Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
traveler78
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 aug 2021 23:40

Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door traveler78 » vr 13 aug 2021 23:07

Ik ga een tweedehands caravan kopen voor ons gezin met 3 kinderen van 7, 5 en 1 jaar.
We willen deze gebruiken voor voorjaarsvakanties, wellicht een voorjaarsplek, zomervakantie en herfstvakanties. Bestemmingen, NL en Frankrijk, eventueel Italië, Duitsland, Oostenrijk. Ik heb me al aardig in gelezen op dit forum.

In verband met rijbewijs en auto (een renault grand scenic 2021, 85 kw, 116pk, 240NM) kiezen we voor een lichte caravan (maximaal gewicht tot 1300kg).
We hebben al een aardig idee van onze wensen mbt indeling (treinzitje icm een stapelbed (2 of 3 hoog?).
Ik zie ook leuke opties op marktplaats, maar kan nog niet zo veel andere geschikte handelsites vinden.
De auto is een leaseauto, nog niet besteld, maar dit is het plan. Eventueel kunnen we een zwaardere motor kiezen, maar dit zou puur voor de caravan zijn,140Pk, 260NM.

Nu volgen mijn vragen:
Is een mover en airco nodig? De caravan is relatief licht, ik ben (nog) geen geweldige parkeerder met caravan/aanhangwagen, ben redelijk fit en sterk, 80kg, maar niet veel te verwachten van overige gezinsleden. Is een mover gewenst? Prijzen lijken flink te stijgen wanneer er een mover aanwezig is, maar achteraf monteren is ook niet goedkoop.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de airco, we zijn van plan om naar het zuiden te reizen tijdens de zomervakanties. Wat is wijsheid? Zeker met een stapelbed van 3 vind ik goede koeling/beluchting belangrijk.
Budget is plus/minus 15000€.
Is het slimmer om de zwaardere motor bij de auto te kiezen?
Eventuele andere adviezen zeker ook welkom!

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 405
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Bart-P » vr 13 aug 2021 23:12

Ik zou de zwaardere motor nemen, heb je altijd plezier van.

Verder is een airco in je caravan totaal overbodig.

Een mover is handig als je hem hebt. Is deze niet aanwezig, dan mis je hem ook niet.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4006
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Gemineye » vr 13 aug 2021 23:16

Een mover zou ik persoonlijk zeker doen, hoewel in het hoogseizoen genoeg spierkracht aanwezig is over het algemeen. Wij hebben hem wel en hebben er geen moment spijt van. Neemt wel zo’n 50kg laadvermogen in beslag!

Een airco; alleen voor zomervakantie in echt warme gebieden handig. Voor en naseizoen en vakanties in gebieden met koelere nachten echt onzin. We hebben het heel lang zonder gedaan, en nu pas een draagbare eurom ac2401 aangeschaft ivm vakantie Kroatië. Dat zou persoonlijk mijn voorkeur hebben boven een dakairco bijvoorbeeld; dat gaat ten koste van je laadvermogen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door nonblond » vr 13 aug 2021 23:23

ik heb wel eens een zwaardere caravan met veel minder pk's getrokken en ben daarmee over 13% gekomen. Dus hangt het van het maximum wat je auto mag trekken en je rijbewijs af wat je kunt trekken. Voor het rijden is de breedte van de caravan belangrijker dan de lengte, maar het went al snel.

Als je alleen de caravan op zijn plek moet zetten is een mover een aanrader. Je staat niet altijd op een mooi recht plekje en als de caravan in een kuiltje staat of de grond drassig is kan het alleen best lastig zijn. Een mover hoeft geen 50 kg te wegen. Dan heb je een zware accu en dat is echt niet meer nodig.

