Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
In de voorwaarden van de Caravanstalling staat onder andere dat de ‘accuklemmen’ dienen te worden losgehaald.
Nu hebben wij een Victron Peak Power Pack 40 Ah Lithium accu, en die heeft geen klemmen. De accu heeft twee circuits, voor de mover en het boorden, met elk twee aansluitingen. Dat is dus meer gedoe dan met een loodzuur accu die grote polen heeft en veel makkelijker los te halen is.
De stallinghouder stelt dat als bij een brand onze caravan de oorzaak is, zijn verzekering mij aansprakelijk stelt. Mijn (ANWB)verzekering dekt 2,5 miljoen euro. MAAR als ik de accupolen niet heb losgehaald ben ik persoonlijk aansprakelijk, en zal mijn eigen verzekering het hele bedrag op mij verhalen. Ik krijg het er benauwd van….
Dit kan toch niet de bedoeling zijn, iets eisen wat bijna ondoenlijk is? Als ik niet handig ben dan moet ik telkens langs de dealer om de accupolen weer aan te sluiten cq los te halen.
Nou ben ik techneut dus denk ik aan twee hoofdschakelaars inbouwen, tot zo ver zie ik zelf wel een oplossing. ANWB verzekering zegt echter dat we letterlijk moeten doen wat de stallinghouder vraagt, anders ben je aansprakelijk….
Nu mijn eigenlijke vragen: de Victron accu heeft een knop om de verschillende circuits aan of uit te zetten, zo ook een zgn opslagmodus waarbij volgens het boekje ‘de twee uitgangen zijn uitgeschakeld’. Is deze ‘opslag’stand juridisch hetzelfde als accuklemmen loshalen?
Is een hoofdschakelaar juridisch hetzelfde als accupolen loshalen?
Pfff wat een gedoe…..
Nu hebben wij een Victron Peak Power Pack 40 Ah Lithium accu, en die heeft geen klemmen. De accu heeft twee circuits, voor de mover en het boorden, met elk twee aansluitingen. Dat is dus meer gedoe dan met een loodzuur accu die grote polen heeft en veel makkelijker los te halen is.
De stallinghouder stelt dat als bij een brand onze caravan de oorzaak is, zijn verzekering mij aansprakelijk stelt. Mijn (ANWB)verzekering dekt 2,5 miljoen euro. MAAR als ik de accupolen niet heb losgehaald ben ik persoonlijk aansprakelijk, en zal mijn eigen verzekering het hele bedrag op mij verhalen. Ik krijg het er benauwd van….
Dit kan toch niet de bedoeling zijn, iets eisen wat bijna ondoenlijk is? Als ik niet handig ben dan moet ik telkens langs de dealer om de accupolen weer aan te sluiten cq los te halen.
Nou ben ik techneut dus denk ik aan twee hoofdschakelaars inbouwen, tot zo ver zie ik zelf wel een oplossing. ANWB verzekering zegt echter dat we letterlijk moeten doen wat de stallinghouder vraagt, anders ben je aansprakelijk….
Nu mijn eigenlijke vragen: de Victron accu heeft een knop om de verschillende circuits aan of uit te zetten, zo ook een zgn opslagmodus waarbij volgens het boekje ‘de twee uitgangen zijn uitgeschakeld’. Is deze ‘opslag’stand juridisch hetzelfde als accuklemmen loshalen?
Is een hoofdschakelaar juridisch hetzelfde als accupolen loshalen?
Pfff wat een gedoe…..
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!
Happy wife, happy life!
- dieseltijger
- Berichten: 11145
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Weet je niet zeker, want er is geen jurisprudentie over. Als je geen risico wil lopen dan: "accu loskoppelen" betekent: kabels loshalen. Ik laat het gewoon aangekoppeld, er zit een circuitonderbreker tussen de + pool van de accu en de rest van de (mover) bedrading en ik accepteer het risico. Dus: waar maakt een mens zich druk over?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
als je de hoofdschakelaar omzet dan kan er toch niets naar verbruikers lopen...
lijkt mij voldoende en wat zou de accu dan nog kunnen doen uit zichzelf??
of ie dan met of zonder accuklemmen ontploft ( stel dat )...dan is het niet te voorkomen.
maar ligt het niet aan een of ander stroomverbruiker...die wordt door de hoofdschakelaar onderbroken.
lijkt mij voldoende en wat zou de accu dan nog kunnen doen uit zichzelf??
of ie dan met of zonder accuklemmen ontploft ( stel dat )...dan is het niet te voorkomen.
maar ligt het niet aan een of ander stroomverbruiker...die wordt door de hoofdschakelaar onderbroken.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Ik dacht dat je als 'persoon' maar tot 1 miljoen aansprakelijk gesteld kon worden.
Misschien ondertussen opgewaardeerd tot 2,5. dus netjes geregeld toch
Maar nu even technisch. M.i. heb je een prima accu die je electronisch loskoppeld, ipv mechanisch.
Zou je toch zeggen, prima zo.
De vraag is alleen, hoe kun je dat 'controleren'.... "zien".
Zoals zovaak ook nu Comply or Explain; pas de regels van de stallingshouder toe, of leg uit hoe je er toch aan voldoet.
Misschien ondertussen opgewaardeerd tot 2,5. dus netjes geregeld toch
Maar nu even technisch. M.i. heb je een prima accu die je electronisch loskoppeld, ipv mechanisch.
Zou je toch zeggen, prima zo.
De vraag is alleen, hoe kun je dat 'controleren'.... "zien".
Zoals zovaak ook nu Comply or Explain; pas de regels van de stallingshouder toe, of leg uit hoe je er toch aan voldoet.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Als je het echt volgens de regels wilt doen.... twee ouderwetse massa schakelaars en klaar is kees, ik bedoel Florence. Je trekt de "sleutels" er uit en de boel is afgekoppeld.
Makkelijk te bewijzen en te zien.
Makkelijk te bewijzen en te zien.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 530
- Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Hmmm…..goeie…..was ik helemaal vergeten, staat bij ons ook in de regels. Ben ik de enige die daar niet bij stil heeft gestaan?
Voor de winterstalling maar even aan denken.
Voor de winterstalling maar even aan denken.
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Ik haal mijn accu er altijd gewoon uit voor hij naar de stalling gaat. Net als de gasfles. Logisch toch? Ik vind het niet per se een onredelijke eis eigenlijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Hier gaat de accu er ook uit. Afkoppelen is de eis van de stalling en voor de gasfles natuurlijk ook de eis dat die er uit moet.
Overigens is het de laatste keer dat ik hem naar de stalling bracht de eerste keer in alle jaren dat we daar komen dat ze gevraagd hebben of de accu was afgekoppeld en de gasfles er uit was.
Overigens is het de laatste keer dat ik hem naar de stalling bracht de eerste keer in alle jaren dat we daar komen dat ze gevraagd hebben of de accu was afgekoppeld en de gasfles er uit was.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Ik haal m'n accu ook niet uit de auto als die een parkeergarage in gaat, of thuis binnen staat...
Gas is iets heel anders.
Gas is iets heel anders.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Als ik een Optima of een Lithium accu zou hebben zou ik hem er ook afgekoppeld in laten.
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
en
Voor het soort aansluiting van TS is dat loskoppelen dus niet zo evident of eenvoudig. Zijn soort batterij is anders aangesloten dat de modale types.
Jullie opmerking helpen hem/haar dus niet echt verder. Sorry.
Ik zou ofwel de soft-afkoppeling activeren of een hoofdschakelaars (dikke knoest) op de plus-leidingen plaatsen. Bij calamiteit is achteraf wel te zien dat de batterij ontkoppeld stond ahv de stand van de schakelaars.
Bij vrachtwagens is dat ook voldoende, dacht ik. Zit daar ook niet ergens een dikke knop, van buiten bereikbaar, om de spanning weg te nemen?
