Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Bericht door Jilger » do 27 mei 2021 12:00

Beste mensen,

Wat gebeurt er eigenlijk met caravans die in Nederland en de rest van Europa zijn afgedankt? Worden ze gesloopt?

Steeds als ik op tv hele arme mensen zie die in tenten of huisjes van restmaterialen moeten leven denk ik: "wat zouden deze mensen nog blij kunnen zijn met caravans die bij ons uitgediend zijn." Of denk ik dan misschien te simpel? Het lijkt zo'n mooi voorbeeld van 1 + 1 = 2, maar waarom gebeurt dit dan niet? Weet iemand hier misschien iets over?

Groet,

Jilger.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Bericht door VIP » do 27 mei 2021 12:47

Caravans die afgedankt worden zijn vaak zo slecht, lees: rot (schimmel), dat ze een gevaar zijn voor de gezondheid.

Sloop is dan een mogelijk voor onderdelen.


En zou er wel een overblijven die geschikt is, dan is transport duurder dan ter plaatse iets bouwen.
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Bericht door eurotrotter » do 27 mei 2021 15:50

Jilger schreef:
do 27 mei 2021 12:00
Beste mensen,

Wat gebeurt er eigenlijk met caravans die in Nederland en de rest van Europa zijn afgedankt? Worden ze gesloopt?

Steeds als ik op tv hele arme mensen zie die in tenten of huisjes van restmaterialen moeten leven denk ik: "wat zouden deze mensen nog blij kunnen zijn met caravans die bij ons uitgediend zijn." Of denk ik dan misschien te simpel? Het lijkt zo'n mooi voorbeeld van 1 + 1 = 2, maar waarom gebeurt dit dan niet? Weet iemand hier misschien iets over?

Groet,

Jilger.
Toch worden oude ,door de normale consument,afgedankte caravans al voorde heel arme mensen gebruikt;rij maar eens langs grote verpauperde buitenwijken van grote steden zoals Napoli,Roma,Milaan Barcelona,Madrid,en nog zo wat van deze grote "metropolen"
Daar verrijzen soms hele "campings"op die plaatsen.
En af en toe word zo een hele wijk "geruimd"als er in die stad een belangrijke conferentie plaats vind en er belangrijke mensen komen,zoals jaren geleden in Genova. mrgreen.gif mrgreen.gif

Want die "belangrijke gasten"mogen natuurlijk niet zien dat een gemeente,provincie of landelijk bestuur dit soort mensen die daar wonen letterlijk in de kou laat staan. wind.gif weer.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Bericht door WillyL » do 27 mei 2021 16:10

Ik weet dat dit voorstel goed bedoeld is maar het schiet wel zijn doel voorbij. Inderdaad, indien rot en schimmelig, dan is het ongezond voor ons 'rijken' maar ook voor hen.
Andersoortige hulp is dan beter, maar het is en blijft een moeilijke.

Ik hoorde mijn schoonbroer lang geleden klagen dat de tweedehands auto's terecht kwamen in zijn geboorteland (waar hij nu nog met zijn gezin woont), op zich goed want dan konden de mensen daar goedkoop aan een wagen geraken, maar op de lange duur is het echt een vergiftigd geschenk.
1/ die auto' s zijn meestal niet zuinig
2/ vervuilen harder
3/ worden meestal niet goed gerecycleerd
En dus wordt het ginder een autokerkhof.
Gelukkig zijn er ondertussen de wetten ook strenger en wordt er beter gecontroleerd...

Onze afgedankte rommel exporteren is echt geen goed idee.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Bericht door eurotrotter » do 27 mei 2021 19:23

[re.gif]

Als je onvoorwaardelijk gelooft in je punten 1,2 en 3 heb je inderdaad een punt.
Ik kijk er iets genuanceerder tegenaan (maar dat is mijn persoonlijke mening hoor)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Bericht door Morgoth » vr 28 mei 2021 08:41

Ik denk dat je voor het geld van een bruikbare caravan en het transport er naar toe, daar prima een comfortabel en veilig onderkomen kunt bouwen voor die mensen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 28 mei 2021 08:55

Heeft iemand zich eigenlijk ooit afgevraagd of sommige volksstammen wel geholpen willen worden ?

Kan me zomaar voorstellen als je opgroeid in een hut met je eigen veestapel en groente tuin en ervan kunt leven zonder te werken en inkomsten te hebben niet wetende over de ellende die de economische maatschappij en wat die veroorzaakt totdat een of andere weldoener iets vindt van je manier van leven
En daar verandering in wil brengen koste wat kost
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Bericht door Aviva » vr 28 mei 2021 09:27

Soms zie ik wel ontzettend oude caravan op transport gaan naar Polen, Roemenië en dat soort landen. Zowel toer- als stacaravans.
Vraag me wel eens af wat daar mee gebeurt in die landen, zullen er mensen in gaan wonen?
Bij die export caravans denk ik ook wel eens, wat kost het wel niet om het daarheen te brengen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Afgedankte caravans voor mensen in sloppenwijken?

Bericht door Hans1954 » vr 28 mei 2021 09:46

Begin van het jaar was er een aardbeving in Petrinja in Kroatië. Ik weet dat caravanstallingen klanten benaderd hebben om caravans ter beschikking te stellen voor onderdak. Daar hebben velen gehoor aan gegeven. Ongetwijfeld zullen dit caravans geweest zijn die al een paar jaar de stalling niet uit kwamen. Ze werden vanuit verschillende dorpen en steden in Istrië in Konvooi naar Petrinja gebracht. Een kennis van mij heeft een restaurant in Zagreb en die heeft samen met andere bedrijven dagelijks 300 maaltijden verzorgt en bezorgd. Dus het gebeurt wel, maar vanuit particulier initiatief.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”