Lichte caravan achter elektrische auto
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Je leest hier soms de vraag of iemand een caravan ergens in NL kan brengen tegen een vergoeding.
Bij mij in de straat ruilt een bewoner zijn kia niro in zijn vakantie met een benzine auto zodat hij met zijn caravan weg kan.
Ook kan je 2x 1 dag een trekker huren om je caravan weg te brengen in NL, eventueel bij je dealer.
Lees op camptoo dat verhuurders tegen vergoeding de caravan in heel NL voor je kunnen brengen.
Nu ben je op zoek naar een lichte caravan, denk zelf dat je al een BE hebt.
Waarom niet gewoon meteen een caravan van max 1500 kg kopen of elk jaar huren bv.
Over 3 of 4 jaar komt er denk ik een andere lease auto.
Dan kunnen de meeste die 1500 kg prima trekken.
Er komen nu al steeds meer EV's die dat kunnen.
Je ziet, er zijn best wat opties.
Eric
Bij mij in de straat ruilt een bewoner zijn kia niro in zijn vakantie met een benzine auto zodat hij met zijn caravan weg kan.
Ook kan je 2x 1 dag een trekker huren om je caravan weg te brengen in NL, eventueel bij je dealer.
Lees op camptoo dat verhuurders tegen vergoeding de caravan in heel NL voor je kunnen brengen.
Nu ben je op zoek naar een lichte caravan, denk zelf dat je al een BE hebt.
Waarom niet gewoon meteen een caravan van max 1500 kg kopen of elk jaar huren bv.
Over 3 of 4 jaar komt er denk ik een andere lease auto.
Dan kunnen de meeste die 1500 kg prima trekken.
Er komen nu al steeds meer EV's die dat kunnen.
Je ziet, er zijn best wat opties.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Zeker bij Caravelair gekeken. Erg mooie caravans, maar wij vonden de afwerking van het meubilair van de Adria net wat netter (strakkere aansluiting van meubels aan wanden ed) en de zit van de Adria wat prettiger. Daarnaast was de Adria 400ps ook een stuk lichter dan de Antares 390 Titanium. Wij trekken veel rond en willen daarom graag een lichte handzame caravan die je ook evt zonder mover op een plek kan manouvreren
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Leuk dat je dit gaat uitproberen! Ik ben erg benieuwd.
Ik denk dat je wel optimistisch bent met toename verbruik van 50%. Mijn caravan modelletje zeecontainer zorgt voor een meerverbruik van 100-125%. Nu geloof ik best dat dat met een compacte caravan beter kan, maar ik zou eerder rekenen met 75% dan valt het wellicht nog wat mee. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe snel je rijdt, hoe de wind staat, enz. Maar stel dat je op 150-200km uitkomt. Dan is 500-600km per dag best haalbaar. Je weet zelf al dat dit niet een combi is om 1000km mee weg te trappen.
Ik zie dat je een aantal dwarsslapers op je shortlist hebt. Ik hoop dat jullie niet zo groot zijn want de bedden zijn maar max 190 lang en ook niet zo breed.
Mijn voorkeur zou dan een lengte bed hebben.
Ik vind de compacte caravans zoals T@b, Kip, Eriba overigens wel waanzinnig duur. Ik zou niet meegaan in die gekte en toch voor iets meer ruimte gaan tegen een lagere prijs. En dan de slechtere stroomlijn op de koop toe nemen. Maar dat vind ik en is persoonlijk.
Ik denk dat je wel optimistisch bent met toename verbruik van 50%. Mijn caravan modelletje zeecontainer zorgt voor een meerverbruik van 100-125%. Nu geloof ik best dat dat met een compacte caravan beter kan, maar ik zou eerder rekenen met 75% dan valt het wellicht nog wat mee. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe snel je rijdt, hoe de wind staat, enz. Maar stel dat je op 150-200km uitkomt. Dan is 500-600km per dag best haalbaar. Je weet zelf al dat dit niet een combi is om 1000km mee weg te trappen.
Ik zie dat je een aantal dwarsslapers op je shortlist hebt. Ik hoop dat jullie niet zo groot zijn want de bedden zijn maar max 190 lang en ook niet zo breed.
Mijn voorkeur zou dan een lengte bed hebben.
