dan is dit onze ideale caravan.
Echter, zo'n kopkeuken zorgt voor veel gewicht aan de voorzijde. Nu snap ik dat is prettig, maar daar zijn ook grenzen aan. De kogeldruk wordt er lekker hoog van, maar die is nu bij mij al 100kg en dat gaat hier al snel richting de 140kg schat ik zo in.
Het aardige is dat de 663HT, zoals je al op de foto's ziet, er in twee versies is: met enkel- en (als optie) met tandemas. Het enige verschil is het maximale laadvermogen.
Hoe zit dat bij de tandem, hoe werkt het dan met de kogeldruk? Is dan een gewichtsverdeling belangrijk?
Echter, zo'n kopkeuken zorgt voor veel gewicht aan de voorzijde. Nu snap ik dat is prettig, maar daar zijn ook grenzen aan. De kogeldruk wordt er lekker hoog van, maar die is nu bij mij al 100kg en dat gaat hier al snel richting de 140kg schat ik zo in.
Het aardige is dat de 663HT, zoals je al op de foto's ziet, er in twee versies is: met enkel- en (als optie) met tandemas. Het enige verschil is het maximale laadvermogen.
Hoe zit dat bij de tandem, hoe werkt het dan met de kogeldruk? Is dan een gewichtsverdeling belangrijk?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Bij een tandemasser is de kogeldruk echt veel minder kritisch dan bij een enkelasser. Met onze 2 ton's enkelasser had ik echt 100 kg kogeldruk nodig voor een rustige combi maar met de tandemasser rijden we vaak met slechts 50-60 kg kogeldruk omdat we die eenvoudigweg niet hoger krijgen.... desondanks een zeer stabiele combi bij snelheden tot ca. 110 km/h.
In het Duitse CC&C van september staat een mooi en uitgebreid artikel (9 pagina's) over deze Adria tandem
Indien gewenst, stuur ik je het magazine wel op, na lezen gooi ik ze normaliter toch weg.
De Adria scoort goed:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Dankje PD!
Ik heb ook CC&C en heb "Angriff in der Oberklasse" al verslonden
Al zeg ik er direct bij, voor 43K (komt nog airco, mover en voortent bij) zijn er veel meer héél mooie caravans te koop
Overigens mijn caravangarage wordt inwendig 960cm, dus dat past
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
In de Oberklasse valt dat echt tegen hoor
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Het zijn niet mijn woorden
Maar een Alpia vergelijken met een Sprite, Hobby Prestige en Kabe Imperial 600 lijkt me wat willekeurige caravans aanwijzen...
Maar een Alpia vergelijken met een Sprite, Hobby Prestige en Kabe Imperial 600 lijkt me wat willekeurige caravans aanwijzen...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Ik vond dat ook wel erg merkwaardig...... een Hobby Prestige en een Sprite Cruzer in dit rijtje.... In de Top10 komen ze alvast niet voor
Puur op prijs dus... en het max wat deze merken te bieden hebben.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Nummer zes kost dat ook, zonder mover wel incl. dakairco die wij perse niet wilde hebben!Conradi schreef:
Dankje PD!
Ik heb ook CC&C en heb "Angriff in der Oberklasse" al verslonden
Al zeg ik er direct bij, voor 43K (komt nog airco, mover en voortent bij) zijn er veel meer héél mooie caravans te koop
Overigens mijn caravangarage wordt inwendig 960cm, dus dat past
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Ja Jan dat bedoel ik maar. Adria bevalt me prima en we hebben een hele fijne caravan. Maar voor dat geld zijn er vast veel meer fijne caravans te vinden denk ik dan.
Om nog even bij het Duits te blijven, Die Qual der Wahl
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Zeker weten, de keuze is reuze.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
De nummer 1 in dat lijstje is wel interessant
Porsche + Tabbert
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Conradi schreef: ↑za 14 aug 2021 16:51Dit is de Adria Alpina 663HT, een caravan met een keuken voorin, middenzit, dwarsgeplaatst Frans bed en een badkamer over de volledige breedte. Als de meisjes niet meer meegaan (2030.... ) dan is dit onze ideale caravan.
Echter, zo'n kopkeuken zorgt voor veel gewicht aan de voorzijde. Nu snap ik dat is prettig, maar daar zijn ook grenzen aan. De kogeldruk wordt er lekker hoog van, maar die is nu bij mij al 100kg en dat gaat hier al snel richting de 140kg schat ik zo in.
Het aardige is dat de 663HT, zoals je al op de foto's ziet, er in twee versies is: met enkel- en (als optie) met tandemas. Het enige verschil is het maximale laadvermogen.
Hoe zit dat bij de tandem, hoe werkt het dan met de kogeldruk? Is dan een gewichtsverdeling belangrijk?
Wat ook van belang is bij de kopkeuken is hoe ver de assen onder de caravan zitten.
Bij tandems verschilt dit wel eens.
Dit kun je aan de zijkant van de opbouw duidelijk zien. (Ik heb het hier over Europese caravans en niet over Amerikaanse).
BV hart tandemstel op:
50-50
55-45
45-55
Porsche + Tabbert
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
Klopt, maar zoals je weet kwamen we daar niet uit qua prijs. Ach waar praat ik over, ik heb helemaal geen caravan meerVIP schreef:De nummer 1 in dat lijstje is wel interessant
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
@Conradi, heb je het nieuwe model in het echt gezien? Zo ja, wat vind je ervan?
Betreffende de indeling met een kopkeuken. Ook wij vinden het een prachtige indeling, maar denk dat je zorgen over hoge kogeldruk terecht zijn. Naast het gewicht van de keuken, koelkast en oven ligt er ook nog eens al het bestek, pannen en servies. Dit zal dan toch gecompenseerd moeten worden door het queensbed en kasten achterin vol te laden. Denk dat de tandemasser voor deze indeling dan de beste keuze zou zijn. Tenzij je de caravan het hele jaar op een vaste plek neerzet.
Betreffende de indeling met een kopkeuken. Ook wij vinden het een prachtige indeling, maar denk dat je zorgen over hoge kogeldruk terecht zijn. Naast het gewicht van de keuken, koelkast en oven ligt er ook nog eens al het bestek, pannen en servies. Dit zal dan toch gecompenseerd moeten worden door het queensbed en kasten achterin vol te laden. Denk dat de tandemasser voor deze indeling dan de beste keuze zou zijn. Tenzij je de caravan het hele jaar op een vaste plek neerzet.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Gewichtsverdeling enkel- versus tandemas
De 663HT hebben we al een paar keer gezien, o.a. twee jaar gelden op de beurs in Düsseldorf. De 2022-versie nog nuet, maar die staat bij een Adria-dealer waar ik regelmatig in de buurt kom
Ik ben het helemaal eens met je zorgen rond de gewichtsverdeling, daarom heb ik dit draadje ook geopend. In onze huidige 613 is al het gewicht op/rond de as geplaatst en die ligt als het bekende blok op de weg. Dat is bij de 663HT inderdaad anders, want ook ik zie geen mogelijkheden om de kogeldruk echt terug te dringen. Daarnaast, en dat is ook zo voor de tandem, door het naar voren plaatsen van het gewicht neemt ook het giermoment toe en dus de kans op slingeren. Daar waarschuwt het Duitse blad ook voor.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine