Caravan op slot

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Bucky
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mar 2021 22:00

Re: Caravan op slot

Bericht door Bucky » di 23 mar 2021 12:13

ja zo voel ik er ook over.Maak het ze niet makkelijk maar je moet er niet wakker van liggen. Maar uhhh, hebben die gps dingen dan geen zin?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » di 23 mar 2021 15:12

Chris schreef:
zo 21 mar 2021 11:38
[re.gif]
Ik denk scratch.gif scratch.gif

Zo'n verschrikkelijke klereherriemakende, oorverdovende en gehoorschade opleverend bewegingsalarm.. in de hut..
Ja... ik ook.. met AB..kan ik hem uitzetten voor ik de deur open doe..
Vinden de buren zeker prettiger.
Toen ik de zaak nog had is er een keer ingebroken. Via de opengebroken achterdeur zijn de inbrekers in een soort halletje gekomen die ik gebruikte als pakruimte. Daar stond een bureau waarvan ik de sleutels van de laden kwijt was. In het halletje hing de sirene voor het luid alarm. Dat maakte zo verschrikkelijk veel lawaai dat je er helemaal gedesoriënteerd van raakte. Je evenwicht raakte er zelfs verstoord van. Toch hebben ze kans gezien om de lades open te breken (die op wat verzendenveloppen en plakband leeg waren). Toen de bewakingsdienst aankwam zijn ze gevlucht. De tussendeuren waren op slot en de ramen waren voorzien van traliewerk op last van de verzekering. Ze zijn daarom niet verder het pand in gekomen.

De moraal van dit verhaal: Een dief laat zich door lawaai niet tegenhouden. Ze weten dat de buren de politie bellen in plaats van zelf komen kijken met het risico een mes tussen de ribben te krijgen. Het enige wat nut heeft is om de dief te vertragen. Als het hem te veel moeite kost dan gaat ie ergens anders naar toe.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan op slot

Bericht door Chris » di 23 mar 2021 17:09

[re.gif]
En dat laatste is precies wat ik al 4x hier geschreven heb.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Caravan op slot

Bericht door Jaap van Duijn » di 23 mar 2021 17:38

En Chris,

Velen met U.

gr Jaap :)

Bucky
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mar 2021 22:00

Re: Caravan op slot

Bericht door Bucky » wo 24 mar 2021 09:38

nog tips voor welk disselslot en welke wielklem voor de 17" LM velgen op de knaus?

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan op slot

Bericht door RDDR » wo 24 mar 2021 09:57

[re.gif]

Knaus gebruikt een Alko koppeling. SCM goedgekeurd heb je 3 nieuw te verkrijgen disselsloten:
1) Alko Premium
2) Sarecen Gullwing
3) Doublelock compact eagle

Voor wielklemmen zijn er een aantal opties. De Nemesis wordt veel gebruikt. Ik gebruik thuis een ART4 gekeurd motorslot door de velg en chassisbalk heen. Makkelijk en stevig. Ook ik heb een Knaus met de 17" velgen. Slot past er prima doorheen. Let wel: ART4 is bij motoren een geldige keuring, maar bij caravans niet. Ik gebruik die dus in combinatie met een SCM disselslot (de Saracen Gullwing). Voor de verzekering is slechts 1 slot vereist bij mjn caravan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » wo 24 mar 2021 13:11

Bij mij thuis staat de caravan niet op slot. Je moet eerst een Heras hek forceren, dan langs de loslopende herdershonden de tuin in, dan de loods open breken, de poten van de caravan opdraaien, met de caravan de tuin door, weer langs de honden en het hek en dan pas het erf af. Als dat al lukt zonder kleerscheuren en zonder lawaai, is het een hoop moeite voor een 35 jaar oude caravan. Ik schat zo in dat het risico van diefstal niet heel groot is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan op slot

Bericht door Jan van Vijven » wo 24 mar 2021 13:17

Zolang ze compete hijskranen en landbouwmachines uit de zelfde soort loodsen jatten zal dat bij jouw ook wel lukken... die honden zijn zo stil te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » wo 24 mar 2021 14:44

