Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Citrorob

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Citrorob » za 14 aug 2021 15:03

Wat is nodig. Ik rij al caravan toen eigenlijk nog niemand gehoord had van een mover.
Mijn rug is zwaar beschadigd en dus rij ik alles tot op de cm nauwkeurig met de auto op zijn plek.

Dus nee, nodig is een groot woord. Is het fijn om de te hebben, ja dat is het zeker.

Het zelfde geldt voor een airco. Het overgrote deel heeft geen airco maar als je het eenmaal hebt wil je niet meer zonder.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door iemand » za 14 aug 2021 15:42

En gewone ventilator mee is ook fijn.

Maar die dingen waaien me standaard te hard en maken lawaai.

Oplossing... zet er 2 in serie dmv y-kabel, of zet een condensator van ongeveer 2 uF in serie met een ventilator.

Dan blazen ze nog prima, maar maken nauwelijks lawaai.

Kzal het er eens wat foto's van maken en op het forum posten.

en dan nog deze optie..

Dakraamventilator in Heki-dakluik (idee n.a.v. Maxxfan dakluik). Regelbaar d.m.v. PMW-dimmer. Wat heerlijk deze warme zomer.
Zie mn knutselpagina https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door El1989 » za 14 aug 2021 16:15

[re.gif] niet iedereen wil zo lopen knutselen dus vind ik dit een aardige omweg dan kan je beter gewoon airco nemen … dak of bank variant kan je nog over twijfelen uiteraard
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door iemand » za 14 aug 2021 16:26

Kben wel blij met de mover.

Die zelf maken is ook mij ff te mechanisch.
Kheb slechts 1200 kg tot mn beschikking en daar zit ik aan.
Dus een airco kan er niet bij.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door El1989 » za 14 aug 2021 16:48

[re.gif] Ik mag ook Max 1200 kg en de caravan “leeg” is 920 maar met de pakketten met boiler enzo ook al 950 dus een airco erbij is ong 980 kg dan nog een mover zit je al op 1000 kg mischien iets meer zelfs dus met de gedachten over de kogeldruk kilo’s erbij hou ik ook maar 200 kg over . Maar dat lukt wel , doe ook altijd veel spul in de auto.
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

henry12
Berichten: 1272
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door henry12 » za 14 aug 2021 18:14

Ik zou zeker een mover nemen , in een hoop reacties word wel gezegd je word geholpen op een camping .
Echter piet duwt op je raam en klaas op je plaatwerk , dat wil je niet .
Nu heb ik makkelijk praten want heb een mover en airco , maar zou in iedergeval een mover nemen.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door rutgerg » zo 15 aug 2021 06:48

Vwb de 3 stapelbedden… niet doen als je t mij vraagt. Wij hebben 3 kids in exact dezelfde leeftijd. De oudste wordt volgende maand 8. Toen we bij de dealer gingen kijken paste hij nu nog net tussen die bedjes maar het werd snel claustrofobisch. De verkoper adviseerde het ons ook niet te doen. Wij hebben voor een ‘gewoon’ stapelbed gekozen. De jongste slaapt in het campingbedje wat precies op de plek vd tafel vd middenzit past. Tafel er even uit en campingbedje erin 1 minuut werk. Als het campingbedje te klein wordt gaat de oudste op de omgebouwde middenzit of in een tentje afhankelijk van wat hij zelf wil. Natuurlijk ben je wel aan t ombouwen steeds maar dat is echt minuten werk en vind ik persoonlijk geen probleem.

Als ik moest kiezen tussen mover en airco zou ik voor een airco gaan, zeker met een kleine die nog een middagdutje doet. Mover hebben wij bewust niet. Veel oefenen met achteruit rijden en je komt een heel eind. De beste mover is de auto die voor de caravan staat. Vaak hoef ik de caravan alleen nog een aantal cm recht te duwen (om zn as) met de hand en dat gaat zelfs prima in je eentje. Heerlijk om achteruit te manoeuvreren met de caravan.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door VIP » zo 15 aug 2021 07:36

El1989 schreef:
za 14 aug 2021 16:48
[re.gif] Ik mag ook Max 1200 kg en de caravan “leeg” is 920 maar met de pakketten met boiler enzo ook al 950 dus een airco erbij is ong 980 kg dan nog een mover zit je al op 1000 kg mischien iets meer zelfs dus met de gedachten over de kogeldruk kilo’s erbij hou ik ook maar 200 kg over . Maar dat lukt wel , doe ook altijd veel spul in de auto.