Voor het soort aansluiting van TS is dat loskoppelen dus niet zo evident of eenvoudig. Zijn soort batterij is anders aangesloten dat de modale types.
Jullie opmerking helpen hem/haar dus niet echt verder. Sorry.
Ik zou ofwel de soft-afkoppeling activeren of een hoofdschakelaars (dikke knoest) op de plus-leidingen plaatsen. Bij calamiteit is achteraf wel te zien dat de batterij ontkoppeld stond ahv de stand van de schakelaars.
Bij vrachtwagens is dat ook voldoende, dacht ik. Zit daar ook niet ergens een dikke knop, van buiten bereikbaar, om de spanning weg te nemen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Een accu is een accu.
Hoe slim dat ding ook is....blijft een accu.
Los is los....duidelijker kan het niet.
Ja...je zal aan de klus moeten.
Tenzij je roomser dan de paus bent..
Voorwaarde van stallen in jou geval.
Voldoe je daar bewust niet aan dan kunnen de zure appelen voor jou zijn.
Jou keuze...maar ik als rastechneut zou er simpel wat schakelaars bij bouwen....of een andere stalling zoeken.
Mijn stallinghouder eist de gasfles er uit en de accu losgekoppeld maar verzoekt dringend de accu ook er uit te halen.
Dan....wat weegt jou Victron nou helemaal..
Zelfs zonnepanelen is minder gewenst.
Ik snap de man helemaal...
En als jij techneut bent snap je hem ook.
Hoe slim dat ding ook is....blijft een accu.
Los is los....duidelijker kan het niet.
Ja...je zal aan de klus moeten.
Tenzij je roomser dan de paus bent..
Voorwaarde van stallen in jou geval.
Voldoe je daar bewust niet aan dan kunnen de zure appelen voor jou zijn.
Jou keuze...maar ik als rastechneut zou er simpel wat schakelaars bij bouwen....of een andere stalling zoeken.
Mijn stallinghouder eist de gasfles er uit en de accu losgekoppeld maar verzoekt dringend de accu ook er uit te halen.
Dan....wat weegt jou Victron nou helemaal..
Zelfs zonnepanelen is minder gewenst.
Ik snap de man helemaal...
En als jij techneut bent snap je hem ook.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 20 jun 2021 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
@WlliyL
Wat beweer ik dan anders? Twee massa schakelaars is toch het zelfde?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat beweer ik dan anders? Twee massa schakelaars is toch het zelfde?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Hier gaat de accu er ook uit (net als de gasfles trouwens).
De accu gaat eens in de 2 maanden een nachtje onder druppelaar, en laat hem dan weer een tijdje "leeg" lopen., zo blijft hij langer actief
De accu gaat eens in de 2 maanden een nachtje onder druppelaar, en laat hem dan weer een tijdje "leeg" lopen., zo blijft hij langer actief
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Tijdens de winter stalling de +/- 6 maanden staat de accu thuis. Maar tussen al onze tripjes door ga ik echt niet met 30 kilo lopen zeulen en die elke keer onder het bed vandaan toveren. Ik schakel met de knop de accu los van het systeem en thats it. Als mijn stalling gaat eisen dat ik die er steeds uit haal zoek ik heel snel een andere stalling.
Gas is wat anders, die flessen staan makkelijk bereikbaar in de disselbak en wegen geen 30 kg.
Gas is wat anders, die flessen staan makkelijk bereikbaar in de disselbak en wegen geen 30 kg.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
De vraag is hier denk ik niet wat is een goede Quick fix, maar wat is de eis van de verzekeraar. TS is ook niet zo zeer bang voor brand maar voor de aansprakelijkheid daarvan. Dan kun je wel schakelaars plaatsen maar als de verzekeraar dat niet accepteer heb je nog steeds een schuld van 2,5 miljoen wat voor de meeste mensen geen bedrag is wat je even afbetaald.
