Nieuwe Thetford koelkast lekt, verrassende oplossing

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Motorrijdertje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 20:34

Nieuwe Thetford koelkast lekt, verrassende oplossing

Bericht door Motorrijdertje » di 25 mei 2021 10:39

Hallo allen,

Even een "dingetje" waar ik mogelijk anderen mee kan helpen.
Ik ben in het bezit van een nieuwe Dethleffs uit 2018 (ja al 3 jaar). Iedere keer lekte de koelkast na een tijdje. Dweilen (gelukkig geen vloerbedekking) en de koelkast weer droogmaken aan de onderzijde. Ook nu weer na een hemelvaart/pinkster weekend. Dus een nieuwe koelkast die lekt? Ja dus, al sinds 2018.

Op diverse forums gelezen dat het overloopslangetje in een lekbak loopt en dat je deze ook naar buiten kan verplaatsen dus de stoute schoenen aangetrokken en dit willen doen na wederom gemopper van mijn vrouw over die koelkast.
Gisteren wilde ik de overloop verlengen en naar buiten brengen ipv laten vallen in de lekbak.

Nu blijkt, Thetford is erg royaal geweest met rubber. De lengte van het overloopslangetje is redelijk lang. Hoeft geen probleem te zijn tenzij..

Aangezien ik de slang niet los kon krijgen heb ik het elektronische deel met moeite los kunnen schroeven. Wat schets mijn verbazing, het overloopslangetje zat klem achter een steunpootje van dit elektra blok. Dus ff 2 cm afgeknipt van de slang en blok weer gemonteerd.

Gewoon ff een tip mocht iemand daar ook problemen mee hebben.
WhatsApp Image 2021-05-24 at 20.29.22.jpeg
Het hoekje van de steunpunt van het elektroblok is goed zichtbaar.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Nieuwe Thetford koelkast lekt, verrassende oplossing

Bericht door WillyL » di 25 mei 2021 11:42

[re.gif] was dat een foute montage bij Dethleffs of bij de koelkastfabrikant?
Ik krijg stilaan de indruk dat ook DLs aan kwaliteits(controle)verlies te lijden.

Alles moet snel snel gebeuren ten koste van... Maar in ieder geval, goed gevonden/gespot door jou.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Thetford koelkast lekt, verrassende oplossing

Bericht door Chris » di 25 mei 2021 12:16

Slordige fout ...zeker..
Daar zal een garantie inspectie voor aflevering geen fluit van kunnen zien...
Fijn dat het gevonden is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Motorrijdertje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 20:34

Re: Nieuwe Thetford koelkast lekt, verrassende oplossing

Bericht door Motorrijdertje » di 25 mei 2021 16:41

Ik heb het idee dat Thetford de boosdoener is in dit geval. Ik neem aan dat dergelijke koelkasten zo aangeleverd worden bij Dethleffs (en anderen).
En qua kwaliteitscontrole's, ik verwacht niet dat dit gemerkt zou zijn omdat je eerst een paar keer ijsafzetting nodig hebt voordat dit zichtbaar is.
Daarentegen, dat het dakluik klemde, 1 rolgordijn scheef zat en een lade schuurde had wel in de eindcontrole gevonden kunnen worden. Maar ach, beetje hobby.. bedoel dethleffs'en en klaar is Kees (Bert in dit geval).

WillyL schreef:
di 25 mei 2021 11:42
[re.gif] was dat een foute montage bij Dethleffs of bij de koelkastfabrikant?
Ik krijg stilaan de indruk dat ook DLs aan kwaliteits(controle)verlies te lijden.

Alles moet snel snel gebeuren ten koste van... Maar in ieder geval, goed gevonden/gespot door jou.

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Nieuwe Thetford koelkast lekt, verrassende oplossing

Bericht door Alexxjr » wo 2 jun 2021 14:12

Ooit een ijskast gehad met zelfde probleem.. slangetje was ok, maar bij wegnemen daarvan bleek er een soort krimpfolie, rond de koelkast,maar in het slangetje dus, het gaatje af te sluiten... doorgeprikt, opgelost. Mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2025
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Nieuwe Thetford koelkast lekt, verrassende oplossing

Bericht door doubleyou » wo 2 jun 2021 14:28

Heeft de dealer er nooit naar gekeken? Ik neem toch aan dat hij daar is terug geweest om de problemen te verhelpen voordat de garantietermijn afliep scratch.gif ?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”