Caravan op slot

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan op slot

Bericht door RDDR » ma 15 mar 2021 11:31

[re.gif]

Hier ook overigens. Caravan staat het hele jaar aan huis. Verzekering eist maar 1 slot. Thuis zit er nog een (niet SCM gekeurd, maar ART4 gekeurd motor) slot op. Dat is een zeer zware ketting, die niet mee gaat op vakantie. Gedurende de vakantie alleen het SCM disselslot.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Caravan op slot

Bericht door Hans 555 » ma 15 mar 2021 12:21

Ook hier voor een groot deel van het jaar op de oprit. Met in ieder geval een koppelingsslot en wielslot plus een auto voor de caravan.
Las onlangs in de voorwaarden van een verz.mij. dat deze voor een caravan boven een bepaalde nieuwwaarde (dacht boven de 30.000,= euro) zelfs 2 SCM goedgekeurde sloten eisten, koppelingsslot en wielslot/klem.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan op slot

Bericht door RDDR » ma 15 mar 2021 13:06

[re.gif]
Klopt, verschilt per maatschappij en ook inderdaad het bedrag. Voor mijn caravan / verzekeringsmaatschappij combinatie is 1 slot afdoende.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan op slot

Bericht door Aviva » ma 15 mar 2021 13:15

Naast wat de verzekering eist vind ik het zelf ook fijn dat de caravan op twee sloten bij huis staat. Je hut zal de nacht voor je vakantie maar weggenomen worden.... dan ben je wel verzekerd maar je gaat niet met je eigen spullen op vakantie. Om de aanschafprijs van de sloten hoef je het niet te laten als je dat afzet tegen de aanschafprijs van de caravan.... en dat beetje extra werk is ook niet zo erg (vind ik).
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan op slot

Bericht door RDDR » ma 15 mar 2021 13:36

[re.gif]
Dat schrijf ik ook 1 post daarboven. Thuis (hij staat het hele jaar door bij ons aan huis) 2 sloten. Op pad 1 slot. Zodat ik in ieder geval verzekerd ben als het ding gestolen zou worden tjdens de vakantie.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan op slot

Bericht door eurotrotter » ma 15 mar 2021 14:58

Vino schreef:
vr 12 mar 2021 11:48
.Stel je staat op de camping en gaat een dagje er op uit.Er ontstaat brand, en jouw caravan fikt ook af.Er worden foto's gemaakt, en de verzekering ziet, dat er geen slot op zat en jij ergens anders was.Dan zeggen ze:Lees de polis eens goed door meneer wat de afspraken zijn.En je zit met de gebakken peren want diegene die betaald,bepaald.

Met vriendelijke groet.
Alweer die verzekering:
Wat is het verband van de verzekeringsplicht en een disselslot bij afbranden van een caravan. scratch.gif scratch.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Caravan op slot

Bericht door Gumm » ma 15 mar 2021 15:00

Naast het disselslot hebben een stevig Abus ketting gekeurd motorslot door chassis en wiel.
Opgevouwen past het prima in een oud wijnkistje, het doet tevens dienst als flink fietsenslot en dit is, wat mij betreft, handiger als een wielklem.

Menige caravan werd gestolen met een pick-up of bus waarbij ze een ketting om de dissel slaan en er mee wegrijden naar een plek waar men in alle rust het koppeling slot met een koevoet verder afbrak. Waarschijnlijk stelde menige verzekeraar hierom een 2e (wiel)slot verplicht.
Op camping en parkeerplaats laat ik het meestal bij enkel het disselslot.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan op slot

Bericht door eurotrotter » ma 15 mar 2021 15:04

Cocoon schreef:
vr 12 mar 2021 16:38
Tijdens het rijden mag het slot er niet op.
Die discussie hebben we hier al meer gehad,maar nergens blijkt dat t niet zo mogen in Europa.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan op slot

Bericht door RDDR » ma 15 mar 2021 15:55

eurotrotter schreef:
ma 15 mar 2021 14:58
Vino schreef:
vr 12 mar 2021 11:48
.Stel je staat op de camping en gaat een dagje er op uit.Er ontstaat brand, en jouw caravan fikt ook af.Er worden foto's gemaakt, en de verzekering ziet, dat er geen slot op zat en jij ergens anders was.Dan zeggen ze:Lees de polis eens goed door meneer wat de afspraken zijn.En je zit met de gebakken peren want diegene die betaald,bepaald.

