Caravan op slot

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Caravan op slot

Bericht door GSAndre » vr 12 mar 2021 10:19

Discussie hier over of de caravan op dieselslot moet op een camping

Ik doe het nooit, omdat ik er nog nooit van gehoord het dat er eentje werd gestolen op een camping "in het seizoen".
Maar aan de andere kant, zou hij dan niet verzekerd zijn scratch.gif

Wat doen jullie ....
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan op slot

Bericht door PD » vr 12 mar 2021 10:22

Qua verzekering is het simpel..... geen slot, niet verzekerd.

Om die reden heb ik er op de camping tenminste het disselslot op, ook op overnachtingscampings, kleine moeite.
Wanneer we langer dan enkele dagen blijven, dan tevens de wielketting.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan op slot

Bericht door deusjevo » vr 12 mar 2021 10:27

Wij hebben geen verzekering dus geen eisen maar op de camping zet ik hem er eigenlijk nooit op.
Ik zou er wel eentje op een seizoenplaats gebruiken trouwens.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Caravan op slot

Bericht door DV_t » vr 12 mar 2021 10:54

Ik klik er altijd een rode bal in en het disselslot erop. Kleine moeite, waarom zou je risico lopen voor 20 seconden werk.

Deze:
Afbeelding

en deze:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » vr 12 mar 2021 11:20

Mijne gaat niet op slot. Wel de deur maar niet de rest. want A: ik heb een oude caravan en B: ik kan me niet voorstellen dat men op een volle camping de luifel afbreekt, de poten in draait, de caravan aankoppelt en wegrijdt.

Ik heb onderweg wel vaak het gevoel dat ik hem op een parkleerplaats graag even vast aan de auto zou hebben gehad. De fietsen staan erop en de caravan zit vol spullen. Maar ik heb een Westfalia slingerkoppeling. Ik zou geen disselslot weten die daar op past als ie aan de auto vast zit. Vroeger had ik aan de motortrailer een ketting met een hangslot waarmee hij aan de auto vast zat. Maar officieel mag je daar volgens mij niet mee rijden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Caravan op slot

Bericht door SBerend » vr 12 mar 2021 11:26

Altijd een slot op de koppeling. Bij huis, stalling, camping en eventueel parkeerplaats op het moment dat wij uit de buurt van auto en de caravan zijn. Zoals eerder beschreven kleine moeite.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Caravan op slot

Bericht door janoniem » vr 12 mar 2021 11:30

Thuis op de oprit en in de stalling gaat er een Alko disselslot op, meer eist mijn verzekering niet voor onze TEC anno 2002.
Onderweg laten we op parkeerplaatsen de combi nooit onbeheerd achter.
Op (overnachtings)campings plaatsen we nooit het disselslot, wel gaan ramen en deuren op slot om braakschade te kunnen aantonen.
Gelukkig, misschien mede door sociale controle, nog nooit verzekering te hoeven inschakelen voor diefstal.
Laatst gewijzigd door janoniem op vr 12 mar 2021 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Caravan op slot

Bericht door sander_knaus » vr 12 mar 2021 11:32

Altijd slot erop, en om de heel simpele reden. Hij ligt anders los in de disselbak en wil hem niet kwijtraken (neem hem altijd mee voor de zekerheid)
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan op slot

Bericht door Aviva » vr 12 mar 2021 11:46

Wij gebruiken altijd het disselslot om de hierboven genoemde reden... geen slot niet verzekerd.

We moeten we onze verzekering twee goedgekeurde SCM sloten monteren, dit doe ik dus ook. Ik ben niet bang dat de caravan van een camping wordt afgehaald als deze helemaal is opgebouwd maar je weet het nooit. Wij staan ook vaak op kleine campings zonder slagboom waar je zo het terrein op en af rijd waar ook niet altijd toezicht is.

Hij zal maar een keer weg zijn, dan sla je jezelf voor hoofd dat je het slot niet hebt geplaatst.

Owja.... en we gebruiken ook altijd de Saftey ball van Alko
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Caravan op slot

Bericht door Vino » vr 12 mar 2021 11:48

Plaats altijd het disselslot.Ook onderweg met overnachten, en op de plaats van bestemming.In de polis staat,dat indien men meer dan 30 mrt van de caravan verwijderd is,of de caravan nier meer in het zicht is,slot er op moet.Stel je staat op de camping en gaat een dagje er op uit.Er ontstaat brand, en jouw caravan fikt ook af.Er worden foto's gemaakt, en de verzekering ziet, dat er geen slot op zat en jij ergens anders was.Dan zeggen ze:Lees de polis eens goed door meneer wat de afspraken zijn.En je zit met de gebakken peren want diegene die betaald,bepaald.

