Lichte caravan achter elektrische auto
Lichte caravan achter elektrische auto
Beste medekampeerders,
Graag maken we gebruik van jullie ervaringen en kennis. Wij zijn op zoek naar een lichte caravan die we met onze elektrische auto (VW ID.4) kunnen trekken. De auto mag maximaal 1000kg trekken en het is bekend dat voor deze combinatie een BE rijbewijs benodigd is. Met de trekkracht en de souplesse van de auto zit het wel goed. Wat onze aandacht heeft is de toename van het verbruik en de afname van de actieradius als met een aanhanger wordt gereden. Met name de luchtweerstand speelt een rol van betekenis. Op caravantrekker.nl hebben we al de verschillende auto/caravan combinaties bekeken en berekend. We zoeken dus een caravan die beladen onder de 1000kg blijft en het liefst ook nog een lage luchtweerstand heeft.
We zullen de caravan met name met z'n tweeën gebruiken. Wellicht dat een enkele keer een van onze twee pubers meegaat, een extra slaapplaats is dan handig maar geen must. Voorkeur voor een toilet en apart zitje naast het opgemaakte bed. In eerste instantie zullen we voornamelijk in Nederland kamperen (i.v.m. beperktere bereik van de auto), maar als dat goed bevalt sluiten we verdere reizen in Europa / Scandinavië niet uit. We zijn geen mensen die 4 weken op 1 plek blijven staan. We vinden het leuk om een paar dagen de omgeving verkennen en dan weer verder trekken naar een volgende bestemming met rust, ruimte en natuur.
Wat betreft nieuwe caravans hebben we de volgende shortlist samengesteld:
Klein en kompakt, hefdak, laagste luchtweerstand, avontuurlijker kamperen:
- Kip Shelter of Kip Kompakt
- Eriba Touring Triton (voorkeur voor een 430)
- T@b 320
Ietsje groter, geringe breedte (210cm), meer luchtweerstand, wat comfortabeler 'caravan' kamperen:
- Caravelair Antares Style 400 of Antares Titanium 390
- Dethleffs C'Joy 410 QL
- Adria Aviva 400 PS
Concreet dus de vraag: Welke caravan bevelen jullie aan? De Kip en Eriba zijn relatief duur, hier kijken we eventueel ook naar een tweedehands. Welke van de 'grotere' caravans (Caravelair, Dethleffs, Adrie) zou jullie voorkeur hebben? Zijn er nog andere modellen die het overwegen waard zijn?
Daarnaast zijn we ook erg benieuwd of er andere kampeerders al ervaring hebben met het elektrische auto's/caravans.
Groet,
Rick & Annabel
Graag maken we gebruik van jullie ervaringen en kennis. Wij zijn op zoek naar een lichte caravan die we met onze elektrische auto (VW ID.4) kunnen trekken. De auto mag maximaal 1000kg trekken en het is bekend dat voor deze combinatie een BE rijbewijs benodigd is. Met de trekkracht en de souplesse van de auto zit het wel goed. Wat onze aandacht heeft is de toename van het verbruik en de afname van de actieradius als met een aanhanger wordt gereden. Met name de luchtweerstand speelt een rol van betekenis. Op caravantrekker.nl hebben we al de verschillende auto/caravan combinaties bekeken en berekend. We zoeken dus een caravan die beladen onder de 1000kg blijft en het liefst ook nog een lage luchtweerstand heeft.
We zullen de caravan met name met z'n tweeën gebruiken. Wellicht dat een enkele keer een van onze twee pubers meegaat, een extra slaapplaats is dan handig maar geen must. Voorkeur voor een toilet en apart zitje naast het opgemaakte bed. In eerste instantie zullen we voornamelijk in Nederland kamperen (i.v.m. beperktere bereik van de auto), maar als dat goed bevalt sluiten we verdere reizen in Europa / Scandinavië niet uit. We zijn geen mensen die 4 weken op 1 plek blijven staan. We vinden het leuk om een paar dagen de omgeving verkennen en dan weer verder trekken naar een volgende bestemming met rust, ruimte en natuur.