Ter info: een Mover voor 20 kilo gaat helaas niet.

En er komt altijd nog een accu bij.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door El1989 » zo 15 aug 2021 08:17

VIP schreef:
zo 15 aug 2021 07:36
El1989 schreef:
za 14 aug 2021 16:48
[re.gif] Ik mag ook Max 1200 kg en de caravan “leeg” is 920 maar met de pakketten met boiler enzo ook al 950 dus een airco erbij is ong 980 kg dan nog een mover zit je al op 1000 kg mischien iets meer zelfs dus met de gedachten over de kogeldruk kilo’s erbij hou ik ook maar 200 kg over . Maar dat lukt wel , doe ook altijd veel spul in de auto.

Ter info: een Mover voor 20 kilo gaat helaas niet.

En er komt altijd nog een accu bij.
Je hebt helemaal gelijk je zit idd al snel op 35kg en dan zonder de accu! [aschrik.gif]
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door VIP » zo 15 aug 2021 08:38

[re.gif]

thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door mrbullmastiff » zo 15 aug 2021 09:03

Als de ruimte in het budget er is zou ik altijd een mover nemen. Het feit dat je zonder anderen nodig te hebben je caravan altijd op de plaats kan zetten is ideaal.

Een airco hebben wij nooit gehad, we slapen prima zonder en vinden de investering niet noodzakelijk.

Een krachtiger auto rijd comfortabeler en geeft meer rijplezier maar als deze auto de caravan mag trekken dan gaat het ook gewoon.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door perry » zo 15 aug 2021 09:32

Ik heb zelf een gewoon stapelbed en daar kunnen de kinderen super in.
Mijn oudste is wel 15 jongste 10 en nog 1 van 13 maar toch.
Een 3 stapelbed zou ik echt niet doen gewoon kijken naar de indeling die mijn caravan heeft stapelbed trein zit en vast bed.
Ja mover en airco zit het er op is het natuurlijk mooi en omdat je aangeeft dat je niet zo held bent met manoeuvreren van de caravan dan is een mover wel ideaal.
maar noodzakelijk nee ik denk van niet.
Er is altijd wel een helpende hand en een caravan van 1300kg is goed te handelen met 2 man.
Je auto 119pk zegt niet zo veel is meer je koppel en die is echt niet laag.
Daar ga je de caravan echt wel mee trekken,
Wat ik zou navragen bij je leasemaatschappij of je de auto mag laten tunen dan zal je gok ik uitkomen op zo 140pk maar je koppel zal zo naar de 300gaan.
Dan kan je goed met de lichtere motor het doen en scheelt je een hoop geld.
Ik heb zelf redelijk vergelijkbare auto Ford Smax 1.5 met standard 160pk en koppel van 240.
100% dat de Smax mijn 1300kg caravan zou trekken zonder moeite. Maar aangezien ik nog al van vlot rijden hou toch laten tunen nu 200pk en koppel van 340.
En dan merk je de caravan niet eens meer.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Drost84 » zo 15 aug 2021 10:00

Dit jaar voor het eerst gekampeerd en zonder mover op pad geweest. Volgend jaar zit hij er absoluut onder.

De reden:
- Zonder hulp niet in beweging te krijgen
- moet met 4 personen in beweging gebracht worden
- eenmaal in beweging gaat het altijd veel te snel, schade is kwestie van tijd.
- hulp duwt en trekt aan onderdelen die daar niet voor bedoelt zijn (ramen, bumpers, disselbak, stabilisator, etc).
- auto’s (althans mijn auto) zijn niet geschikt om zware caravans achteruit te duwen. Zeker bij drassige ondergrond of tegen een helling op geeft problemen. Na verloop van tijd gaat je koppeling er echt aan. Bovendien heb je dan draairuimte nodig die je vaak niet hebt. (Ps jarenlang dagelijks met zeer grote aanhangers gereden, het probleem zit niet in mijn stuurmanskunst :))

Mijn conclusie, het kan zonder maar het maakt je ook afhankelijk en soms ook kwetsbaar.

Vind je jouw caravan met mover er onder: meteen doen, als het vanuit budget oogpunt niet past gewoon een jaar met de mover wachten.

Onze caravan weegt zo’n 1700 kg
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18277
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door deusjevo » zo 15 aug 2021 10:14

Voor 1300 kilo zal die 116 PK Scenic motorisch wel voldoen, is dezelfde motor als in m’n Qashqai lag denk ik.
Even kietelen levert je zomaar 30 PK meer op maar leasemij zal daar wellicht problemen mee hebben.

