Goede plek vinden

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Bucky
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mar 2021 22:00

Goede plek vinden

Bericht door Bucky » do 18 mar 2021 22:12

Ik ben dus helemaal nieuw wat betreft kamperen met de caravan.
M'n caravan kan helemaal off grid.
Hoe kan ik goed plekken vinden waar je redelijk alleen staat? Of in ieder geval niet met heel veel drukte en veel mensen?

Campercontact en camperlink zijn voornamelijk voor campers toch? Mag je daar met je caravan staan? En zijn die plekken niet altijd overvol?

Ik zag dat je bij park4night plekken kan kiezen waar geen voorzieningen zijn, lijkt me dat het daar minder druk dan is toch?

Ik zag ook dat er een soort van verenigingen zijn waar je lid van kan worden en die delen dan plekken met je van bijv. boeren die daar zijn aangesloten en een plek op hun terrein aan bieden. Zaols britstops, france passion, espana discovery, landvergnugen, swiss terroir, swede stops en pintrip. Zijn dit ook plekken voor de caravan en zijn dit over het algemeen fijne plekken die wat rustiger zijn?

Is camperstop hier handig voor en is dit ook voor de caravan?

In scandinavische landen en in schotland mag je nog wild kamperen toch?

Je leest op internet veel horror verhalen over kamperen op een parkeer plek of langs de weg. Gaat het dan voornamelijk over plekken langs de snelweg?

Mag je met je caravan op camper plaatsen staan?

Hebben jullie nog tips om mooie, rustige plekken te vinden?

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Goede plek vinden

Bericht door RonvA » do 18 mar 2021 22:53

tot zover ik weet, camper plekken zijn voor campers, een caravan is geen camper. Dus nee daar mag je niet staan.

Langs de snelweg enzo zou ik ook niet doen. Dan moet je toch echt naar de kleine natuur campings of het buitenland als je zonder voorzieningen wil kamperen denk ik..
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Goede plek vinden

Bericht door Ron » do 18 mar 2021 23:51

[re.gif]
Ik vraag me altijd af.
Is dat zo, mag je met je caravan niet op een camperplaats staan ?
Wie bepaald dat en waarop is dat verbod dan gebaseerd ?
Zelf zou ik niet snel op een camperplaats of in de vrije natuur staan.
Maar stel je bent onderweg , door omstandigheden geen camping open en je moet toch wat.
Dan is een camperplaats best wel een uitkomst.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Goede plek vinden

Bericht door Micky » do 18 mar 2021 23:54

[re.gif]

Met een camper mag je hier in de straat ook niet staan en overnachten, maar waar staat dat dan mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Goede plek vinden

Bericht door Ron » do 18 mar 2021 23:59

[re.gif]
Dat zal wel ergens staan in de plaatselijke politie verordening.
En er is een verschil in kamperen en overnachten.

Ik denk dat ik zaterdag in de nieuwe hut voor de deur ga slapen. mrgreen.gif
Neem de honden mee, ivb met de avondklok. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Goede plek vinden

Bericht door Micky » vr 19 mar 2021 00:06

[re.gif]

hahaha, ik haal de hut zaterdag uit de loods en wilde ook de meiden erin laten slapen op de oprit mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Goede plek vinden

Bericht door dieseltijger » vr 19 mar 2021 00:22

Lastig. Het recht om onder voorwaarden in de vrije natuur te recreëren en te overnachten in Scandinavië is bijvoorbeeld niet van toepassing op motorvoertuigen en caravans.

Op camperplaatsen mag je met een caravan niet staan. Kan je hier wel een hele boom over opzetten, at the end of the day krijg je gewoon een bon en de sommatie om weg te wezen.

Natuurkampeerterrein: daar sta je ook niet in je uppie. Ik denk dat je dan op particulier terrein moet gaan staan, en dat die particulier dan geen camping moet exploiteren. Lees: geen vergoeding aan jou vraagt.