Wat betreft nieuwe caravans hebben we de volgende shortlist samengesteld:
Klein en kompakt, hefdak, laagste luchtweerstand, avontuurlijker kamperen:
- Kip Shelter of Kip Kompakt
- Eriba Touring Triton (voorkeur voor een 430)
- T@b 320
Ietsje groter, geringe breedte (210cm), meer luchtweerstand, wat comfortabeler 'caravan' kamperen:
- Caravelair Antares Style 400 of Antares Titanium 390
- Dethleffs C'Joy 410 QL
- Adria Aviva 400 PS
Concreet dus de vraag: Welke caravan bevelen jullie aan? De Kip en Eriba zijn relatief duur, hier kijken we eventueel ook naar een tweedehands. Welke van de 'grotere' caravans (Caravelair, Dethleffs, Adrie) zou jullie voorkeur hebben? Zijn er nog andere modellen die het overwegen waard zijn?
Daarnaast zijn we ook erg benieuwd of er andere kampeerders al ervaring hebben met het elektrische auto's/caravans.
Groet,
Rick & Annabel
T@b 320 (2022) met Fortex voortent - Wordt verplaatst met een EV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Zuiver gevoelsmatig denk ik dat je het zeker in de eerste groep van 3 moet gaan zoeken.
Hoe kleiner, lees minder lucht en rolweerstand, hoe beter...
En dan is zelfs de T@B al weer groot.
Jammer dat er denk ik geen ervaring is met deze soort combi's.
Ook niet hier op het forum volgens mij.
Het is ook nog zo nieuw... je bent een baanbreker...dus laat het ons graag weten.
Nu denk ik wel direct aan 1 practische zaak...omdat ik dat gewoon niet weet....
Kan je op een camping met b.v. 6 ampere, En de auto laden, En de caravan van spanning/stroom voorzien??
Daarnaast..
Waarom moet je BE hebben voor deze auto met caravan?
Is de auto zwaarder dan 2500 Kg MTM???
Want een caravan met een MTM van 1000 kg brengt de combi pas boven de 3500 Kg die de BE grens is..
Of... wat mis ik??
Hoe kleiner, lees minder lucht en rolweerstand, hoe beter...
En dan is zelfs de T@B al weer groot.
Jammer dat er denk ik geen ervaring is met deze soort combi's.
Ook niet hier op het forum volgens mij.
Het is ook nog zo nieuw... je bent een baanbreker...dus laat het ons graag weten.
Nu denk ik wel direct aan 1 practische zaak...omdat ik dat gewoon niet weet....
Kan je op een camping met b.v. 6 ampere, En de auto laden, En de caravan van spanning/stroom voorzien??
Daarnaast..
Waarom moet je BE hebben voor deze auto met caravan?
Is de auto zwaarder dan 2500 Kg MTM???
Want een caravan met een MTM van 1000 kg brengt de combi pas boven de 3500 Kg die de BE grens is..
Of... wat mis ik??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Een rapido golf. Gewicht van de caravan is zelf max 750 kilo.
Ledig gewicht rond de 570 kilo
Afhankelijk van het model
Met hefdak. Wel oldtimer
Ledig gewicht rond de 570 kilo
Afhankelijk van het model
Met hefdak. Wel oldtimer
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Een tweedehands Knaus Travelino? Of is misschien ook nog ergens nieuw uit te halen.
Caravanloos.
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Wij hebben een Eriba Touring gehad, type Triton 430 van 2000. Slechts 2 meter breed en door de geringe hoogte een zeer gunstig benzine verbruik. Wij trokken de Eriba met een Tiguan 1.4 TSI 150 pk dsg en hadden een verbruik van +/- 9 l benzine. Nu hebben we een Eriba Touring Troll 550, iets breder en zwaarder en het verbruik ook iets hoger. In feite kijk ik niet naar het verbruik maar elektrisch is dat natuurlijk noodzakelijk. Door de bijzondere constructie gedraagt hij zich ook stabiel achter de auto. Succes met de zoektocht.
Philmar
Philmar
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Een Triton is qua gewicht te krap. Je zit zonder problemen op 1100kg. De Touring 310 zou wel perfect passen maar heeft geen toilet.
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Misschien nog een merk wat het overwegen waard is in gewicht of indeling en te trekken met de VW ID.4
-Predom/Niewiadow Sandwich Caravan
-Predom/Niewiadow Sandwich Caravan
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Misschien ietsjes te baan doorbrekend, wel ideaal voor achter een EV.