Een caravan die in de zon staat kan behoorlijk warm worden. Heb het jaren zonder airco gedaan en de ramen tegen elkaar opengezet. Ging ook niet naar plekken waar het warmer wordt dan een graad of 25. Maar als je op pad bent kan de temperatuur flink oplopen in de caravan. Heb nu een losse airco die ik installeer als het warm wordt in de caravan en die in de auto blijft of thuis als ik denk hem niet nodig te hebben.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11145
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door dieseltijger » vr 13 aug 2021 23:29

Nee. Allemaal niet nodig. De mover hebben wij na 9 jaar laten monteren omdat we het makkelijker vonden. Daarvoor kwam ik ook overal. Airco idem. We gebruiken het ding sporadisch . Echt, met een mover of airco gaat de hemel niet open en de zon niet schijnen - je kan perfect zonder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Chris » vr 13 aug 2021 23:34

30 jaar zonder mover en airco gecaravanned...
Maar wel eens gepuft als ik de hut niet op z'n plek kreeg of als het kookpunt binnen in de hut gepasseerd was.

Met de jaren kan je ook deze hebbedingetjes verzamelen en aan..op..inbouwen..

Om te starten zou ik ook zeker de voorkeur aan motorvermogen geven.
Helemaal als je Italië in gedachten hebt..
Zitten wat bulten voor he.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

traveler78
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 aug 2021 23:40

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door traveler78 » vr 13 aug 2021 23:59

Wow, wat veel mooie reacties al! super bedankt.
Ik interpreteer het nu als niet te veel toeters en bellen, dit kan later nog.
Voor 15k kan ik een lichte caravan kopen die nog vrij nieuw is maar de scherpe randjes qua afschrijving vanaf zijn.
Mocht een mover/airco gewenst zijn dan kan dit later nog.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een stapelbed van 3? Het ziet er zo benauwend uit...

De zwaardere motor kost ongeveer 450 Euro per jaar, want het is een leaseauto. 1800 Euro voor 4 jaar, dus ik wil die keuze alleen maken als het echt nodig is, niet omdat ik dan 20 minuten korter doe over een tripje dat ik misschien maar 2 keer maak. Dit is eigenlijk de eerste keuze die ik nu moet maken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Chris » za 14 aug 2021 00:05

Klopt..
Mover of airco kunnen altijd later.

Wat motor betreft..
Ja..in 1990 kwam ik ook met 100 pk en een 1200kg hut over de Alpen..
Alleen was dat wel effe een flinke aanslag op het motortje...een keer zelfs terug naar de 1e versnelling...op een flink stijl stukje.
Het kan....maar is qua veiligheid niet hedendaags meer.

En een 3 stapelbed...krap krap krap hoor..
Maar ja...ook dat kan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11145
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door dieseltijger » za 14 aug 2021 00:53

Met 116 pk... Dat was toevallig net het vermogen van m'neerste Toyota met de Kip Shuttle van 1300 kg. Bij 18% hellingen in Wales trok 'ie het net in z' n 1e versnelling. Op de vlakke snelweg 90..95 km/u, maar dan wel 1 of twee versnellingen terugschakelen, want er zat geen turbo in. Verder geen enkel probleem. De motor deed het nog perfect bij 500 duizend kilometer. Dus ja, het kan.

Het merendeel van de kilometers rij je zonder caravan immers. 6
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

traveler78
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 aug 2021 23:40

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door traveler78 » za 14 aug 2021 00:55

in hoeverre zijn die pk's te vergelijken met de pk/koppel combinatie waar ik het nu over heb?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11145
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door dieseltijger » za 14 aug 2021 07:08

Mijn Toyota had geen turbo, en het koppel (en daarmee het maximale vermogen) ligt bij een hoger toerental dan bij een benzinemotor met turbo.

Dus ik moest sneller overschakelen naar een lagere versnelling om een hogere snelheid te halen of tegen een helling op te komen. Jij met een turbo motor kan dat al bij een lager toerental (lees minder herrie, het gevoel dat het makkelijker gaat). Uiteindelijk zullen beide auto's ongeveer even snel dezelfde steile helling opkomen.