Ik vind de compacte caravans zoals T@b, Kip, Eriba overigens wel waanzinnig duur. Ik zou niet meegaan in die gekte en toch voor iets meer ruimte gaan tegen een lagere prijs. En dan de slechtere stroomlijn op de koop toe nemen. Maar dat vind ik en is persoonlijk.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Dank voor deze reactie, precies ook onze gedachten. Een beperkte breedte van de caravan betekent bij de dwarsslapers ook een (te) klein bed. Bij de Eriba Triton 410 en en 420 zijn banken om te bouwen tot langslaper bedden. Maar ook hier geen overdadige lengtematen van het bed. Een uitzondering zijn de Kip modellen. Bij de Kip modellen is de zitgroep om te bouwen in een langslaperbed van 200cmx170cm. Maar die nieuwprijs is toch wel een groot struikelblok, ook voor de 2e-hands modellen. Vandaar ook dat we naar grotere en minder gestroomlijnde modellen kijken. En dan misschien voor de verre bestemmingen een trekauto lenen/huren, of de tweede auto in het huishouden van een trekhaak voorzien. Maar ik wil het een ieder geval een keer proberen om een caravan achter de ID.4 mee te nemen. Dus eerst maar eens huren later dit jaar.Taan schreef: ↑do 8 jul 2021 10:47Ik zie dat je een aantal dwarsslapers op je shortlist hebt. Ik hoop dat jullie niet zo groot zijn want de bedden zijn maar max 190 lang en ook niet zo breed.
Mijn voorkeur zou dan een lengte bed hebben.
Ik vind de compacte caravans zoals T@b, Kip, Eriba overigens wel waanzinnig duur. Ik zou niet meegaan in die gekte en toch voor iets meer ruimte gaan tegen een lagere prijs. En dan de slechtere stroomlijn op de koop toe nemen. Maar dat vind ik en is persoonlijk.
T@b 320 (2022) met Fortex voortent - Wordt verplaatst met een EV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Zijn er nog vorderingen?
Zelf heb ik ook een ID.4 (Max) met 77kwh accupakket.
Daar achter hangt een Caravelair Antarés Luxe 375 uit 2006, deze caravan mag maximaal 900KG wegen.
De caravan is vorig jaar van binnen helemaal leeg getrokken en zit in de opbouw/afronding van een nieuw interieur naar onze eigen wensen (waaronder 2 lengte bedden).
Vorige week ben ik de auto en caravan gaan wegen bij de weegbrug.
De caravan voorzien van vrijwel alles wat mee moet woog 799KG
De auto woog "leeg" (enkel de laadkabel lag erin) 2200KG! Best wat meer dan fabrieksopgave (maar dat komt vast door alles opties, glazen dak etc.).
Met een rit (max 90km/u en af en toe ook achter een vrachtwagen rijdend) van een KM of 100 rond mijn woonplaats kwam ik op een gemiddeld verbruik van 26,5kWh per 100KM. Uitgaande van laden vanaf 10% tot 80% (daarboven gaat het langzamer) zou ik (in NL) rond de 200KM per stint kunnen rijden. De eerste stint iets meer, uitgaande van starten met 100% accu.
Over 2 weken heb ik een trip naar Frankrijk gepland staan (Le Mans, 650 KM) waar ik vooral het stuk voor Parijs een uitdaging vind, er zijn daar gewoon extreem weinig snelladers (de laadwoestijn van Frankrijk). Met een goede app (ABRP bijvoorbeeld) kan je redelijk een route uitstippelen. Ik ga de heenweg snachts rijden, in de hoop in ieder geval geen files bij de laadpalen tegen te komen.
Ook het af en aankoppelen op een drukke plek gaat een avontuur worden, vaak staan de laders niet echt handig gepositioneerd en zijn (op sommige na, zoals Fastned in NL) totaal niet geschikt voor een auto met aanhanger.
Zelf heb ik ook een ID.4 (Max) met 77kwh accupakket.
Daar achter hangt een Caravelair Antarés Luxe 375 uit 2006, deze caravan mag maximaal 900KG wegen.
De caravan is vorig jaar van binnen helemaal leeg getrokken en zit in de opbouw/afronding van een nieuw interieur naar onze eigen wensen (waaronder 2 lengte bedden).
Vorige week ben ik de auto en caravan gaan wegen bij de weegbrug.
De caravan voorzien van vrijwel alles wat mee moet woog 799KG
De auto woog "leeg" (enkel de laadkabel lag erin) 2200KG! Best wat meer dan fabrieksopgave (maar dat komt vast door alles opties, glazen dak etc.).
