Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 23 mei 2021 10:20

Hallo allemaal,

Ik heb mijn Adria aviva gekocht in de aanname van 2 jaar reguliere garantie en 7 jaar garantie tegen vocht in werking.

Dit staat in alle advertenties en folders van Adria en is mij verteld door de dealer.

Ik was wat aan het opzoeken over de vocht garantie van Adria. Nu staat op de site van Adria dat de Aviva serie is uitgesloten en hier slechts 5 jaar geldt. Zie punt 1:

https://nl.adria-mobil.com/adria-garantie

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind dit (mogelijk) misleidend. Ik heb de importeur en dealer gemaild.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door deusjevo » zo 23 mei 2021 10:27

Tja, het staat toch redelijk duidelijk in de garantievoorwaarden.
Heb je wellicht nog wat voorbeelden van die advertenties/folders wellicht, een offerte of pro forma rekening van de verkopende dealer waar 7 jaar garantie op staat?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door deusjevo » zo 23 mei 2021 10:34

In de 2021 folder staat inderdaad:
• 7 jaar garantie op waterdichtheid bij jaarlijkse inspectie door de officiële dealer
Kijk voor de voorwaarden op www.adria.nl.
Als dan de Aviva uitgezonderd is hadden ze dat er wel wat duidelijker bij mogen vermelden in de folder.
Wellicht zijn bij dat model wat andere materialen gebruikt.

https://www.adria-mobil.com/storage/234 ... 20-web.pdf
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 23 mei 2021 10:46

Hier staat het letterlijk onder het aviva model in de folder

Afbeelding

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door BertJan » zo 23 mei 2021 10:56

dat is makkelijk, zet dit in een email naar de importeur met de prijslijst erbij, ze geven je vast gelijk en je hebt 7 jaar vocht garantie, een rechter geeft je waarschijnlijk ook gelijk.
gewoon vriendelijk vragen (met de bewijzen) aan de importeur, wijst deze e.e.a. af dan wat dwingender vragen.
je moet hiervoor wel jaarlijks vocht controle's laten uitvoeren.
bij een Adria heb je toch jaren lang geen last van vocht (een uitzondering daargelaten) dus is het voor een importeur en fabriek makkelijk om te geven.

het verschil in de vocht garantie's zit hem in de verschillende manier van het monteren van de hoeklijsten.
Laatst gewijzigd door BertJan op zo 23 mei 2021 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door deusjevo » zo 23 mei 2021 10:57

Barth1234 schreef:
zo 23 mei 2021 10:46
Hier staat het letterlijk onder het aviva model in de folder

Afbeelding
Lijkt mij duidelijk genoeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 23 mei 2021 11:05

Ik wacht de reacties even af en laat het hier weten.

Andere grote dealers adverteren ook allemaal met 7 jaar voor de Aviva.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Jan van Vijven » zo 23 mei 2021 11:26

Website en folders zeggen me niets, wat heb jij in de voorwaarden staan? Jij hebt iets gekocht en daar horen spelregels bij.
Andere dealers beweren weer wat anders, wat op papier staat is wat van belang is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 23 mei 2021 11:31

Op mijn documentatie staat de vocht garantie niet apart vermeld.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Daphne » zo 23 mei 2021 11:38

De fabrikant en dealers kunnen hier mogelijk voor op de vingers worden getikt. Als consument heb je daar helemaal niets aan. Leuke marketingtruc om consumenten het gevoel te geven dat ze lang garantie krijgen op een caravan.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 23 mei 2021 11:52

Als het 5 jaar zou zijn voel ik me wel genept om het netjes te zeggen.

Als het in de folders staat en een dealer het mondeling bevestigt, dan ga ik daar vanuit, dat is toch niet heel vreemd?

Eerst even de reactie afwachten. Misschien is het wel 7 jaar.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Hobby Linka » zo 23 mei 2021 11:55

Toen ik mijn nieuwe Hobby in 2008 kocht zat daar netjes een boekje bij met daarin de voorwaarde voor vochtgarantie. (was toen vijf jaar)

De caravan diende ieder jaar ter controle aangeboden te worden en de controle was gratis. In het boekje werd de datum van vocht controle genoteerd en eventuele bijzonderheden vermeld. Bij het niet niet (tijdig) aanbieden van de caravan kon de vochtgarantie komen te vervallen. Dit was in het boekje vermeld en ook in andere documentatie (koopcontract) vermeld.

Een verkoopfolder of publicatie op internet maken geen deel uit van het koopcontract. Sterker nog, vaak wordt er in een verkoopfolder vermeld dat informatie onder voorbehoud is van set- of druk fouten.

Een schade claim op basis van een verkoopfolder lijkt mij dus sterk.
Bijlagen
Vochtcontrole_01.jpg
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Daphne » zo 23 mei 2021 12:05

Barth1234 schreef:Als het 5 jaar zou zijn voel ik me wel genept om het netjes te zeggen.

