mobiele airco inbouwen in caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: mobiele airco inbouwen in caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » za 12 jun 2021 14:22

Bijna alle huis airco’s circuleren de binnen lucht om te koelen
In een auto wordt alleen buitenlucht gekoeld en naar binnen geblazen, tenminste als je de recirculatie stand niet gebruikt.


Een mobiele airco zou dus eigenlijk een voordeel geven omdat die een deel ban de binnenvlucht naar buiten blaast en er via de ventilatie verse (zij het warme) lucht weer naar binnen trekt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: mobiele airco inbouwen in caravan

Bericht door Gerardo » za 12 jun 2021 14:30

Jan van Vijven schreef:
za 12 jun 2021 14:06
pvaken schreef:
za 12 jun 2021 13:07
Volgens mij ging het hier om het gebruik van een mobiele airco en niet een split unit / multi split of vrf / vrv systeem met een binnen en buiten deel.

Een mobiele airco heeft dit alles in een en zuigt dus binnen lucht aan voor zowel de condensor als de verdamper.
Luchtstroom over de verdamper gaat weer de ruimte in (koude lucht) en de luchtstroom over de condensors gaat via de slang naar buiten (warme lucht).

Overigens is recirculatie iets anders dan ventilatie.
Daar heb je inderdaad gelijk in, had ik even over het hoofd gezien.
Dan is deze volgens Gerardo dus gezonder dan alle andere systemen. knipoog.gif
thumbup.gif mrgreen.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: mobiele airco inbouwen in caravan

Bericht door Gerardo » za 12 jun 2021 14:38

Je wilt je met moeite verkregen koele binnen lucht eigenlijk niet gebruiken om de condenser te koelen. Daarom is split system bedacht. Een mobiele airco gebruikt wel je duur verkregen koele binnenlucht om de condenser te koelen. Dat is lucht die met warme buitenlucht aangevuld moet worden. En dat is niet een beetje maar aanzienlijk. En daarin zit 'm de inefficiëntie. Een compromis in ruil voor een mobiel apparaat dat flink tegen zichzelf moet werken.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: mobiele airco inbouwen in caravan

Bericht door nonblond » za 12 jun 2021 15:00

Een paar jaar geleden heeft hier een topic gestaan van iemand die een mobiele airco heeft ingebouwd. Er moest veel worden geïmproviseerd, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Weet niet meer of het in de praktijk een succes was, want dat ben ik vergeten of dat is niet gepubliceerd. Was dit een project van Blefke?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: mobiele airco inbouwen in caravan

Bericht door Ron » za 12 jun 2021 19:09

Ik heb in onze oude caravan een mobile airco gehad.
Na 2 jaar heb ik toch maar een dakairco laten monteren.
nog even thuis gebruikt, maar ook daar inmiddels een daikin split airco.
Werkt stukken beter en veel minder herrie.
En voor de nieuwe hut maar direct vanaf de fabriek een dakairco in laten bouwen Dometic fresjet 2200
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”