Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36179
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Chris » wo 18 aug 2021 22:52

Back to the question...

Tuurlijk kan je zonder...
Iedereen is zo'n beetje zonder deze heerlijke gadgets begonnen.
Ik heb ook jarenlang aan m'n hut lopen sjorren...en liggen zweten in warme nachten.
Maar ja..
Het zijn hebbedingetjes...en erg prettig om te hebben.

Begin basic en bouw op.
Deze gadgets zijn uitstekend later toe te voegen.
Dingen als vloerverwarming zijn dat veel minder eenvoudig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

marcel8
Berichten: 27
Lid geworden op: za 9 jul 2016 20:04

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door marcel8 » do 19 aug 2021 12:25

iedereen heeft zijn eigen voorkeur . wij zijn net terug uit kroatie en hebben geen airco. 2 nachten heb ik er serieus over gedacht hem aan teschaffen . maar met open ramen slaap ik eigenlijk prima . wat mover betreft is het ook belangrijk .hoe goed je achteruit kan rijden met een caravan ! ik zelf kan dat eigelijk prima maar heb een jaar of 5 geleden gekozen voor een mover .en wil hem niet meer missen . niet altijd is iedereen even behulpzaam om je tehelpen met duwen en trekken . wat de auto betreft ook in een lagere versnelling kom je heus wel boven . heb zelf jaren lang met 125 pk naar t zuiden gereden met 1500 kg aan de haak . en altijd aan gekomen .

succes met je keuze
lmc 555 audi a6 2.7 tdi

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18968
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Hobby Linka » do 19 aug 2021 12:48

Ik heb beide, een airco en een mover. Beide achteraf ingebouwd.

De caravan is van 2007. Toen we eind mei 2011 in Oostenrijk stonden hadden we super mooi weer. Onze hond had het best wel moeilijk met de warmte en hebben toen besloten om een airco in te laten bouwen. Nog nooit spijt van gehad. In Nederland kan je zonder, maar in Spanje was/is het voor ons ook wel lekker. Zeker als je rustig wil slapen.

De mover hebben we bij toeval in 2015 van een forumlid over kunnen nemen. Ook nooit spijt van gehad.


En het heeft zo ook zijn voordeel. Door het plaatsen van de airco en mover is het gewicht van de caravan omhoog gegaan. Daardoor zijn we drastisch door de spullen heen gegaan die we voordien altijd mee sleepte. Alles wat er toen uit is gegaan hebben we eerlijk gezegd nog nooit gemist.

Een puntje van aandacht. Door de airco en mover heb ik wel de verzekering van de caravan aan laten passen. Grofweg is de nieuwwaarde van die twee samen toch rond de € 4.000,00.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

workel

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door workel » za 21 aug 2021 12:46

Blijft een hele lastig keuze. Iedereen heeft daar zijn eigen ideeën over en afwegingen.

Als ik kijk dan heeft een Airco voor ons veel meer meerwaarde gebruiken de caravan hoog zomer in een warm land en dan is koel slapen voor ons een must.

De mover tja wij hebben op 3 caravans er 1 keer een onder gehad en die is bijna niet gebruikt. Veel is mogelijk met de hand en er is altijd wel iemand bereid om te helpen drukken.

Succes met het maken van d erudite afweging.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door DV_t » za 21 aug 2021 13:20

Wij hebben ook eerst de mover gedaan en afgelopen september een dakairco laten plaatsen. De vorige caravan had ook airco en we dacht het eigenlijk niet te missen. Onze jongste slaapt tussen de middag nog dus dan is het zelfs in Nederland prettig om de airco aan te kunnen zetten.

Als je het eenmaal hebt wil je niet meer zonder. Waarbij de mover voor ons bij 1800kg echt een noodzakelijk iets is. Wij boeken ook vaak in de buurt in voor en naseizoen een camping en dan breng ik hem er in mijn eentje naartoe zet hem op de plek en kan hem ook alleen weer meenemen en in de stalling zetten.

De volgende investering wordt een levelsysteem denk ik scratch.gif

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Jilger » ma 23 aug 2021 12:20

Voor wat betreft de airco en de mover is er inmiddels al genoeg gezegd. Ieder heeft zijn eigen voorkeur en redenen om deze wél of juist niet te installeren.