Met een rit (max 90km/u en af en toe ook achter een vrachtwagen rijdend) van een KM of 100 rond mijn woonplaats kwam ik op een gemiddeld verbruik van 26,5kWh per 100KM. Uitgaande van laden vanaf 10% tot 80% (daarboven gaat het langzamer) zou ik (in NL) rond de 200KM per stint kunnen rijden. De eerste stint iets meer, uitgaande van starten met 100% accu.
Over 2 weken heb ik een trip naar Frankrijk gepland staan (Le Mans, 650 KM) waar ik vooral het stuk voor Parijs een uitdaging vind, er zijn daar gewoon extreem weinig snelladers (de laadwoestijn van Frankrijk). Met een goede app (ABRP bijvoorbeeld) kan je redelijk een route uitstippelen. Ik ga de heenweg snachts rijden, in de hoop in ieder geval geen files bij de laadpalen tegen te komen.
Ook het af en aankoppelen op een drukke plek gaat een avontuur worden, vaak staan de laders niet echt handig gepositioneerd en zijn (op sommige na, zoals Fastned in NL) totaal niet geschikt voor een auto met aanhanger.
Carpe Diem. Volkswagen ID.4 Max 77kWh met aan de haak een Caravelair Antarés Luxe 375 uit 2006 (met eigenbouw interieur)
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Ben benieuwd!
Praktijkervaringen altijd welkom.
Nog wat theoretisch, je zit met een ID4 wel zo ongeveer automatisch vast aan een BE rijbewijs denk ik?
Praktijkervaringen altijd welkom.
Nog wat theoretisch, je zit met een ID4 wel zo ongeveer automatisch vast aan een BE rijbewijs denk ik?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Die zal ik zeker plaatsen!
Klopt voor wat betreft BE: 2660 + 900 = 3560 KG
Al weet ik niet hoe verschillende landen daar mee omgaan (daar is volgens mij een aardig lang topic elders over), stel je zou geen BE hebben met deze combinatie, overbelading is tot x procent "gedoogd", maar op rijbewijs niveau?
Klopt voor wat betreft BE: 2660 + 900 = 3560 KG
Al weet ik niet hoe verschillende landen daar mee omgaan (daar is volgens mij een aardig lang topic elders over), stel je zou geen BE hebben met deze combinatie, overbelading is tot x procent "gedoogd", maar op rijbewijs niveau?
Carpe Diem. Volkswagen ID.4 Max 77kWh met aan de haak een Caravelair Antarés Luxe 375 uit 2006 (met eigenbouw interieur)
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Op rijbewijs niveau is er geen gedoogbeleid! Dat is gewoon een simpele optelsom van de MTM van auto + caravan door op de papieren te kijken. In welk land je dan bent maakt niets uit. Is overal hetzelfde.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Kan nooit kwaad hè, even ophalen die regels
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Hoi Ray, dank voor je reactie, dit zijn de interessante ervarings getallen! Wij kijken ook onder andere naar de Caravelair modellen voor achter de ID.4. Verbruik van 26,5kWh valt mij op zich mee, daarmee zijn de meeste plekken in NL bereikbaar. Het buitenland vergt meer planning, maar daar zijn handige hulpmiddelen voor als inderdaad ABRP. Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen!Ray schreef: ↑ma 2 aug 2021 10:39Met een rit (max 90km/u en af en toe ook achter een vrachtwagen rijdend) van een KM of 100 rond mijn woonplaats kwam ik op een gemiddeld verbruik van 26,5kWh per 100KM. Uitgaande van laden vanaf 10% tot 80% (daarboven gaat het langzamer) zou ik (in NL) rond de 200KM per stint kunnen rijden. De eerste stint iets meer, uitgaande van starten met 100% accu.
Het maximaal gewicht op het kentekenbewijs van auto en caravan is van belang. Heeft je caravan op het kentekenbewijs een hoger maximaal beladen gewicht dan 840kg, dan heb je voor de ID.4 combinatie rijbewijs BE benodigd. Geen 10% marges zijn hier van toepassing. Dat geldt ook als je in het buitenland rijdt.Ray schreef: ↑ma 2 aug 2021 10:52Klopt voor wat betreft BE: 2660 + 900 = 3560 KG
Al weet ik niet hoe verschillende landen daar mee omgaan (daar is volgens mij een aardig lang topic elders over), stel je zou geen BE hebben met deze combinatie, overbelading is tot x procent "gedoogd", maar op rijbewijs niveau?
T@b 320 (2022) met Fortex voortent - Wordt verplaatst met een EV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Op rijbewijs niveau wordt er 0% gedoogd.Ray schreef: ↑ma 2 aug 2021 10:52Die zal ik zeker plaatsen!
