Hoogte caravangaragedeur
Hoogte caravangaragedeur
We zijn druk bezig om te bekijken of we een caravangarage kunnen bouwen. Probleem is daarbij de lokale voorschriften en vooral de bouwhoogte en maatvoering. Het liefst zou ik een garagedeur van 3 m hoog nemen, dan past het zeker. Maar dat gaat 'm niet worden. Punt is, bij die drie meter doorrijhoogte komt nog het deurmechanisme, het dak enzovoort en dan tellen de centimeters rap door.
Nu is mijn caravan (althans volgens opgave) 2,60 hoog maar ik heb geen idee of dat eigenlijk 'normaal' is. Wat zou de minimale deurhoogte zijn die veilig is om te kiezen?
Nu is mijn caravan (althans volgens opgave) 2,60 hoog maar ik heb geen idee of dat eigenlijk 'normaal' is. Wat zou de minimale deurhoogte zijn die veilig is om te kiezen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Hoogte caravangaragedeur
Onze hut is 2.55 meter tot het hoogste punt (schoorsteentje)
VIP heeft een prachtige garage gebouwd, die heeft vast tips voor je.
VIP heeft een prachtige garage gebouwd, die heeft vast tips voor je.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Hoogte caravangaragedeur
Het allerbelangrijkste is dat je rekening houdt met eventueel kantelen/kiepen van de caravan als ie in de garage staat.
Wij hebben idd een 3 meter hoge deur en dat is maar goed ook want de huidige caravan is beduidend hoger dan de Premium.
Daarnaast heb je nog je dakairco en eventueel schotel en dan gaan de cm's ook rap.
Bij het ontwerp van de garage heb ik rekening gehouden met de hoogte van de caravan als deze bv op de valbeugel staat (dus de kont helemaal in de lucht) dat mocht het ooit voorkomen dat je wilt klussen oid je deze marge hebt qua hoogte.
Vwb de vergunning, verbaas je niet als je eerst vooroverleg doet met de gemeente, als je geen hoekwoning op een kruising van een straat hebt, mag er tegenwoordig heel veel, de gemeente moet zich aan de landelijke regels houden.
Enneh een taart als bedankje voor het VOOROverleg, doet ook anno 2021 nog steeds wonderen.
Wij hebben idd een 3 meter hoge deur en dat is maar goed ook want de huidige caravan is beduidend hoger dan de Premium.
Daarnaast heb je nog je dakairco en eventueel schotel en dan gaan de cm's ook rap.
Bij het ontwerp van de garage heb ik rekening gehouden met de hoogte van de caravan als deze bv op de valbeugel staat (dus de kont helemaal in de lucht) dat mocht het ooit voorkomen dat je wilt klussen oid je deze marge hebt qua hoogte.
Vwb de vergunning, verbaas je niet als je eerst vooroverleg doet met de gemeente, als je geen hoekwoning op een kruising van een straat hebt, mag er tegenwoordig heel veel, de gemeente moet zich aan de landelijke regels houden.
Enneh een taart als bedankje voor het VOOROverleg, doet ook anno 2021 nog steeds wonderen.
Porsche + Tabbert
Re: Hoogte caravangaragedeur
Wij hebben ook een caravangarage en deze winter was het toch even paniek.. de airco op de nieuw te leveren caravan. Gelukkig lukte het toch en ging hij er onder door maar achteraf hadden we daar toch meer rekening mee moeten houden. Zo zou ikzelf ooit liever een camper willen hebben maar daar zijn de meningen over verdeeld en mijn wens zal dus al door het hoogtetekort waarschijnlijk toch nooit in vervulling gaan.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Hoogte caravangaragedeur
Fendt is over het algemeen iets hoger dan gemiddeld geloof ik, uit mijn hoofd is die van ons 263 hoog of zo, daar komt dan nog de airco bij.
Als ik nog eens zo'n caravan schuur/stalling zou kunnen bouwen zou ik ook rekening houden met een eventuele camper.....
You never know.
Als ik nog eens zo'n caravan schuur/stalling zou kunnen bouwen zou ik ook rekening houden met een eventuele camper.....
You never know.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16329
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Hoogte caravangaragedeur
Het grootste probleem is denk ik: hoe hoog mag je bouwen?
Ik mocht drie meter hoog boven het maaiveld bouwen, beetje dak constructie is al gauw 30 cm, hangt een beetje van de overspanning af.
Om hoogte te winnen zou je normale deuren kunnen gebruiken in plaats van iets aan je plafond, schuifdeuren kan ook natuurlijk.
De vloer iets verlagen kan ook, pas dan wel op met water overlast.
Twee verdiepte rijgoten heb ik ook al gezien, na gebruik kun je daar roosters van eender welk materiaal opleggen, die goten kun je dan ook eenvoudig op je riool aansluiten en blijft het ernaast droog.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik mocht drie meter hoog boven het maaiveld bouwen, beetje dak constructie is al gauw 30 cm, hangt een beetje van de overspanning af.
Om hoogte te winnen zou je normale deuren kunnen gebruiken in plaats van iets aan je plafond, schuifdeuren kan ook natuurlijk.
De vloer iets verlagen kan ook, pas dan wel op met water overlast.
Twee verdiepte rijgoten heb ik ook al gezien, na gebruik kun je daar roosters van eender welk materiaal opleggen, die goten kun je dan ook eenvoudig op je riool aansluiten en blijft het ernaast droog.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hoogte caravangaragedeur
Wij wilden een doorrijhoogte van 3 m maar door de dakgoot is die toch iets lager geworden (ik denk 2,70 tot 2,80).
Voor onze caravan (incl. schoorsteenpijpje) is dat voldoende; een dakairco of een camper komen er toch niet.
NB A.s. vrijdag wordt eindelijk de roldeur voor het deel van de caravan geplaatst.
Voor onze caravan (incl. schoorsteenpijpje) is dat voldoende; een dakairco of een camper komen er toch niet.
NB A.s. vrijdag wordt eindelijk de roldeur voor het deel van de caravan geplaatst.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: Hoogte caravangaragedeur
Nog een toevoeging, de onze is 270cm hoog (vanochtend vroeg voor vertrek nog even gemeten).
Dat is de hoogte aan de zijwand gemeten met cassette luifel, met airco komt er wellicht nog iets bij....maar dat lukte vanochtend vroeg voor vertrek niet meer om op te meten.
Dat is de hoogte aan de zijwand gemeten met cassette luifel, met airco komt er wellicht nog iets bij....maar dat lukte vanochtend vroeg voor vertrek niet meer om op te meten.
Porsche + Tabbert
Re: Hoogte caravangaragedeur
onze knaus is 279 incl airco.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Hoogte caravangaragedeur
Onze Brillant is bij de airco 2,77 m hoog. De af-fabriek Truma dakairco is lager dan bijv. de Dometic Freshjet, daarmee zou ie ruim over de 2,80 m gaan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hoogte caravangaragedeur
Hier zojuist de hoogte even gemeten van onze Fendt die een heel stuk hoger is dan de Knaus 500 EU die we hiervoor hadden, maar niet voorzien is van een schoorsteentje:
- 268 cm inclusief luifel die daarvan 16 cm in beslag neemt
- 265 cm exclusief luifel maar inclusief dakraam die 13 cm in beslag neemt (dakhoogte is dus 252 cm)
- airco's variëren een beetje qua hoogte als ik eea zo zie in de specificaties (26,5 cm Truma; 22,5 cm Dometic). Ik zou rekening houden met 30 cm voor de airco.
---> overall zou ik dus minimaal 285 cm aanhouden, maar met 300 cm zoals VIP aangeeft zit je zeker safe.
Ik zou altijd rekening houden met een dakairco want da's iets wat nog wel eens voorbij kan komen. Een camper is iets van een totaal andere orde en die zie ik hier de eerste 10 jaar echt niet zie komen, maar de meeste campers komen ook niet boven de 300 cm uit volgens mij. Kwam recent langs een bedrijf waar ze een campercarport hadden staan dus even gestopt en fotootje gemaakt. Geen idee van de exacte hoogte, maar die was wel heel hoog voor mijn gevoel.
Ga hier waarschijnlijk nog een eenvoudige carport plaatsen achter de vrijstaande garage om de caravan onder te zetten. Overweeg ook nog om de vrijstaande garage (6,30x13,00m) aan te passen zodat hij daar in kan, maar da's nogal een bak werk en qua kosten het veelvoud van een carport vrees ik. Moet een grote deur komen op de kopse kant en hele verdiepingsvloer, houten balken en twee stalen balken moeten eruit waarbij ook nog de vraag is of die stalen balken nu een constructieve waarde hebben. Verdieping wordt nu niet gebruikt dus qua ruimte kan het wel, maar moet ook nog afdekvloer in met afwerking etc. Het is nu meer een opslagruimte voor van alles dus ik vind de vloer nu wel prima zo, maar met een mooie caravan erin zou dat ook wel aangepakt moeten worden natuurlijk Aanpassing van de schuur tbv de caravan is echter qua werk en Euri van een iets andere orde dan even een eenvoudige carport plaatsen . Het zou echter wel het ideaalplaatje zijn....
- 268 cm inclusief luifel die daarvan 16 cm in beslag neemt
- 265 cm exclusief luifel maar inclusief dakraam die 13 cm in beslag neemt (dakhoogte is dus 252 cm)
- airco's variëren een beetje qua hoogte als ik eea zo zie in de specificaties (26,5 cm Truma; 22,5 cm Dometic). Ik zou rekening houden met 30 cm voor de airco.
---> overall zou ik dus minimaal 285 cm aanhouden, maar met 300 cm zoals VIP aangeeft zit je zeker safe.
Ik zou altijd rekening houden met een dakairco want da's iets wat nog wel eens voorbij kan komen. Een camper is iets van een totaal andere orde en die zie ik hier de eerste 10 jaar echt niet zie komen, maar de meeste campers komen ook niet boven de 300 cm uit volgens mij. Kwam recent langs een bedrijf waar ze een campercarport hadden staan dus even gestopt en fotootje gemaakt. Geen idee van de exacte hoogte, maar die was wel heel hoog voor mijn gevoel.
Ga hier waarschijnlijk nog een eenvoudige carport plaatsen achter de vrijstaande garage om de caravan onder te zetten. Overweeg ook nog om de vrijstaande garage (6,30x13,00m) aan te passen zodat hij daar in kan, maar da's nogal een bak werk en qua kosten het veelvoud van een carport vrees ik. Moet een grote deur komen op de kopse kant en hele verdiepingsvloer, houten balken en twee stalen balken moeten eruit waarbij ook nog de vraag is of die stalen balken nu een constructieve waarde hebben. Verdieping wordt nu niet gebruikt dus qua ruimte kan het wel, maar moet ook nog afdekvloer in met afwerking etc. Het is nu meer een opslagruimte voor van alles dus ik vind de vloer nu wel prima zo, maar met een mooie caravan erin zou dat ook wel aangepakt moeten worden natuurlijk Aanpassing van de schuur tbv de caravan is echter qua werk en Euri van een iets andere orde dan even een eenvoudige carport plaatsen . Het zou echter wel het ideaalplaatje zijn....
Laatst gewijzigd door Pakkie op di 11 mei 2021 09:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Hoogte caravangaragedeur
Ik schat dat die liggende stalen balk wel degelijk een constructieve zeer belangrijke is, de houten spanten gaan in de lengterichting van je schuur naar die stalen spant toe.
Haal het stalen spant weg en je muren hebben een uitdaging zo te blijven staan vrees ik.
Haal het stalen spant weg en je muren hebben een uitdaging zo te blijven staan vrees ik.
Laatst gewijzigd door ArnoM op di 11 mei 2021 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Hoogte caravangaragedeur
mijn loods is 300cm, als je wilt kan ik wel meten hoeveel ruimte er over is naar de airco unit. maar ik schat zeker 20 cm. Volgens mij metingen is de caravan lager dan wat de fabriek opgeeft.
Re: Hoogte caravangaragedeur
Bij onze gemeente is de maximale hoogte 3 meter in totaal bij een plat dak, 6 meter bij een zadeldak. vaak hanteren ze een tolerantie van 10% (controleer daarop, was bij ons wel zo).
In combinatie met je vloer misschien iets verlagen (denk aan waterafvoer!) zou je een binnenruimte van 300cm moeten kunnen creëren. Die zou ik zelf wel aan willen houden geloof ik! Om een paar cm bij de deur te besparen kun je ook kiezen voor garagedeuren die horizontaal openen. Bv elektrische deuren die naar de zijkant openen, maar goedkopere handmatig te openen houten deuren kan natuurlijk ook; een beetje afhankelijk van budget en waar je het verder nog voor gebruikt.
In combinatie met je vloer misschien iets verlagen (denk aan waterafvoer!) zou je een binnenruimte van 300cm moeten kunnen creëren. Die zou ik zelf wel aan willen houden geloof ik! Om een paar cm bij de deur te besparen kun je ook kiezen voor garagedeuren die horizontaal openen. Bv elektrische deuren die naar de zijkant openen, maar goedkopere handmatig te openen houten deuren kan natuurlijk ook; een beetje afhankelijk van budget en waar je het verder nog voor gebruikt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoogte caravangaragedeur
Je zou uitslaande deuren kunnen nemen, dan heb je minder hoogte nodigConradi schreef: ↑ma 10 mei 2021 23:58We zijn druk bezig om te bekijken of we een caravangarage kunnen bouwen. Probleem is daarbij de lokale voorschriften en vooral de bouwhoogte en maatvoering. Het liefst zou ik een garagedeur van 3 m hoog nemen, dan past het zeker. Maar dat gaat 'm niet worden. Punt is, bij die drie meter doorrijhoogte komt nog het deurmechanisme, het dak enzovoort en dan tellen de centimeters rap door.
Nu is mijn caravan (althans volgens opgave) 2,60 hoog maar ik heb geen idee of dat eigenlijk 'normaal' is. Wat zou de minimale deurhoogte zijn die veilig is om te kiezen?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoogte caravangaragedeur
Twee wilde en misschien echt dwaze ideeën :
1/ Indien naderhand vastgesteld wordt dat de hoogte een tweetal cm te laag is kan je ook nog steeds de banden wat plat zetten en zo de laatste meters doen. Wel terug oppompen en niet vergeten af te laten bij het buiten rijden.
Dit is natuurlijk een noodoplossing.
2/ Indien de steunbalken hoog genoeg zitten of niet nodig zijn (dus in verlengde van de poort en weg te halen) en je gebruikt geen draai- of schuifdeuren dan kan je misschien overwegen de poortgeleiders dieper/hoger in het dak te plaatsen/monteren, dus enkele cms boven de dagopening. Dan kan de poort nog gans toe (bovenste segment komt dan vlag voor het sluiten naar beneden in de dagopening maar het schuifmechanisme zit dan, op die laatste decimeters na, boven de dagopening. Overleggen met een poortspecialist of dit mogelijk is? Het kan natuurlijk dat de balk/muur boven de poort in de weg zit om dit te realiseren.
1/ Indien naderhand vastgesteld wordt dat de hoogte een tweetal cm te laag is kan je ook nog steeds de banden wat plat zetten en zo de laatste meters doen. Wel terug oppompen en niet vergeten af te laten bij het buiten rijden.
Dit is natuurlijk een noodoplossing.
2/ Indien de steunbalken hoog genoeg zitten of niet nodig zijn (dus in verlengde van de poort en weg te halen) en je gebruikt geen draai- of schuifdeuren dan kan je misschien overwegen de poortgeleiders dieper/hoger in het dak te plaatsen/monteren, dus enkele cms boven de dagopening. Dan kan de poort nog gans toe (bovenste segment komt dan vlag voor het sluiten naar beneden in de dagopening maar het schuifmechanisme zit dan, op die laatste decimeters na, boven de dagopening. Overleggen met een poortspecialist of dit mogelijk is? Het kan natuurlijk dat de balk/muur boven de poort in de weg zit om dit te realiseren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Hoogte caravangaragedeur
280 is onze Knaus hoog met Airco, onze hal is 315 hoog onderkant balk, kan er zeker een camper in of die er ooit komt, geen idee.
Ik zou van 285/290 uitgaan dan past menig caravan, bal van 18 cm hoog dan heb je een prima constructie die buitenmaats iets over de 3 meter komt, als je daar aan geboden bent. Ik zou in gesprek gaan met de gemeente wie weet is er wel meer mogelijk.
Qua deur is onderstaande foto wellicht een alternatief.
Re: Hoogte caravangaragedeur
@Pakkie, "waarbij ook nog de vraag is of die stalen balken nu een constructieve waarde hebben"
Dat lijkt me wel, ze liggen er nu voor opvang van de zolderbalken, die hadden misschien in de andere richting gekund, ik weet niet hoe groot de overspanning is.
Dat lijkt me wel, ze liggen er nu voor opvang van de zolderbalken, die hadden misschien in de andere richting gekund, ik weet niet hoe groot de overspanning is.
Re: Hoogte caravangaragedeur
Dat de zolderbalken met daarop de zoldervloer nu rusten op twee ijzeren balken is inderdaad duidelijk. Die zolderbalken inclusief verdiepingsvloer zouden er echter ook uit gaan dus daarvoor zouden die twee ijzeren balken niet nodig zijn. Naar ik begreep hebben de zolderbalken echter ook een andere functie, zijnde het "rechtop" houden van de muren ook al lijken ze ogenschijnlijk uitsluitend te rusten op de zijmuren.
Mijn idee zou dus zijn: houten balken eruit, zoldervloer eruit en ook die twee ijzeren balken weg. Dat alles om voldoende hoogte te krijgen voor de caravan. Je krijgt dan dus eigenlijk een open schuur zonder plafond in, beetje idee zoals hier. Ik vrees echter dat het niet zo eenvoudig kan als ik zeg en dat er dus constructief wat aangepast dient te worden zoals bv van die tuien op voorgaande foto om te voorkomen dat de boel in elkaar lazert .
Nog een fotootje hoe het er nu bij ons boven uit ziet:
Mijn idee zou dus zijn: houten balken eruit, zoldervloer eruit en ook die twee ijzeren balken weg. Dat alles om voldoende hoogte te krijgen voor de caravan. Je krijgt dan dus eigenlijk een open schuur zonder plafond in, beetje idee zoals hier. Ik vrees echter dat het niet zo eenvoudig kan als ik zeg en dat er dus constructief wat aangepast dient te worden zoals bv van die tuien op voorgaande foto om te voorkomen dat de boel in elkaar lazert .
Nog een fotootje hoe het er nu bij ons boven uit ziet:
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Hoogte caravangaragedeur
Ik denk dat die horizontale poutrel toch nodig is, al is het maar om de driehoekconstuctie met de stalen steunbalken onder het dak te maken/verstevigen en dus de muren niet opzij te duwen zoals hier eerder reeds even vermeld werd.
De constructie loopt trouwens door tot op de grond met stalen steunen.
De constructie loopt trouwens door tot op de grond met stalen steunen.
Laatst gewijzigd door WillyL op di 11 mei 2021 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Hoogte caravangaragedeur
Een zadeldak heeft niet alleen neergaande kracht op de muren, maar zal ook de neiging hebben die muren naar buiten te drukken. Die balken dienen dus ook om dat te voorkomen; als je ze weghaalt en niets doet zullen de muren naar buiten gaan wijken.
Het voorbeeld wat je laat zien heeft dat opgelost door een staalconstructie tot aan de vloer toe te passen die sterk genoeg is om die kracht op te vangen.
Het voorbeeld wat je laat zien heeft dat opgelost door een staalconstructie tot aan de vloer toe te passen die sterk genoeg is om die kracht op te vangen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoogte caravangaragedeur
we waren parallel bezig
Je kunt allicht het plafond er wel uithalen, al is het enkel boven de caravan, ook het korte deel net achter de poort. Daar steunt niets op, denk ik.
Je kunt allicht het plafond er wel uithalen, al is het enkel boven de caravan, ook het korte deel net achter de poort. Daar steunt niets op, denk ik.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Hoogte caravangaragedeur
Bedankt allemaal voor de reacties, daar kan ik mee aan de slag
Ik vond het idee van @workel wel interessant om een horizontale roldeur te gebruiken. Echter, toen ik 't geen uitzoeken kwam ik er achter dan zo'n deur precies 6 cm minder ruimte nodig heeft in de hoogte dan een gewone roldeur
Ik vond het idee van @workel wel interessant om een horizontale roldeur te gebruiken. Echter, toen ik 't geen uitzoeken kwam ik er achter dan zo'n deur precies 6 cm minder ruimte nodig heeft in de hoogte dan een gewone roldeur
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Hoogte caravangaragedeur
Nou ik denk wel meer dan 6cm hoor, want je hebt de stalen geleiders enzo ook niet, en zo’n motor lijkt me ook groter dan 6cm. Dat zit bij een horizontale deur allemaal aan de muur.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoogte caravangaragedeur
en zit er bovenaan in het midden van het bovenste poortsegment niet een stuk met de pivoterende duwarm? Dat ding neemt ook wat plaats, bij mij tot zowat 15 cms onder dagopening (dus onder de draagbalk boven de poort) en dat ding wil je niet over/door het caravandak hebben schrapen/scheuren!
Dat zal waarschijnlijk welk afhankelijk zijn van de constructie.
Maar om af en toe de caravan buiten te rijden heb je die automatische opening echt niet nodig. Het kan voor die enkele keren handmatig.
Dat zal waarschijnlijk welk afhankelijk zijn van de constructie.
Maar om af en toe de caravan buiten te rijden heb je die automatische opening echt niet nodig. Het kan voor die enkele keren handmatig.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)