Mijn zwager heeft een golf 1.4 tsi met 148 pk, ik een turboloze 1.8 Avensis met hetzelfde vermogen. Zelfde prestaties. Zijn auto rijdt soepeler. En zuiniger (door de directe inspuiting welke een armer mengsel mogelijk maakt). Helaas ook na 150 duizend kilometer meer olieverbruik dan mijn Avensis met 300 duizend op de klok
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Wie-niets » za 14 aug 2021 07:40

Vergelijking ? In principe niet. 40-45 jaar geleden trok ik met 75-82 pk 's ook door veel landen heen. De schamele NM's die daar bij hoorden staan niet in verhouding meer met nu gekoppeld aan b.v. 116 Pk en 240 NM die je nu beschikbaar hebt om max 1300 kg te trekken.
Kijk die genoemde 260 nm bij 140 PfK is natuurlijk niet te versmaden maar als je met 240 nm in de besparing van €1850 over 4 jaar beter uitkomt ja,aan jouw de keuze.

En er wordt nog wel eens vergeten wat zijn de bak verhoudingen onderling.
In het verleden ondanks minder PK's had je ook Closeratio of Hoge/ Lage gearing versnellingsbakken bij bepaalde merken tot je beschikking.
En mijn beste movers zijn altijd nog steeds lange tijd de auto's zelf geweest. Eventueel aangevuld met de hand mover "techniek" voor het laatste stukje.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4006
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Gemineye » za 14 aug 2021 08:50

Met 240nm kom je met een caravan van 1300 kg echt overal waar je zijn moet hoor. Ik heb denk ik een vergelijkbaar koppel in een megane 1.5dci en een caravan van 1400kg. Dat lukt echt prima.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Jan van Vijven » za 14 aug 2021 09:41

Tja, ik wil niet meer zonder maar ben ook zonder begonnen…
Maarrr, vijf man in een (te) hete caravan? Ik moet er niet aan denken, ik zou wel direct een airco aanschaffen, die hoeft niet echt duur te zijn.

De gewenste auto zal het wel aankunnen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Daphne » za 14 aug 2021 09:45

Met kleine kinderen is een mover wel handig. Eén blijft bij de kindjes en de ander zet de caravan gemakkelijk alleen op de plek.

Airco is geen noodzaak en zijn andere oplossingen voor. Wij hebben jaren zonder gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Conradi » za 14 aug 2021 10:07

@traveler78, welkom op het forum!
Airco en mover zijn comfortzaken en dus reuze handig als je ze hebt, maar ook geen ramp als je, ze niet hebt.

Daarom zou ik je vraag beantwoorden me: "(Nog) niet" :wink:
Probeer her eerst eens zonder, als je één van beiden nodig vind zit het er ook zó op.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door PD » za 14 aug 2021 10:09

Ik lees: een gezin van 5 personen, een Grand Scenic en een caravan van 1.300 kg........ dat wordt een uitdaging, zeker wanneer een mover en airco gewenst zijn. Je zult je nog verkijken op het gewicht van alle spullen die je meetorst, te beginnen met waarschijnlijk een voortent.

Met accessoires zoals een mover en airco is het als met zoveel van die zaken; wanneer je ze eenmaal hebt (gehad), kun (lees: wil) je niet meer zonder maar het kan vanzelfsprekend zeker wel.

Qua prioriteit zou ik als eerste een mover kiezen en pas daarna een airco; een mover gebruik je in de praktijk vaker dan een airco en met het open zetten van ramen en dakluiken kom je ook een heel eind. Een caravan van 1.300 kg lijkt niet erg zwaar, maar eenmaal in nat/drassig gras moet je hier ook behoorlijk aan trekken en het is maar de vraag of je omstanders aan je caravan wilt laten trekken/duwen (vaak op de verkeerde plekken).
Samen lukt mogelijk wel waarbij je de kids gewoon nog even in de auto laat.

