Let op met servies van bamboe en melamine

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door CoralOne77 » di 16 feb 2021 18:16

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) adviseert om melamine kunststof serviesgoed waarin bamboe en/of maisvezels zijn verwerkt, niet (meer) te gebruiken. Bij gebruik bestaat een kans dat er te veel formaldehyde in het voedsel of drinken terecht komt. De NVWA laat importeurs en aanbieders van deze producten weten dat zij de producten direct uit de handel moeten halen. De autoriteit treedt handhavend op als de producten in Nederland worden aangeboden. Daarnaast adviseert het Voedingscentrum om ook servies dat voor 100% van de kunststof melamine is gemaakt, niet te gebruiken voor heet eten en drinken voor kinderen tussen 0 en 3 jaar.

Bron: https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... -melamine

melamine-kommen[1].jpg
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door nonblond » di 16 feb 2021 18:29

Heftig. Deze producten werden toch als duurzaam en milieuvriendelijker aangeprijst incl. de bijbehorende duurdere prijs. Ben benieuwd hoe dit wordt opgelost voor degenen die dit in hun bezit hebben. Ik vind het ook bijzonder dat een kind tot en met drie wordt aangeraden om niet meer van melamine borden te eten of hete dranken uit te drinken en dat een kind van vier dat wel mag. Melamine producten zijn toch al heel erg lang op de markt, dus het is gek als dat niet al lang bekend zou zijn.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door deusjevo » di 16 feb 2021 19:22

Melamine en bamboe producten waren toch nooit geschikt voor hete vloeistoffen?
Meer dan 70oC werd altijd al afgeraden,
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Aviva » di 16 feb 2021 21:17

Voor veel fabrikanten een domper lijkt mij...
Volgens mij hadden de meesten hier op ingezet als vervanger voor de traditionele Melamine producten..

@deisjevo klopte kan beter geen hete dranken in kopjes doen bijvoorbeeld. We hebben ooit plastic theebekers gehad, daar deden we thee in. Geen gekookt wat maar wel heel warm. Die hebben het niet zo lang volgehouden. Gek genoeg gingen ze kapot ‘in rust’. Een volgende kampeer vakantie kwamen we erachter dat er een scheur inzat.

Wij zullen de caravan maar eens door als hij uit de stalling komt thumbup.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Cocoon » di 16 feb 2021 22:04

Uuuuhhh, zijn de producten van Mepal ook van Melamine gemaakt?
Is volgens mij bij 95% van de kampeerders in gebruik...

Nu nog uitvinden hoe je kunt weten of er ook bamboe in is verwerkt...
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door nonblond » di 16 feb 2021 22:06

Bamboe is van de laatste tijd. De leveranciers waren er zo trots op dat ze dat heel duidelijk vermeld hebben. Dus degenen die het hebben weten dat echt wel. Daarnaast is het duurder dan de melamine borden en bekers enz.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door nonblond » di 16 feb 2021 22:07

Mepal en nog wat andere merken is melamine.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Wim Verso » di 16 feb 2021 23:05

Wij hebben twee Bamboe platte borden, zeker al een jaar of tien in de caravan en die blijven wij gebruiken.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door WillyL » wo 17 feb 2021 13:22

Op zich is het dus niet bamboe dat giftig is maar wel de melamine en de mengvormen. Bamboerietjes mag dus nog wel.

Je 'mag' ze zeker niet voor voeding boven 70 graden gebruiken. Dus geen heel warme thee/koffie/soep ed. en zeker niet in microgolf.
Het is wel jammer want mooi, licht en vooral bijna onbreekbaar.
2 weken geleden hebben we nog 2 borden bamboe/melamine gekocht in afslag. De verkoper (Delhaize) zal geweten hebben waarom.
We gaan gewoon (zwaar) servies meenemen, maar zeker beperken van aantal (bestek voor 4 zodat we toch tot 2 dagen verder kunnen zonder afwassen).

Blijkbaar kunnen giftige gassen/stoffen (formaldehyde) vrijkomen (bij hoge temperaturen).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Knaus440 » wo 17 feb 2021 15:26

We gebruiken al 35 jaar dezelfde mepal set borden en bekers.
Onverslijtbaar! Onze kinderen kennen niet anders.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Jaap van Duijn » wo 17 feb 2021 17:22

@ bovenstaand +1
Wij denk ik sinds 1998 (dat met kompas roos).

Jaap

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door doubleyou » wo 17 feb 2021 18:57

Ik heb een paar ontbijtschaaltjes en een slabak van kunststof in de caravan. Geen idee wat het is maar melamine met bamboe lijkt me aannemelijk gezien het lage gewicht. De rest is gewoon van glas en licht aardewerk.

Vrijdag haal ik de caravan dus ik zal eens checken of er iets iets op die kunststof spullen staat. Maar of ik ze weg ga doen? Ik vraag me oprecht af hoe schadelijk het is als ik een paar weken per jaar sla uit die schaal eet en yoghurt uit die bakjes scratch.gif.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Wim Verso » wo 17 feb 2021 19:52

[re.gif]

Precies, die aantal weken per jaar zal wel gaan, dan kan je helemaal nets meer.
In water zit kalk.
Groente en fruit is bespoten met vergif.
Vlees, ook al niet goed,, de koeien en varkens zitten resten in van antibiotica en etc etc
Vis, zitten sporen van kwik in.
Kijk eens op de verpakkingen van je boodschappen, wat daar allemaal in zit, kortom je kan dan bijna niets meer eten.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Chris » wo 17 feb 2021 20:22

[re.gif]

En ja.. scratch.gif Wim....

Wat wil je daarmee zeggen.... maakt niet uit, Links of Rechtsom.... d'r komt toch een einde aan??

Ik geloof niet dat wij Melamine met Bamboe hebben, maar wel een berg Melamine.. ( Mepal.)
En toch zal ik eens goed in die kast kijken en weggooien wat ik niet vertrouw..
Aan de andere kant... alleen onze blaf is jonger dan 3... en die heeft een RVS voerbak.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Sudwind450 » wo 17 feb 2021 20:24

Melamine is een giftige stof. In 2008 was er in China een groot schandaal met babyvoeding die opzettelijk vervuild was met melamine. Meerdere babies aan overleden en 54.000 ziekenhuisopnames al gevolg van nierproblemen.

Gevolg was dat de Chinezen hun eigen babyvoeding niet meer vertrouwen en onder andere in Nederland de melkpoeders opkochten met lege schappen als gevolg.

In gebruik overigens ook gewoon de melamine mepal servies tijdens kamperen.
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Hermanus » wo 17 feb 2021 21:45

Even voor de duidelijkheid, het gaat alleen om Melamine MET bamboe of mais. Hier wordt het duidelijk uitgelegd:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuw ... amine.aspx

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door stefertje » do 18 feb 2021 08:50

Dat is niet helemaal waar, melamine is wel degelijk schadelijk voor kinderen van 0 tot 3 jaar wanneer er warm voedsel of vloeistof van melamine wordt gegeten of gedronken.
Het is al jaren bekend dat bij warme dranken of voedsel de melamine hars oplost en in het lichaam terecht komt. Er wordt vanuit gegaan dat dit voor kinderen schadelijk is echter weten ze de gevolgen voor volwassenen op langere termijn niet echt.
Het zit mij niet helemaal lekker: Als het voor de kids van 0 tot 3 schadelijk is, zou het voor onszelf ook niet echt best zijn... Gewoon maar weer aan de porselein dan? :-)
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door RikB » do 18 feb 2021 09:30

Alles is gif. Ook water bij de juiste dosering (10 liter).
Die Melamine komt bij hoge temperaturen los, maar de beker lost niet op. Gaat om kleine hoeveelheden, die bij een klein lichaam een te hoge dosis kan zijn.
Ofwel: volwassene die geen hete dranken/soepen uit Melamine drinkt, loopt geen risico.
De combi met bamboe maakt de melamine makkelijker oplosbaar. Dus laat de bamboe maar voor de panda's knipoog.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door WillyL » do 18 feb 2021 09:34

Vele plastieks zijn inderdaad ook schadelijk, zeker bij eerste gebruik, dan komen verzachters en ander spul het meeste vrij. Herhaaldelijk gebruik zou dit verminderen. Maar toch, best die dingen ook vermijden, al is dat moeilijk.
Wat melamine betreft, op een site (betrouwbaar?) las ik dat je er maagzweren van kon krijgen. Nu kan dat ook wel zijn als neveneffect van de zorgen die je je erom maakt whistle.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Leentje » do 18 feb 2021 10:03

Heb mijn kasten erop nagekeken. Drie schaaltjes waar hooguit soep in gaat als we met meer dan twee personen zijn en twee boterhambordjes die ik al spuug lelijk vond. En twee fijne diepe borden,,,,,Ik moet er niet aan denken dat al dat servies ineens weggegooid wordt, want dat is slecht voor het milieu. Voorlopig blijf ik alles gewoon gebruiken, via vis krijg ik denk ik meer gif binnen dan van mijn servies. Of ik moet vis eten van mijn bamboe bord 🧐
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Morgoth » do 25 feb 2021 09:16

Ik kreeg ooit van iemand een tamelijk lelijk bloemetjesservies van aardewerk. Het was te lelijk voor in huis maar we gebruiken het al tijden in de caravan. Iets zwaarder maar verder prima.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Niels83 » do 25 feb 2021 09:39

Hoe weet ik nu wat melamine is?
Het mepal servies?
Ik heb ook nog wat plastic of bamboo borden van de action en ikea

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door WillyL » do 25 feb 2021 10:08

[re.gif] mepal is idd van dat spul maar daarom zit er nog geen bamboe in verwerkt.
Het staat , denk ik, ook op de labels van het prodipuct, maar die gooi je meestal naar de recyclagebak.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door dieseltijger » do 25 feb 2021 12:28

Hier staat het helemaal uitgewerkt:
[url=file:///C:/Users/erikb/Downloads/kamerbrief-over-plastic-gebruiksvoorwerpen-melamine-met-bamboe-en-melamine.pdf] Hier [/url]

Ook bij Mepal producten kan formaldehyde vrijkomen bij hoge temperaturen. En gezien hun lichaamsgewicht kunnen kinderen in dat geval meer dan de veilig geachte grenswaarde aan formaldehyde binnenkrijgen (bij warm voedsel en drank).

Dus - eerlijk gezegd - gooi jouw Mepal servies niet weg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Let op met servies van bamboe en melamine

Bericht door Niels83 » do 25 feb 2021 12:34

Ik heb nog kleine kinderen ook onder de 3.
Maar ja wat is het alternatief? Uiteraard stenen borden maar dat is weer niet handig in de caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”