ALDE optie, wat houdt het precies in?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
TFJ

ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door TFJ » do 15 jul 2021 12:28

Als je de optioneel voor Alde verwarming kiest, wat krijg je dan allemaal precies?
Heb je dan gelijk vloerverwarming?

Zit nu bij Tabbert te kijken, maar ik zie nergens gespecificeerd wat je dan eigenlijk krijgt.
Iemand die daar iets meer over kan vertellen?

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door witjesm » do 15 jul 2021 14:00

Zeker, ALDE is verwarming zoals thuis en daarmee ook veel prettiger. Alde werkt met een echte CV ketel de warm water produceert en daarmee radiatoren verwarmt. Ook de vaar bijgeleverde vloerverwarming is gevuld met water. De CV kan op gas maar heeft ook 3 KW elektrische verwarming. Deze is dus ook voorzien van een standaard thermostaat die op de gewenste kamer temperatuur wordt ingesteld. Daarnaast is het systeem van een boiler voorzien ten behoeve van warm kraanwater. Het systeem kan worden uitgebreid met een app zodat de kachel al bij vertrek van thuis kan worden aangezet. Voor in de winter super maar ook in voor en naseizoen is dit echt super comfortabel. Nadeel is alleen de prijs en het gewicht. Wij zouden nooit meer anders willen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door refram » do 15 jul 2021 14:34

Alde optie is een verwarming met convectoren en koelmiddel (water met antivries).
In onze vorige camper hadden we dit.
Voordelen: Overal een gelijkmatige warmte in volledige stilte, dus nergens geen geblaas. De convectoren zitten weggewerkt achter een dubbele wand en/of in de vloer. Daardoor verliest men enkele cm. aan binnenruimte.
Nadelen: Enkele duizenden €'s duurder dan een Truma Combi 4 of 6 verwarming. Omdat het meubilair wat van de wand geplaatst wordt wat plaatsverlies, en omdat een verwarming systeem op water met aangepast meubilair zwaarder is mag men gerust op een meergewicht tellen van >50kg.

Op zich werkt een Alde verwarming fantastisch, maar toch enkele minpuntjes niet vergeten. Op de hoogste punten moeten er steeds ontluchtingskraantjes zitten, en dit is vaak een probleem. Door de constructie is het vaak niet evident om hier aan te komen, soms op onmogelijke plaatsen achter een keukenblok enz. Wanneer er luchtbellen in het omloopsysteem zitten werkt de verwarming onvoldoende of zelfs bijna niet.

Periodiek moet het koelmiddel om de X aantal jaren vervangen worden. Uit eigen ervaring weet ik dat dit niet eenvoudig is om heel het systeem terug luchtvrij te krijgen. Hier hebben dealers het zelf soms moeilijk mee, ook al gebruiken ze een speciaal door Alde ontworpen ontluchtingsapparaat.

Alde heeft wel verschillende uitbreidingsmogelijkheden zoals bv. een ingebouwd systeem van stroombegrenzer. Heel gemakkelijk als men ook elektrisch wil (bij)verwarmen. Men stelt op het display het aantal Amp. in en men kan zorgeloos elektrisch bijverwarmen. Dit is een soort van wattcontroller, de Alde elektrische verwarming wordt op dat moment beperkt tot de ingestelde stroomsterkte.Vb.Men stelt deze in op 6A. de koelkast mag elektrisch blijven, tv, enz. mag aan.Als de totale stoom boven de 6A. komt beperkt de Alde zijn elektrische weerstand(en) tot 6A. met voorrang aan de andere verbruikers. Elektrisch kan men meestal kiezen tussen 1000W, 2000W, 3000W of gecombineerd gas/elekt . Dit zijn wel supplementen.

Grootste voordeel van Alde, comfortabele standvastige warmte in volledige stilte.
Nadeel, warmt trager op, duurder, complexer met (kleine) kans op lekken.

Voor iemand die aan misofonie lijdt is dit een degelijke verwarming. thumbup.gif
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

TFJ

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door TFJ » do 15 jul 2021 15:34

refram schreef:
do 15 jul 2021 14:34
De convectoren zitten weggewerkt achter een dubbele wand en/of in de vloer. Daardoor verliest men enkele cm. aan binnenruimte.
Dat verlies aan binnenruimte is natuurlijk wel een dingetje scratch.gif

Als ik even snel op internet zoek, dan is een alde convector 60x65mm.
Dan zou het verlies 6cm (per kant) zijn?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door WillyL » do 15 jul 2021 15:58

Bij mij vroegere Beijerland was het verlies minder dan die 6 cm. Achter de bankrugleuningen zat een openinng van iets van 3 cm, maar die zit er nu bij de huidige Dethleffs ook (een 2-tal).
Onder de banken zat er ook een triplexplaat een 3-tal cm boven de bodem (tegen de bodem/wand-hoek zitten die radiatoren). Die dubbele bodemplaat in de banken zit er bij de Truma-verwarmde Dethleffs niet.
Het plaatsverlies is dus minimaal.

Je hoorde wel het zachte gezoem van het pompje en de stevige vlam.
Ik spreek wel over een (vergelijkbare) Primus-verwarming.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Ab » do 15 jul 2021 16:09

Ik heb het in mijn camper ook.
Van ruimteverlies is totaal geen sprake.
Een identieke camper van een familielid heeft het niet.
Het maakt totaal niks uit.
De luchtslangen van een Truma voor de ringverwarming nemen vlgs mij nog meer ruimte in beslag.
Die lopen immers geheel rondom, waar bij Alde er alleen 2 pijpjes lopen van ca 15 mm.
En hier een daar een kleine convector.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door merchr32 » do 15 jul 2021 18:17

De optie ALDE is meer dan alleen een bijbetaling en een ALDE ketel.
De caravan zelf krijgt een dubbele bodem (bij mij in ieder geval) en onder de zitbanken zijn de convectoren achter en onder een apart dun multiplex wandje geplaatst. E.e.a. zoals Refram dit ook al schetst. Het neemt nagenoeg geen extra plaats in, Ab heeft daar helemaal gelijk in.
Deze plaatsing van de convectors garandeert een fantastische warmte achter de kussens omhoog de caravan in. In combinatie met een vloerverwarming werkt dit super.
De waterleidingen zijn nagenoeg altijd naast de CV leidingen gemonteerd waardoor bevriezen van het water tijdens wintergebruik bijna niet mogelijk is.
De nieuwere Alde modellen zijn uit te breiden met een internetmodule waarbij men de thermostaat op afstand kan bedienen.
Verder zijn natuurlijk tijdschakelingen, temperatuur nachtstanden, elektra of gas, boiler booster, etc. al opties die er al jaren zijn.
Op het toilet een heuse CV radiator net zoals thuis. In de disselruimte bij de watervoorraad ook een radiator.
's Nachts hoor je het pompje heel zachtjes (bij ons staat de ALDE onder het bed) maar dat hoor je nauwelijks.
Opwarmen van het systeem duurt wel wat langer maar als alles op temperatuur is dan blijft deze ook gelijk.

Hier een waar gebeurd voorbeeldje. Onze kinderen stonden in Groningen drie (of twee?) jaren geleden bij een hondenshow met de caravan op de parkeerplaats. Ze hadden een verkoopstand bij zich voor hondenartikelen. Het was hartje winter. Het vroor die nacht -19C.
Er stonden op dit parkeerterrein meerdere caravans met gaskacheltjes die het in de caravan niet warm kregen.
Onze kinderen hadden +22C in de hut en zaten in luchtige onderkleding de avond te vieren. Niks kou.
Dit is wat we bedoelen met de luxe van een ALDE systeem.
Wij zouden er niet meer zonder willen thumbup.gif .
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

TFJ

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door TFJ » vr 16 jul 2021 12:24

Allemaal bedankt voor de reacties, ben een stuk wijzer geworden thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Ab » vr 16 jul 2021 16:41

Effe wat tegengeluid.. mrgreen.gif
Hoewel wij heel erg tevreden zijn met onze Alde verwarming, waren we dat ook met de Truma verwarming in onze laatste caravan.
Met 2 gescheiden systemen, en dus 2 blowers.
We konden het slaapgedeelte kouder houden dan de rest van de caravan.
In de winter in Oostenrijk ook vaak genoeg temperaturen van min 20 of lager gehad in de nacht, maar ook altijd behaaglijk warm.
De vloerverwarming was elektrisch, dat werkte ook, maar meestal lieten we die uit. Met de tapijtset op de vloer merkten we er ook weinig van.
Bij stroomprijzen van € 1 per Kwh word je ook vanzelf wel zuunig met elektra... awhoea.gif
Als ik het een en ander objectief bekijk, vind ik eigenlijk een goede hetelucht verwarming maar weinig onderdoen voor warmwaterverwarming zoals Alde.
Zeker als je niet weken lang in arctische temperaturen kampeert.
Het is iets comfortabeler, en de warmte is overal gelijk.
Voor 90 % van de caravanners heeft het echter niet zo heel veel toegevoegde waarde naar mijn mening.
De (forse) meerprijs staat daarvoor totaal niet in verhouding tot het een beetje warm houden in voor en naseizoen in de gematigde temperaturen van Nederland.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door merchr32 » vr 16 jul 2021 18:51