Dan moet je creatief worden. Dan moet je eigenaren van leuke percelen 1:1 benaderen en het voor hun aantrekkelijk maken om jou gebruik te laten maken van hun terrein. Of je gaat in het vroege voorseizoen kamperen op een kleine Franse camping. Koud, maar wel stil.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Goede plek vinden

Bericht door Ron » vr 19 mar 2021 07:07

[re.gif]

Niet dat ik nu de intentie heb om op camperplaatsen te gaan staan.
Maar kennelijk weet jij er wat meer over.

Wil je daar een apart topic over openen ?
Met onderbouwing en verwijzingen waarom het niet mag met een caravan.
En al is het voorlopig alleen maar Nederland.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Goede plek vinden

Bericht door Hans 555 » vr 19 mar 2021 07:15

[re.gif]
Deze info is gewoon te vinden in de Algemeen Plaatselijk Verordening van jouw gemeente. Even googlen. Succes thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Goede plek vinden

Bericht door Leentje » vr 19 mar 2021 07:50

@hobbylinka hoe heette ook alweer die twee stellen van de eerste cfw weekenden die ook liefst midden in de natuur staan? Die hebben vast bruikbare tips! Jolie? Hij met de kano? Johan? Peter Brig????
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Goede plek vinden

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 19 mar 2021 08:46

Van campers wordt natuurlijk verwacht dat ze volledig zelf voordienend zijn incl een vuilwatertank in Frankrijk hebben ze ook wel links en rechts op Verlat en straatjes zien staan aan de Normandische kust. En op open veldjes.

Er zijn maar weinig caravans die een vast vuilwatertank hebben maar met je caravan wil je ook niet op een overvolle camperplaats staan in Frankrijk lijkt me. Verder zal hel helpen als je de lokale taal goed onder de duim hebt en de goedwillende diender of je een Bach mag blijven staan of niet
In voor en na seizoen zijn er wel campings te vinden die wat rustiger zijn bv kastelencampings in Frankrijk
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Goede plek vinden

Bericht door Niels83 » vr 19 mar 2021 09:03

Het makkelijkst is het denk ik toch om die pareltjes te zoeken die nooit druk zijn en bieden wat je zoekt. Wij komen al een paar jaar op een camping bij Macon met 25 plaatsen van minimaal 20x20meter ook in het hoogseizoen nog nooit mee gemaakt dat het meer dan de helft vol staat. Het sanitair is oud maar schoon en er is zelfs een minizwembad.

Verder is er niets, en het kost 15 euro of zo. Toen we de eerste keer kwamen betaalde we 9 euro per nacht.

Volgens mij kun je met goed zoeken nog wel wat Paal kampeerplaatsen vinden.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Goede plek vinden

Bericht door Morgoth » vr 19 mar 2021 09:25

Wellicht eens bij de natuurkampeerplaatsen van Staatsbosbeheer gaan kijken. Daar sta je rustig. Wellicht niet alleen maar druk is het er zeker niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Goede plek vinden

Bericht door Ron » vr 19 mar 2021 14:06

Hans 555 schreef:
vr 19 mar 2021 07:15
[re.gif]
Deze info is gewoon te vinden in de Algemeen Plaatselijk Verordening van jouw gemeente. Even googlen. Succes thumbup.gif
Bijna overal is het dat je langs de openbare weg niet mag overnachten in caravan of camper.
Maar hoe zit het nu op camperplaatsen ?
Hier in de gemeente hebben wij bij de jachthaven een camperplaats met ruimte voor 24 campers.
Men mag daar max 72 uur staan a €15 per overnachting.
Er staat nergens dat het verboden is voor caravans.
Ben benieuwd hoe de havenmeester daar mee om zou gaan.
Uiteraard zullen de caravaners ook netjes het vuilwater e.d moeten opvangen.
Buiten dat een camper een eigen motor heeft zie ik weinig verschil tussen camper of caravan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Kasper