Klopt voor wat betreft BE: 2660 + 900 = 3560 KG
Al weet ik niet hoe verschillende landen daar mee omgaan (daar is volgens mij een aardig lang topic elders over), stel je zou geen BE hebben met deze combinatie, overbelading is tot x procent "gedoogd", maar op rijbewijs niveau?
Best auto 60kg laten verlagen in max.gewicht.
Op de manier dat je "zou rijden" met enkel rijbewijs B ben je gewoon niet verzekerd.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Voor mijzelf geen probleem, maar voor de vrouw des huizes wel! Eens zien hoe snel de RDW is (verlagen max gewicht auto naar 2600), en dan voor na de Le Mans trip ook voor haar een BE training/examen plannen
De 26,5kWh verbaasde ik mijzelf ook over, deze week wil ik nog een langere route rijden om nog iets meer een idee te krijgen van het verbruik. Tevens kan ik dan ook de nieuwe spiegels uit proberen.
De 26,5kWh verbaasde ik mijzelf ook over, deze week wil ik nog een langere route rijden om nog iets meer een idee te krijgen van het verbruik. Tevens kan ik dan ook de nieuwe spiegels uit proberen.
Carpe Diem. Volkswagen ID.4 Max 77kWh met aan de haak een Caravelair Antarés Luxe 375 uit 2006 (met eigenbouw interieur)
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Als ze BE gaat halen is dat verlagen niet echt nodig zolang ze niet rijdt.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Klopt, maar altijd een fijne gedachte dat iemand het stuur kan overnemen
Carpe Diem. Volkswagen ID.4 Max 77kWh met aan de haak een Caravelair Antarés Luxe 375 uit 2006 (met eigenbouw interieur)
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Misschien zoiets, Even likje verf en nieuwe bekleding en klaar.
Staan er meerdere te koop op marktplaats.
https://www.2dehands.be/a/caravans-en-k ... staat.html
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... anden.html
Staan er meerdere te koop op marktplaats.
https://www.2dehands.be/a/caravans-en-k ... staat.html
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... anden.html
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Als ik met een EV op vakantie zou moeten, dan zou ik denk ik toch gaan voor een UDO Icamp of de nieuwe Easy Caravanning. https://www.easycaravanning.com/?fbclid ... iK0Z4cCUhg
Weliswaar niet het comfort van een caravan maar beter dan een tent. En het zal veel minder actieradius kosten.
Weliswaar niet het comfort van een caravan maar beter dan een tent. En het zal veel minder actieradius kosten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Dan zou ik toch eerder voor een nieuwe vouwwagen kiezen. Het schijnt dat je met een lichte als een Camp-let nauwelijks actieradius verliest.Morgoth schreef: ↑ma 2 aug 2021 16:49Als ik met een EV op vakantie zou moeten, dan zou ik denk ik toch gaan voor een UDO Icamp of de nieuwe Easy Caravanning. https://www.easycaravanning.com/?fbclid ... iK0Z4cCUhg
Weliswaar niet het comfort van een caravan maar beter dan een tent. En het zal veel minder actieradius kosten.
De leaseregels van mijn werkgever zijn aangepast. Ik heb nu nog een hele fijne benzine auto, als het contract verlopen is mag ik enkel nog maar een EV of een plug-in hybride. Dat wordt dan een plug-in hybride als ze de regels tussentijds niet meer veranderen. En aders moet er wat met de leasemaatschappij afgesproken worden voor het vakantieseizoen.
Trigano Itinea GL
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Wij hebben een Beyerland 440 HK - Leeg 940 en max 1300
Dwarsbed is 215 lang
Dwarsbed is 215 lang
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Wordt niet gedoogd, want je rijdt zonder geldig rijbewijs. Je krijgt een (flinke) boete en mag ter plekke de caravan afkoppelen, of de combinatie door iemand anders verder laten rijden.Ray schreef: ↑ma 2 aug 2021 10:52Die zal ik zeker plaatsen!
Klopt voor wat betreft BE: 2660 + 900 = 3560 KG
Al weet ik niet hoe verschillende landen daar mee omgaan (daar is volgens mij een aardig lang topic elders over), stel je zou geen BE hebben met deze combinatie, overbelading is tot x procent "gedoogd", maar op rijbewijs niveau?
Maar eigenlijk kom je er dan nog goed vanaf, want je bent ook niet verzekerd, dus als je in een ongeluk terecht komt, mag je alle schade zelf betalen. En stel nou dat de tegenpartij invalide raakt, dan kun jij je huis verkopen...