Heb zelf nog nooit een mover onder een caravan gehad.
Gemist heb ik de mover de laatste 25 jaar eigenlijk nooit omdat ik altijd wel overal gekomen ben waar ik heen wilde of waar ik wilde staan.
Wordt nu wel een jaartje ouder dus mocht er een andere hut komen dan zou ik de aanwezigheid van een mover niet erg vinden.
Onze huidige caravan weegt ook maar 1200 kilo.

Een airco hadden wij dit voorjaar bijna gekocht echter slapen in airco gekoelde ruimte is niet zo ons ding dus aankoop nog maar een jaartje uitgesteld.

Beide dingen kosten je ook zomaar 80 kilo laadvermogen trouwens.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gerrie
Berichten: 1389
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Gerrie » zo 15 aug 2021 10:26

Als je tweedehands koopt ging ik voor de caravan die me het beste aanstond. Zonder mover redt je, je eerst ook wel. De airco is ook later wel aan te schaffen. Andere zaken zoals (kleine) beschadigingen, verander je meestal niet zo even. Mooi als het er op zit maar zou voor mij zeker niet doorslaggevend zijn.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Wie-niets » zo 15 aug 2021 10:39

Heb eens gelezen dat er min of meer een wegings punt is om een mover te overwegen/nemen.

-caravan boven +/-1250 kg laadvermogen (voor het laatste stukje is afhankelijk van ondergrond handmatig "moveren" zoals in het verleden vaak werd toegepast, te doen.
- combinatie langer dan 11 meter. ( uiteraard speelt de aantal vierkante meters van de plaats mee) meen uitgegaan van 100m2
- bij beperkingen of medische klachten.
-klimmen der jaren
- geen/slecht gevoel heeft om met combinaties te kunnen manoeuvreren. ( oefening baart vaak kunst)
-gewoon het gemak van een mover wat deze heeft.
-grotere onafhankelijk en plaatsen te nemen die je anders niet gauw zou nemen.( soms gaat het maar om 20/30 cm)

En er zullen best nog meer punten zijn om een mover te overwegen.
Bij keuze mover of airco is de eerste ; een mover

Gebruikersavatar
XV_limburg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 11:47

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door XV_limburg » zo 15 aug 2021 10:47

Wij willen de mover en de airco niet meer missen… wat een genot. Als ik het nog eens moest doen dan was het handig geweest als dat alles al op de 2de hands caravan had gezeten bij aankoop. Dan waren we al met al goedkoper uitgeweest, want accessoires leveren 2de hands nauwelijks meer waarde (financieel gezien).

Altijd makkelijk de caravan neerzetten geen getrek en met 40gr in Italië nu moet ik Snachts toch nog even een dekentje pakken

Qua auto alles kan, maar alles heeft zijn prijs wij hebben 8 jaar een (destijds nieuwe) subaru XV Awd 2.0i gehad (Max 1600kg) Ging prima, maar sinds kort een Mazda Cx-5 2.5i Awd automaat (Max 2000kg). Wat een genot die laatste , kwam er in Toscane pas achter dat we de caravan (1500kg) mee hadden .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD Automaat
Eifelland Holiday 520 TM Advance BJ 2006
Camptek drive Mover
Truma Saphir Comfort RC

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door WillyL » zo 15 aug 2021 13:47

Zoveel reacties, zoveel meningen maar de meeste komen wel overeen.
Een mover mag maar moet niet, een airco mag maar moet niet en de mover komt als eerste op het verlanglijstje.

Zelfs heb ik geen airco en heb er ook geen nood aan. Wat wel belangrijk is is de ventilatiemogelijkheden van de caravan. ALLE ramen RONDOMOM moeten open kunnen. Mijn mening, neem nooit een carava, met vooraan of achteraan een dichte wand. Die kan je bij hitte niet voldoende ventileren wanneer de wind op die gesloten wand blaast.