Als het in de folders staat en een dealer het mondeling bevestigt, dan ga ik daar vanuit, dat is toch niet heel vreemd?

Eerst even de reactie afwachten. Misschien is het wel 7 jaar.
Dat je je genept voelt is niet vreemd. Ik vind het ook misleiding en daar mogen ze voor worden aangepakt.


Wat ik met m’n bericht bedoel is dat een lange garantie op vocht een wassen neus is. Een korte garantie voldoet ook. Wat er binnen 5 jaar niet uitkomt, komt er in die 2 jaar erna ook niet uit.
De garantie is vooral voor de eerste paar jaar wanneer de fabrikant een foutje heeft gemaakt in het in elkaar schroeven van de caravan. Je moet als consument ook nog eens elk jaar de controle door een dealer laten doen. De fabrikant loopt vrijwel geen risico.
Echte vochtproblemen komen jaren later, wanneer weersinvloeden het werk hebben gedaan en er weinig controle is. De verplichte controles zijn immers voorbij. Maar dan is ook de garantie van 7 jaar al lang voorbij. Vandaar dat je niet te zwaar moet tillen aan die 7 jaar garantie. Een lange garantie op de hele caravan heeft meer waarde dan alleen garantie op vocht.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door atria » ma 24 mei 2021 20:52

Weet niet of je in de meegeleverde papieren garantievoorwaarden hebt gekeken (als je die hebt gehad), maar daar staat bij mijn Aviva (modeljaar 2021) 84 maanden garantie op waterdichtheid, incl het schema voor de controles. Zwart op wit. Zie bijlagen. Voorheen was het inderdaad 5 jaar maar nu 7. Dat zal bij jou niet anders zijn lijkt me. De site schept inderdaad verwarring scratch.gif
Bijlagen
IMG_20210524_204307.jpg
IMG_20210524_204822.jpg
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Kampeerliefhebber » ma 24 mei 2021 20:59

Dankjewel.

Deze documenten heb ik niet.

Alleen een algemeen boek van Adria waarin verwezen wordt naar de garantie bepalingen.

Deze bepalingen heb ik dus niet en als je op de site van Adria kijkt sluiten ze de Aviva uit voor 7 jaar en zeggen dat er slechts 5 jaar geldt.

(Mogelijk is Adria dat vergeten aan te passen op de site?)

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door atria » ma 24 mei 2021 21:04

Heb je geen garantiecertificaat (gepersonaliseerd op type caravan incl chassisnummer) ontvangen bij aflevering? Met daarop leverdatum, dealer, 1e eigenaar en bevestiging ontvangst sleutels, garantievoorwaarden en bedieningshandleidingen inbouwapp?
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Kampeerliefhebber » ma 24 mei 2021 21:07

Nee ik heb geen garantie certificaat. Hoe ziet dat eruit? Heb jij een voorbeeld?

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Hans1954 » ma 24 mei 2021 21:18

Los van wat welke importeur ook beweert of niet beweert, de overeenkomst is met de dealer en die is ALTIJD het aanspreekpunt voor garantieclaims. De Nederlandse wet gaat uit van het conformiteitsbeginsel. Dat wil zeggen dat een product moet voldoen aan de eisen die je er redelijkerwijs aan mag stellen. Bij caravans is wel punt van aandacht dat er op voorgeschreven momenten een vochtcontrole plaatsvind. Dat is niet zo zeer bedoeld om de kwaliteit van het gefabriceerde te beoordelen, maar om te zien of het product volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt wordt. Met name dat de poten onder de caravan niet gebruikt worden om de caravan waterpas te stellen. Dit brengt grote krachten op de opbouw waardoor de constructie ondicht kan worden. Dus gebruik je de caravan correct dan kan je de papieren van de fabrikant door de plee spoelen. De rechter zal de dealer op zijn verantwoordelijkheden wijzen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door atria » ma 24 mei 2021 21:32

Zie bijlage. Dit is blad 1 van 3. Het controleschema (zie voorgaand) is blad 2 van 3 en het garantieboek/voorwaarden is pagina 3 van 3. Heb je de caravan wel bij een Nederlandse dealer gekocht?
Bijlagen
IMG_20210524_212747.jpg
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Kampeerliefhebber » ma 24 mei 2021 21:36

Dankjewel. Ik ga het eens navragen. Ik heb de caravan wel bij een dealer gekocht.

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door Kampeerliefhebber » do 27 mei 2021 00:37

Bleek een fout op de site van Adria te zijn. Adria heeft gemaild dat ze het gaan aanpassen.

Inmiddels heb vanuit Adria ook de documenten ontvangen.

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Adria Aviva Vocht garantie misleidend?

Bericht door atria » do 27 mei 2021 14:58

Top. Hopenlijk heb je de garantie niet nodig thumbup.gif
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”