Accu verplicht loskoppelen in de stalling?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?

Bericht door Florence » do 1 jul 2021 10:53

Ab, wij zijn net met pensioen en houden van het buitenleven. Onze caravan staat nu in een loods waarvan wij 1 schuifdeur hebben met een eigen sleutel. We mogen onbeperkt halen en brengen zonder tussenkomst van de eigenaar. We mogen de caravan wassen en kleine werkzaamheden uitvoeren. En het is om de hoek, 10 minuten rijden. We verwachten iets vaker dan 1 keer per jaar de caravan in en uit de stalling te halen. De aansluitterminal van de accu is van het type schroefdraad met kruiskop zoals een kroonsteen. Losschroeven, draad er uit, klaar. Maar nu weer vastdraaien, hoe gaat dat in de praktijk? Goed stevig aandraaien, op handkracht, en dan schiet meestal de schroevendraaier er uit. En zo slijt de schroefkop uit tot je het bijna niet meer kan vastzetten. En dat is nou net niet wat je wil op een terminal waar veel stroom door heen gaat, want dan wordt het warm / heet. Foute boel, dat gaan we dus anders doen. Aangezien de schroef helemaal ingebouwd zit ga ik er van uit dat die niet vervangen kan worden. Dan is een hoofdschakelaar een optie, een mechanische zal in het slechte geval van een brand hopelijk bewijzen dat die uitgeschakeld stond. In een zeldzaam geval kunnen van een relais de contacten aan elkaar ‘plakken’.
Ik ben voldoende techneut om risico’s in te kunnen schatten. Persoonlijk ben ik niet bang van de accu, zeker niet de Victron.
Grootste angst heb ik voor de advocaten van de verzekeringsmaatschappijen. Die gaan echt zoeken waar ze schade kunnen verhalen, en daar lig ik wel wakker van…..
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?

Bericht door Chris » do 1 jul 2021 12:30

[re.gif]

Ik heb een sleutelschakelaar achter een serviceluik gemaakt..lekker bereikbaar...
Dat kabeltje loopt helemaal rond naar het dikke relais.
Wel heb ik een blusdiode over de spoel van het relais geplaatst.
1N5408.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”