Dus als de verzekeraar zegt los koppelen dan zul je het moeten loskoppelen. Zijn er geen mogelijkheden om de aansluiting bij de accu los te koppelen, een soort stekker of zo? Zo niet zul je de moeilijke wegen moeten bewandelen. Je kunt wel met stekkers werken, maar dat helpt niet om rustig thuis op de bank te zitten.
Is 2,5 miljoen overigens geen heel laag bedrag. Een caravan met met inhoud kost al gauw 12000 euro. Dat zijn maar 210 caravans nog los van de stalling zelf.
Ik kende een aantal brandweerlieden toen de stalling in ons dorp in de brand ging. Die waren zo bang voor gasflessen dat ze alle disselbak ken met een bijl te lijf zijn gegaan. Gevolg vele caravans flink beschadigd. Gaat hard zo met de kosten.
Dus als de verzekeraar zegt los koppelen dan zul je het moeten loskoppelen. Zijn er geen mogelijkheden om de aansluiting bij de accu los te koppelen, een soort stekker of zo? Zo niet zul je de moeilijke wegen moeten bewandelen. Je kunt wel met stekkers werken, maar dat helpt niet om rustig thuis op de bank te zitten.
Is 2,5 miljoen overigens geen heel laag bedrag. Een caravan met met inhoud kost al gauw 12000 euro. Dat zijn maar 210 caravans nog los van de stalling zelf.
Ik kende een aantal brandweerlieden toen de stalling in ons dorp in de brand ging. Die waren zo bang voor gasflessen dat ze alle disselbak ken met een bijl te lijf zijn gegaan. Gevolg vele caravans flink beschadigd. Gaat hard zo met de kosten.
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Ik dacht dat het sowieso beter is de accu los te koppelen. Ik sta nu in een andere stalling en de beheerder heeft mij ook gevraagd of de accu is losgekoppeld, vanwege de eisen van de verzekeraar. Bij mijn vorige stalling is mij dat nooit gevraagd.
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Het is natuurlijk gek dat wanneer de stallinghouder zegt dat de accuklemmen los moeten, jouw verzekeraar de schade op jou gaat verhalen als jij dat niet kan doen. Dus wanneer je in een stalling staat waar dat niet hoeft, dan gaat de verzekeraar wel tot vergoeding over, terwijl er in wezen aan het risico niets wijzigt. Daarnaast moet jouw caravan en accu de oorzaak zijn van de brand, wil men verhaal kunnen halen. De meeste stallingbranden worden niet door caravans veroorzaakt.Florence schreef: ↑zo 20 jun 2021 11:39De stallinghouder stelt dat als bij een brand onze caravan de oorzaak is, zijn verzekering mij aansprakelijk stelt. Mijn (ANWB)verzekering dekt 2,5 miljoen euro. MAAR als ik de accupolen niet heb losgehaald ben ik persoonlijk aansprakelijk, en zal mijn eigen verzekering het hele bedrag op mij verhalen. Ik krijg het er benauwd van….
Bij onze stalling moeten de gasflessen eruit, maar over accu's wordt niets gezegd. De hal waar onze caravan staat, staat vol met campers, en als een camper is opgehaald, dan staat daar de auto van de campereigenaar. De hal staat vol met aangesloten accu's en gevulde brandstoftanks.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Ronald Jan
- Berichten: 183
- Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
- Locatie: IJmond
- Contacteer:
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Als mijn auto 7 maanden de parkeer garage ingaat haal ik ook de accu er uit.Jan van Vijven schreef: ↑zo 20 jun 2021 16:40Ik haal m'n accu ook niet uit de auto als die een parkeergarage in gaat, of thuis binnen staat...
Gas is iets heel anders.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Mijn auto staat gemiddeld vier keer per jaar zes weken aaneengesloten stil/binnen... wel met een druppel lader aangesloten. Mijn motor staat veel langer stil, het zelfde verhaal. Ik haal nooit accu’s weg.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
^^ Maar die staan dan ook niet in een commerciële stalling?