Re: Goede plek vinden

Bericht door Kasper » vr 19 mar 2021 14:29

Misschien zie ik het te simpel, een camper is geen caravan en zal het ook nooit worden, dus op een camperplaats mag geen caravan staan.
Maar als je het anders ziet, dan zou ik het uitproberen en op een camperplek gaan staan en de reactie afwachten. Je kunt dan ook nog een rechtszaak aanspannen en het tot de hoge raad uitvechten, ben wel benieuwd hoe dat afloopt. mrgreen.gif

Bucky
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mar 2021 22:00

Re: Goede plek vinden

Bericht door Bucky » vr 19 mar 2021 14:41

Mijn caravan is dus helemaal zelf voorzienend.
Ik ben wel geinteresseerd in die mensen die ook het liefste in de natuur staan. Weet iemand daar de contact informatie van? Of een linkje?

Omdat ik eerst een camper wilde kopen, weet ik daar dus wel wat van. Je mag ook in NL met een stealth camper officieel op een parkeer plek staan en daarin overnachten. Natuurlijk kunnen ze moeilijk doen.

Aangezien mijn caravan zelf voorzienend is, geisoleerd en noem maar op, kan ik inderdaad ook naar campings buiten de warme seizoenen en daardoor minder drukte hebben, is ook wel iets wat ik graag wil.

Kleine campings wil ik ook nog wel gaan kijken of dat wat is. Ik zag al op park4night of een andere website dat je ziet hoeveel plaatsen een camping heeft op hoeveel hectare.

Wat ik dus wel ook gevonden heb, is een jongen met een youtube kanaal die met z'n caravan reist en eigenlijk overal staat waar het maar kan. Boete evt. voor lief neemt. In veel landen waar je niet mag wild kamperen mag je bijvoorbeeld wel overnachten. Frankrijk bijv. van 19:00 tot 9:00. Dus dat zou ook nog een optie zijn. Maar hij staat dus overal. Langs de kant van de weg, parkeer plek, etc.
Hier is hij op weg naar Spanje:
https://www.youtube.com/watch?v=d7Ws40dCZcY&t=132s

Hier in Noorwegen, waar je mag wild kamperen, maar mag het met voertuig?
https://www.youtube.com/watch?v=ubCr_2_89XU&t=14s

Ik denk dat ik wat meer buiten het seizoen ga, wanneer het wat kouder is, dat ik ook de kleine campings wat op zoek en hoop op pareltjes, goed zoeken. Ik zag dat die verenigingen waar je dan bij een boer op het erf mag staan, alleen voor campers is , niet voor caravans, maar ja, kan m'n stoute schoenen aantrekken. Ik zag dat die vereniging van Duitsland wel ook voor caravans is. Maar ik denk dat ik ook wat meer ga doen zoals die jongen van Youtube. Ga maar gewoon staan, als het puur is voor overnachten. Ergens een afgelegen parkeer terreintje, ergens aan de zijweg van een zandpad, whatever. Je komt in de avond ong. aanzetten, in de ochtend rij je weer weg.
Ja, spookverhalen en ervaringsverhalen. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet. In Amsterdam 's avonds schijnt het ook gevaarlijk te zijn. Helmond schijnt de gevaarlijkste gemeente van Nederland te zijn. Kom er beide niet graag, maar er wonen toch mensen, die niet overvallen worden of doodgestoken. Ik ga ook naar Brazilie en ga daar wandelen, Schijnt ook gevaarlijk te zijn. Ik weet niet of dat soort dingen je moeten tegenhouden. Ik denk dat er vaker niets gebeurt dan wel iets gebeurt.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Goede plek vinden

Bericht door Knaus440 » vr 19 mar 2021 14:48

ANWB:
Veel camperplekken worden aangegeven met het bord EO8-5 met de betekenis: Parkeergelegenheid alleen bestemd voor campers.