Ik zou het risico in ieder geval niet nemen.
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Okee, de test op de vlakke weg valt best wel mee.
Maar Frankrijk is niet echt vlak.
Was die 90km/u op de teller of gps?
Eric
Maar Frankrijk is niet echt vlak.
Was die 90km/u op de teller of gps?
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 2500km is 16,5kWh per 100KM. Dat zal de laatste maand (zonder de rit met caravan) een 15,5kWh per 100KM zijn.
Dit is over de maanden mei, juni en juli. In de herfst/winter zal het verbruik hoger zijn.
Als ik dezelfde rijstijl aanhoud (vanochtend even geprobeerd) met dus max 90 is het 14 kWh per 100KM.
Dank voor het extra bevestigen wat andere ook hebben aangegeven, voor mijzelf is het geen probleem. Maar omdat ik graag een backup heb (in de vorm van mijn vrouw of 1 van de andere meerijders die geen BE hebben) heb ik de RDW gevraagd het max gewicht van de auto aan te passen naar 2600KG.andrehj schreef: ↑ma 2 aug 2021 22:33Wordt niet gedoogd, want je rijdt zonder geldig rijbewijs. Je krijgt een (flinke) boete en mag ter plekke de caravan afkoppelen, of de combinatie door iemand anders verder laten rijden.Ray schreef: ↑ma 2 aug 2021 10:52Die zal ik zeker plaatsen!
Klopt voor wat betreft BE: 2660 + 900 = 3560 KG
Al weet ik niet hoe verschillende landen daar mee omgaan (daar is volgens mij een aardig lang topic elders over), stel je zou geen BE hebben met deze combinatie, overbelading is tot x procent "gedoogd", maar op rijbewijs niveau?
Maar eigenlijk kom je er dan nog goed vanaf, want je bent ook niet verzekerd, dus als je in een ongeluk terecht komt, mag je alle schade zelf betalen. En stel nou dat de tegenpartij invalide raakt, dan kun jij je huis verkopen...
Ik zou het risico in ieder geval niet nemen.
Eind deze week zal ik nog een trip met de caravan doen, de accu leeg rijden (ik gok een 250km rit), dan hoop ik op de vlakke wegen van NL een realistisch verbruik te kunnen achterhalen. De 26,5kWh per 100KM voelt zo "weinig". Zelf ga ik uit van ongeveer 33kWh per 100KM op de rit naar Frankrijk.erichendri schreef: ↑ma 2 aug 2021 23:29Okee, de test op de vlakke weg valt best wel mee.
Maar Frankrijk is niet echt vlak.
Was die 90km/u op de teller of gps?
Eric
De 90km/u was op de teller, een andere test liet zien dat de ID.4 (op deze banden) redelijk overeenkomt met de GPS waarden.
Carpe Diem. Volkswagen ID.4 Max 77kWh met aan de haak een Caravelair Antarés Luxe 375 uit 2006 (met eigenbouw interieur)
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Het veelvuldig Péage rijden is denk ik killing voor je verbruik.
Luchtweerstand doet erg veel, ben benieuwd.
Luchtweerstand doet erg veel, ben benieuwd.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
luchtweerstand ( aerodynamica) is met het vloeren van je pedaal de grootste killer in verbruikscijfers of het nu een EV, benzine of diesel is , zeker boven de 80 km p/u is mijn ervaring. Het kan zomaar in het kwadraat toenemen.
- Rolweerstand is vaak ondergeschikt. Als het eenmaal rolt is gewicht alleen bepalend boven een bepaald stijgingspercentage. Jaren heb ik het en andere gegevens bij gehouden, maar af en toe moet je eens in je leven alle gegevens opruimen.
Overigens dan wel appels met appels blijven gebruiken in je metingen want daar schort het nogal eens aan.
En langzamerhand druppelen gebruikservaringen van EV's met Caravans er achter hier op het forum binnen. Jammer dat ze soms wat verspreid binnen komen bij diverse topic's
- Rolweerstand is vaak ondergeschikt. Als het eenmaal rolt is gewicht alleen bepalend boven een bepaald stijgingspercentage. Jaren heb ik het en andere gegevens bij gehouden, maar af en toe moet je eens in je leven alle gegevens opruimen.
Overigens dan wel appels met appels blijven gebruiken in je metingen want daar schort het nogal eens aan.
En langzamerhand druppelen gebruikservaringen van EV's met Caravans er achter hier op het forum binnen. Jammer dat ze soms wat verspreid binnen komen bij diverse topic's