Link
https://topgear.nl/autonieuws/beauer-3x ... jn-formaat
Link
https://topgear.nl/autonieuws/beauer-3x ... jn-formaat
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Mmm volgens mij is deze te zwaar voor de ID.4. Ik dacht iets van 1200 kg..
Belangrijk voor de range is de stroomlijn van de caravan boven het gewicht.
Belangrijk voor de range is de stroomlijn van de caravan boven het gewicht.
Caravanloos.
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Klopt maximale massa ligt tussen de 1100 en 1350 kg. Bij een leeggewicht van 950 kg.
De 2x weegt leeg 750 kg en ook max 1100 (hier kan je dus eventueel verlagen naar 1000 kg op kenteken)
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-id ... ius-905248
Geen tip voor een caravan, maar Misschien leuk om te kijken. Test met oa ID 4 en een caravan, hoe rijdt het, waar loop je tegen aan etc.
Geen tip voor een caravan, maar Misschien leuk om te kijken. Test met oa ID 4 en een caravan, hoe rijdt het, waar loop je tegen aan etc.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
- Locatie: Ekeren-Antwerpen
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Zeer interessant topic dit. Ik denk dat je het echt moet gaan zoeken bij de caravans met een klapdak ivm de stroomlijn. Onze Dethleffs heeft een mtm van 1000kg en heeft de indeling die jullie wensen maar zit dan weer met een matige stroomlijn van voren.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Onze Triton had geen last van overgewicht. Er was geen extra ruimte ( zijluiken) om de caravan te overladen. Caravan woog leeg, met vaste Thule luifel, 834 kg. Stoelen en tafel in de auto. Enkel kledij en eetgerei zaten in de kasten.
Philmar
- Provista30
- Berichten: 49
- Lid geworden op: wo 30 jun 2021 17:11
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
En een mooie luxe vouwwagen? is dat niets.
Een caravan achter een ID.4 zou ik niet zo snel doen. Ikzelf heb een Tesl Model X performance en die kan 2270KG trekken. maar een caravan trekken van 1500 kilo halveert het rijbereik al. Nu heb ik een 100KW accu en ik weet dat een ID.4 met max 52KW accu en dan 1000KG trekken, dan kun je maar 100 a 125 km rijden. nou ik denk niet dat je dat wilt. Met een vouwwagen echter is het gewicht een stuk lager en dan heb je ook een stuk minder weerstand, dus misschien het overwegen waard.
Een caravan achter een ID.4 zou ik niet zo snel doen. Ikzelf heb een Tesl Model X performance en die kan 2270KG trekken. maar een caravan trekken van 1500 kilo halveert het rijbereik al. Nu heb ik een 100KW accu en ik weet dat een ID.4 met max 52KW accu en dan 1000KG trekken, dan kun je maar 100 a 125 km rijden. nou ik denk niet dat je dat wilt. Met een vouwwagen echter is het gewicht een stuk lager en dan heb je ook een stuk minder weerstand, dus misschien het overwegen waard.
Trekkers:
- Tesla Model X Performance 2019 - 734 PK / 967 Nm
- Ford Transit Custom Active 2021 - 170 PK / 405 Nm
- BMW 430i Cabrio 2017 - 252 PK / 350 Nm
Caravan:
- Hobby de Luxe 540 UL Blackline 2021
- Tesla Model X Performance 2019 - 734 PK / 967 Nm
- Ford Transit Custom Active 2021 - 170 PK / 405 Nm
- BMW 430i Cabrio 2017 - 252 PK / 350 Nm
Caravan:
- Hobby de Luxe 540 UL Blackline 2021
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Ten eerste is de stroomlijn van iedere caravan slecht, het frontale oppervlak is veel belangrijker maar bij kleine caravans is dat sowieso beperkt. We praten hier niet over 2,30/2.50 breed.LekensMark schreef: ↑wo 7 jul 2021 13:39Onze Dethleffs heeft een mtm van 1000kg en heeft de indeling die jullie wensen maar zit dan weer met een matige stroomlijn van voren.