In de jaren dat we een camper hadden stonden we uiteraard wel op camperplaatsen. De discussie wel of geen caravans vond ik niet interessant. Andere camper bezitters wel! Verwoede gesprekken, politie bellen gezien. Blijkbaar is er verschil tussen camperaar en caravanner. Camperplekken op particulier terrein bv bij restaurant, of welk bedrijf ook, eigenaar is de baas en bepaald.
Later met de caravan zijn we een keer weggestuurd van een openbare camperplek. Het blauwe bord camperplaats zou dit aangeven.
Verder nooit uitgezocht.
We zetten de caravan op een camping in de buurt van een snelweg als we op doorreis zijn. Gebruiken Archies overzicht(app) daarvoor.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Goede plek vinden

Bericht door Niels83 » za 20 mar 2021 04:36

[re.gif] [re.gif] Tuurlijkben je kwetsbaar wanneer je in Je caravan ligt te slapen langs de openbare weg. Maar het stelen of overvallen van een bewoonde caravan vraagt toch wat voorbereiding en heel veel lef. Dat is imo niet echt een gelegenheidsdieven actie.
Dus als je in een niets zeggend dorp ergens staat lijkt mij de kans dat er iets gebeurd vrij klein.
Aan de snelweg, zou ik niet graag staan. Vroeger deden mijn ouders dit wel, maar alleen op plekken waar veel chauffeurs ook overnachten, en dan ook daartussen staan. Op die plekken is de hele nacht bedrijvigheid en die chauffeurs verweren zich wel. Soms zagen we op die kleinere parkeerplaatsen alleen 1 caravan staan, beetje achteraf bij het mooie uitzicht. Dat isniet slim

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Goede plek vinden

Bericht door dieseltijger » za 20 mar 2021 07:05

De site kampeermeneer heeft hier een paar pagina's inclusief links aan gewijd. Particulieren die hun tuin verhuren, enz Enz. Ik heb het nog niet verder bekeken.

Ik heb wel eens twee keer een lang weekend gestaan op het terrein van vrienden toen ze naar hun dochter in het Duitsland waren. Die hebben een joekel van een terrein (zat eerst een boerderij op) en wij pikten een uiterst aantrekkelijk hoekje aan de bosrand met uitzicht op de glooiende akkers.

Te ver van alle aansluitingen staan we gewoon op de honky-tonk Li-ion accu. Het afvalwater gaat zo het gras in. En wij nodigden ze een paar weekjes later uit om een vorkje te prikken in een van de betere restaurants. Zo blijft het leuk aan beide kanten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Bucky
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mar 2021 22:00

Re: Goede plek vinden

Bericht door Bucky » za 20 mar 2021 08:42

Dus in principe is wild kamperen nog wel te doen. Alleen loop je in de landen waar het ook niet toegestaan is om te overnachten in het wild het risico op een boete of weggestuurd te worden. En is het beter om niet langs de snelweg te gaan staan maar van de snelweg af te rijden, mooi plekje op te zoeken.
Verder zijn er de kleinere campings, buiten het seizoen, bij een boer op het erf of bij zo'n vereniging die boeren weergeven die plek hebben op hun erf.
Park4night ziet er wel aardig riant uit. Je ziet best veel mooie plekjes in de natuur e.d. Alleen krijg ik het idee dat het voornamelijk voor campers is. Ik gok dat ik op veel van die plekken gewoon met m'n caravan kan staan zolang ik niemand lastig val e.d. gok ik dat de kans klein is dat mensen me gaan aanspreken.

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Goede plek vinden

Bericht door Mariandel » za 20 mar 2021 11:10

Niels83 schreef:
vr 19 mar 2021 09:03
Het makkelijkst is het denk ik toch om die pareltjes te zoeken die nooit druk zijn en bieden wat je zoekt. Wij komen al een paar jaar op een camping bij Macon met 25 plaatsen van minimaal 20x20meter ook in het hoogseizoen nog nooit mee gemaakt dat het meer dan de helft vol staat. Het sanitair is oud maar schoon en er is zelfs een minizwembad.

Verder is er niets, en het kost 15 euro of zo. Toen we de eerste keer kwamen betaalde we 9 euro per nacht.