Klopt, je betaalt voor luxe en dat merk je overigens pas als je ooit iets anders koopt waar deze luxe in ontbreekt.
En ga je veel in voor en naseizoen (of winter) met koude nachten en je kunt beschikken over een plek met een vaste Ampère aansluiting (dus geen stroommeter) dan is het wel een leuke luxe. Gasverbruik hebben we dan nagenoeg niet.
Maar of dit allemaal opweegt tegen de meerkosten weenie.gif ?
Nogmaals wij zijn er super tevreden over.
En geen rugklachten meer van de kou onder het bed wat in de vorige caravan (zelfde merk) steeds het geval was.
en ja, zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen.
Laatst gewijzigd door merchr32 op vr 16 jul 2021 19:04, 4 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door refram » vr 16 jul 2021 18:56

Er zijn ook enkele nadelen aan een Alde verwarming.
vb. Wij zitten graag warm, maar slapen liever iets koeler. Bij een Truma verwarming kan men blaasmonden sluiten of openen. Zo kan men 's avonds het slaapgedeelte afsluiten (meestal met een vouwdeur) en het slaapgedeelte koeler maken.
Bij een Alde verwarming kan dit meestal niet, omdat het hele systeem uit één kring bestaat, uitgezonderd bij enkele grotere campers, welke wel een bypass hebben op het slaapgedeelte.
Ook het meergewicht t.o.v. een Truma verwarming kan bij een caravan meespelen. vb. bij Tabbert +25kg.

Wij waren tevreden met onze Alde Compact 3010 verwarming in onze laatste camper, maar hebben nu voor de caravan toch liever een Truma 6E.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Volvodriver

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Volvodriver » vr 16 jul 2021 20:34

Als Alde gebruiker snap ik bovenstaande schrijver niet.
Alde is namelijk in te stellen op de halve graad nauwkeurig. Ik gebruik de Alde bij kou om het warm te krijgen in de caravan. Ik zet de temperatuur ruim voor wij gaan slapen omlaag op de gewenste nachttemperatuur en dat is ruim op tijd bereikt om koel genoeg te slapen. Er komt gewoon geen warmte meer uit de "convectoren". En met voldoende ventilatie van koele lucht van buiten slapen wij perfect. En als de temperatuur in de caravan beneden de ingestelde temperatuur komt gaat de verwarming weer aan. Maar daar heb je geen last van.

Ik zal altijd voor Alde blijven gaan.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door refram » vr 16 jul 2021 21:32

[re.gif]
Prima dat je altijd voor Alde wilt gaan. Het is ook een prima verwarming. Maar mag er niets geschreven worden over de nadelen?

Iedereen leeft anders. Wij hebben twee aparte bedden en meestal gaat mijn ega een uur vroeger naar bed. Zij slaapt ook graag koel, terwijl ik nog graag lekker warm in de zithoek blijf met de plissé vouwdeur dicht. Hoe los jij dit dan op met een Alde? scratch.gif
Daarom kiezen we nu terug voor een Truma Combi verwarming.
Zoveel mensen, zoveel verschillende voorkeuren.

En ik begrijp je wel dat je altijd voor een Alde wilt gaan. :wink:
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door wim » vr 16 jul 2021 21:46

Wij hebben ook Alde verwarming.
Wij zien de nadelen van een warm slaapgedeelte niet.
Wij kunnen het slaapgedeelte door middel van een deur afsluiten van het zitgedeelte.
Hierdoor blijft in het slaapgedeelte wat koeler.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door refram » za 17 jul 2021 08:23

[re.gif]

Wij kunnen ons slaapgedeelte ook afsluiten, maar hoe breng je voorbeeld je slaapgedeelte naar 16°C terwijl je het zitgedeelte op 23°C wilt houden?
Bij een warmelucht verwarming zet men eenvoudig de uitblaasmonden in het slaapgedeelte dicht.
De meeste Alde verwarmingen die ik ken hebben maar één omloopsysteem dat volledig de caravan of camper rondgaat, zodat er niets apart te regelen valt.
Hebben jullie dan een bypass op het omloopsysteem waardoor je de convectoren in het slaapgedeelte kunt afsluiten? scratch.gif
Dat bestaat maar dit heb ik enkel nog maar gezien bij grote campers zoals sommige Concorde's en Morello's.