En voor de mover plus je toch wel vrij groot gezinnetje, neem een (duurdere) litium accu. Je spaart snel 20kg die je kunt gebruiken voor andere dingen.
Op moeilijke plekken kan je de caravan ook alleen nog redelijk goed geplaatst krijgen. Je moet dan wel 1 wiel blokkeren en dwars tegen de dissel duwen zodat de caravan scharnierd rond het vaste wiel, daarna idem met het andere enz.. Zelfs op sompig terrein kan het dan met het nodige gezweet. Aan te raden, nee, dat niet, maar wel mogelijk, ik spreek uit ervaring.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Wie-niets » zo 15 aug 2021 15:50

[re.gif]
Wij noemen dat in Nederland vroeger handmoveren voor het laatste stukje als je met de auto niet verder kwam. knipoog.gif

Wij hebben daar ook de nodige ervaringen mee op gedaan.( tsja in het mover lose tijdperk wist je niet anders. mrgreen.gif )
Mijn echtgenote "rende"met de keg van de ene kant naar de andere kant en ja in die tijd was ik nog heel sterk....
Noemde het trouwens hiervoor al bij de diverse punten.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Ab » zo 15 aug 2021 18:23

Het maakt een groot verschil waar je kampeert..
Wij hebben al meer dan een maand best hoge temperaturen.
Boven de 30 graden, met uitschieters naar 37 graden.
Wij zijn superblij met onze airco.
Vooral na mijn laatste onderhoudsbeurt voor ons vertrek.
Ik heb het ding echt superstil gekregen.
Dat was vorig jaar wel anders..
Vergeleken met mijn vorige Dometic dakairco was het ding toch wat irritant hoorbaar.
Nu horen wij ( en de buren) helemaal niks meer.
De krekels maken veel meer herrie.. awhoea.gif
Constant 21 graden in de hut..heerlijk.
Ik zou nooit meer zonder willen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Niels83 » zo 15 aug 2021 18:57

Een Airco en mover zijn niet nodig. Wel erg comfort verhogend. Wij kregen de caravan vroeger ook op de gekste plekjes. Alleen was het verschil toen wel dat er altijd wel een paar mannen kwamen helpen duwen. Dat zie ik tegenwoordig veel minder.

Oefenen met achteruit rijden helpt een hoop, wij hebben laatst een avondje een rijlessen gehad, afgelopen zomer heb ik hem 2 van de 4 keer achteruit de plek opgereden. 1 keer was dat onmogelijk ivm de plek waar de caravan moest en de deur.

Een airco is ook niet noodzakelijk, en het is ook geen noodzaak dat dit perse een inbouw moet zijn. Mogelijk kun je een mobiele airco gebruiken of een split unit als Eurom Ac 2401?

Voordeel van een dakairco is dat als je een recente hebt je hem bij de volgende caravan gewoon overzet. Dus die koop je maar 1 keer, en het meerwerk onderhandel je er in een paar minuten af.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door dieseltijger » zo 15 aug 2021 20:53

Ik lees: voorjaar en herfst. Met z'n vijven: neem een caravan waar een voortent bij geleverd wordt. Je zal de ruimte nodig hebben. En via marktplaats een kachel op gas/petroleum - vanwege het vermogen van zo'n 3,5 kW.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door RichTrip » zo 15 aug 2021 20:55

Ik stond 3 jaar geleden ook voor de keus. Een luxere Skoda Octavia met 1.0 TSI 3-cilinder 115pk/200nm of een minder luxe 1.5 TSI met 150pk. En proefrit in een 1.0 TSI heeft me toen overtuigd. We gaan het proberen!
En hoe! Inmiddels 4x op een neer geweest naar Zuid-Frankrijk met 1300 kilo inclusief mover aan de haak.
Het ging en gaat prima!
De Renault is een 4-cilinder met meer inhoud (volgens mij de 1.3) en meer koppel. Ik zou het wel durven.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Morgoth » ma 16 aug 2021 14:07

Weet je wat het is? Een zwaardere auto, een mover, een airco... Ze verhogen allemaal het comfort. Maar je kunt prima zonder. Ik kampeer al ruim 50 jaar zonder airco en mover. In het begin met mijn vader en moeder in een tentje en later in de Tago vouwwagen en de Otten caravan. Bijna dezelfde volgorde heb ik zelf met de kinderen doorlopen; tent, vouwwagen, kampeerbus en caravan. Zijn een mover en airco handig? Zeker! Zijn ze onmisbaar? Zeker niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
peerke1960
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 11:49

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door peerke1960 » wo 18 aug 2021 22:17

Voor mij geldt tav de mover dat inparkeren van de caravan met je auto een aanslag op je koppeling kan zijn. Een paar jaar geleden parkeerde ik mijn caravan in een vak op een camping in friesland. De veengrond was drassig en je raadt het al. Mijn koppeling rook ik na een week nog........
Met vriendelijke groeten, peter
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2018

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”