Met vriendelijke groet.

workel

Re: Caravan op slot

Bericht door workel » vr 12 mar 2021 11:51

Hier ook altijd op slot met saftey bal, zowel op de camping, oprit, overnachting campings en in onze eigen hal. Slot ligt in de kofferbak. Als wij bakkoffie en sanitaire stop maken onderweg en laten de caravan achter dan gaat het slot er ook op. Zit helemaal in ons systeem en doen wij al jaren zo.

Dit om een hoop discussie met de verzekering te voorkomen mocht de caravan ontvreemd worden.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Caravan op slot

Bericht door Den Adriaan » vr 12 mar 2021 11:52

Iemand weleens meegemaakt dat er een caravan is gestolen vanaf de camping?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan op slot

Bericht door deusjevo » vr 12 mar 2021 11:52

Morgoth schreef:
vr 12 mar 2021 11:20
Mijne gaat niet op slot. Wel de deur maar niet de rest. want A: ik heb een oude caravan en B: ik kan me niet voorstellen dat men op een volle camping de luifel afbreekt, de poten in draait, de caravan aankoppelt en wegrijdt.

Ik heb onderweg wel vaak het gevoel dat ik hem op een parkleerplaats graag even vast aan de auto zou hebben gehad. De fietsen staan erop en de caravan zit vol spullen. Maar ik heb een Westfalia slingerkoppeling. Ik zou geen disselslot weten die daar op past als ie aan de auto vast zit. Vroeger had ik aan de motortrailer een ketting met een hangslot waarmee hij aan de auto vast zat. Maar officieel mag je daar volgens mij niet mee rijden.
Zelfs de deur gaat niet op slot, ramen staan ook altijd open.
Liever dat ze zo naar binnen lopen dan dat ze eerst een deur mollen, die is niet meer te krijgen voor m’n caravan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan op slot

Bericht door deusjevo » vr 12 mar 2021 11:54

workel schreef:
vr 12 mar 2021 11:51
Hier ook altijd op slot met saftey bal, zowel op de camping, oprit, overnachting campings en in onze eigen hal. Slot ligt in de kofferbak. Als wij bakkoffie en sanitaire stop maken onderweg en laten de caravan achter dan gaat het slot er ook op. Zit helemaal in ons systeem en doen wij al jaren zo.

Dit om een hoop discussie met de verzekering te voorkomen mocht de caravan ontvreemd worden.
Wij laten de caravan en auto sowieso nooit onbeheerd achter op tussenstops.
Auto ligt altijd vol met rondslingerende iPhones en iPads dus beter even in het oog houden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » vr 12 mar 2021 12:27

deusjevo schreef:
vr 12 mar 2021 11:52
Zelfs de deur gaat niet op slot, ramen staan ook altijd open.
Liever dat ze zo naar binnen lopen dan dat ze eerst een deur mollen, die is niet meer te krijgen voor m’n caravan.
Daar zeg je wat. Dat geldt voor mijn caravan natuurlijk ook. Nou doen we hem alleen op slot als we echt helemaal van de camping weg gaan. Even naar het zwembad ofzo dan blijft ie open. Maar toch iets om over na te denken. Ik denk namelijk dat de gelegenheidsdief een afgesloten caravan laat staan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Caravan op slot

Bericht door Ron055 » vr 12 mar 2021 12:50

Overbuurman met caravan aan de straat disselslot, alko bal. S morgens caravan weg, vermoedelijk met een auto ambulance opgelierd. Bij ons dubbele sloten erop. Los van waarde, verzekering etc heb ik geen behoefte alles te moeten vervangen, aan te passen etc. Better safe than sorry.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan op slot

Bericht door Cocoon » vr 12 mar 2021 13:11

Morgoth schreef:
vr 12 mar 2021 12:27
Daar zeg je wat. Dat geldt voor mijn caravan natuurlijk ook. Nou doen we hem alleen op slot als we echt helemaal van de camping weg gaan. Even naar het zwembad ofzo dan blijft ie open. Maar toch iets om over na te denken. Ik denk namelijk dat de gelegenheidsdief een afgesloten caravan laat staan.
Wij hebben jaren met een vouwwagen gekampeerd. Die kan niet op slot natuurlijk.
Het is altijd afhankelijk van de camping geweest hoe we omgingen met de spullen.
Soms alles opbergen en ipads e.d. weggestopt of in de auto (bij 40 graden is dat niet echt handig).
Op andere campings was er veel sociale controle en was wegstoppen niet nodig.