Ook al begin je in eerste instantie zonder mover en/of airco; je zult wel rekening moeten houden met het gewicht van deze accessoires voor het geval je ze later alsnog wilt toevoegen; er zijn hele volksstammen die deze accessoires later vanwege gewichtsproblemen alsnog niet kunnen laten installeren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Jstevens » za 14 aug 2021 10:25

Tja, je zal jezelf de vraag moeten stellen of je achteraf deze hulpmiddelen laat inbouwen of dat je tzt opzoek gaat naar een andere caravan en dan met de opgedane ervaring wel/geen exemplaar zoet met deze opties. Let wel, nu is de indeling belangrijk gezien je kinderen. Over een jaar of 4 zullen ze wel in een eigen tentje willen slapen en is het de vraag of je dan nog wel een caravan met stapelbed wil hebben. Zelf heb ik als 1e caravan er eentje gekocht met alles erop. In de 7 jaar dat ik hem heb, heb ik de airco welgeteld 5 nachten gebruikt . De vloerverwarming weenie.gif en de vloeistof alde verwarming elk seizoen een paar nachten. De mover en automatische uitdraaipoten meerdere keren per reis en die beide wil ik absoluut niet missen. Wat een gemak en ontspannen manoeuvreren en caravan plaatsen biedt dat zeg. Kan alles in mijn eentje doen en geen druppel zweet thumbup.gif

De auto met 240 nmlijkt mij voldoende, verschil met 260 nm lijkt mij nou niet zo veel betere prestaties geven. Ik ben dit jaar van 240nm naar 700nm gegaan, dat merk je wel mrgreen.gif

Veel plezier bij het uitzoeken en de voorpret.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door El1989 » za 14 aug 2021 10:35

Zonder mover kan ik prima . Een caravan tot 1300 kg op plek krijgen lukt altijd wel en anders komen altijd wel de “leukere” mensen je helpen! Een airco is voor ons onmisbaar we hebben zelf de bankairco variant die een uurtje voor het middag dutje van de kleine aan gaat en dan laat doorlopen tot die wakker is en een paar uur voor het slapen in de avond aangaat en dan laat ik hem doorlopen tot we op bed gaan en dan is de caravan heerlijk koel. Ook als de kids erg moe zijn en even willen terug trekken in de caravan is een airco onmisbaar ! Maar uiteraard kan de 1 prima zonder en de ander wil niet zonder
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door RonvA » za 14 aug 2021 10:56

Je kan alles achteraf op een caravan bouwen. De onze weegt 1400kg nu en we hebben het eerst zonder mover geprobeerd maar op enkele campings was dat echt geen feest. Paar keer een hobbel veld gehad en stonden we met het voorwiel in een kuiltje vast. De mover gebruiken we nu bijna elke keer, geweldig ding.
Hoe fantastisch je ook kan parkeren reken maar dat je enorm vaak gewoon de caravan niet in 1 keer op zijn plek krijgt tenzij de buren er niet zijn.

Airco hebben we niet en denk ook niet dat die er gaat komen. Maar wij kamperen ook niet in zuid Spanje met 40 graden.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1351
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door cortrans » za 14 aug 2021 11:53

Ik ben ook (weer) begonnen met een Hobby caravan zonder mover en zonder airco, heb ik niet nodig (hoop ik) omdat we in Nederland blijven of net erbuiten.
Ik heb wel besloten om een mover te laten monteren omdat dit ook erg handig is.
Zelf woon ik op een appartement, en moet ik de caravan (voor dat we weg gaan, en/of terug komen) een dagje op een parkeerplaats hier achter parkeren waar te weinig ruimte is om hem achter de auto op zijn plek te zetten.
Niets duwen of trekken, maar gewoon met de afstandsbediening de mover het werk laten doen, ideaal.
En ook op zachte of natte ondergrond op een camping ben je maar wat blij als je een mover hebt.
En voor het geld hoef je het niet te laten, de mover die ik heb (half automatisch) met accu en oplaad druppelaar, koste maar €1250,- inclusief montage.
Voor een goede dak airco ben je toch al snel 2000,- kwijt, en zal alleen zijn nu bewijzen in extreem warme landen
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Davendre » za 14 aug 2021 12:05

Een mover en een airco is net als de caravan een luxe artikel. Kamperen kan prima zonder deze 3 zaken. Maar wil je wat meer gemak en genot dan kies je voor een caravan. En zo kun je in luxe artikelen stapelen. Hoe meer van dit soort dingen hoe meer gemak.