[re.gif]
Tuurlijk. Weet ik. De grasmaaier staat daarom wel aan de ketting. Die steelt net even iets makkelijker en is voor de doorsnee dief ook iets aantrekkelijker denk ik.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Bucky
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mar 2021 22:00

Re: Caravan op slot

Bericht door Bucky » do 25 mar 2021 01:05

RDDR schreef:
wo 24 mar 2021 09:57
[re.gif]

Knaus gebruikt een Alko koppeling. SCM goedgekeurd heb je 3 nieuw te verkrijgen disselsloten:
1) Alko Premium
2) Sarecen Gullwing
3) Doublelock compact eagle

Voor wielklemmen zijn er een aantal opties. De Nemesis wordt veel gebruikt. Ik gebruik thuis een ART4 gekeurd motorslot door de velg en chassisbalk heen. Makkelijk en stevig. Ook ik heb een Knaus met de 17" velgen. Slot past er prima doorheen. Let wel: ART4 is bij motoren een geldige keuring, maar bij caravans niet. Ik gebruik die dus in combinatie met een SCM disselslot (de Saracen Gullwing). Voor de verzekering is slechts 1 slot vereist bij mjn caravan.
Thx.
Die disselsloten zien er goed uit.
Die nemesis weet ik nog niet zo, aangezien je dan 1 van je bouten moet vervangen.
Mss dat ik voor een doubleloop lock chain ga. Moet je alleen wel altijd op je knieen en onder je caravan graaien.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan op slot

Bericht door VIP » do 25 mar 2021 08:38

[re.gif]


Bij de ALKO Premium kan ook de stabilisatorhandel geheel naar beneden, (is mijn voorkeur).

Bij de Saracen Gullwing kan dit niet, zou je rijdend het slot er op laten, werkt de stabilisator dus niet optimaal bij de Saracen.

De Double Lock Compact Eagle, steekt zo ver uit dat je of je benen kapot loopt, of bij scherp (haaks) rangeren het slot je bumper kan raken, zeker bij auto's waar de bumper heel dicht bij de caravankoppeling zit als je bent aangekoppeld.
Porsche + Tabbert

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Caravan op slot

Bericht door DV_t » do 25 mar 2021 09:36

[re.gif]

Ik heb vorige week ook de Al-KO premium gekocht en de DoubleLock Compact Eagle verkocht via Marktplaats.

Vond de DoubleLock maar een beetje een onhandig ding om het rode blokje precies uit te lijnen zodat de sleutel eruit kon en daarnaast kan de stabilisatorhandel niet naar beneden. De Al-KO ziet er ook uit alsof het er voor gemaakt is en sluit meteen alles mooi af.

Er zit overigens wel een behoorlijk prijsverschil tussen beide sloten. Ik heb redelijk geschikt een premium slot kunnen kopen, weet niet of ik de keuze ook had gemaakt als ik hem bij de dealer had mee moeten nemen á 160,--. De Doublelock heeft mij 90,-- gekost bij de dealer.

Als ik nu geen slot had en een nieuwe moest kopen dan kocht ik meteen de premium.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan op slot

Bericht door VIP » do 25 mar 2021 11:32

[re.gif]

thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Bucky
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 mar 2021 22:00

Re: Caravan op slot

Bericht door Bucky » do 25 mar 2021 17:16

Ja, ik ga ook voor de premium, lijkt me verreweg de meest handige. Ik geef meestal wel een substantieel bedrag uit voor sloten. Koop je bijvoorbeeld een fiets van een paar duizend euro en ga je om een paar tientjes uit te sparen er een goedkoop slot op hangen scratch.gif
Qua wielklem ben ik er nog niet over uit welke. Die nemesis is wel handig. Ze verkondigde me net dat ik dat echt niet even zelf erop zet, maar als ik zo kijk naar youtube moet dat wel goed komen. Nog even over nadenken. Heb de tijd awhoea.gif Door corona en drukte wordt m'n caravan pas volgend jaar geleverd :(

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Caravan op slot

Bericht door fortissimo » do 25 mar 2021 20:55

Bucky schreef:
do 25 mar 2021 01:05
Mss dat ik voor een doubleloop lock chain ga. Moet je alleen wel altijd op je knieen en onder je caravan graaien.
Ik gebruik de AL-KO Safety Plus rood i.c.m. met de Doubleloop lock chain.
Wat bij die laatste wel handig is, is om te weten wat voor onderstel je carvan hebt.