Dit jaar voor het eerst met de caravan op vakantie en al kort de discussie met de kids gevoerd over hoe we omgaan met deur op slot en wie de sleutel heeft.
We gaan het ervaren, maar ik denk niet dat de caravan altijd gesloten gaat worden zolang we ergens op de camping zijn.
Bij dagje weg hebben we geen discussie, dan is het slot erop.
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Caravan op slot

Bericht door koos » vr 12 mar 2021 13:26

Ik ben niet bang dat ze mijn caravan jatten op een camping. Maar uit gewoonte plaats ik wel altijd het disselslot. Ook onderweg heb ik hem erop zitten. Maar of het zinvol is???
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan op slot

Bericht door deusjevo » vr 12 mar 2021 13:30

[re.gif]
Jazeker, ik koppel een caravan zonder disselslot binnen een minuut af van een auto die verlaten op een parkeerplaats staat.
Aanhaken aan de “get away” auto duurt net zo lang denk ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan op slot

Bericht door RDDR » vr 12 mar 2021 13:39

Wij plaatsen altijd het disselslot op de camping, thuis en overal waar deze niet aangekoppeld staat. Belangrijste reden is inderdaad de verzekeringsvoorwaarde dat je dan niet verzekerd bent. Deze 1 minuut tijd besparing kan je dus de waarde van de caravan kosten. Ondanks dat ik ook wel weet dat het risico op de camping klein is.
Ook als we onderweg gaan eten en de caravan / auto op een parkeerterrein laten staan zet ik even het slot erop, zodat deze niet afgekoppeld kan worden. Doen we niet vaak overigens.
Zelfde met deuren en ramen van de caravan: als we er niet bij zijn, staan de ramen op tochtstand, dus is er braakschade.

Overigens doe ik dit ook bij mijn motorfiets waar het nog zinlozer is. Deze staat in onze inpandige garage, die afgesloten is met goede sloten. ZIt een goed alarmsysteem op het huis en garage en toch klik ik snel even het schijfremslot erop. Geen goedgekeurd slot = geen diefstal dekking.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan op slot

Bericht door VIP » vr 12 mar 2021 14:47

Altijd op slot op :

Camping
P-terrein
Tanken
Thuis in de garage

Kortom altijd op slot.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan op slot

Bericht door Chris » vr 12 mar 2021 14:58

Ik zet hem ook altijd op slot...
Niet alleen omdat het moet van de verzekering, maar ook om van dat flinke Alko Premium slot af te zijn in de disselbak.
Ligt anders alleen maar in de weg..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » vr 12 mar 2021 14:58

Laten jullie het disselslot erop zitten tijdens het rijden? Mag dat wel?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan op slot

Bericht door Chris » vr 12 mar 2021 15:03

[re.gif]
Ja... vaak wel als we naar Spanje rijden.
Dan ben je ook wel eens uit de auto n.l.
In NL niet... te lui daarvoor.

Ik weet het... de brandweer en politie zijn er niet blij mee als de hut op slot zit aan de auto.
Maar... als er al wat zou gebeuren onderweg.. dan ga je toch niet loskoppelen, dan ga je rennen...
Ik heb nog niet kunnen vinden dat het ook niet mag...
Dus doe ik het.. ook goed voor de kogeldruk trouwens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MaartenW
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 21:11
Locatie: Oost Brabant
Contacteer:

Re: Caravan op slot

Bericht door MaartenW » vr 12 mar 2021 15:05

Wij hebben een Alko premium slot en deze gaat er altijd op. Op de camping, thuis, in de stalling, maar ook tijdens het rijden. Of dat laatste wettelijk gezien mag weet ik niet zeker. Het geeft ons in ieder geval wel rust dat de caravan tijdens rustpauzes niet afgehaakt kan worden, omdat wij per ongeluk vergeten zijn het slot erop te doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nissan Qashqai 1.5 dci n-connecta (2019) + Knaus Sport 540 FDK (2022), ENDURO mover EM505FL.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”