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels staat de caravan in de nieuwe stalling. Van de accu is de dikke plusdraad naar de mover losgeschroefd, en van het boordnet is de zekering er uit.
In de gebruiksaanwijzing van de Victron accu staat letterlijk dat een hoofdschakelaar niet nodig is. Dit heeft Victron via de mail bevestigd. De stallinghouder is blij met deze antwoorden. Waarom dan toch de draden los? Mijn ANWB verzekering zegt dat wij moeten doen wat een stallinghouder vraagt. Doe je dit niet ben je aansprakelijk.
Voor een goede nachtrust doen we dat dan maar. Nou zijn de schroefterminals van de accu niet zo robuust als een standaard accu, en niet bedoeld om regelmatig los en vast te schroeven. De volgende stap is dan toch maar twee hoofdschakelaars in te bouwen. Dit was ook het advies van de caravan dealer.
Toch een beetje zuur, koop je de nieuwste techniek, wordt je door op oude techniek gebaseerde regelgeving gedwongen toch nog ouderwets draden los te trekken…..
In de gebruiksaanwijzing van de Victron accu staat letterlijk dat een hoofdschakelaar niet nodig is. Dit heeft Victron via de mail bevestigd. De stallinghouder is blij met deze antwoorden. Waarom dan toch de draden los? Mijn ANWB verzekering zegt dat wij moeten doen wat een stallinghouder vraagt. Doe je dit niet ben je aansprakelijk.
Voor een goede nachtrust doen we dat dan maar. Nou zijn de schroefterminals van de accu niet zo robuust als een standaard accu, en niet bedoeld om regelmatig los en vast te schroeven. De volgende stap is dan toch maar twee hoofdschakelaars in te bouwen. Dit was ook het advies van de caravan dealer.
Toch een beetje zuur, koop je de nieuwste techniek, wordt je door op oude techniek gebaseerde regelgeving gedwongen toch nog ouderwets draden los te trekken…..
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!
Happy wife, happy life!
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Je zou ook over dikke relais kunnen denken, relais met 200Ampere kontakten.
Die heb ik als hoofdschakelaar aan mijn accu hangen.
En een is voldoende hoor....
En dan maakt het nog niet eens uit welke van de 2.... de Plus is wel logisch.
Op mijn foto zie je dat 200Ampere relais zitten.... zwart blokje..bovenin in het midden.
Dingen zijn helemaal niet duur ook... en geen lelijke schakelaars meer.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Chris, dat is een charmante oplossing. Hoe zet je het relais uit? Ik vermoed een andere (kleine) schakelaar omdat deze enkel het relais bedient. En waar zit die dan?
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!
Happy wife, happy life!
Re: Accu verplicht loskoppelen in de stalling?
Ik snap in dit hele verhaal iets niet.
Hoe moeilijk kan het zijn 1 keer per jaar een paar schroefjes of boutjes los te draaien en wat kabel los te nemen van een accu..
Zijn we nu niet problemen bij een simpele oplossing aan het verzinnen?
Een relais uitzetten is niet voldoende zijn voor verzekeringseisen bij stalling. Net als hoofdschakelaars uitzetten.
Gewoon de accu eruit halen en thuis nog een keertje laden voor vertrek lost alle problemen op.
Ik snap de hele problematiek rondom 5 minuten werk, en dat 1 of 2 keer per jaar, om wat draden los te halen totaal niet.
Hoe moeilijk kan het zijn 1 keer per jaar een paar schroefjes of boutjes los te draaien en wat kabel los te nemen van een accu..
Zijn we nu niet problemen bij een simpele oplossing aan het verzinnen?
Een relais uitzetten is niet voldoende zijn voor verzekeringseisen bij stalling. Net als hoofdschakelaars uitzetten.
Gewoon de accu eruit halen en thuis nog een keertje laden voor vertrek lost alle problemen op.
Ik snap de hele problematiek rondom 5 minuten werk, en dat 1 of 2 keer per jaar, om wat draden los te halen totaal niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.