Range gaat ongeveer door de helft, maar topicstarter heeft niet verteld welke ID.4 hij heeft, en hoe groot het accupakket is
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Wij zij al jaren enthousiast kip kompakt gebruikers. Groot voordeel is de hefdak constructie icm met de beperkte breedte (lengteslaper), waardoor het frontaal oppervlak beperkt is en dus ten goede komt aan de luchtweerstand.
Wij hebben zelf een voorloper van de shelter en is met 450 kg leeggewicht (750 beladen) super achter de auto. De recentere modellen zijn wat zwaarder, maar wel max 900 kg beladen. Shelter of iets groter, dat is heel persoonlijk. Mijn advies: huur er eerst één (of beide modellen) via Kip Hoogeveen of Camptoo.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij hebben zelf een voorloper van de shelter en is met 450 kg leeggewicht (750 beladen) super achter de auto. De recentere modellen zijn wat zwaarder, maar wel max 900 kg beladen. Shelter of iets groter, dat is heel persoonlijk. Mijn advies: huur er eerst één (of beide modellen) via Kip Hoogeveen of Camptoo.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
de nieuwe hobby beachy kan ook tot 1000 kg
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Dank voor alle reacties! Hier kort een reactie:
Wat betreft het BE rijbewijs: de toegestane max massa van de auto is 2660kg (rijklaar gewicht 2124kg). Met een caravan van 1000kg kom je boven de 3500kg uit, dus een BE rijbewijs.
En het laden van een auto met een batterij van 77kWh doe je alleen in noodgevallen op een gewoon stopcontact. Met maar 6 ampere (1380W) zou je er meer dan 55 uur over doen om een compleet lege accu weer vol te laden. Gelukkig zijn er (thuis-)laadpalen die met 11kW of snelladers die met 125kW de auto een stuk sneller kunnen laden.
Als we niet naar de prijs kijken, is dit onze top3:
1. Eriba Touring serie (voorkeur voor Triton 430)
2. Kip Kompact (of eventueel Shelter)
3. Caravelair (Antares Style 400 of the Antares 390 Titanium)
Zijn er nog ervaringsdeskundigen die iets kunnen zeggen over de modellen van Dethleff, Adria en Caravelair zoals genoemd in de startpost?
Inderdaad, de luchtweerstand is het meest bepalend voor het uiteindelijke bereik. Vandaar ook dat we zoeken naar een caravan met een klein frontaal oppervlak. Dus een voorkeur voor de smalle en lage caravans met hefdak van Eriba en Kip. Alleen die nieuwprijs van deze merken is niet gering. Vandaar ook dat we kijken naar de lichtgewicht modellen van de gangbare merken, maar dan wel met een maximale breedte van 210cm. Scheelt toch weer iets in de luchtweerstand vergeleken met de reguliere breedte van 230cm of meer. Ter vergelijk: Een nieuwe en supercomplete Caravelair kost ongeveer €16.000,-. Voor dat geld kun je alleen een 15 jaar oude tweedehands Eriba krijgenChris schreef: ↑di 6 jul 2021 22:26Zuiver gevoelsmatig denk ik dat je het zeker in de eerste groep van 3 moet gaan zoeken.
Hoe kleiner, lees minder lucht en rolweerstand, hoe beter...
En dan is zelfs de T@B al weer groot.
Nu denk ik wel direct aan 1 practische zaak...omdat ik dat gewoon niet weet....
Kan je op een camping met b.v. 6 ampere, En de auto laden, En de caravan van spanning/stroom voorzien??
Daarnaast..
Waarom moet je BE hebben voor deze auto met caravan?
Is de auto zwaarder dan 2500 Kg MTM???
Want een caravan met een MTM van 1000 kg brengt de combi pas boven de 3500 Kg die de BE grens is..
Of... wat mis ik??
Wat betreft het BE rijbewijs: de toegestane max massa van de auto is 2660kg (rijklaar gewicht 2124kg). Met een caravan van 1000kg kom je boven de 3500kg uit, dus een BE rijbewijs.
En het laden van een auto met een batterij van 77kWh doe je alleen in noodgevallen op een gewoon stopcontact. Met maar 6 ampere (1380W) zou je er meer dan 55 uur over doen om een compleet lege accu weer vol te laden. Gelukkig zijn er (thuis-)laadpalen die met 11kW of snelladers die met 125kW de auto een stuk sneller kunnen laden.