Mijn onderstel heeft alleen gaten bij de assen. Dus als ik het slot wil bevestigen moet ik echt op de grond liggen om er bij te kunnen.
Er zijn ook onderstellen die meerdere gaten in het onderstel hebben. Dan kan je bijna gehurkt het slot bevestigen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

moniquevos
Berichten: 8
Lid geworden op: do 5 aug 2021 19:27

Re: Caravan op slot

Bericht door moniquevos » vr 27 aug 2021 18:11

RDDR schreef:
vr 12 mar 2021 13:39
Wij plaatsen altijd het disselslot op de camping, thuis en overal waar deze niet aangekoppeld staat. Belangrijste reden is inderdaad de verzekeringsvoorwaarde dat je dan niet verzekerd bent. Deze 1 minuut tijd besparing kan je dus de waarde van de caravan kosten. Ondanks dat ik ook wel weet dat het risico op de camping klein is.
Ook als we onderweg gaan eten en de caravan / auto op een parkeerterrein laten staan zet ik even het slot erop, zodat deze niet afgekoppeld kan worden. Doen we niet vaak overigens.
Zelfde met deuren en ramen van de caravan: als we er niet bij zijn, staan de ramen op tochtstand, dus is er braakschade.

Overigens doe ik dit ook bij mijn motorfiets waar het nog zinlozer is. Deze staat in onze inpandige garage, die afgesloten is met goede sloten. ZIt een goed alarmsysteem op het huis en garage en toch klik ik snel even het schijfremslot erop. Geen goedgekeurd slot = geen diefstal dekking.
Ik vind de verzekeringsvoorwaarde ook een belangrijk reden om een caravan op slot te plaatsen. Het is vervelend, wanneer ongewenste bezoekers toegang krijgen.
In deze moderne tijd kun je altijd extra maatregelen treffen door een alarmsysteem te plaatsen. Deze alarmsystemen komen met bewegingsdetectie, gasdetectie in caravan of camper en ook deur- en raamsensoren. Genoeg mogelijkheden om je bezittingen te beschermen.

Voor mijn auto had ik omtrekbeveiliging laten plaatsen. Natuurlijk wil ik voor een caravan ook hetzelfde beveiliging.
Meer weten over alarmsystemen: Lees hier

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Caravan op slot

Bericht door Keesje » za 28 aug 2021 10:12

Ik doe mijn caravan op de camping, in de stalling, voor de deur en onderweg, als wij bijvoorbeeld naar een Supermarkt gaan, op slot met een dissel slot en een ketting door het wiel heen.De ketting alleen erbij als wij op de camping staan.
Beiden zijn wel goedgekeurde sloten voor de verzekering, want anders heb je nog niets.
Als ik het mij goed herinner dan eist de verzekering bij een gestolen caravan het overleggen van drie sleutels van de sloten.
Achter de auto op de snelweg etc.heb ik nooit een dissel slot op de caravan vanwege het veel sneller afkoppelen als de caravan in de brand mocht vliegen en bovendien vind ik dit dan niet nodig.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » zo 29 aug 2021 08:59

Maar die sleutels kun je toch ook overleggen als de caravan niet op slot stond? Ik vraag me altijd af hoe een verzekering dit kan vragen want bewijzen kun je het nooit. Je kunt alleen bewijzen dat je de sloten hebt.
Ja, misschien foto's maken met de actuele krant erbij. Maar dat is geen doen natuurlijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Caravan op slot

Bericht door daniel1975 » zo 29 aug 2021 09:58

Ik maak altijd een foto van de dissel als ik het slot erop zet. In de exif-gegevens staat het exacte moment van opname. Gewoon 3 sec met de telefoon.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan op slot

