Daarom altijd de boiler leeg laten lopen voordat je van de camping vertrekt. De kraantjes open laten staan. Als je dan huiswaarts of naar de stalling rijdt schut door het rijden het laatste beetje water eruit.
twijfels bij verhaal dealer
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: twijfels bij verhaal dealer
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: twijfels bij verhaal dealer
Ja inderdaad..maar zelfs dan..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: twijfels bij verhaal dealer
Vriest je boiler kapot, vervang dan het kunststof tankje door RVS.
Dan heb je nooit problemen meer.
Tenzij je de boiler volledig gevuld laat bevriezen, dan gaat alles kapot.
Zelfs dikke stalen buizen.
Daar heb ik verschillende keren mee te maken gehad in mijn werkzame leven.
Dan heb je nooit problemen meer.
Tenzij je de boiler volledig gevuld laat bevriezen, dan gaat alles kapot.
Zelfs dikke stalen buizen.
Daar heb ik verschillende keren mee te maken gehad in mijn werkzame leven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: twijfels bij verhaal dealer
TS schreef dat hij tijdens de rit de caravankranen niet open kan zetten omdat ze dan gaan draaien op de auto 12 volt.
Als TS een Schaudt omvormer heeft uit de 400 serie, dan zit er op het aansluitpaneel van alle bekabeling, in het midden ongeveer... een klein schakelaartje.
Die is om de 12 volt voor de pompjes te onderbreken.
Dan kunnen de kranen wel open tijdens de rit... en geschommel..
Heb je dat schakelaartje niet... wellicht een overweging om dat in de 12 volt groep van de pompjes te maken.
Als TS een Schaudt omvormer heeft uit de 400 serie, dan zit er op het aansluitpaneel van alle bekabeling, in het midden ongeveer... een klein schakelaartje.
Die is om de 12 volt voor de pompjes te onderbreken.
Dan kunnen de kranen wel open tijdens de rit... en geschommel..
Heb je dat schakelaartje niet... wellicht een overweging om dat in de 12 volt groep van de pompjes te maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: twijfels bij verhaal dealer
Als de kranen niet open staan, kan het water nooit goed weglopen.
Een zekering eruit trekken kan ook om te voorkomen dat de pompjes blijven draaien.
Een zekering eruit trekken kan ook om te voorkomen dat de pompjes blijven draaien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: twijfels bij verhaal dealer
IK haal de slang van het pompje af en blaas het hele spul door met zo n dubbelwerkende luchtpomp,waar je ook luchtbedden mee opblaast.Hobby Linka schreef: ↑zo 14 feb 2021 11:56Daarom altijd de boiler leeg laten lopen voordat je van de camping vertrekt. De kraantjes open laten staan. Als je dan huiswaarts of naar de stalling rijdt schut door het rijden het laatste beetje water eruit.
Gewoon alle warm en koud water kranen om de beurt open zetten en een paar keer lucht erop.
Als laatste :alle kranen dicht en de aftapventielen open,zodat ook alle water uit de boiler verdwijnt.
Voor de gelukkigen onder ons die een eigen compressor bezitten: hier gaat het nog beter mee.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: twijfels bij verhaal dealer
Nadeel is ( zover je van een nadeel kunt spreken) dat ook de ringverwarming door de boiler loopt,althans bij de kunststof versie,bij de RVS versie is dat niet.Ab schreef: ↑zo 14 feb 2021 12:08Vriest je boiler kapot, vervang dan het kunststof tankje door RVS.
Dan heb je nooit problemen meer.
Tenzij je de boiler volledig gevuld laat bevriezen, dan gaat alles kapot.
Zelfs dikke stalen buizen.
Daar heb ik verschillende keren mee te maken gehad in mijn werkzame leven.
De ringverwarming zul je dus om moeten leiden,of af moeten sluiten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: twijfels bij verhaal dealer
Ja. Maar is dat een probleem dan ?
Btw..ik ben benieuwd hoeveel boilers er kapot gevroren zijn als in het voorjaar de caravans weer uit de stallingen komen.
Het is alweer 9 jaar geleden dat het weer eens serieus gevroren heeft..
Ook met doorblazen kan er nog steeds water tussen de inwendige ribben van de boiler blijven staan.
Btw..ik ben benieuwd hoeveel boilers er kapot gevroren zijn als in het voorjaar de caravans weer uit de stallingen komen.
Het is alweer 9 jaar geleden dat het weer eens serieus gevroren heeft..
Ook met doorblazen kan er nog steeds water tussen de inwendige ribben van de boiler blijven staan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: twijfels bij verhaal dealer
Ik blaas de leidingen wel door en doe dat mbt fiets- binnenband en fietspomp.
En doe dat voordat de caravan weer naar de stalling gaat. Komt altijd nog wat uit.
Mn caravan is autark, dus een extra schakelaartje gemaakt om de kraanpomp uit te zetten.
Voor foto's, zie mn site op https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
En doe dat voordat de caravan weer naar de stalling gaat. Komt altijd nog wat uit.
Mn caravan is autark, dus een extra schakelaartje gemaakt om de kraanpomp uit te zetten.
Voor foto's, zie mn site op https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: twijfels bij verhaal dealer
Ja... dat is iets waar ik ook aan denk.Ab schreef: ↑zo 14 feb 2021 20:55Ja. Maar is dat een probleem dan ?
Btw..ik ben benieuwd hoeveel boilers er kapot gevroren zijn als in het voorjaar de caravans weer uit de stallingen komen.
Het is alweer 9 jaar geleden dat het weer eens serieus gevroren heeft..
Ook met doorblazen kan er nog steeds water tussen de inwendige ribben van de boiler blijven staan.
Mijn watersysteem is gewoon afgetapt en met alle kranen open ( spanning uit) naar huis en naar de stalling gereden. ( km of 100)
Te vaak denkend: Het zal zo'n vaart niet lopen met bevriezen.
Maar voor je het weet is het hommeles.
Maar goed opletten met vullen.... eentje met z'n neus bij de boiler.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: twijfels bij verhaal dealer
Gisteren stond ik naast iemand met een camper.
Voor het eerst weer op pad..
Die was ook driftig aan het sleutelen met een Senseo..
Helaas...kapotgevroren.
Voor het eerst weer op pad..
Die was ook driftig aan het sleutelen met een Senseo..
Helaas...kapotgevroren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: twijfels bij verhaal dealer
Het is niet te hopen, maar ik vrees ook dat er bij velen wel iets kapot gevroren zal zijn.
Bij een periode van 10 graden of meer onder nul gaat er vaak bij het minste of geringste van water achterlating wel iets kapot.
Zo gauw dadelijk de Caravan uit de stalling komt, maar eerst uitproberen.
Bij een periode van 10 graden of meer onder nul gaat er vaak bij het minste of geringste van water achterlating wel iets kapot.
Zo gauw dadelijk de Caravan uit de stalling komt, maar eerst uitproberen.