Dank voor de tip. Die waren we inderdaad al tegengekomen. Maar niet ons ding.
De Travelino kende ik nog niet. Als ik het goed begrijp is die ook maar heel even in productie geweest. Gaan we in de gaten houden.
Dank, dit is inderdaad het idee. Smal en laag, daardoor minder electriciteits- of brandstof verbruik.
Het leeggewicht van de Eriba Touring Triton 430 is 851kg, rijklaar 890kg. Dan blijft 110kg laadvermogen over, daar kan eventueel nog een kogeldruk van 75kg bij opgeteld worden. En met de zwaarste bagage in de auto (kofferbak is ruim genoeg) moet dat lukken met het gewicht. En anders zijn er inderdaad nog de kleinere en lichtere Touring modellen.
Ziet er inderdaad wel mooi uit. Maar liever toch een wat bekender merk met uitgebreidere dealerondersteuning.
Idem, ook leuk, maar relatief onbekend merk...
Prima dus. Ook ons idee.
Precies om deze reden zijn we enthousiast over de Kip Shelter en Kip Compact. We hebben de Kipjes afgelopen weekend in het echt bekeken in Hoogeveen en we vinden ze mooi en praktisch. Alleen die nieuwprijs, toch wel duizenden euro's duurder dan andere merken. Tja, een bijzonder concept en produktie in Nederland, dat doet wat met de prijs. We overwegen inderdaad om er eerst een te huren om te kijken hoe het kamperen in zo'n compact model bevalt en hoe het achter de auto ligt.jaza1971 schreef: ↑wo 7 jul 2021 20:57Wij zij al jaren enthousiast kip kompakt gebruikers. Groot voordeel is de hefdak constructie icm met de beperkte breedte (lengteslaper), waardoor het frontaal oppervlak beperkt is en dus ten goede komt aan de luchtweerstand.
Wij hebben zelf een voorloper van de shelter en is met 450 kg leeggewicht (750 beladen) super achter de auto. De recentere modellen zijn wat zwaarder, maar wel max 900 kg beladen. Shelter of iets groter, dat is heel persoonlijk. Mijn advies: huur er eerst één (of beide modellen) via Kip Hoogeveen of Camptoo.
Als we niet naar de prijs kijken, is dit onze top3:
1. Eriba Touring serie (voorkeur voor Triton 430)
2. Kip Kompact (of eventueel Shelter)
3. Caravelair (Antares Style 400 of the Antares 390 Titanium)
Zijn er nog ervaringsdeskundigen die iets kunnen zeggen over de modellen van Dethleff, Adria en Caravelair zoals genoemd in de startpost?
T@b 320 (2022) met Fortex voortent - Wordt verplaatst met een EV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Je schrijft dit:
En het laden van een auto met een batterij van 77kWh doe je alleen in noodgevallen op een gewoon stopcontact. Met maar 6 ampere (1380W) zou je er meer dan 55 uur over doen om een compleet lege accu weer vol te laden. Gelukkig zijn er (thuis-)laadpalen die met 11kW of snelladers die met 125kW de auto een stuk sneller kunnen laden.
heb je bedacht dat een camping aansluiting vaak maar 6 ampere is... soms 8 of 10, maar zelden 16 ampere....en zeker weinig laadpalen..
Dus om de auto op een camping op te laden heb je geen andere mogelijkheid vrees ik.
Komt nog bij dat ook de caravan wat spanning zal willen hebben en dus wat stroom ge/verbruikt...
Hoe lang worden je laad stops dan??
In de hiervoor vermelde test met een ID4 was de actieradius ong. 125 km.... tot een platte accu..dan moet je wel effe de tijd hebben om in spanje te komen..
En idd... ik had dat gewicht fout ingeschat.... een 1000 KG caravan brengt het totale MTM boven de 3500 Kg... zozozo...
Edit...
Heb je de superlichtgewicht Knaus Travelino al eens gezien???
