Bank airco geschikt?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Bank airco geschikt?

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 6 jun 2021 12:11

Hallo allemaal,

Jullie hebben kunnen lezen dan de aanschaf van een mestic split airco voorlopig in een deceptie is geëindigd.

Ik wil toch graag een airco voor de zomer in Frankrijk.

Nu zou ik een bankairco willen omdat:
- goedkoper
- lichter in gewicht
- kost me niet een dakraam

Nadeel:
- ik heb niet de mogelijkheid om (zonder hele rare dingen) de uitblaasopeningen hoog te krijgen.

In hoeverre is een bankairco wel een acceptabele oplossing?

Concreet: functioneert een bankairco ook naar behoren zonder uitblaasopeningen op hoge posities?

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door deemster07 » zo 6 jun 2021 13:06

Je kan ook een mobiele airco kopen bij bijv de Kruidvat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door dieseltijger » zo 6 jun 2021 13:26

Concreet antwoord: Nee. Niet geschikt. Ik heb 3 hoge uitblaasopeningen in de kledingkast rechts achterin in een Kip Shuttle 44, en achterin wordt het snel koel - aan de voorzijde duurt het wel enige tijd - terwijl de ventilatoren op volle kracht blazen (ook geen genoegen) en ik de Truma Sapphir met (toendertijd) het grootste koelvermogen heb gekozen van de drie beschikbare varianten.

Je gaat koude tenen krijgen en het duurt eeuwen voordat het boven jouw navel ook afkoelt - om maar te zwijgen over de verdeling van de koude lucht over de totale lengte van de caravan. Neem een excellente dakairco en maak hiervoor een extra dakopening zodat je nog licht van bovenaf hebt.

De mobiele split unit airco's hebben - naast het feit dat je ze ergens moet bergen en jouw raam op een kier moet houden - beperkt vermogen. Kan je gewoon zien in de specificaties. Het voordeel is wel dat de warmtewisselaar die de koele lucht uitblaast wel opgehangen kan worden bij de plek waar je op dat moment zit. Maar no way dat jouw hele caravan net zo koel wordt als met een stationaire airco - of de natuurkundige wetten moeten plotseling niet meer van kracht zijn.

Dus in jouw situatie zou ik niets kopen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 jun 2021 13:35

Wat versta je onder rare dingen?
Ik heb verschillende airco’s gehad en kan stellen dat een bankairco, mits juist geplaatst, niet onder doet voor een dak airco.
Ik wil nooit meer een dak airco!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door meeder » zo 6 jun 2021 13:44

Als wij de ruimte zouden hebben zou ik ook wel een bankairco willen hebben.
Ik zou het eigenlijk wel mooi vinden als er een onderbouw unit zou zijn zoals de Whale kachel. Als wij een bankje op moeten offeren zijn we best een deel opslagruimte kwijt en dat is niet handig.

Ik heb bij veel vrienden en bekenden gekeken en een goed ingebouwde bankairco komt op mij stiller over dan een dakunit. Toch lijkt het alsof een dakairco sneller resonanties geeft in de caravan.

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 6 jun 2021 14:01

Truma zelf adverteert met 3 inbouw opties:
-eco
-comfort
- luxe

Eco houdt volgens mij in dat de openingen dichtbij zijn en langs de vloer.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door dieseltijger » zo 6 jun 2021 14:55

Suggestieve naam. Wellicht had een onbeholpen techneut de variant: "Cheapo" genoemd, wat de Sales afdeling hernoemd heeft naar "Eco" . Mijd deze variant als de pest.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door Conradi » zo 6 jun 2021 15:29

Barth1234 schreef:
zo 6 jun 2021 12:11
Concreet: functioneert een bankairco ook naar behoren zonder uitblaasopeningen op hoge posities?
Nee, niet doen!
Je hoeft niet je hele caravan vol buizen te leggen om overal uitstroomopeningen te maken, een dakairco komt ook maar op één plek binnen. Maar uitstroomopeningen beneden werken simpelweg niet.

Een kunstje is om met een ventilator de koude lucht alsnog naar boven te duwen, maar ook dat is verre van ideaal.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 jun 2021 15:56

De enige juiste manier is met uitstroom openingen boven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door Niels83 » zo 6 jun 2021 17:18

Waarom kies je niet voor de bewezen eurom airco? Dat is ook in het andere topic al gezegd. Met goed zoeken vindt je die ook 2de hands. Ca 300 kosten ze dan, maar nu kijken niet als het 30 graden is.

Zelf hebben we een kleine mobiele airco. Kostte me 50 euro, maar die kocht bij - 2, die zullen nu 2de hands ook wel iets duurder zijn.

Grote voordeel als het echt bloed heet is houdt hij ook de slaapkamer van mijn zoontje thuis koel. Dikke pret voor een paar tientjes.

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 6 jun 2021 17:19

Hallo Niels,

De eurom had in de showroom precies hetzelfde kwaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door Niels83 » di 8 jun 2021 02:48

[re.gif]
Dat is gek? Alle split unit airco's hadden hetzelfde probleem? Ongeacht het merk?
Dan vraag ik me toch af of het niet zo hoort.

Zijn er hier geen eurom bezitters die kunnen checken hoe het daar zit.

Gebruikersavatar
SaPH
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 16 apr 2018 11:18

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door SaPH » di 8 jun 2021 08:06

Onze Eurom AC2401 heeft het ook. Volgens mij hoort het zo. Kwam zo uit de verpakking. Het heeft volgens mij niets te maken met afdichting. Het is isolatie om de airco vloeistof slang.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door Davendre » di 8 jun 2021 08:21

Hier ook een bankairco met 1 uitstroom opening boven en 2 beneden. De airco is inmiddels een jaar of 15 oud en voldoet bog steeds prima. Krijg de hut goed koud al zal het ten opzichte van een dakairco wel iets langer duren.

Ik geloof absoluut dat een airco beter zijn werk kan doen wanneer alle uitstroomopeningen hoog geplaatst zijn zoals Dieseltijger zegt. Maar persoonlijk vind ik zo’n bak op het dak niet mooi.

Heb net dit voorjaar een demper onder de caravan laten plaatsen zodat je zo min mogelijk geluid hebt.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bank airco geschikt?

Bericht door dieseltijger » di 8 jun 2021 08:24

Die buitendemper werkt verrassend goed. Tenzij er een tentje naast de caravan staat kan je de airco zelfs 's nachts gebruiken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”