Met vriendelijke groet.
Alweer die verzekering:
Wat is het verband van de verzekeringsplicht en een disselslot bij afbranden van een caravan. scratch.gif scratch.gif
In de polis staat heel duidelijk (althans bij Ohra) dat de verzekering diefstal niet dekt als er niet aan de voorwaarde voldaan is dat deze afgeloten was met een SCM gekeurd slot. Het voorbeeld van brand staat dan dus ook los van deze voorwaarde. Kan me bijna niet voorstellen dat een verzekering uitkering van brand mag weigeren vanwege het niet hebben van een juist slot.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan op slot

Bericht door dieseltijger » ma 15 mar 2021 16:03

Verhip....waarom zou ik de caravan niet op slot zetten op de camping....wat een goed idee. Nooit bij stil gestaan. Het standaard Al-ko slot met bal volstaat: de caravan is toch al wat ouder - geen hond die 'm mee wil nemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Caravan op slot

Bericht door Vino » ma 15 mar 2021 16:58

In de polis staat duidelijk:Verder verwijderd dan 30mrt van de caravan en is deze niet meer in zicht, dient de caravan met een goed gekeurd disselslot afgesloten te zijn.Niet afgesloten= niet verzekerd.Geef ze niet de kans om onder de claim uit te komen.Ben gelukkig goed verzekerd met in achtneming van de afgesproken voorwaarden.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Caravan op slot

Bericht door RonvA » ma 15 mar 2021 22:55

Op de camping heb ik nog nooit het slot erop gehad.

En die reden 'geen slot geen verzekering' hoe gaat een verzekering ooit controleren of het slot zat op een gejatte caravan? Die hebben vast geen helderziende in dienst.. Voor de verzekering moet je aan kunnen tonen dat je er 1 gekocht hebt (aankoopbewijs) maar ze kunnen nooit controleren of je hem gebruikt of niet.

Op de stalling staat hij altijd op slot. Maar als iemand de caravan serieus van een volle camping jat en alle buren ernaar staan te kijken als wij er ff niet zijn, of als we erin liggen slapen, dan geef ik sowieso de hoop op de wereld op.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan op slot

Bericht door deusjevo » ma 15 mar 2021 23:09

[re.gif]
Yep, er zijn vast nette dieven die zelfs de restanten van je disselslot meenemen. weenie.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Caravan op slot

Bericht door fortissimo » ma 15 mar 2021 23:23

Tot 2 jaar terug ging onze caravan zelfs in de stalling met disselslot.
Maar aangezien het voor de verzekering niet meer hoeft, de stalling beveiligd is en ze er een absurd bedrag voor gingen vragen zijn we er mee gestopt.

Afgekoppeld staat hij altijd op disselslot én kettingslot door het wiel, ook de op de camping.
Alleen afgelopen jaar hebben we het wielslot achterwege gelaten omdat we op zo'n rotpunt stonden dat de tractor van de camping ons er met moeite op en af kreeg.

Onderweg gaat het disselslot er ook op als we ergens gaan eten waarbij we de combinatie niet kunnen zien. Kunnen ze hem tenminste niet afhaken en meenemen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan op slot

Bericht door Gemineye » di 16 mar 2021 08:46

Bij mij gaat het disselslot er eigenlijk altijd direct op. Gewoon als gewoonte.

Voor de mensen die denken; ik heb tóch een oud caravannetje, die nemen ze niet mee! Even een korte anekdote.

Oom en tante van mij waren jaaaaaren geleden onderweg naar Frankrijk en langs de snelweg stoppen ze even bij een wegrestaurant. De caravan is hooguit 10 minuten uit het oog. Ze komen terug en de hele caravan is afgekoppeld en meegenomen. Ze bellen de politie en die vindt de caravan al vrij snel terug, een paar parkeerplaatsen verderop. Alles is overhoop gehaald, alles van waarde is er uit en de caravan is achtergelaten. Het kluisje op de bodem van de Bankkast is er met geweld uit gebroken. Wát een naar begin van je vakantie.

Moraal van het verhaal; bedenk je dat het misschien niet om de caravan zelf te doen is, maar om de inhoud ervan.

Onze caravan zit onderweg altijd op slot aan de auto vast als we even er bij weg gaan. In de hoop dat het mensen opvalt als iemand daar aan gaat rommelen. Ik probeer hem dan ook altijd in het zicht te zetten en niet tussen twee vrachtwagens in.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan op slot

Bericht door Aviva » di 16 mar 2021 08:49

[re.gif]

Daarbij aanvullend... leeftijd maakt niets uit....

Bij ons in de wijk hadden kennissen van ons een kleine Eifelland met van die gouden strepen, ze hadden er een simpel slotje op gedaan. Immers oude caravan die wordt toch niet zomaar gesloten....
Op een ochtend in augustus was ie toch weg... nooit weer teruggevonden....
Nu was dit wel bijna een Youngtimer zo mooi als die er nog uitzag... maar zo blijkt niet alleen de nieuwste caravans worden gestolen....
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » di 16 mar 2021 10:36

Maareh... Nu hebben jullie allemaal zo'n mooi disselslot op de koppeling. Die koppeling zit met twee bouten vast aan het schuifstuk. Die heb ik in 2 minuten los. De dief hoeft dus slechts een extra koppeling in de auto te gooien en hij is binnen een paar minuten weg. Schijnveiligheid dus.
Knipsel.JPG
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Caravan op slot

Bericht door GSAndre » di 16 mar 2021 10:42

Bij deze is eea ondervangen !
disselslot-alko-safety-premium-ervaring-review-02.jpeg
disselslot-alko-safety-premium-ervaring-review-02.jpeg (43.47 KiB) 603 keer bekeken
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan op slot

Bericht door Gemineye » di 16 mar 2021 10:46

Mijn slot valt ook idd over die bout heen.

Ik las laatst een stukje over een stel Bulgaren die een metalen constructie hadden gemaakt die ze op hun trekhaak vastzetten, met een soort opvangbak aan de voorkant en een dikke spanband. Daarmee sjorren ze dan gewoon de hele aanhanger vast en rijden ze alsnog weg met slot en al. Dat valt wel op natuurlijk, dus niet heel geschikt voor overdag denk ik.

Maar goed, het grote punt is natuurlijk dat het risico acceptabel klein wordt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan op slot

Bericht door Aviva » di 16 mar 2021 10:58

Morgoth schreef:
di 16 mar 2021 10:36
Maareh... Nu hebben jullie allemaal zo'n mooi disselslot op de koppeling. Die koppeling zit met twee bouten vast aan het schuifstuk. Die heb ik in 2 minuten los. De dief hoeft dus slechts een extra koppeling in de auto te gooien en hij is binnen een paar minuten weg. Schijnveiligheid dus.
Daarom zit er bij dit slot van Double Lock ook breekbouten... die moet je plaatsen anders is het SCM keurmerk niet van toepassing...
Daar komt bij er zijn genoeg mogelijkheden met alleen een disselslot om de caravan mee te nemen.
Ze maken gewoon een extra koppeling vast aan je trekstang....
Daarom ben ik van mening dat je met een wielklem (als extra slot) meer zekerheid bied omdat het 'rollen' van de caravan niet meer kan...
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan op slot

Bericht door RDDR » di 16 mar 2021 11:03

En bij de Saracen Gullwing die ik gebruik worden die bouten afgedekt door het slot.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan op slot

Bericht door Wie-niets » di 16 mar 2021 14:42

Wij deden altijd alles op slot. Dissel en wielslot als wij er niet bij waren. Ook alle ramen op de camping als we maar even weggingen.
Gelegenheids dieven zijn zo in je caravan. En wij hebben op Campings, op dat gebied, niet persoonlijk, maar om ons heen e.e.a. meegemaakt.

Een veel gemaakte fout(en) is dat men het keuken raam of grote dakluik open laat staan.
Niets is makkelijker zo' als bij de laatste 2 caravans die wij hadden je met de vast gemonteerde trap zo op het dak bent en je in dan via het grote Heki dakluik in je caravan kan komen.

Ook bij bepaalde caravans; Denk b.v. aan de Knaus 500 EU) zit het keuken raam wat juist vaak nadat men de deuren en alle ramen dicht heeft open blijft/heeft staan. Zeer simpel is het dan via het keukenraam het slot ( hendel) van de deur als deze naar achteren openslaat omdat je daar zo bij kan, te openen. Tsja, en het opstapje staat al klaar zodat je wat verder kunt reiken naar de hendel :(

Je kunt dit ook natuurlijk verder beveiligen door een buiten beugel met slot en die gelijktijdig de functie van " leuning " heeft bij instappen of uitstappen van de caravan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan op slot

Bericht door Morgoth » di 16 mar 2021 14:56

Aviva schreef:
di 16 mar 2021 10:58
Daarom ben ik van mening dat je met een wielklem (als extra slot) meer zekerheid bied omdat het 'rollen' van de caravan niet meer kan...
Zo eentje?


of deze?


Dus ook dit stelt niks voor blijkbaar
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan op slot

Bericht door Aviva » di 16 mar 2021 15:32

[re.gif] zijn ook geen SCM gekeurde sloten denk ik....?

En sowieso geld alles kan mee en gestolen worden..... alleen het gaat erom hoeveel moeite moet iemand er voor doen....
Als bij mij vijf minuten er over doen het slot te breken en bij de buurman drie minuten breken ze eerder bij mijn buurman in (denk ik) zo is dat met dit soort sloten ook lijkt mij weenie.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan op slot

Bericht door RichTrip » di 16 mar 2021 16:09

[re.gif]
Bij ons zit ie er ook altijd op. Er wordt vaak een punt van gemaakt dat als ie er op zit, dat de caravan niet van de auto komt bij bijvoorbeeld een ongeluk. Maar mocht ik een crash meemaken waarbij het normaal gesproken zo zou zijn dat de caravan los komt van de auto, dan zijn de krachten vrijwel altijd zo groot dat dat ook wel gebeurd met een gemonteerd disselslot.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”