Ik krijg de indruk dat enkel maar lovend mag geschreven worden over Alde.
Wij hebben 13 jaar Alde verwarming gehad en heb verschillende vrienden met dit systeem.
Alde geeft de meest comfortabele warmte, maar heeft ook nadelen. (Als die mogen vernoemd worden.)
En er zijn er nog, denk maar eens over het aantal koppelingen in het omloopsysteem. Elke convector zijn twee koppelingen, elke bocht zijn ook één of twee koppelingen, rubberslang geklemd met spanring op aluminiumbuis. En er zijn koppelingen waar bijna niet bij te komen valt, daar ze gemonteerd zijn voor dat andere meubelstukken geplaatst werden. Praat maar eens met een echt goede mekanieker in het vak, niet met een verkoper. :wink:
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 17 jul 2021 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels van het forum m.b.t. het quoten
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Ab » za 17 jul 2021 08:49

Geen voordeel zonder nadeel..sprak eens een soort wijsgeer.
Ik heb zelf ook Alde verwarming.
En ben daar heel tevreden over, het werkt naar behoren.
Maar dat deed de Truma verwarming met gescheiden ventilatoren ook in mijn vorige caravan.
Die had weer het voordeel dat het veel sneller opwarmt, en afzonderlijk regelbaar was in woon en slaapgedeelte.
Ook minder onderhoud..tenminste als je de voorschriften van Alde volgt. Wat ik eigenlijk niet van plan ben denk ik. mrgreen.gif
Echt objectief bekeken, is Alde iets comfortabeler.
Het scheelt echter weinig met een goede ringverwarming.
Die weer het voordeel van gescheiden regeling kent in wat grotere caravans.
Ik heb de nodige ervaring met beide systemen.
Als ik eerlijk en objectief de vergelijking maak, dan maakt het eigenlijk niet veel uit.
Beide hebben kleine voor en nadelen.

Maar verwarmen doen ze beiden uitstekend.
Je moet dan echter wel appels met appels vergelijken.
En geen instapmodel met uitgeklede Truma en weinig isolatie gaan vergelijken met een topmodel met Alde en topisolatie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Volvodriver » za 17 jul 2021 09:24

refram schreef:
vr 16 jul 2021 21:32
[re.gif]
Prima dat je altijd voor Alde wilt gaan. Het is ook een prima verwarming. Maar mag er niets geschreven worden over de nadelen?

Iedereen leeft anders. Wij hebben twee aparte bedden en meestal gaat mijn ega een uur vroeger naar bed. Zij slaapt ook graag koel, terwijl ik nog graag lekker warm in de zithoek blijf met de plissé vouwdeur dicht. Hoe los jij dit dan op met een Alde? scratch.gif
Daarom kiezen we nu terug voor een Truma Combi verwarming.
Zoveel mensen, zoveel verschillende voorkeuren.

En ik begrijp je wel dat je altijd voor een Alde wilt gaan. :wink:
Ik heb nog een "ouderwetse" Alde 3010. Die is idd niet gescheiden. Maar ik ondervind de "nadelen" die jij noemt niet. Maar mogeIijk snap ik je dan ook niet. Maar dat is dus mijn perceptie. En wij gaan idd gelijktijdig naar bed. 😎
Overigens is er nu wel degelijk een mogelijkheid bij Alde om een "gescheiden" systeem te leveren. Een eventuele volgende caravan van ons zal dat hoogstwaarschijnlijk ook hebben omdat het er standaard in zit. (Dubbele pomp)

Overigens vinden wij 23°C veel te warm. Dus misschien zit daar een verschil.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op za 17 jul 2021 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door cessna182 » za 17 jul 2021 09:29

beste,
ik denk dat nog één belangrijk pluspunt hier uit het oog wordt verloren: je hebt ook altijd (heel) warm water ter beschikking indien je enkel 12volt ter beschikking hebt. Geen gedoe met een elektrische boiler. Het supplement aan meerprijs dat je kwijt bent om een Truma gasboiler in te bouwen ipv de standaard elektrische boiler verzacht ook al aanzienlijk de "meerprijs" van de Alde.
En zoals als meermaals gezegd: de ALde gebruikt geen blazer, Dus lekker stil en tot op een 1/2 graad nauwkeurig in te stellen. Heerlijk slapen dus.
Voor mij nooit meer zonder Alde....
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Daphne » za 17 jul 2021 09:45