Voor wat betreft de indeleing, het stapelbed en de auto kan ik misschien nog wel wat zinvolle tips geven. Zelf heb ik ook een gezin van 5 personen. Onze kinderen zijn inmiddels 6, 8 en 10 jaar oud. We hebben gezocht naar een caravan waarbij we met 5 personen binnen konden slapen. Het grote nadeel van die caravans was, dat we niet fartsoenlijk met z'n allen binnen konden zitten om te eten of een spelletje te doen (caravans met stapelbed achterin, middenzit en vastbed voorin).
Een driepersoons stapelbed leek ons ook mooi, totdat we het in het echt zagen. Naar ons idee heb je daar toch wel erg weinig ruimte om in en uit bed te komen. Daarnaast vraag ik mij af hoe je die bedden als volwassene op gaat maken. Dat is bij een 'gewoon' stapelbed al lastig genoeg (en ik ben niet heel groot).

Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een vierpersoons caravan (tweepersoons stapelbed en een grote dinette aan de voorzijde). Daar kunnen we, wanneer we willen, met z'n vijven ruim zitten. Meestal laten we echter ons bed liggen en zitten we buiten of in de voortent. Maar als het echt fris is of hard regent, hebben we zo een comfortabele zitplek voor iedereen.
Onze oudste zoon slaapt in een uitbouw aan de voortent. Dat bevalt goed. Voor korte tussenstops (op doorreis) hebben we een klein koepeltentje van Decathlon. Kost weinig en staat snel. Voor het doel is dat een prima tentje.

Voor wat betreft de auto lijkt mij de versie met 116 pk en 240 Nm prima. Zoals al eerder is gezegd, is met name het koppel van belang en 240 Nm is dan echt wel genoeg voor 1300 kg. Vorig jaar zijn wij noodgedwongen met 75 pk en 120 Nm met de caravan op pad geweest. Het hield niet over, maar het ging wel. Het is vooral belangrijk dat je weet bij welk toerental de motor het maximum koppel levert. Meer hierover kun je vinden op caravantrekker.nl.

Tot slot nog een korte opmerking over het manouvreren met de auto met caravan. Bij een handgeschakelde auto moet je inderdaad oppassen voor de koppeling. Bovendien ontstaat relatief snel wielspin. Heb je een automaat met een koppelomvormer, dan heb je 2 grote voordelen: de koppeling verbrandt niet (tenzij je erg lomp bezig bent) en wielslip treedt veel minder snel op. Dus als je de keuze hebt voor dezelfde motor met een échte automaat, dan zou ik dat zeker overwegen.

Veel plezier met uitkiezen!
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
princeman
Berichten: 46
Lid geworden op: di 18 aug 2020 09:12

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door princeman » ma 23 aug 2021 12:50

Mover en airco, iedereen heeft zijn of haar eigen verhaal en dat is ook prima, beiden zijn een "luxe" artikel maar nog belangrijker, ze voegen stiekem ook nog aardig wat gewicht toe aan de caravan.
En als je op zoek bent naar een gezinscaravan die maximaal 1300Kg mag gaan wegen dan zou dat best nog wel eens lastig kunnen worden.
Ik heb onze caravan vorige week ivm de jaarlijkse vochtmeting helemaal leeg gehaald (alleen de keukenuitrusting lag er nog in) en toen laten wegen, uitkomst 1180Kg.
Nadat ik zelf de volledige kampeeruitrusting stuk voor stuk heb gewogen zitten wij op 1300Kg en daar komt voor vertrek nog een beetje koelkastvulling, een beetje water in de tank en kleding bij.
Totaal eindigen wij dan rond de 1350Kg en dan hebben wij echt niet overdreven veel spullen mee.

En om het "verhaaltje" compleet te maken, wij (gezin met 2 kinderen van 5 en 7 jaar) hebben de caravan in 2019 gekocht zonder mover en airco, onder het mom van we zien wel wanneer we een van de 2 missen zijn we begonnen.
Tijdens het proefkamperen in Nederland kwam de caravan na 5 dagen, zelfs met hulp van wat mede kampeerders, amper meer het gras uit dus voordat we naar de volgende kampeerbestemming gingen heb ik er een mover onder gezet.
Niet altijd nodig maar als je m hebt wel onwijs handig, ook omdat vrouwlief dan bij aankomst op de camping wat aandacht aan de kids kan geven en met ze op verkenning de camping over kan terwijl ik begin met de caravan op z`n plek zetten.

Een airco in de caravan hebben wij gek genoeg nog niet gemist, zelfs toen wij in de zomer van 2020 op een Zuid-Limburgse heide stonden met een aantal absurd hete dagen hebben we allemaal heerlijk geslapen (terwijl we thuis in alle slaapkamers airco hebben en deze ook regelmatig wordt gebruikt).
Nu zeg ik er wel eerlijk bij dat we in het buitenland nog niet zuidelijker geweest zijn dan Zuid-Frankrijk, het kan zuidelijker nog wel flink warmer zijn.
We hebben ons voorgenomen de airco uit te stellen tot het moment komt dat we beiden vinden dat het nodig is (of nodig was mrgreen.gif ).
Burstner Premio 495 TK 2019, Seat Leon ST 1.5 TSI DSG7 stage1 2019

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Vadervan3 » ma 23 aug 2021 14:18

De mover kun je in principe wel zonder. Er zijn altijd wel vriendelijke medekampeerders die je helpen. veel ligt wel aan de camping natuurlijk. Wij hebben altijd rechte plekken waar je zelfs met 2 man de caravan vrij gemakkelijk op plek krijgt.

Airco ben ik wel op terug gekomen. 2 nachten in de stoel buiten geslapen dit jaar. Was niet te harden met 35 graden. Dus die gaat er wel komen, al is het maar voor die 2 nachten.

CampInge
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 2 jan 2019 09:01

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door CampInge » ma 23 aug 2021 15:26

Wij duwen onze caravan zo met z'n 2en op zijn plek (caravelair 476 met stapelbed, weegt gevuld ook zo'n 1200 kg denk ik, we wilden ook licht ivm onze volledig elektrische trekker).
Een airco hebben we wel aangeschaft 2 jaar geleden maar dit jaar had ie prima thuis kunnen blijven!
Een mover hebben wij echt niet nodig.

Misschien heb ik er over heen gelezen maar wil de oudste niet in een tentje in de voortent?
En van een treinzit kan je ook een prima bed maken hè? Nadeel vind ik dan weer dat je staat om te bouwen.

De 2 jongsten kunnen wrs ook prima ieder aan een kant van het stapelbed, als je makkelijke slapers hebt.. (ons stapelbed is 220 lang), onze 6 jarige ligt tot de helft ongeveer..
Volvo XC 40 Elektrisch - Caravelair Antares 476 family

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door refram » ma 23 aug 2021 16:03

Zo zie je maar, zoveel verschillende personen, zoveel verschillende gedachten en gebruiken.
Of een mover nodig is of niet, hangt veel af van de grootte en het gewicht van de caravan. Maar ook van de bouw en leeftijd van de gebruikers.
Zelf ben ik niet van het struiste type, mijn ega helemaal een pluimgewicht. Dan gaan we niet zitten trekken en sleuren om onze 1800kg zware caravan op zijn plekkie te krijgen. Voor ons is een mover dus noodzakelijk. Op anderen reken ik niet voor hulp, door de jaren heen heb ik al genoeg gezien.

Een airco? Hangt weer volledig af van persoon tot persoon en het tijdstip van gebruik.
Wij hebben geen airco en willen er helemaal geen. Zelfs in de auto, waar hij standaard inzit, gebruiken we hem zelden. Het meest zetten we hem 10minuten op om hem niet stuk te laten gaan, niet omdat we het nodig vinden.
Wij vinden warmte zalig, en in de zomer mag het voor ons warm zijn. In veel winkels en gebouwen vinden we het in de zomer zeer onaangenaam door de airco, wegens te koud.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Gumm » wo 25 aug 2021 17:01

Tsja, op al onze caravans buiten een knappe (gas) kachel is nooit een mover noch airco geïnstalleerd.
We hebben het nooit gehad en ons gezin beleefde er barre koude en zomerse hittegolven van 45+ mee,
Overal van ver in Spanje tot Toscane en Kroatië met aanvankelijk ons jongste kind nog in de luiers wij kampeerden er lekker op los.
Het is zeker dat je op een moment dat het 's-nachts nog steeds tegen 25 een airco overweegt maar eenmaal thuis wordt zoiets weer snel vergeten.
En een mover zal ook bij ons op den duur best handig zijn, dat is 450kg laadvermogen met 4 personen ook..
Wij zijn zonder de "toeters en bellen" nog altijd gekomen waar we wilden zijn, en mochten we ooit nog weer een nieuwe caravan bestellen ? Tsja.. dan kon het er na 25 jaar zonder, er best eens opkomen. Maar je kan voor eerst gerust zonder..
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”