Mijn volgorde na de caravan zou zijn: eerst een mover en wanneer er budget over is, een airco. Wij hebben beide op/in de caravan zitten maar de airco wordt het minste gebruikt.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Wie-niets » za 14 aug 2021 12:45

Ts-er vroeg ook nog ervaring van 3 stapelbedden.

Mijn oudste dochter heeft jaren een stapelbed gehad met 2 etages/bedden.
Persoonlijk vond ik dat al meer dan genoeg.
3 bedden boven elkaar dat wordt wel benauwend lijkt mij.Maar er zijn misschien wel Forum leden die hiermede ervaring hebben.

En het oudste kleinkind vond een eigen tentje al wel snel heel leuk.Maar onderweg of bij slecht weer had je dan toch weer de mogelijkheid tot binnen kunnen slapen. Overigens zit meestal dan ook weer vaak een groter en zwaarder model caravan hier aan vast. En om dan binnen de max 1300 kg te blijven wordt het weer meer en meer moeilijker zoeken.( zeker als je hierbij uitbreiding gaat zoeken met mover en airco waarbij je toch al gauw op een totale toename van 50/55 kg komt te zitten.
Overigens is bij haar ook vaak sprake geweest over een mover. Uiteindelijk is die er ook nooit gekomen. Ze reed of mijn schoonzoon meestal de caravan er wel in en voor de rest rekende ze op aardige kampeerders.( met het risico van.... maar altijd is goed gegaan) mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1396
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Bob Diesel » za 14 aug 2021 13:31

In het hoogseizoen
Met veelal jongere en vaak fitte of sterke bouwvakers en sportschool liefhebbers
Dan is er meestal duw en trekhulp genoeg aanwezig,veel ook zelf zonder mover

Anders word het in voor/naseizoen ,met de pensionada,s en meer camper bezitters
Vaker ook met lichamelijke klachten
Die denken ben mij daar gek , stom.gif heb zelf een mover gekocht, of met een camper niet nodig

Maar komt er dan 1 zonder en het wil echt niet lukken weenie.gif boos.gif
Dan zijn er altijd wel ,,en dan een mannetje meer whistle.gif en duwen/trekken maar

Btw
Zet een zg fluisterstille airco eens uit
Dan weet je pas wat stil kan zijn scratch.gif

We willen naar het zuiden ,de zon,warmte,mooi buiten weer
Dus dan GEEN airco stom.gif kus.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7996
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Mover en airco nodig of niet? en nog wat...

Bericht door Ron » za 14 aug 2021 14:13

Zoveel mensen zoveel wensen.
Airco en mover zijn niet noodzakelijk wel heel comfortabel.
Wij hebben vanwege de honden voorkeur voor de airco.
Maar ik kan redelijk goed achteruit rijden met de caravan en heb geen kinderen die ik in de gaten moet houden.
Die kinderen kunnen over een paar jaartjes wel mee helpen, dat vinden ze over het algemeen wel heel leuk.

Wat het aller belangrijkst na je favoriete indeling is, is het maximale laad vermogen.
A: voor je rijbewijs, Als de som van MTM auto en MTM caravan boven 3500 kg komt heb je rijbewijs BE nodig.
B: Voor alles wat je mee neemt , en ruimte overhoud voor te monteren accessoires
C: het leeg gewicht moet in ieder geval ruim onder het max trekgewicht auto liggen
Succes met je keuze
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”