Ab schreef: Als ik het een en ander objectief bekijk, vind ik eigenlijk een goede hetelucht verwarming maar weinig onderdoen voor warmwaterverwarming zoals Alde.
Zeker als je niet weken lang in arctische temperaturen kampeert.
Het is iets comfortabeler, en de warmte is overal gelijk.
Voor 90 % van de caravanners heeft het echter niet zo heel veel toegevoegde waarde naar mijn mening.
De (forse) meerprijs staat daarvoor totaal niet in verhouding tot het een beetje warm houden in voor en naseizoen in de gematigde temperaturen van Nederland.
Exact mijn gedachte. Wanneer je dit systeem in een gebruikte caravan aantreft prima maar wanneer je een nieuwe caravan koopt dan speelt het kampeergedrag in de overweging mee.

Het is een forse meerprijs en ook al gaan we regelmatig op pad en 1 x per jaar een week naar de sneeuw, vonden wij het de meerprijs niet waard. Ook met een Truma met ringverwarming en elektrische vloerverwarming is het lekker warm en niet behelpen.
Hetzelfde geldt voor Autark, leuk als alles automatisch omgezet wordt, maar die paar keer dat wij het mogelijk nodig hebben steken we wel een stekker om. Dat vonden wij de meerprijs ook niet waard.
Dit is een persoonlijke overweging en uiteraard weten we niet wat we missen. Dat is dan tevens ons geluk Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Scout15 » za 17 jul 2021 10:01

[re.gif]

Ik denk dat je het goed omschrijft. Zelf gebruiken wij sinds een paar jaar de caravan ook in de winter. Bij aanschaf van de caravan hadden we dit plan nog niet. De Truma verwarming voldoet prima en de caravan blijft ook op hele koude dagen heerlijk warm. Alleen ervaar ik het blazen van de ringverwarming als vervelend. Om deze rede zou ik onze volgende caravan ook met ALDE uit laten voeren. Zouden we de caravan niet in de winter gebruiken zou ik hier nooit aan denken.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Volvodriver

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Volvodriver » za 17 jul 2021 11:09

Wij kamperen heel veel in het vroege voorjaar. En dan is het 's avonds ook zeer comfortabel. In onze vorige caravan met ringverwarming had ik idd veel last van die uitblazers. Voor mij is Alde veel fijner.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Conradi » za 17 jul 2021 11:27

Daphne schreef:
za 17 jul 2021 09:45
Het is een forse meerprijs
Ik zat even rond te kijken, Alde is een meerprijs van ergens tussen de € 2.000 en € 2.400, plus zo'n 40 kg extra gewicht.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Alieben1961
Berichten: 164
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door Alieben1961 » za 17 jul 2021 12:28

Wij hebben Truma maar last van de uitblaas en het lawaai is er zeker niet ( twee ventilatoren achter de kachel op een lage snelheid doet wonderen .
Alde is duur maar truma ultraheat en een gasboiler kosten ook veel dan wordt het verschil al klein .
Wij hadden alde werkt top en nu Truma met een aanpassing die werkt ook top
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: ALDE optie, wat houdt het precies in?

Bericht door doubleyou » za 17 jul 2021 22:49

Mijn Avento uit 2005 heeft standaard Alde af fabriek meegekregen (GT 500 TF Superbe uitvoering). Ik heb dit kille voorjaar aardig wat nachten gekampeerd en ik ervaar de Alde als een enorm fijne verwarming. In mijn slaapgedeelte (Frans bed) is het minder warm dan in de rondzit. Waarschijnlijk omdat de convector minder groot is onder het bed. De toiletruimte heeft een kleine radiotor.
De warmte is echt heel behaaglijk. Je hoort alleen de pomp aanslaan dus vrij geruisloos. 1 convector tikt een beetje maar daar wordt na de zomer naaar gekeken (garantie).
Ik heb een eenvoudige 3010 maar ik vind het ideaal dat ik voor gas of 220v kan kiezen. Heb je 10a op de camping dan heb je geen gas nodig.
De boiler geeft superheet water.

Ander voordeel vind ik dat de CV ketel
In de bankkast zit. Dus heb je geen kachel en daardoor meer ruimte.

Nieuwe Truma verwarmingen zijn ook op 220v te zetten en zitten tegenwoordig ook in de bankkast. Die voordelen vallen dus weg.

Als ik het budget zou hebben voor een Alde in een nieuwe caravan dan zou ik er toch voor kiezen :).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”