En het laden van een auto met een batterij van 77kWh doe je alleen in noodgevallen op een gewoon stopcontact. Met maar 6 ampere (1380W) zou je er meer dan 55 uur over doen om een compleet lege accu weer vol te laden. Gelukkig zijn er (thuis-)laadpalen die met 11kW of snelladers die met 125kW de auto een stuk sneller kunnen laden.
heb je bedacht dat een camping aansluiting vaak maar 6 ampere is... soms 8 of 10, maar zelden 16 ampere....en zeker weinig laadpalen..
Dus om de auto op een camping op te laden heb je geen andere mogelijkheid vrees ik.
Komt nog bij dat ook de caravan wat spanning zal willen hebben en dus wat stroom ge/verbruikt...
Hoe lang worden je laad stops dan??
In de hiervoor vermelde test met een ID4 was de actieradius ong. 125 km.... tot een platte accu..dan moet je wel effe de tijd hebben om in spanje te komen..
En idd... ik had dat gewicht fout ingeschat.... een 1000 KG caravan brengt het totale MTM boven de 3500 Kg... zozozo...
Edit...
Heb je de superlichtgewicht Knaus Travelino al eens gezien???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Ik ben ook helemaal niet van plan om de auto op de camping op te laden als daar geen laadpalen zijn. Dat doe ik bij een snellader die daarvoor bedoeld is, dan is de auto in minder dan 40 minuten weer op 80% volgeladen. Of tijdens een uitstapje bij een normale 11kWh laadpaal. Werkt in de praktijk prima. En Spanje ligt niet in onze doelstellingen. Vooralsnog bestemmingen in Nederland. Op een later moment zouden we het leuk vinden om rustig aan te toeren. Een aantal dagen op een plek staan en dan weer doortrekken naar de volgende stek op maximaal 300 a 400km.Chris schreef: ↑wo 7 jul 2021 22:20heb je bedacht dat een camping aansluiting vaak maar 6 ampere is... soms 8 of 10, maar zelden 16 ampere....en zeker weinig laadpalen..
Dus om de auto op een camping op te laden heb je geen andere mogelijkheid vrees ik.
Komt nog bij dat ook de caravan wat spanning zal willen hebben en dus wat stroom ge/verbruikt...
Hoe lang worden je laad stops dan??
In de hiervoor vermelde test met een ID4 was de actieradius ong. 125 km.... tot een platte accu..dan moet je wel effe de tijd hebben om in spanje te komen..
En idd... ik had dat gewicht fout ingeschat.... een 1000 KG caravan brengt het totale MTM boven de 3500 Kg... zozozo...
Edit...
Heb je de superlichtgewicht Knaus Travelino al eens gezien???
Die 125km klopt niet. De Autoblog test geeft aan dat het verbruik met 50% toeneemt. Dat is zeker niet ideaal, maar binnen de beperkingen acceptabel. We moeten eerst maar eens een Kip of Eriba huren om praktijkervaring op te doen.
Laatst gewijzigd door Flexer op wo 7 jul 2021 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
T@b 320 (2022) met Fortex voortent - Wordt verplaatst met een EV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Ik heb ervaring met de Adria Aviva 400 PS en de Burstner Premio Life 425 ts (evenknie van Dethleffs c Joy 410) kan uit ervaring vertellen dat de stroomlijn van de Adria Aviva beter is dan die van de Dethleffs. Ook is het gewicht iets lager. Mijn huidige trekauto moest met wind tegen vaak in de 4 rijden om lekker te rijden. Met de Adria rij ik bijna altijd in 5. Het verbruik is hiermee ook lager. Heb nu terug uit Oostenrijk een groot stuk 1 op 10 gereden bij windstil weer en ongeveer 100kmpu.
Verder zijn het beide fijne caravans waarbij ik het lagere bed van de Adria prettiger vind dan het hoge in de dethleffs. Daar kom je als je langer bent dan 1,85 al snel met je voeten in de gordijnen. Ik had daar weinig last van maar moest wel altijd opletten.
Verder vind ik het rijgedrag van de Adria iets prettiger. Deze is minder "aanwezig" op slecht wegdek dan de burtsner/dethleffs. Dit komt denk ik doordat deze laatste leeg al een erg hoge kogeldruk heeft, waardoor je haast niks onder het bed kwijt kan zonder achterin te compenseren in gewicht wat weer negatief is voor weggedrag. Dit zal met zo'n zware trekauto minder opvallen denk ik.
