nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rowicom
Berichten: 35
Lid geworden op: do 1 apr 2021 15:16
Locatie: Hilversum/Huizen/Almere

nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door rowicom » di 20 apr 2021 11:30

Volgende week kunnen wij onze nieuwe Hobby on Tour 390SF ophalen. Dus de afgelopen weken volop all-risk verzekeringen vergeleken. Qua voorwaarden en premies komen wat mij betreft Univé en OHRA als grote kanshebbers uit de bus.
Wat ik alleen gek vind op de site van OHRA, is dat er gevraagd wordt wat het bouwjaar van de caravan is en wat de oorspronkelijke nieuwwaarde is of was. En of je bij bouwjaar nou 2010 of 2021 invult, de premie blijft in beide gevallen gelijk. Dat is toch gek? Bij een total-loss van de caravan uit 2010 betaalt OHRA natuurlijk de dagwaarde, maar bij een totaal verlies van de wagen uit 2021 betalen ze de nieuwwaarde. Daar zal een significant verschil in zitten, lijkt mij ;-) En toch dienen beide bezitters evenveel premie te betalen. Op de site van Univé kun je in geval van tweedehands de aanschafwaarde ingeven en wordt de premie daar navenant op aangepast.
Iemand die hier duidelijkheid in kan verschaffen? OHRA biedt 5 jaar nieuwwaardegarantie en Univé 3 jaar, dus mijn voorkeur gaat naar eerstgenoemde. Ervaringen met beide verzekeraars zijn welkom!
Kia Niro HEV (hybride) 2021 met Hobby on Tour 390SF

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door Aviva » di 20 apr 2021 11:34

Dat is volgens mij hoe het werkt in verzekeringsland.

Als ik mijn auto die 8 jaar oud is all-risk wil verzekeren betaal ik ook op basis van de nieuwwaarde premie.
Wel betaalde ik de eerste drie jaar voor onze Hyundai die wij nieuw kochten iets meer voor de nieuwwaarde regeling, die is naar drie jaar vervallen en betaal ik iets minder premie.

Voor wat betreft de caravan, er zit zover ik het twee jaar geleden heb uitgezocht verschil in polissen. Je hebt polissen waar standaard een aantal jaren nieuw of occasionwaarde wordt vergoed.. dan is de premie voor iedereen gelijk. Je hebt ook polissen waar je het als extra bijverzekerd. Dan betaal je het alleen als je dus extra afsluit.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door rutgerg » di 20 apr 2021 11:42

Ik had dezelfde twee verzekeraars voor onze nieuwe caravan op het lijstje staan. Uiteindelijk voor Ohra gekozen omdat ze minder dubbelzinnige polisvoorwaarden hadden. In een ander topic is dit ook ter sprake gekomen. In de voorwaarden van UNIVE staat het volgende: punt 3.1 , "Schade door hagel of sneeuw, die ontstaat op een moment dat u niet met de caravan op vakantie bent, is niet verzekerd."

Nu was er in het andere topic iemand die zei dat het alleen gold als de caravan in het buitenland gestald stond, een passage die erboven stond. Het kon op twee manieren opgevat worden dus ik heb contact opgenomen met Unive en die zeggen dat hij dus wel degelijk alleen voor hagel verzekerd is op vakantie, dus niet zoals degene op dit forum zei. Je bent dus niet verzekerd voor hagel als hij thuis op de oprit, aan de straat, bij een buitenstalling of bij de dealer staat. Dat was voor mij reden om voor Ohra te gaan.

Nog een tip mbt Ohra, het staat niet in de voorwaarden, maar wel als clausule als je de verzekering afsluit. Je moet een aankoopnota en twee sleutels van het slot hebben om aanspraak te kunnen maken op de diefstalverzekering. Maak dus even een kopie van het bonnetje van je dissel of wielslot.

Doe er je voordeel mee thumbup.gif
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door Daphne » di 20 apr 2021 12:55

[re.gif]
rutgerg schreef:
di 20 apr 2021 11:42
nu was er in het andere topic iemand die zei dat het alleen gold als de caravan in het buitenland gestald stond, een passage die erboven stond. Het kon op twee manieren opgevat worden dus ik heb contact opgenomen met Unive en die zeggen dat hij dus wel degelijk alleen voor hagel verzekerd is op vakantie, dus niet zoals degene op dit forum zei. Je bent dus niet verzekerd voor hagel als hij thuis op de oprit, aan de straat, bij een buitenstalling of bij de dealer staat.
Ik was degene die dit schreef knipoog.gif De site van Univé is al heel de ochtend onbereikbaar (ben zelf ook even aan het rondkijken voor een verzekering voor onze nieuwe caravan) dus ik kan de passage even niet teruglezen, maar ik ben er bijna zeker van dat de medewerker dit fout heeft. Maar heel verstandig dat je hier niet voor hebt gekozen, want als de eigen medewerkers het al niet begrijpen whistle.gif weenie.gif

Dus heel goed dat je niet voor deze verzekeraar hebt gekozen thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door rutgerg » di 20 apr 2021 12:58

[re.gif] haha wist ik maar vond het niet nodig je bij naam te noemen. Tuurlijk zal de medewerker het hoogstwaarschijnlijk fout hebben, maar ik wil geen verzekeraar waarbij er twijfel kan ontstaan over dit soort zaken. Stel je hebt ze nodig en je treft zo'n medewerker... zie je gelijk maar is te halen thumbup.gif
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door Daphne » di 20 apr 2021 13:08

rowicom schreef:
di 20 apr 2021 11:30
V
Wat ik alleen gek vind op de site van OHRA, is dat er gevraagd wordt wat het bouwjaar van de caravan is en wat de oorspronkelijke nieuwwaarde is of was. En of je bij bouwjaar nou 2010 of 2021 invult, de premie blijft in beide gevallen gelijk. Dat is toch gek? Bij een total-loss van de caravan uit 2010 betaalt OHRA natuurlijk de dagwaarde, maar bij een totaal verlies van de wagen uit 2021 betalen ze de nieuwwaarde. Daar zal een significant verschil in zitten, lijkt mij ;-) En toch dienen beide bezitters evenveel premie te betalen. Op de site van Univé kun je in geval van tweedehands de aanschafwaarde ingeven en wordt de premie daar navenant op aangepast.
De wonderlijke wereld van verzekeraars knipoog.gif De kosten voor reparatie op een gebruikte of nieuwe caravan zijn gelijk, het risico op schade is ook gelijk, mogelijk dat dit een reden is om de premie gelijk te houden. Of de tool om de premie te berekenen klopt niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
rowicom
Berichten: 35
Lid geworden op: do 1 apr 2021 15:16
Locatie: Hilversum/Huizen/Almere

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door rowicom » do 22 apr 2021 12:12

Omdat wij een aantal jaren geleden met onze toenmalige oudere caravan een klapband hebben gekregen en wij gezien hebben hoe groot de verwoesting dan kan zijn... heb ik aan OHRA via mail gevraagd of een klapband en/of de gevolgen daarvan ook verzekerd zijn in geval van Volledig Casco.
Ik kreeg deze tekst van ze terug:

Klapband
Schade aan de banden is alleen verzekerd wanneer dit onderdeel is van een groter schade-incident met dezelfde oorzaak. Dus wanneer enkel de banden beschadigd raken en vervangen moeten worden, is dit niet gedekt vanuit de caravanverzekering.


Een beetje cryptisch vind ik, maar denk wel dat ik snap wat er bedoeld wordt ;-) Een klapband op zich (met uitsluitend schade aan de band) wordt niet vergoed, maar als er daarbij nog meer schade ontstaat, dan worden zowel die schade alsook de banden vergoed.

Klopt mijn redenering, denken jullie?
Kia Niro HEV (hybride) 2021 met Hobby on Tour 390SF

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door Hermanus » do 22 apr 2021 12:38

[re.gif]

Ja, deze redenering klopt. thumbup.gif thumbup.gif

Citrorob

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door Citrorob » do 22 apr 2021 12:52

rowicom schreef:
do 22 apr 2021 12:12
Klopt mijn redenering, denken jullie?
Ja, weet ik uit eigen ervaring.
Band werd vergoed in het licht van de totale schade.
Als je alleen een band kapot rijdt krijg je niets.

Nu heb je altijd een deel eigenrisico dus die band is dan ook redelijk een sigaar uit eigendoos.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door Aviva » do 22 apr 2021 12:54

[re.gif]

Maar je bent dan wel verzekerd voor de gevolgschade van die klapband?
Daarmee bedoel is afslepen e.v.t, hulp om te repareren etc?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door Daphne » do 22 apr 2021 13:05

[re.gif]

De gevolgschade is de schade die aan de wielkast zit en eventuele schade aan binnen- en buitenkant van de caravan. Afslepen en hulp ter plekke valt onder pechhulp, die uiteraard ook verzekerd is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
rowicom
Berichten: 35
Lid geworden op: do 1 apr 2021 15:16
Locatie: Hilversum/Huizen/Almere

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door rowicom » do 22 apr 2021 21:49

Toch nog aan het twijfelen.... Inmiddels heb ik ook een allrisk verzekering bij Unigarant in het zicht. Is niet de goedkoopste, maar doordat ik collectiviteitskorting krijg ivm lidmaatschap van een vakbond, zit deze toch weer heel dicht tegen OHRA en Univé aan.

In de polisvoorwaarden wordt gezegd dat de banden niet ouder mogen zijn dan 10 (!) jaar, tenzij een driejarige controlebeurt door een deskundig bedrijf al eerder de vervanging adviseert.
En verder:
1) u bent voor verzekerd brand, diefstal, storm, enz.(opsomming niet volledig) en voor andere van buiten komende oorzaken
2) Beperkt verzekerd: eigen gebrek van de caravan, maar uitsluitend als: 1. de caravan nog geen drie jaar oud is en 2. er voor een 5 of 10-jarige nieuwwaarde schadevergoeding gekozen is en 3. de reparatiekosten niet verhaald kunnen worden en 4. u de 1e eigenaar bent
3) Wat vergoeden wij niet: schade aan banden. Behalve als gelijktijdig door een schadegebeurtenis bij schade aan een band ook andere schade aan de caravan is ontstaan

Als je dit zo leest, vraag ik mij af waarom een verzekeraar schade aan de caravan als gevolg van een klapband zou vergoeden. Ik heb het dan over een spontane klapband, zonder dat daar een mechanische oorzaak (stuk ijzer op de weg) aan te pas is gekomen.
Bepaling 1 (van buiten komende oorzaak) gaat niet op
Bepaling 2 zou wel van toepassing kunnen zijn, maar alleen als de caravan nog geen drie jaar oud is en daarna niet meer
Bepaling 3 regelt alleen dat de banden op zich niet verzekerd zijn, behalve als door een gedekte gebeurtenis (bijv een aanrijding zijwaarts) ook nog andere schade is ontstaan.
De volledige voorwaarden vind je hier: https://www.unigarant.nl/globalassets/m ... rv-uge.pdf

Schimmig, dit hele gebeuren. Zie ik beren en spoken en maak ik mij om niets zorgen? Zit gevolgschade door een spontane klapband zonder aanwijsbare oorzaak bij elke verzekeraar wel snor in geval van all risk dekking; vooropgesteld dat aan de leeftijds- en onderhoudseisen van de band is voldaan?

Wat zijn jullie ervaringen? Ik las vandaag dat maar liefst één derde van alle gemelde schadegevallen een klapband betreft!
Alvast dank voor het meedenken!
Kia Niro HEV (hybride) 2021 met Hobby on Tour 390SF

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: nieuw of tweedehands; geen verschil in verzekering

Bericht door BertJan » do 22 apr 2021 21:58

"Bepaling 1 (van buiten komende oorzaak) gaat niet op"

deze gaat al op, als een band in goede staat is (niet te oud en goed volgens onderhoudsrapport) dan klapt hij niet vanzelf en is het dus van buiten komende oorzaak of de verzekering moet aantonen dat het anders is. (natuurlijk moet de andere band die nog heel is niet duidelijk op onderspanning ztaan want dan is het niet van buiten komend onheil maar onderspanning wat duit op onvoldoende onderhoud/zorg)
een verzekering betaald in de caravanbranche over het algemeen goed uit, maar een verzekering is er niet voor achterstallig onderhoud.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”