Volgens mij kun je met goed zoeken nog wel wat Paal kampeerplaatsen vinden.
Welke camping is dat dan in de buurt van Macon?
Normaal overnachten we op de municipal camping in Macon maar wilden wel eens wat anders.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Goede plek vinden

Bericht door Niels83 » za 20 mar 2021 12:38

Het is wel nog 45 minuten van de snelweg af. Maar in het dorpje Relevant ligt aire de naturelle.
Vlakbij ligt chattilon sur challeronne, op zaterdag is daar een geweldige markt. En villa's Le dombe een geweldige vogel dierentuin, met ook veel wilde vogels.
Meestal staan we daar een paar dagen, lezen een boek uit, en gaan na de markt weer door. Er is niks dus je hebt al gauw je werk losgelaten.

De municipal is een praktische camping, maar niet echt relaxt, ik zou daar echt niet langer dan noodzakelijk willen staan.

Rapidewood
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Goede plek vinden

Bericht door Rapidewood » za 20 mar 2021 15:35

Er zijn camperplaatsen waar een bord staat dat je met je caravan niet welkom (verboden) ben, andere plekken maakt het weer niet uit.
Het is per land verschillend en hou er rekening mee dat overnachten iets anders is dan kamperen.

Als je onderweg bent en je doet een dutje in je auto of in de caravan maakt meestal niet zo veel uit.

Ik kampeer in de regel niet veel wild maar als ik onderweg ben stop ik wel eens (na het avond eten) en dan zoek ik een rustig plekje waar niemand last van me heeft. In Frankrijk, Spanje en Scandinavië zie je vaak na sluitingstijd bij grote supermarkten campers samen komen, als je daar naast gaat staan en je zet niet je stoelen buiten en je luifel uit zal er niet snel iemand commentaar hebben. Of er moet al een kampeer verboden bordje staan, dat is dan een plaatselijke verordening.

Ik reis vaak op andere tijden dan dat de meeste mensen dat doen en stop gewoon op een “uit de drukte” plekje, en angst van oom agent of een overval?
Oom agent: Heb ik nog nooit last mee gehad en toch al vaak ze voorbij zien komen. Ik sta soms aan de rand van de meest prachtige parken in plaatsjes die ik later helaas nooit meer terug kan vinden :(
En overvallen, tja die vinden meestal plaatst op routes die voor de hand liggen “route de soleil” is zo een voorbeeld.
Ik denk altijd maar: is het je beurt, dan is dat zo.
In veel landen (ook Nederland) mag/kan je gewoon overnachten, zoek een rustig plekje waar je niemand lastig valt (klagen ze ook niet bij oom agent over je) en ruim je troep op als je weer vertrekt boos.gif

Ik ben voornemens als het weer kan een rondje Baltische staten te doen en zal zeker niet elke nacht op een kamping doorbrengen. aflower.gif

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Goede plek vinden

Bericht door Mariandel » za 20 mar 2021 20:55

Niels83 schreef:
za 20 mar 2021 12:38
Het is wel nog 45 minuten van de snelweg af. Maar in het dorpje Relevant ligt aire de naturelle.
Vlakbij ligt chattilon sur challeronne, op zaterdag is daar een geweldige markt. En villa's Le dombe een geweldige vogel dierentuin, met ook veel wilde vogels.
Meestal staan we daar een paar dagen, lezen een boek uit, en gaan na de markt weer door. Er is niks dus je hebt al gauw je werk losgelaten.

De municipal is een praktische camping, maar niet echt relaxt, ik zou daar echt niet langer dan noodzakelijk willen staan.
Camping is permanent gesloten per 16-1-2021!
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Goede plek vinden

Bericht door Niels83 » zo 21 mar 2021 03:37

Ow nee, ik ga ze morgen gelijk mailen.
Het was een hobby voor hem, en dat internet niets voor hem. Dus of ze zijn gewoon dicht ivm Corona of de eigenaar is ziek, oud, overleden.

Morgen dus even proberen te mailen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”