Bericht door Ab » zo 29 aug 2021 13:03

Wat ik in dit hele draadje nergens lees..
Een mover kan ook een probaat anti diefstal middel zijn.
Zeker een automaat.
Wel eens geprobeerd om een caravan weg te rijden met de mover erop? knipoog.gif
Bij mij stond de mover ( Simpark) er altijd op. 24-7- 365.
Thuis en op de camping. En hoofdschakelaar 12 volt uitgeschakeld.
Anders had het weinig nut..Als je de stekker in de auto doet, loopt ie automatisch terug.
Je hoort verhalen dat dat slecht voor de banden of mover zou zijn.
In mijn 17 jarige duurtest met 2 caravans en 3 sets banden bleek daar totaal niets van te merken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Caravan op slot

Bericht door BertJan » zo 29 aug 2021 15:06

Ook de mover vertraagd voor diefstal, ook een tent aanzetten vertraagd, de steunen uitzetten vertraagd ook net als goedgekeurde sloten.
dus kan je inschatten wat je wilt doen om te voorkomen dat de caravan gestolen word.
ik doe dat met een disselslot scm gekeurd.

ben je verzekert, dan kan je het beste (minstens) aan de verzekeringsnorm houden, er worden erg weinig caravans gestolen maar als het de jouwe is dan krijg je betaald als de caravan wordt gejat.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » ma 30 aug 2021 09:42

Maar dan nog... Als een verzekeraar eist dat er een goedgekeurd slot op de caravan moet zitten. Waar ligt bij diefstal de bewijslast dat het slot er ook daadwerkelijk opgezeten heeft? Alleen een losse sleutel bewijst niks. Een foto ook niet. Je kunt aan de datum wel zien dat hij er op die datum op zat maar als de caravan een dag later wordt gestolen kan het slot er al lang weer af zijn gehaald. Je kunt dus NOOIT bewijzen dat ie op het moment van diefstal op slot zat. Ik denk dus dat in een juridisch geschil een verzekeraar geen poot heeft om op te staan. Dus ik denk dat die sloteneis erg wankel is als het er op aankomt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Caravan op slot

Bericht door Jaap van Duijn » ma 30 aug 2021 11:02

@Morgoth,

Volgens mij dan toch niet moeilijker maken als het is. (Je zit toch niet bij de belasting dienst :).
Je moet van verzekering 1 of 2 goedgekeurde sloten gebruiken.
Wij moeten sloten en sleutel nummers opgeven.
Duidelijk vermeld, bij diefstal aangifte bij Politie en een aangifte opsturen naar verzekering.
Dan op verzoek ook de sleutel (die van 1 of 2 sloten) sturen.
Dan komt er na verloop van tijd wel bericht van onderzoeken en eventuele waarde bepaling (hoe ben/was je verzekerd) en uitbetaling.

Zo ging het met onze fietsen tenminste, nagevraagd gelijk voor de auto, caravan en camper.
Gelijkluidend antwoord.

Fijne dag nog en groet Jaap

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » ma 30 aug 2021 12:52

[re.gif]
Ik snap de eis wel, maar een sleutel opsturen bewijst niet dat de caravan op slot heeft gestaan. Het bewijst alleen maar dat je in het bezit bent van sleutels. En meer niet. Dit zeg ik niet om moeilijk te doen. De verzekering kan wel eisen dat er een goedgekeurd slot op zit maar niemand kan ooit bewijzen dat ie er op tijdstip van diefstal ook op zat. Kan net zo goed in de kofferbak van de auto liggen.

Ik durf te wedden dat 99,99% van de mensen met een goedgekeurd slot, waarbij de caravan ontvreemd wordt, braaf de sleutels naar de verzekering sturen, ook als het slot er ten tijde van de diefstal er helemaal niet op zat. Er is namelijk niemand die dit kan controleren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Caravan op slot

Bericht door Jaap van Duijn » ma 30 aug 2021 12:57

@Morgoth,

Ja en dan, dan word de verzekering dus verkeerde informatie gegeven en komt het woord "oplichting of zwendel" in de buurt.
Dan zijn er strafbare feiten gepleegd en Politie of zo zullen ook zoeken op de plaatst waar unit gestolen werd naar braak en inbraak sporen toch.
Die vinden dan een kapot slot of juist geen en dan komen er vragen.

Je krijgt het niet voor niets, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”