Verder zijn het beide fijne caravans waarbij ik het lagere bed van de Adria prettiger vind dan het hoge in de dethleffs. Daar kom je als je langer bent dan 1,85 al snel met je voeten in de gordijnen. Ik had daar weinig last van maar moest wel altijd opletten.
Verder vind ik het rijgedrag van de Adria iets prettiger. Deze is minder "aanwezig" op slecht wegdek dan de burtsner/dethleffs. Dit komt denk ik doordat deze laatste leeg al een erg hoge kogeldruk heeft, waardoor je haast niks onder het bed kwijt kan zonder achterin te compenseren in gewicht wat weer negatief is voor weggedrag. Dit zal met zo'n zware trekauto minder opvallen denk ik.
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
We kijken bewust naar een caravan met een lage luchtweerstand. Dus niet te hoog (daarom voorkeur voor hefdak) en ook niet te breed. Een caravan van 1500kg zal hier waarschijnlijk van een 'normaal' formaat zijn met dito frontaal oppervlak en daarmee is deze case geen goed vergelijk.Provista30 schreef: ↑wo 7 jul 2021 15:26Een caravan achter een ID.4 zou ik niet zo snel doen. Ikzelf heb een Tesl Model X performance en die kan 2270KG trekken. maar een caravan trekken van 1500 kilo halveert het rijbereik al. Nu heb ik een 100KW accu en ik weet dat een ID.4 met max 52KW accu en dan 1000KG trekken, dan kun je maar 100 a 125 km rijden. nou ik denk niet dat je dat wilt. Met een vouwwagen echter is het gewicht een stuk lager en dan heb je ook een stuk minder weerstand, dus misschien het overwegen waard.
Mijn ID.4 heeft een accupakket met een bruikbare capaciteit van 77kWh (bruto 81kWh). WLTP bereik zonder aanhanger is 512km, in de praktijk haal ik ongeveer 460km. In het eerder aangehaalde filmpje van Autoblog is de ervaring dat het verbruik met 50% toeneemt met caravan en stevige rijstijl. Stel dat je 225km in de praktijk kan rijden met een lichte en kompakte caravan, dan zijn al een behoorlijk aantal bestemmingen in Nederland binnen bereik. En valt het bereik in de praktijk toch tegen, dan moeten we of een andere auto tijdelijk huren, of inderdaad de optie van een vouwwagen overwegen. Daar hebben we ook al naar gekeken, maar een beetje leuk model vouwwagen kost ook een aardige duit en gaat al aardig richting de nieuwprijs van een van de eerder genoemde caravanmodellen. En dan hebben we nog steeds het nadeel dat je af en toe je spullen nat moet inpakken (en daar willen we nu juist van af als tentkampeerders ).
Wat is het bereik van jouw Model X zonder en met caravan?
T@b 320 (2022) met Fortex voortent - Wordt verplaatst met een EV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Dank voor deze waardevolle informatie! Hier kunnen we wat mee. Heb je toevallig ook de Caravelair overwogen?atria schreef: ↑wo 7 jul 2021 22:39Ik heb ervaring met de Adria Aviva 400 PS en de Burstner Premio Life 425 ts (evenknie van Dethleffs c Joy 410) kan uit ervaring vertellen dat de stroomlijn van de Adria Aviva beter is dan die van de Dethleffs. Ook is het gewicht iets lager. Mijn huidige trekauto moest met wind tegen vaak in de 4 rijden om lekker te rijden. Met de Adria rij ik bijna altijd in 5. Het verbruik is hiermee ook lager. Heb nu terug uit Oostenrijk een groot stuk 1 op 10 gereden bij windstil weer en ongeveer 100kmpu.
T@b 320 (2022) met Fortex voortent - Wordt verplaatst met een EV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Kris Rifa is een Noor die veel EV's test, hij heeft een standaard route van ruim 600km en vergelijkt het verbruik en benodigde tijd. De VW ID.4 (video) verbruikte zo 21,5 kWh/100km (7~10 °C). Bij 25 °C wordt dat dan 19,3 kWh/100km. Met een caravan verwacht ik dat het verdubbelt dat tot 38 kWh/100km. Dan schat ik een range in van rond de 165 km, bij 80% accugebruik.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine